Bukefalos 28 år!

Projekt bostadscontainer.

Liten kvällsuppdatering, nu är planen avschaktad så det duger, det ska ju inte asfalteras gudbevars utan gömmas under containern så den planen behöver inte vinna nåt pris i slätast yta, viktigaste är bara att ha fall ner till dräneringen. Sen invigde jag nya leksaken, en laser som har linjer åt alla håll, planlaserfunktion mm. och är både damm och vattentät. Utsättningen av hörnen tog en kvart. :) Precisionen kan man inte heller klaga på, 0,3 mm max per meter, det är annat än dom billiga som kan ha 3 mm felvisning per meter. Den här kommer att bli använd överallt. :)
Vi lånade en sån när vi tapetserade. fy fasen vad smidigt när inte en vägg är rak i huset, klockrent resultat :up:
 
Hm, jag tror jag ska uppmuntra särbon att köpa en sådan där laser (han vill garanterat ha en) inför omtapetseringen av köket @MacGyver :D

Eller så hoppas jag på att @tanten kommer hit och visar mig hur man gör ;) *nej, jag har aldrig tapetserat*
Tapetsera är skitenkelt, har man bara fått upp första våden rakt så ger det sig självt sen, kör man traditionella papperstapeter så klistrar man 3 i taget för då är dom lagom genomfuktade och hanterbara när man sätter upp dom, det går tom. att käka och fika med klistrade tapeter som ligger på vänt. :)
 
Hm, jag tror jag ska uppmuntra särbon att köpa en sådan där laser (han vill garanterat ha en) inför omtapetseringen av köket @MacGyver :D

Eller så hoppas jag på att @tanten kommer hit och visar mig hur man gör ;) *nej, jag har aldrig tapetserat*
JAAA!

Köp tapeter och lim - jag kommer! Det är jätteroligt. Och lätt!
Och nej, behövs inte laser. Ta en sax och ett snöre så har vi fixat ett lod....

Vi kan planera projektet nu i helgen på träffen :D :D :D
 
JAAA!

Köp tapeter och lim - jag kommer! Det är jätteroligt. Och lätt!
Och nej, behövs inte laser. Ta en sax och ett snöre så har vi fixat ett lod....

Vi kan planera projektet nu i helgen på träffen :D :D :D

Jag behöver också tapetseringshjälp :D . Det är 6 rum som behöver fixas, plus att hallen skulle behöva befrias från panel och få tapet. Det är ju ett långtidsprojekt här.
 
När ska jag komma? :D

Jag tänkte börja med friggeboden som väl är enklast att starta med. Där kommer det bo en person fr.o.m. tisdag eftermiddag t.o.m. 25 juli så före eller efter det? Hinner man ett rum på 8.5 kvm på en dag?

Rummen i huset har utanpåliggande el och det vette f-n hur jag ska hantera. Jag vill inte tapetsera över ledningarna. En del av dem ska dessutom bytas då de är gamla. Behöver jag ringa ut en elektriker både före och efter tapetsering tro?
 
Jag tänkte börja med friggeboden som väl är enklast att starta med. Där kommer det bo en person fr.o.m. tisdag eftermiddag t.o.m. 25 juli så före eller efter det? Hinner man ett rum på 8.5 kvm på en dag?

Rummen i huset har utanpåliggande el och det vette f-n hur jag ska hantera. Jag vill inte tapetsera över ledningarna. En del av dem ska dessutom bytas då de är gamla. Behöver jag ringa ut en elektriker både före och efter tapetsering tro?
Ja, även som amatör hinner du tapetsera ett rum på en dag. Ta bort ledningarna som ska bytas, tapetsera och låt elektrikern sätta dit nya. :)
 
Ja, även som amatör hinner du tapetsera ett rum på en dag. Ta bort ledningarna som ska bytas, tapetsera och låt elektrikern sätta dit nya. :)

Är det tillåtet att ta bort dem själv? Jag vet dessutom inte med 100% säkerhet vad som ska bytas, även om man för det mesta ser vad som är gammalt. Hur gör jag med de nyare ledningarna då? Där är det ju inget som ska kopplas om så det borde ju bara vara att släppa dem från väggen och sen sätta dit dem igen. Får man göra sådant själv?
 
Jag tänkte börja med friggeboden som väl är enklast att starta med. Där kommer det bo en person fr.o.m. tisdag eftermiddag t.o.m. 25 juli så före eller efter det? Hinner man ett rum på 8.5 kvm på en dag?

Rummen i huset har utanpåliggande el och det vette f-n hur jag ska hantera. Jag vill inte tapetsera över ledningarna. En del av dem ska dessutom bytas då de är gamla. Behöver jag ringa ut en elektriker både före och efter tapetsering tro?
Fixa fräsch el innan du gör något annat. Gammal el är finfin så länge man inte rör den. Men minsta lilla åverkan kan åstadkomma sprickor, rörelser och att isoleringen försvinner. Själv hade jag inte börjat renovera innan elen är ofarlig..

Alltså - tapetsering går fort och är skoj. Det är förberedelsejobbet som tar tid och är dödligt tråkigt......
 
Är det tillåtet att ta bort dem själv? Jag vet dessutom inte med 100% säkerhet vad som ska bytas, även om man för det mesta ser vad som är gammalt. Hur gör jag med de nyare ledningarna då? Där är det ju inget som ska kopplas om så det borde ju bara vara att släppa dem från väggen och sen sätta dit dem igen. Får man göra sådant själv?
Rör inte gammal el!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp