Projekt bostadscontainer.

Intressantaste tråden i år!

Älskar när folk kan tänka utanför ramarna. Själv håller vi på med att ta ner och förstärka ett stalltak med överbrädorna från lastpallar, ner med plåten, på med brädorna som håller exakt rätt mått för takstolarna till och med, och sen upp med plåten igen. Ska göra mig ett nytt köksgolv av pallvirket sen också, kommer bli supersnyggt. Fast en hel del jobb med att dra spik ur brädorna men..

Gillar den det där med din tomt du bestämmer också. Jisses vad folk ska lägga i näsan när man ska göra saker och inte får man en hjälpande hand av dom näsorna heller. Har just nu en husvagn på gården som utannonserades som totalt otjänlig.. Tog lite tid, tyg, rivning och mestadels en väldig massa tvätt och sanering men grunden under all skit var väldigt fin och nu efter nån vecka är den lika fin som 1980 när den byggdes. Där var det många som pratade om vad jag ska ha den skiten till.. Stör dock inte mig att folk vill bli av med "uttjänta" saker.. Har en stor mängd bra saker från det :D
Oftast är det ju så att folk tröttnat på prylarna istället för att dom är "slut", som din husvagn. Jag har inte köpt många helt nya saker i livet, nästan allt har varit begagnat, billigt eller gratis. Igår var jag till sågen och frågade efter 3-4 engångspallar som ska staplas tegel på, "jag lastar dom på kärran innan jag stänger så kan du ta den" sa han och nog hade han lastat allt, han fyllde kärran totalt och det var specialpall av ypperlig kvalitet som hade annorlunda mått, lite större än eur-pall.

Den enes sopor den andres skatt heter det ju. :)
 
Ska du alltså inreda containern att bo i medans du renoverar huset? Eller ska containern bli permanentboende? Hur mycket blir egentligen kvar av containern när all skit rivits ut?

Jag är djupt imponerad av såna som du, som har kunskap och ork (och grejer som bil, lastare och en gård att ställa av saker på :cool: ) att fixa och greja på det här sättet :bow:
 
Ska du alltså inreda containern att bo i medans du renoverar huset? Eller ska containern bli permanentboende? Hur mycket blir egentligen kvar av containern när all skit rivits ut?

Jag är djupt imponerad av såna som du, som har kunskap och ork (och grejer som bil, lastare och en gård att ställa av saker på :cool: ) att fixa och greja på det här sättet :bow:
Den blir bostad under tiden jag renoverar huset, läs: river skiten och bygger nytt och eftersom jag varken är helt 100 i kroppen eller har en massa pengar så kommer bygget att gå i en lugn takt. Containern kommer sen att vara förvaring-gäststuga och är kopplad till panncentralens värmesystem så den blir beboelig året runt om det skulle behövas i en framtid också.

Det som blev kvar, för nu är den tömd, är väggar, tak och golv, gaveln saknas då det är ett lastbilsfrysskåp från början. Framstammen ska isoleras om med dött material som inte kan suga fukt då den idag består av blöt gullfiber som isolering. Så blir det när kunskap saknas och sugande material byggs in mellan plastskivor, det finns en anledning till att frys och kylbilar har skum som isolering då det är ett dött material.


Idag gick innergolv och kyl och spis till tippen, skåpet är spik och skruvrensat och plastningen på innergolvet där har rivningen påbörjats. Under den ligger våt och delvis mjuk plyfa som måste vara kvar så när laminatet är borta blir det tvätt av skåpets insida, sanering med Virkon som dödar möglet, ytterligare en tvätt och sen duschning av blöta plyfan med Virkon och sen avfuktning av skåpet. Sen är det dags för grundplintarna att gjutas och sen få skåpet på plats. Efter det börjar inredning och gavelbygge samt omisolering av front med styrofoamskivor som skummas fast.
 
Den blir bostad under tiden jag renoverar huset, läs: river skiten och bygger nytt och eftersom jag varken är helt 100 i kroppen eller har en massa pengar så kommer bygget att gå i en lugn takt. Containern kommer sen att vara förvaring-gäststuga och är kopplad till panncentralens värmesystem så den blir beboelig året runt om det skulle behövas i en framtid också.

Det som blev kvar, för nu är den tömd, är väggar, tak och golv, gaveln saknas då det är ett lastbilsfrysskåp från början. Framstammen ska isoleras om med dött material som inte kan suga fukt då den idag består av blöt gullfiber som isolering. Så blir det när kunskap saknas och sugande material byggs in mellan plastskivor, det finns en anledning till att frys och kylbilar har skum som isolering då det är ett dött material.


Idag gick innergolv och kyl och spis till tippen, skåpet är spik och skruvrensat och plastningen på innergolvet där har rivningen påbörjats. Under den ligger våt och delvis mjuk plyfa som måste vara kvar så när laminatet är borta blir det tvätt av skåpets insida, sanering med Virkon som dödar möglet, ytterligare en tvätt och sen duschning av blöta plyfan med Virkon och sen avfuktning av skåpet. Sen är det dags för grundplintarna att gjutas och sen få skåpet på plats. Efter det börjar inredning och gavelbygge samt omisolering av front med styrofoamskivor som skummas fast.

Gullfiber är ett dött material men det innehåller ju luft. Det saknar hydroskopiska egenskaper och måste alltså användas ihop med en fuktspärr av plast på insidan. När varm och kall luft möts, uppstår kondens. Det är nog denna kondens som ditt gullfiber dryper av.
 
Senast ändrad:
Gullfiber är ett dött material men det innehåller ju luft. Det saknar hydroskopiska egenskaper och måste alltså användas ihop med en fuktspärr av plast på insidan. När varm och kall luft möts, uppstår kondens. Det är nog denna kondens som ditt gullfiber dryper av.
Gullfiber är inte helt dött, limmet är boven samt kondensen iom. att det är ett öppet material. Man måste inte alls använda plast på insidan när det gäller hus, det är tom. rent förkastligt men då måste man se till att huset kan andas rätt igenom men att som med dagens "spånlådor" som stängs igen in absurdum för att gärna producera värme istället för att konsumera lite värme pga. naturlig ventilation, ja då måste man plasta in huset inifrån och så står man där med ett hus som inte klarar sig utan el pga. att fläktar måste gå dygnet runt året runt. :banghead:
 
Gullfiber är inte helt dött, limmet är boven samt kondensen iom. att det är ett öppet material. Man måste inte alls använda plast på insidan när det gäller hus, det är tom. rent förkastligt men då måste man se till att huset kan andas rätt igenom men att som med dagens "spånlådor" som stängs igen in absurdum för att gärna producera värme istället för att konsumera lite värme pga. naturlig ventilation, ja då måste man plasta in huset inifrån och så står man där med ett hus som inte klarar sig utan el pga. att fläktar måste gå dygnet runt året runt. :banghead:

Plast är förkastligt om man använder en hygroskopisk isolering. Där hänger jag med. Men gullfiber? Det har ju inga fuktbuffrande egenskaper. Använder man isolering som är fuktbuffrande så kan man också ha en konstruktion som inte är tät. Jag är själv i färd med att byta ut gullfibret i mina vindar. I stället ska det vara en luftspalt under takspånet (är ett stickspånstak), cellulosa eller linisolering och ångbroms innerst före väggbeklädnad.

Användning av fläkt är bara en ventilationsmetod. Man kan lika gärna ha en annan typ av ventilation, t.ex. självdrag. Självdrag innebär inte per automatik att huset är dragigt. Ett dragigt hus är inte bra. Så vitt jag vet har val av ventilation inget samband med konstruktion och termodynamik i väggarna.
 
Gullfiber och även stenull kan bli fuktbuffrande pga. sakta påväxt under en tid och har det väl börjat så fortsätter det. Jag har jobbat med detta mycket, började med fastighetsunderhåll för snart 40 år sen då jag startade firman och innan dess jobbade jag med kyla, ventilation och vvs på ett stort företag så jag kan nog säga att jag har sett det mesta och gör man fel från början så blir det helfel i slutet och får börja om från grunden. Det är därför jag inte räddar den här kåken utan river och bygger nytt, bygger man av skit och lite som man tycker utan kunskap så blir det skit. Jag var tom. med på karbamidskummets glada dagar, ett "evighetsmaterial" som i dag mer liknar pulver än isolering i väggar och golv.


Apropå containern så ligger jag idag på alla fyra och skrapar rent golvet från polyester och kommer ner till sista plyfaskivorna som också är genomdränkta. Bitvis är dom bra, bitvis skit men dom kan inte bytas ut så då gäller avfuktning och mögeldödning och sen "patentning" och ett nytt golv utanpå och hermetisk inneslutning av konstruktionen som då förblir torr och hållbar.
 
Gullfiber och även stenull kan bli fuktbuffrande pga. sakta påväxt under en tid och har det väl börjat så fortsätter det. Jag har jobbat med detta mycket, började med fastighetsunderhåll för snart 40 år sen då jag startade firman och innan dess jobbade jag med kyla, ventilation och vvs på ett stort företag så jag kan nog säga att jag har sett det mesta och gör man fel från början så blir det helfel i slutet och får börja om från grunden. Det är därför jag inte räddar den här kåken utan river och bygger nytt, bygger man av skit och lite som man tycker utan kunskap så blir det skit. Jag var tom. med på karbamidskummets glada dagar, ett "evighetsmaterial" som i dag mer liknar pulver än isolering i väggar och golv.


Apropå containern så ligger jag idag på alla fyra och skrapar rent golvet från polyester och kommer ner till sista plyfaskivorna som också är genomdränkta. Bitvis är dom bra, bitvis skit men dom kan inte bytas ut så då gäller avfuktning och mögeldödning och sen "patentning" och ett nytt golv utanpå och hermetisk inneslutning av konstruktionen som då förblir torr och hållbar.

Har du förstått ordet "fuktbuffrande". Det innebär inte att materialet lagrar fukt och börjar mögla. Det innebär att materialet både kan ta emot och släppa fukt, d.v.s. att fukten kan vandra genom materialet. Materialet andas med andra ord. Tegel är ett sådant material, timmer likaså. Här kan du läsa lite mer om isolering och här är lite mer om olika material.
 
Den blir bostad under tiden jag renoverar huset, läs: river skiten och bygger nytt och eftersom jag varken är helt 100 i kroppen eller har en massa pengar så kommer bygget att gå i en lugn takt. Containern kommer sen att vara förvaring-gäststuga och är kopplad till panncentralens värmesystem så den blir beboelig året runt om det skulle behövas i en framtid också.

Det som blev kvar, för nu är den tömd, är väggar, tak och golv, gaveln saknas då det är ett lastbilsfrysskåp från början. Framstammen ska isoleras om med dött material som inte kan suga fukt då den idag består av blöt gullfiber som isolering. Så blir det när kunskap saknas och sugande material byggs in mellan plastskivor, det finns en anledning till att frys och kylbilar har skum som isolering då det är ett dött material.


Idag gick innergolv och kyl och spis till tippen, skåpet är spik och skruvrensat och plastningen på innergolvet där har rivningen påbörjats. Under den ligger våt och delvis mjuk plyfa som måste vara kvar så när laminatet är borta blir det tvätt av skåpets insida, sanering med Virkon som dödar möglet, ytterligare en tvätt och sen duschning av blöta plyfan med Virkon och sen avfuktning av skåpet. Sen är det dags för grundplintarna att gjutas och sen få skåpet på plats. Efter det börjar inredning och gavelbygge samt omisolering av front med styrofoamskivor som skummas fast.

Hur de blir när man ger sig på saker utan kunskap är ju vår "nya" båt ett bra exempel på :meh:
Om man nu lägger ner jobb på att sätta ny klädsen kanske man ska se till det inte kommer massa lim utanpå klädseln? Det blir inte snyggt sen när smutsen fastnar, för fastnar gör den.
Elen och kabeldragningarna ska vi bara inte prata om :nailbiting: och det är jätte bra idé försöka täta båtrutor i aluminiumram med Silicon :up:
 
Har du förstått ordet "fuktbuffrande". Det innebär inte att materialet lagrar fukt och börjar mögla. Det innebär att materialet både kan ta emot och släppa fukt, d.v.s. att fukten kan vandra genom materialet. Materialet andas med andra ord. Tegel är ett sådant material, timmer likaså. Här kan du läsa lite mer om isolering och här är lite mer om olika material.
Jag vet mycket väl vad fuktbuffrande är, och jo, även icke fuktbuffrande kan bli det med tiden pga. avsaknad av eller för dålig ventilation och påväxt av microorganismer och svamp. Det där är en ren fatta-själv-grej om man inte sov under fysik och biologilektionerna i skolan.
 
Hur de blir när man ger sig på saker utan kunskap är ju vår "nya" båt ett bra exempel på :meh:
Om man nu lägger ner jobb på att sätta ny klädsen kanske man ska se till det inte kommer massa lim utanpå klädseln? Det blir inte snyggt sen när smutsen fastnar, för fastnar gör den.
Elen och kabeldragningarna ska vi bara inte prata om :nailbiting: och det är jätte bra idé försöka täta båtrutor i aluminiumram med Silicon :up:
Funkar lika bra som på perspektivfönster som har ram av vitfolierad aluminium. :laugh:
 
Jag vet mycket väl vad fuktbuffrande är, och jo, även icke fuktbuffrande kan bli det med tiden pga. avsaknad av eller för dålig ventilation och påväxt av microorganismer och svamp. Det där är en ren fatta-själv-grej om man inte sov under fysik och biologilektionerna i skolan.

Att ett material är fuktbuffrande är en god egenskap som man faktiskt vill ha. Du får det att låta som om det inte är det.
 
Att ett material är fuktbuffrande är en god egenskap som man faktiskt vill ha. Du får det att låta som om det inte är det.
Det beror helt på vad det är för byggnad och vilka materialen i byggnaden består av. Har man hållit på med avfuktning av bergrum, lager av olika slag mm. så vet man vad som funkar och vad som inte funkar när ingenjörerna kört hitte-på-lösningar bara för att erfarenhet saknades om material och miljön där dom används,,,,,,,blir alltid skitdyrt i slutändan när dom har slut på idéerna och riva-sanera-bygga upp igen är det enda som återstår.
 
Nu är mögelsaneringen i princip avslutad, containern är tvättad med ett icke namngivet saneringsmedel som kommer från en icke namngiven del av en myndighet och som bara får användas av dom som har licens, dvs. det är tryck i skiten och kan döda det mesta. Golvet är renskrapat från plast och torkar så sakta, när det är torrt ska det duschas med Virkon som får torka in då det inte går att tvätta det ner i grunden och så ett lager av nåt som ska läggas som en film ovanpå och är EXTREMT mögeldödande och håller för evigt. Sen väntar flytt och att ställa den på plats.

Fortsättning följer! :)

Vägg före sanering.

Vägg efter sanering.

Tak efter sanering.

Det här vill man definitivt inte ha i lungorna. Mögelgift så det står härliga till.

Och så ett renskrapat golv, ett sånt jobb vill jag aldrig mera göra. Fi fan vad det satt bitvis, och under plasten var skivan fuktig.
 
Det beror helt på vad det är för byggnad och vilka materialen i byggnaden består av. Har man hållit på med avfuktning av bergrum, lager av olika slag mm. så vet man vad som funkar och vad som inte funkar när ingenjörerna kört hitte-på-lösningar bara för att erfarenhet saknades om material och miljön där dom används,,,,,,,blir alltid skitdyrt i slutändan när dom har slut på idéerna och riva-sanera-bygga upp igen är det enda som återstår.

Det är ju fullständigt självklart att olika material ska användas där de hör hemma. Det fattar ju vem som helst.

Själv är jag helt inne på ekologiskt byggande men även med byggnadsvård av gamla hus. Vad gäller byggnadsvården så är det gammal beprövad kunskap som används. I vissa fall har den behövt uppdateras då den nutida människan ofta har lite större krav på energieffiktivitet och att bostaden ska ha komfortvärme även vintertid.

Byggnadsvården går hand i hand med det ekologiska. Man använder helt enkelt inte fogskum, gullfiber, plast och annat som är giftigt eller skapar ett osunt inomhusklimat. I stället är det lin, halm, lera, trä och liknande som gäller. Väggarna har hygroskopiska egenskaper, som ger ett sunt inomhusklimat. Plåt används inte som väggbeklädnad då det inte skulle fungera med dessa material.
 
Jag är djupt imponerad av såna som du, som har kunskap och ork (och grejer som bil, lastare och en gård att ställa av saker på :cool: ) att fixa och greja på det här sättet :bow:

Instämmer!

Önskar att jag hade nån liten susning iaf om sånt här, men nä, inte då och inte har jag lätt för att förstå det heller så jag skulle inte kunna lära mig by doing.

Ta bara el, en gåta för mig (...sa elingenjörens dotter...) :down:
 
Instämmer!

Önskar att jag hade nån liten susning iaf om sånt här, men nä, inte då och inte har jag lätt för att förstå det heller så jag skulle inte kunna lära mig by doing.

Ta bara el, en gåta för mig (...sa elingenjörens dotter...) :down:
El och rörmokeri är samma sak, ett flöde av energi och inget annat och dom är helt jämförbara faktiskt. :)

@Cattis_E Det har inte hänt mera nu, containern står och torkar ur efter tvätten och golvet var ju genomsurt så nu jobbar vår Herre med att blåsa den torr invändigt. :up:
Däremot har jag varit och hämtat skummaterial, Polyol och Isocyanat för att kunna skumma framväggen då skummet i den är ersatt av gullfiber. Jag fick en liten minikurs om isocyanater i allmänhet och skumning i synnerhet så nu kan jag hantera materialen på ett betryggande sätt utan att utsätta mig för några risker och få ett godkänt slutresultat. Jag fick också veta att vid en brand så utvecklar naturmaterial också samma giftiga föreningar som skumisolering. I Amerika försöker vissa människor stämma företag som skummat deras hus och dom blivit sjuka efteråt och huset blivit "obeboeligt" (Isocyanat är starkt allergiframkallande i ren form) men det beror bara på att dom varit med vid arbetet och dragit ner soppan i lungorna eller inte väntat 48 timmar på att gå in i huset efter sprutningen som det tar för Isocyanaten att reaktivera och bli inert ELLER också använt "gör-det-själv-kit" som finns att köpa och som KAN bli helfel. Isocyanaten är som vatten, Polyolen som kall motorolja vid rumstemperatur, häll dom i ett tryckkärl och vilket blir tomt först vid samma tryck och temperatur? ;)
Man MÅSTE pumpa vätskorna med specialmaskin samt värma dom till 40 grader innan man börjar spruta och det går inte att få bra resultat med en gör-det-självspruta i plast med nylonrör som slang och trycksatta kärl, billigaste maskinen kostar 150,000:- 0ch finns inte på Ebay eller Walmart. Ska 10 polyolmolekyler reagera med lika många Isocyanatmolekyler så kan man inte gissa, tro och hoppas för då blir det fel och kan bli hälsofarligt.

Det här var en liten utläggning av vad som är på G, alltså bygge av skumspruta med tillhörande pistol och inget finns att köpa som lösa delar. Fortsättning följer,,,,,,,,,, :)
 
Hoho? Inga nyheter på en vecka?
Inga mer än att brotscharna till skumpistolen kom igår så nu är kanalen brotschad till exakt 3 mm. Containern torkar allt mera och golvet ät yttorrt ända in nu så om nån vecka ska det få en sats Virkon och sen får det vila. Nu går det ganska sakta för jag har en hel del annat att pyssla med också. Jag hade brått med rivning så den skulle få torka ordentligt innan flytten. Uppdatering kommer när det hänt nåt. :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp