Propulsion kan bli av med tidigare segrar

I söndags vann Propulsion Elitloppet – men nu riskerar hästens att diskas och idag kan SVT Sport berätta att Propulsion även kan bli av med tidigare segrar. En utredning pågår för att slå fast om hästen genomgått en så kallad nervsnittning i USA 2015 – innan han köptes av tränaren Daniel Redén.
 
Enligt den här bloggen har det gått till enligt följande:

1. Propulsion nervsnittades den 29/4-15. En i USA tillåten åtgärd. Men den måste reggas hos det amerikanska förbundet. Ansvaret för att uppgiften reggas är hästägarens (och eventuellt lite tränarens).
2. Hästen säljs genom auktion 2/8-15. Uppgiften verkar ej ha framgått i auktionskatalogen.
3. USTA reggar nervsnittningen 18/8-15.
4. Hästen lämnar fysiskt USA 20/8-15.
5. USA utfärdar exportcertifikat den 14/9-15. Där framgår svart på vitt att hästen är ”low nerved right and left front”.
6. Importen förefaller klar den 23/9-15 (hästen upptas i vart fall då på Redéns träningslista).
7. Hästpass utfärdas 23/11-15.
8. Hästen avelsvärderas i Sverige den 3/11-16. Nämnden går grundligt igenom hästens prestationer från Nordamerika.

Nervsnittningen är alltså reggad efter hästen är såld. Är ju lite svårt att kolla upp det då. 4 månader efter snittet är det inte säkert att det är några tydliga ärr.
I bloggen finns också bilder på exportcertifikatet.

Det här är en riktig soppa!
Som jag har fattat det så gjordes snittningen med laserteknik, då blir det inga ärr. Däremot borde det ju märkts att hästen hade nedsatt/ingen känsel i frambenen?

Sen kan jag tycka att det är ett under att den hållit, om den nervsnittades pga skada, och sen har sprungit utan känsel på den skadan i alla år?🤨
 
Som jag har fattat det så gjordes snittningen med laserteknik, då blir det inga ärr. Däremot borde det ju märkts att hästen hade nedsatt/ingen känsel i frambenen?

Sen kan jag tycka att det är ett under att den hållit, om den nervsnittades pga skada, och sen har sprungit utan känsel på den skadan i alla år?🤨

Som jag förstår det så har han känsel i skinnet hela vägen ner till hoven, det är bara de inre delarna av hovarna som fått nerverna avknipsade. Enda sättet att testa känseln där är att slå in en spik i sulan och det gör man ju inte bara så där...
 
Som jag förstår det så har han känsel i skinnet hela vägen ner till hoven, det är bara de inre delarna av hovarna som fått nerverna avknipsade. Enda sättet att testa känseln där är att slå in en spik i sulan och det gör man ju inte bara så där...

Frågan är väl snarare vad som hänt med den ursprungliga skadan som var orsaken till att han nervsnittades? En skada försvinner inte bara för att man tar bort smärtan.
 
Som jag förstår det så har han känsel i skinnet hela vägen ner till hoven, det är bara de inre delarna av hovarna som fått nerverna avknipsade. Enda sättet att testa känseln där är att slå in en spik i sulan och det gör man ju inte bara så där...
Då förstår jag, tack! Trodde hela benet var bedövat.
 
Man bränner av vissa nerver för att hästen inte ska känna smärta i benen. Godkänt i USA men livstids startförbud i Sverige (Europa t.o.m tror jag) även om nerverna växer ihop igen sägs det. Mao inget annat än avancerat djurplågeri. Eftersom det är livstids startförbud här blir han eventuellt av med sina segrar. Med all rätt om det förhåller sig så. Fattar inte hur en köpare kan missa en sån grej?

Jag pratade med en bekant utomlands som tyckte jag skulle nervsnitta gammelponnyn när han fick känningar :(
 
Frågan är väl snarare vad som hänt med den ursprungliga skadan som var orsaken till att han nervsnittades? En skada försvinner inte bara för att man tar bort smärtan.

Det kanske aldrig var säkert att det var en skada? Hästen kan ju bara ha varit extra känslig för t.ex. de islag som blir när den springer fort. Så att det egentligen inte fanns någon skada, och nervsnittningen gjorde att de känningarna försvann. Och om nu nerverna växt tillbaka igen har det gått så långsamt och gradvis att hästen nu vant sig vid det? Spekulerar bara.
 
Det kanske aldrig var säkert att det var en skada? Hästen kan ju bara ha varit extra känslig för t.ex. de islag som blir när den springer fort. Så att det egentligen inte fanns någon skada, och nervsnittningen gjorde att de känningarna försvann. Och om nu nerverna växt tillbaka igen har det gått så långsamt och gradvis att hästen nu vant sig vid det? Spekulerar bara.

Är det så är det ju inte så roligt för de med hans avkommor nu om det nedärvs.
 
Är det så är det ju inte så roligt för de med hans avkommor nu om det nedärvs.
Hans avkommor lär väl tyvärr sjunka i pris oavsett eftersom det aldrig kommer att kunna bevisas om hästen hade varit lika bra utan ingreppet
Och det var väl inte billigt att betäcka med Propulsion
 
Är det så är det ju inte så roligt för de med hans avkommor nu om det nedärvs.

Fast nedärvningen av just det skulle jag inte vara så bekymrad om. Jag kan inte tänka mig att det är så vansinnigt hög ärftlighet för just något sådant, då skulle det ha synts tidigare i de linjer han har.

Min gissning är att han snittades för jänkarna har inte tid med att krångla/vänta ut hästarna som vi gör här. Deras unghästlopp är ju de som det är viktigt att vara med i, de har inte alls samma tradition att tävla hästarna upp i åldrarna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Stjärnhästen Propulsion har tävlat olovligen i Sverige sedan 2015 då han blev nervsnittad i USA innan han kom till Sverige. Efter att...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att Propulsion bekräftats vara nervsnittad så är hans karriär som såväl tävlingshäst och avelshingst på svensk mark ett minne...
Svar
6
· Visningar
1 446
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Hästnyheter Propulsion och tränaren Daniel Redén hyllades stort efter segern i Elitloppet i söndags. Men nu skriver norska facktidningen Trav og...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I söndags vann Propulsion Elitloppet i imponerande stil. Nu anklagas stjärnhästen för att ha varit nervsnittad innan den blev...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp