Protein till dräktigt sto??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare cinnas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 858
C

cinnas

Läste i foderboken igår ang dräktighetstillägg.
Kan det vara så enkelt att bara byta ut 6 g SRP/Mj mot 14 g SRP/Mj i dräktighetsmånad 9-10? Samt att plussa på underhållsbehovet med 20%

Plättlätt isåfall:banana:
Ville bara kolla, hör av er...

Mvh
Cinna

Sv: Protein till dräktigt sto??

Stoet behöver underhållsfoder som vanligt, plus ett dräktighetstillägg på ca 15-30% av energin, beroende på vilken månad hon är i. För dräktighetstillägget kan man räkna med 12 g smbrp/MJ.

Exempel:

Underhåll: 60 MJ, (6x60=)360 g smbrp
Dräktighetstillägg (20%): (0,2x60=)12 MJ, (12x12=)144 g smbrp
Totalt: (60 +12=)72 MJ och (144+360=)504 g smbrp.

Hoppas det inte blev för rörigt...

Jag är antagligen extremt trög men jag klarar inte klura ut vad du menar...:o

Kvoterna för g smbrp/ MJ är iaf:

mån 8-9 = 6,8, i den totala foderstaten (underhåll + dräkt.tillägg)

mån 10 = 7,2

mån 11 = 7,4

Hoppas nån (eller du) kan klargöra det logiska (om det finns) i det du skrev, för mig ;)

Har pålat hage idag och tror jag bankade ur en och annan hjärncell också :angel:

Var har du fått 14g smbrp/Mj ifrån? :confused:
SÅ högt behöver man aldrig ha :eek: .

Du har nog missförstått det hela. Kvot 14 vet jag inte var du har fått det ifrån men det ska vara en kvot på 12 enbart i dräktighetstillägget, inte i HELA foderstaten!

I en äldre bok av C.Planck så anges siffran 14 i dräktighetstillägg- så det är inte konstigt att trådskaparen undrar det!

Halloj!
Tack för svaren

Japp,det är från Planks äldre bok jag fått siffrorna, det var därför jag ville kolla med er. Det var ett par år sedan jag hade ett dräktigt sto hemma och jag vet att den boken jag har inte är av senaste datum precis.

För att omvandla siffrorna till den shettis det rör,ca 220 kg normalvikt, blir det då:
Underhåll: 33 Mj, Srp(6g/Mj) 198g
Dräktighetstillägg: 6 Mj, Srp (12g/Mj) 270g
Totalt: 39 Mj Srp 270g

Alla nöjda och glada?? Då hade jag gjort rätt uträkning, bara använt 14 istället för 12.

Mvh
Cinna

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 576
Senast: isafore
·
Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 185
Senast: Masse
·
Foder & Strö Har misstänkt att vårt hö har dåliga värden så skickade prov till labb och idag fick jag svaret. Är första gången jag analyserat hö så... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 817
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 670
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31