Promenera flera hundar

Mrs_Tells_hundar

Trådstartare
Hej alla
I min flock ingår det tre Leonberger och en liten blandras. Åldrarna varierar mellan 6 mån och 9 år.
Hur gör ni andra när ni ska promenera en flock av denna storlek?
Än så länge är problemet inte jätte stort då valpen inte får motioneras i någon stor utsträckning ännu. Mitt mål är såklart att kunna promenera samtliga samtidigt. Nu delar jag upp dem i två grupper med två hundar i varje.
Tikarna är det inga större problem med utan de knatar på utan att dra eller reagera nämnvärt på omgivningen. Annat är det med hanen. Han går fint i kopplet utan att dra men blir engagerad vid hundmöte. Vi arbetar med att hålla avstånd till mötande hundar, sätter hundarna ner och så får den/de andra hundarna passera.
I de flesta fall tror jag inte att det kommer vara ett problem då de är välfostrade och okomplicerade men OM de skulle bli engagerade i en mötande hund så blir de ju självklart svårt att hålla i. Vi har aldrig förlorat kontrollen och inga olyckor har hänt men jag vill ju såklart inte att det ska hända heller.
Hur gör ni andra med flera stora hundar när ni promenerar? Hur säkerställer ni att ni kan ha full kontroll på era hundar i alla lägen?
Man kan kontrollera sig själv men det är svårare med omgivningen.
C3B7AE72-E050-4510-BCDA-BD2F5D3442A6.jpeg
 
34FFBCE7-60FC-43E6-8AB4-35F763F322B1.jpeg
Går med fyra, men de är ju inte så stora, ca 10 kg vardera. Har lärt dem att sitta i kanten om vi får möte som jag känner är svårt att hantera. Har oftast den äldsta lös, hon är som klistrad vid mig (om hon inte blir jagad, har hänt ett par gånger 😕)
Förstår om du delar upp dem, det är ju några kilon att hantera 💪🏻
 
Visa bifogad fil 62991Går med fyra, men de är ju inte så stora, ca 10 kg vardera. Har lärt dem att sitta i kanten om vi får möte som jag känner är svårt att hantera. Har oftast den äldsta lös, hon är som klistrad vid mig (om hon inte blir jagad, har hänt ett par gånger 😕)
Förstår om du delar upp dem, det är ju några kilon att hantera 💪🏻
Så fint det ser ut!!
Oftast går det ju jätte bra och okomplicerat! Men sedan finns det alltid omständigheter. Jag har höga krav på mig och min flock och jag vill inte att något ska hända helt enkelt.
 
Hej alla
I min flock ingår det tre Leonberger och en liten blandras. Åldrarna varierar mellan 6 mån och 9 år.
Hur gör ni andra när ni ska promenera en flock av denna storlek?
Än så länge är problemet inte jätte stort då valpen inte får motioneras i någon stor utsträckning ännu. Mitt mål är såklart att kunna promenera samtliga samtidigt. Nu delar jag upp dem i två grupper med två hundar i varje.
Tikarna är det inga större problem med utan de knatar på utan att dra eller reagera nämnvärt på omgivningen. Annat är det med hanen. Han går fint i kopplet utan att dra men blir engagerad vid hundmöte. Vi arbetar med att hålla avstånd till mötande hundar, sätter hundarna ner och så får den/de andra hundarna passera.
I de flesta fall tror jag inte att det kommer vara ett problem då de är välfostrade och okomplicerade men OM de skulle bli engagerade i en mötande hund så blir de ju självklart svårt att hålla i. Vi har aldrig förlorat kontrollen och inga olyckor har hänt men jag vill ju såklart inte att det ska hända heller.
Hur gör ni andra med flera stora hundar när ni promenerar? Hur säkerställer ni att ni kan ha full kontroll på era hundar i alla lägen?
Man kan kontrollera sig själv men det är svårare med omgivningen.
Visa bifogad fil 62990
Jag hade helt enkelt inte riskerat att gå med fyra hundar varav tre av den enorma storleken om ens minst lilla risk funnits att de kan dra omkull dig. Träna den som har svårt för hundmöten separat, och gå inte med alla fyra så länge de inte kan gå lugnt och stilla vid din sida alternativt sitta lugnt och stilla vid din sida vid hundmöte.
 
Jag hade 3 stora hundar (25-30 kg dock)en gång i tiden, den äldsta gick dock bort efter bara ett halvår tillsammans.
Den äldsta hade problem med hundmöten dom yngre brydde sig inte alls och hakade inte på henne så jag fokuserade på henne och kortade upp dom andra så dom gick på rätt sida bara :)
Upplevde aldrig att det var svårt att gå med 3 stora,snarare lättare då kopplen inte trasslar så som när man går med små :)
Men allt beror väl på varje enskild hund och flock och vilken miljö man bor i?
Jag skulle aldrig gå i trånga stadsmiljöer med flera stora hundar där en gjorde utfall. Då hade jag tagit dom separat även fortsättningsvis
 
Jag går oftast med alla sju samtidigt (dock totalvikt ca 83 kg och dina är väl större). Största hunden kan göra utfall så får vi hundmöten försöker jag bara hålla extra avstånd. Har aldrig kännt att jag inte kan hålla dem.

Nu det senaste har jag dock börjat dela upp dem så att det blir 4-3 eller 5-2 (inte de stora samtidigt), men det är mest för att kunna hålla högre tempo.
 

Bifogade filer

  • 20210106_215014.jpg
    20210106_215014.jpg
    278,8 KB · Visningar: 65
Om hundarna går bra i koppel hade jag haft helstryp på alla stora, då påverkar det ju inte dem annat än om de skulle få försig att göra nåt där du riskerar att inte orka hålla dem, då får du mycket mer styrka.

Sedan hade jag haft midjebälte, om de lyckas dra omkull dig kommer de förhoppningsvis inte släpa fram dig.

Jättebra dock att du tar det på allvar att kunna hålla dem, finns/fanns en i ett område där jag brukade gå som hade tre stora cane corso och två småhundar, samtliga stora gjorde utfall och drog omkull ägaren hela tiden, som då släppte kopplena. Hundarna hade breda halvstryp så de fick en himla kraft..
 
Tack alla för att ni delar med er av hur ni gör.
Vi kommer fortsätta med uppdelade promenader en tid framåt. Unghunden behöver mer koppel och social träning innan hon är redo för någon flockpromenad, annat ställer hon nog mest till med oreda är jag rädd.
Målet är självklart att kunna gå med alla tre samtidigt, men fokus måste ligga på säkerhet. Allt som kan hända på en promenad hänger inte på min flock. Det kan vara lösa hundar, andra som tappar sina hundar eller bara en så enkel sak som ett dåligt underlag.
Detta är faktorer som jag trots allt måste ta hänsyn till för mina hundar landar på en totalvikt över 100 kilo och tillsammans kan de göra stor skada på mindre hundar ifall det vill sig illa. Mina hundar är snälla och vänliga men tillsammans kan de trigga varandra(likt vilken flock som helst).
Jag trivs med att ta uppdelade promenader, det ger mig möjlighet att fokusera på varje individs behov. Dock kan det vara en praktisk fråga att kunna ta alla samtidigt vid olika tillfällen.
@Tiger tok nämnde att man kan ha helstryp, det har min hane. Inte för att han drar men som en extra säkerhetsrutin. Jag har även funderat på halti på samtliga när vi går alla. Det är inget jag förespråkar och inget jag vill använda i min träning av hundar eller som en quick fix!!! Men i det fall när man i framtiden ska gå med alla så kan det fungera som en extra livlina vid situationer som står utanför min kontroll.
Mina hundar kan vara hur fostrade som helst men dönar en främmande hund rakt in i min flock så kan de vara hur fostrade som helst, tumult kan uppstå.
Jag förstår att det sista kommer många säkert ha synpunkter på! Jag är mottaglig för andra lösningar om någon har exempel på en sådan.
 
Tack alla för att ni delar med er av hur ni gör.
Vi kommer fortsätta med uppdelade promenader en tid framåt. Unghunden behöver mer koppel och social träning innan hon är redo för någon flockpromenad, annat ställer hon nog mest till med oreda är jag rädd.
Målet är självklart att kunna gå med alla tre samtidigt, men fokus måste ligga på säkerhet. Allt som kan hända på en promenad hänger inte på min flock. Det kan vara lösa hundar, andra som tappar sina hundar eller bara en så enkel sak som ett dåligt underlag.
Detta är faktorer som jag trots allt måste ta hänsyn till för mina hundar landar på en totalvikt över 100 kilo och tillsammans kan de göra stor skada på mindre hundar ifall det vill sig illa. Mina hundar är snälla och vänliga men tillsammans kan de trigga varandra(likt vilken flock som helst).
Jag trivs med att ta uppdelade promenader, det ger mig möjlighet att fokusera på varje individs behov. Dock kan det vara en praktisk fråga att kunna ta alla samtidigt vid olika tillfällen.
@Tiger tok nämnde att man kan ha helstryp, det har min hane. Inte för att han drar men som en extra säkerhetsrutin. Jag har även funderat på halti på samtliga när vi går alla. Det är inget jag förespråkar och inget jag vill använda i min träning av hundar eller som en quick fix!!! Men i det fall när man i framtiden ska gå med alla så kan det fungera som en extra livlina vid situationer som står utanför min kontroll.
Mina hundar kan vara hur fostrade som helst men dönar en främmande hund rakt in i min flock så kan de vara hur fostrade som helst, tumult kan uppstå.
Jag förstår att det sista kommer många säkert ha synpunkter på! Jag är mottaglig för andra lösningar om någon har exempel på en sådan.
Jag tycker du resonerar klokt. Jag är inte heller förtjust i halti men förstår absolut att det kan vara en extra livlina/något att överväga beroende på situationen. :)
 
Jag tycker att halti ingen dum idé om man vill ha en extra livlina när man går med många stora hundar tillsammans. Hellre det än riskera att bli omkulldragen och som du säger så är inte alla situationer avhängiga på dina hundar utan situationer kan uppstå som man inte kunnat förbereda sig på.
Jag går ju med tre mindre hundar och vet hur de kan trigga igång varandra. Det inga problem att hålla dom men nog så påfrestande ibland iallafall. Härom morgonen så brakar det till bakom oss på promenaden och det ett rådjur som tyckt att det en strålande idé att springa ut fem meter bakom ryggen på oss. Så jag hade ganska exhalterade hundar ett tag innan de släppt det, då är man glad att det inte så många kilo i kopplena..
 
Jag är all for att använda den utrustning som krävs för att man ska kunna bibehålla kontroll på sin hund i alla lägen oavsett om det är helstryp, halti, sele med ring framtill, midjebälte ovs. Nu har vi bara två hundar, en på 20 kg och en på 40 kg ca men tro fan att de kan bli starka om det vill sig. När det springer ut en katt, rådjur osv framför näsan då gäller det att hålla i. Bara den lilla hunden kan bli nog så stark när hon lägger den sidan till. Jag väger 67 kg och det är inte mycket marginal till deras gemensamma 60. Lägger man då till lite is eller hal lera så ligger man där rätt fort. Beroende på dagsformen växlar jag utrustning på den stora. Den lilla går alltid med sele eftersom hon drar men på den stora växlar jag mellan sele, helstryp och halvstryp beroende på dagsformen, vad vi ska göra och vart vi ska. Om vi ska åka iväg dit det finns stor risk för mycket främmande hundar så har jag ett extra halsband med utöver selen så att jag kan koppla om på plats om jag märker att det behövs.

Jag tycker att det är varje persons ansvar att själv se till att man har kontroll på sin egen hund och då får man ta till de medel som krävs. Hade min hund orsakat en skada på någon annans hund för att jag inte kunde kontrollera hunden hade jag skämts ihjäl.
 
Midjebälte skulle jag absolut ha, jag är så van vid det efter jobbet att det känns överväldigande att bara hålla i mer än ett koppel utan. Betydligt lättare att hålla koll på alla koppel (två på varje sida med den snällaste och den lilla tillsammans) och lättare att hålla emot vid ev drag. Skulle även ha halti som extra säkerhet om jag kände att hundarna kan dra omkull mig om det vill, dubbelkopplat med hel- eller halvstryp IFALL de lyckas få av sig grimman. Med den storleksskillnaden du har kanske det också kan vara bra att ha sele på den lilla ifall någon av de stora råkar kliva på kopplet?
Tycker det är sunt av dig att ta separata promenader men det kan ju självklart vara både trevligt och praktiskt att kunna ta alla samtidigt!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 193
Senast: AnneB
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp