Promenera med häst - reflexer

Train

Trådstartare
Hej!
Var ute och gick en sväng med pollen i mörkret idag och funderade lite:
När man sitter på hästen finns det ju en massa reflexer att fästa i sadeln som gör att man syns väl men hur ska man göra när man går bredvid och inte har någon sadel på?

Känndes som om vi inte syntes så mycket med bara några benreflexer, svansreflex och ett reflexband runt halsen. Själv hade jag bara reflexväst och pannlampa...

Så in med en massa smarta idéer på hur man gör sig sedd i höstmörkret även när man inte rider! :)

// Train
 
Senast ändrad:
Sv: Promenera med häst - reflexer

När jag är ute och går med tanten i mörker har jag:
Reflexväst
Hjälmreflex (har alltid hjälm när jag är ute och går också)
Pannlampa med röd lampa bakåt
Armreflexer
Benreflexer

Och pållan har:
Reflexbrösta
Reflexer på grimma och grimskaft
Benreflexer
Svansreflex
Och så har jag stigbygelreflexer som jag brukar sätta fast i täcket nu på vintern, så det blir 2 på varje sida.
Och en röd lampa i rumpan :)

Sist vi var ute och gick lyckades vi få på skrittreflextäcket också. :D Satte fast kardborren i remmen till bröstan och det funkade. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Promenera med häst - reflexer

Det räcker väl om du har reflexväst, pannlampa och hästen har benreflexer.

tänk på att om du har en lite större häst och har alla reflexer högt (täcke, hjälm, brösta m.m.) så har föraren svårare att öpptäcka dem för att bilens lysen är inte lika starka högre upp. så det är viktigast att ha bra reflexer på benen. ( sen är ju resten oxå bra )
 
Sv: Promenera med häst - reflexer

Det har jag också problem med. Jag rider inte min häst just nu så jag är oftast ute och går men det känns inte som om det räcker med benreflexer på hästen och reflexväst och ev. pannlampa på mig. Jag ska skaffa svansreflex och sy nosludd och ludd att sätta på sidan på grimman med reflexer på. Men jag tycker att jag skulle behöva ännu mer reflexer :crazy:
 
Sv: Promenera med häst - reflexer

Riseken är att om man bara har benreflexer på pållen och en reflexväst själv är att det lätt kan tas för Tre personer som är ute och går, och då finns risken att föraren inte tar lika stor hänsyn...
 
Sv: Promenera med häst - reflexer

jag har reflexväst och pannlampa, och ett reflexband på vardera ben.

hästen har benreflexer runtom, sen brukar jag ta reflexskrittäcke,
men istället för att fästa runt sadeln fäster jag runt halsen och sen en elastisk gjord runt magen. fungerar ypperligt. brukar sätta fast någon benreflex i svanssnöret också och lägga det utanpå svansen, vet inte hur mkt det hjälper men det känns bra :p
 
Sv: Promenera med häst - reflexer

Jag använder:

Reflexväst
Hjälmreflex
Benreflexer

Svansreflex
Reflexbrösta (sätter fast den med en vanlig täckesgjord)
Benreflexer
Reflexer på grimman (funkar även ypperligt att sätta på tyglarna:D)

//Domino_s
 
Sv: Promenera med häst - reflexer

Jag har också funderat på det där!
Varför har ingen smart människa skapat ett vanligt täcke i samma stuk som ridtäcken, dvs neongult med reflexband?! Kanske i något tunt material som man bara kan slänga på när man ska ut och gå!:idea:
 
Sv: Promenera med häst - reflexer

Jag har då jag är ute med min häst och går:
Reflexväst
hjälmreflex

Hästen har
Benreflexer
Reflexgrimma
reflexbrösta fäst med täckesgjord.

Hunder har: reflexsele och rödblinkande halsband

Jag har faktiskt inte varit ororlig för att inte synas. Reflexvästen syns ju BRA, så de ser ju att det är NÅT på vägen och det är huvudsaken. Min häst är ju helcool med trafik fast hon är rätt ung.
Hunden oroar jag mig mest för.

Jag har ett tunt regntäcke köpt på Ge**s, med reflexpasspoaler, det skulle man ju kunna sätta på, men min har aldrig täcke så det känns dumt.
 
Sv: Promenera med häst - reflexer

Finns många täcken med (bra) reflexer - men neongult..... ? En jättebra idé tycker jag!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Promenera med häst - reflexer

Benreflexer
"halsband" till hästen
Reflexgrimma
Jag väst
 
Sv: Promenera med häst - reflexer

Förra medryttarhästen hade ett hemsytt fleece-reflextäcke, absolut värt att satsa på! Behövs ju ingenting avancerat, enkelt att göra själv om man inte vill köpa och sätta på reflexer.

Hästen:
- Reflextäcke (heltäckande, dock bara reflexer här och var)
- Reflexgrimma
- Reflexer på grimskaftet
- Ben reflexer
- Svansreflex

Jag:
- Hjälmreflex
- Reflexväst
- Armreflexer

Ja, vi älskade reflexer ;)
 
Sv: Promenera med häst - reflexer

Jag brukar på mig själv ha pannlampa och reflexväst.

Pållen får ha skrittreflextäcke med ridgjord på sig om det är prommis.
Reflexbröstan är ju bara att fästa i gjorden och runt halsen så går den ju att använda ändå, och benreflexer på alla fyra så klart!

Nån som har såna där snap-reflexer? funkar dom att ha typ över benskydd och liknande?
 
Sv: Promenera med häst - reflexer

Jag brukar ta på hästen en longeringsgjord när vi promenerar, så tar jag en vanlig reflexridtäcke som jag drar liksom under genom gjorden och knäpper kardborren. Sitter som gjuten Då syns en hel härlig reflexad hästrumpa i mörkret!

Så brösta och benreflexer.

Och väst på mig.
 
Sv: Promenera med häst - reflexer

reflexjacka/väst på dig och ben och svansreflex på hästen. Då syns ni bra.
 
Sv: Promenera med häst - reflexer

Det hade inte varit helt fel med ett sånt täcke! :)
Men verkar vara svårt att få tag i så man får väl göra som Thrill och ordna ett eget :)

Tussilago: Försökte en gång att sätta fast ett ländtäcke i reflexbandet jag hade runt halsen men det hamnade så långt fram att den breda baken gjorde att det inte syndes bakifrån ändå :rofl:
Tror att jag ska försöka med ditt sätt istället nästa gång ;)

Har efter att ha läst igenom alla inlägg kommit fram till att det finns en massa reflexer jag borde införskaffa :o dags för en shoppingrunda snart :D

// Train
 
Sv: Promenera med häst - reflexer

När jag promenerar (eller rider barbacka för den delen) så sätter jag på en lädergjord, typ tömkörningsgjord, och i den fäster jag ett reflexridtäcke! På framdelen väljer jag ha reflexbrösta, man knäpper bara ihop sadeldelarna med varandra på manken eller i gjorden om man har en. Benreflexerna såklart är jätteviktiga. Jag låter hästen ha en reflexgrimma på sig, jag rider gärna med det som träns, men annars funkar ju tränsreflexer lika bra. Svansreflexen blir grädden på moset, ibland viker jag upp svansen och "låser" den med reflexen, detta för att mina hästar har så långa tjocka svansar så benreflexerna syns dåligt bakifrån.

Och jag själv, tja jag ser ut som en vandrande julgran jag oxå... Pannlampa på huvet och en röd cykellampa runt armen riktad bakåt, förutom alla reflexer.

Jag såg häromdagen en häst som leddes och den hade på nåt sätt en reflexväst/ländtäcke snott runt framdelen, syntes jättebra längs vägkanten! Men det var mörkt så jag såg inte hur det satt ihop.
 
Sv: Promenera med häst - reflexer

När vi går så har vi:

Pollan:
Benreflxer
Skittäcke fäst med en elastisk täckgjord

Jag:
Blinkande väst
Pannlampa fram och röd lampa bak
 
Sv: Promenera med häst - reflexer

Jag brukar tänka samma sak, att det är mycket lättare att sätta reflexer på en sadlad häst, därför brukar det sluta med att jag sadlar och sitter upp istället när det är mörkt för att synas bättre.. :angel:

Annars om vi ändå är ute och går när det är skymning/mörkt så har jag pannlampa (beroende på hur mörkt) och reflexväxt och hästen har reflexer på alla fyra ben. Rider jag så har jag reflexländtäcke och brösta också.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 748
Senast: lillamy73
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 196
Senast: sandrafors
·
Utrustning Tråkigt men sant, nu kommer snart mörkret och det är dax för reflexer! Jag har snitsat till det med förhållandevis snygga reflexer på...
Svar
8
· Visningar
2 810
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp