Projekt bostadscontainer.

Okej, ni ska få en liten uppdatering om vad jag gjort idag, jag är ju tvungen att flytta på virkesstapeln och virkespaketet som ligger där containern ska stå.

Så då fick jag börja med att flytta tegelpallar, värmepumpar och cementplattor.

Här där dom stod där får virket stå tills vidare.


Nån som vill leka plankbärare? Ni får bära så mycket ni orkar. ;)
 
Bär dina om du bär resten av mina
DSCN1464.jpg
 
Jag såg ett avsnitt av grand designs på kanal 9 idag där en arkitekt byggde ett hus till sig själv med fyra containrar som stomme. Det blev bra fräckt. Han fick förstärka dem rejält för att kunna stapla dem i kors och göra hål till fönsterpartierna. Han gjorde som du ska göra och sprutade isolering på containrarnas innerväggar. Vad för sorts isolering förtäljde inte historien dock :)
1411571780563_wps_39_UNP_CH4_32376_Grand_Desig.jpg
 
Gärna för det där är en liten skvätt bara, det som gömmer sig hos mig är ett halvt lastbilslass. :D
Den andra hälften har jag redan flyttat,så nu sitter jag i soffan o skriker varje gång jag rör på mig.
Det bökigaste är att planken (fasad) är 5,70 långa och har en tendens att fastna,slå ner eller sönder något så fort man inte är uppmärksam.
 
Jag såg ett avsnitt av grand designs på kanal 9 idag där en arkitekt byggde ett hus till sig själv med fyra containrar som stomme. Det blev bra fräckt. Han fick förstärka dem rejält för att kunna stapla dem i kors och göra hål till fönsterpartierna. Han gjorde som du ska göra och sprutade isolering på containrarnas innerväggar. Vad för sorts isolering förtäljde inte historien dock :)
1411571780563_wps_39_UNP_CH4_32376_Grand_Desig.jpg
Jag såg programmet och skummet är samma som jag ska använda bara det att mitt är "naturfärgat" (ofärgat), har säkert nåt att göra med att kringgå nåt patent. Jag har sett grönt, rött, blått och lila skum fast inte från samma tillverkare.
 
Det är ju lika bra att fortsätta uppdateringen om vad som händer här så ni inte tror att jag bara latar mig. ;)

Idag har jag flyttat lite virke eller snarare c:a 5 ton. Minilastaren fick göra skäl för sig och allt är omtravat och sortsorterat, nu är det bara en hög fd. ladugårdspanel som jag räddade från en ladugård som revs, den funkar att sätta bakom gipsskivorna i blivande verkstan även om den luktar ko och är lite maskäten som en antik möbel bitvis. Masken bor ju inte kvar så det är ofarligt för byggnaden.


 
Bra jobbat @MacGyver :up: skönt när det inte är vare sig spöregn eller stekande sol så man orkar få lite gjort på dagtid.
Jag fick faktiskt lägga av mitt på dan, när jag kollade termometern var det 25 grader i skuggan men det var bara tillfälligt för 3 timmar senare var det nere på 20. Jag funkar inte alls när det är för varmt, min termoatat blev ju mosad i olyckan så försöker jag jobba i värme blir jag sjuk. Det är nog inte många som förstår varför jag gör saker halva nätterna istället för på dagarna men det finns en anledning,,,,,,,vilket jag fått höra är bara larv "för alla kan", jo tjena!
 
När planeras detta projekt vara klart? Finns det någon tidsgräns som du har tänkt?
Bostadscontainern ska vara inflyttningsklar till nästa vinter, i vinter bygger jag verkstad och innan jag kan börja så ska logen röjas ren, golvet bilas upp och grävas ur, återfyllas, armeras och gjutas om och sen ska ett par bärande stolpar i yttervägg bytas innan jag kan byta ytterfasaden som idag är ett gediget lappverk liksom resten av byggnaderna här. Det får ta den tid det tar helt enkelt. :)
 
Jag fick faktiskt lägga av mitt på dan, när jag kollade termometern var det 25 grader i skuggan men det var bara tillfälligt för 3 timmar senare var det nere på 20. Jag funkar inte alls när det är för varmt, min termoatat blev ju mosad i olyckan så försöker jag jobba i värme blir jag sjuk. Det är nog inte många som förstår varför jag gör saker halva nätterna istället för på dagarna men det finns en anledning,,,,,,,vilket jag fått höra är bara larv "för alla kan", jo tjena!
Jag förstår.
 
Det är en bra filosofi, den kör vi med i båtprojektet också. Vilket gör en kompis tillika båtgranne helt knäckt :rofl:.
Min filosofi och planering har bara ett fåtal koll på, jag brukar kontra med "ja försök själva spara till ett bygge med strax över 6000:- efter skatt i månaden så får ni se hur det går, jag måste ju överleva också på det." Då brukar dom hålla käft sen och gå. :devil:

Eftersom jag bara tänkt låna minimalt så är verkstan viktigare än huset just nu, det är därifrån byggpengarna ska komma. Planering som sagt, planering,,,,,,,, :)
 
Och så undrar folk varför vi alltid gör flera olika projekt samtidigt och inte gör klart det första först. Jo, för att då kommer man undan mycket billigare och ibland gratis om man har tid att vänta in rätt material :D
Exakt så är det ju, alla kan ju inte "pekköpa" från en flådig katalog för även om den har fyrfärgstryck så hjälper det inte den dan man sitter där med ett huslån man inte kan betala och så får man gå ifrån hela skiten och hamnar i nån lägenhet med skulder upp över öronen. Nä skynda långsamt håller i alla väder. :up:
 
Liten kvällsuppdatering, nu är planen avschaktad så det duger, det ska ju inte asfalteras gudbevars utan gömmas under containern så den planen behöver inte vinna nåt pris i slätast yta, viktigaste är bara att ha fall ner till dräneringen. Sen invigde jag nya leksaken, en laser som har linjer åt alla håll, planlaserfunktion mm. och är både damm och vattentät. Utsättningen av hörnen tog en kvart. :) Precisionen kan man inte heller klaga på, 0,3 mm max per meter, det är annat än dom billiga som kan ha 3 mm felvisning per meter. Den här kommer att bli använd överallt. :)
 
Liten kvällsuppdatering, nu är planen avschaktad så det duger, det ska ju inte asfalteras gudbevars utan gömmas under containern så den planen behöver inte vinna nåt pris i slätast yta, viktigaste är bara att ha fall ner till dräneringen. Sen invigde jag nya leksaken, en laser som har linjer åt alla håll, planlaserfunktion mm. och är både damm och vattentät. Utsättningen av hörnen tog en kvart. :) Precisionen kan man inte heller klaga på, 0,3 mm max per meter, det är annat än dom billiga som kan ha 3 mm felvisning per meter. Den här kommer att bli använd överallt. :)
Låter som en jätterolig leksak! Jag skulle förlora mig i mätningar och utsättningar av både det ena andra fantasiprojektet :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp