Proteinallergi

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Helena B
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 807
H

Helena B

Hej

Undrar om det är någon som har en häst som har allergi mot protein? Vi har en 4 åring som haft mugg i omgångar och nu senast i 6 månader!!!! och vi får inte bort det. Har tagit bort all protein förrutom hösilaget som jag väntar på analysresultatet men enl bonden så är det ganska lite klöver i det. Vi har provat ALLT men får inte bukt med det. Är inte ute efter tips på vad jag ska göra för vi har provat så mkt men om nåon har proteinallergi som vi misstänker- Vad ger man hästan att äta då? grov & kraftfoder?

Mvh Helena

Sv: Proteinallergi

Har ni tagit prov på muggen?

En häst som är allergisk mot protein sådär rent allmänt lär ju vara tämligen dödsdömd, då allt utom olja och halm innehåller protein, och hästar behöver protein för att fungera, och överleva...

Men som sagt, är muggen provtagen så ni vet VAD för bakterie ni har att göra med? Om inte, gör det innan diverse foderlaborationer, så kanske det är 'enkelt' löst där med att rätt behandling tar kål på den.

(Min herre fick ju ngt eksem/muggliknande, envist som synden. Han fick behandling med antibiotika direkt, och vi provtog inom några dagar. Tur var väl det, multiresistenta bakterier, dessutom 'muterade' ej tidigare påvisade. Resistent mot ALL antibiotika utom EN sort..)

Har ni tagit prov på muggen?

En häst som är allergisk mot protein sådär rent allmänt lär ju vara tämligen dödsdömd, då allt utom olja och halm innehåller protein, och hästar behöver protein för att fungera, och överleva...

Men som sagt, är muggen provtagen så ni vet VAD för bakterie ni har att göra med? Om inte, gör det innan diverse foderlaborationer, så kanske det är 'enkelt' löst där med att rätt behandling tar kål på den.

(Min herre fick ju ngt eksem/muggliknande, envist som synden. Han fick behandling med antibiotika direkt, och vi provtog inom några dagar. Tur var väl det, multiresistenta bakterier, dessutom 'muterade' ej tidigare påvisade. Resistent mot ALL antibiotika utom EN sort..)

Vi har tagit prov och har gett honom antibiotika men det hjälpte INGENTING. Vetr kliar sig i huvudet och vet inte vad vi ska göra. Att han fick antibiotika var för att det fanns strepto och stafelokocker men som enl vetr hade kommit AV miggen och att det var så "retbart" och inte att muggen var av det så att säga.

Jag är inte jättebra på detta men har en travare som har haft mugg till och från i många år. Jag provade också med många olika saker men det kom hela tiden tillbaka. I somras lät jag det, av olika anledningar, vara. Nu har det försvunnit av sig själv. Det enda som jag har ändrat på är att han har fått lusern i flera månader. Jag hade svårt att se ngn koppling mellan detta. Men jag skrev det i en muggtråd för ett tag sedan och fick då till svar att en av anledningarna till mugg kan vara att de har lite problem med maten. Inte vet jag men om man har provat allt annat så varför inte?

Min häst får utslag som många kallarför proteinustlag, dvs små knölar/sår som blir infekterade. Vi har kommit fram till att han inte tål att äta sådant som finns i pulverform -inga mineraler eller tillskott, inget mixat eller pelleterat foder. Han får chevinal + (flytande vitaminer) och betfor, havre eller korn. Allt "rent" med andra ord!

AHA ja det kanske kan vara nåt. det är ju rena djungeln och man får prova sig fram men det kanske är en anledning. har tagit bort det för ca 1½ månad sedan och nu går det år rätt håll. men vi vet inte av vad ??? Är det för att vi tagit bort pelleterat foder, cortisonsalvan eller silvervattnet som hjälper?

Tack för tipset.

Min häst får utslag som många kallarför proteinustlag, dvs små knölar/sår som blir infekterade. Vi har kommit fram till att han inte tål att äta sådant som finns i pulverform -inga mineraler eller tillskott, inget mixat eller pelleterat foder. Han får chevinal + (flytande vitaminer) och betfor, havre eller korn. Allt "rent" med andra ord!

Ena hästen i stallet hade (svår) mugg och rasp när hon anlände och hade haft problemet i flera år(!). Det var flertalet vetrinär och klinikbesök och men hästen blev inte bra. Antibiotika hjälpte inte heller.
Efter en period på kanske två månader, max, var hästen muggfri och har varit sen dess. (behandlades enbart med desinfektionstvål och vatten)
Byte av hage?
Stressad häst?(mag/tarmproblem?)

Läser att det går åt rätt håll för er iaf, måste det alltså vara just protein tror ni?

Senast ändrad:

Vi har tagit prov och har gett honom antibiotika men det hjälpte INGENTING. Vetr kliar sig i huvudet och vet inte vad vi ska göra. Att han fick antibiotika var för att det fanns strepto och stafelokocker men som enl vetr hade kommit AV miggen och att det var så "retbart" och inte att muggen var av det så att säga.

Okej, gjordes det ingen resistensbestämning av det som hittades då? Eller menade du att den antibiotika som efter resistensbestämmningen skulle hjälpa inte hjälpte? Läge ta nytt prov kanske, och/eller resistensbestämma (om det inte är gjort innan)

Hej

Undrar om det är någon som har en häst som har allergi mot protein? Vi har en 4 åring som haft mugg i omgångar och nu senast i 6 månader!!!! och vi får inte bort det. Har tagit bort all protein förrutom hösilaget som jag väntar på analysresultatet men enl bonden så är det ganska lite klöver i det. Vi har provat ALLT men får inte bukt med det. Är inte ute efter tips på vad jag ska göra för vi har provat så mkt men om nåon har proteinallergi som vi misstänker- Vad ger man hästan att äta då? grov & kraftfoder?

Mvh Helena

Har en kompis som gjort sitt examensarbete på just mugg och muggen kommer från en spesifik bakterie som finns i marken där hästen går som mest.....tex hagen. Protein skall inte i första hand ha med mugg att göra alltså, såg ett inslag längre ned där någon gett sin häst lusern och det hade hjälpt?!? Det är ju ett av det mest proteinrikaste fodren.... bara ett tips.

Protein skall inte i första hand ha med mugg att göra alltså, såg ett inslag längre ned där någon gett sin häst lusern och det hade hjälpt?!? Det är ju ett av det mest proteinrikaste fodren.... bara ett tips.

Jag förstår dina tecken ?!?
Jag skrev inte att det hade hjälpt med lusern utan jag menade att det enda jag har ändrat på är att sluta behandla muggen och ändrat i foderstaten genom att ge lusern. Inte vet jag varför muggen försvann. Men jag har läst i en annan tråd här att det ibland kan bero på problem att smälta maten och i så fall kan det ha hjälpt med lusern. Men det behöver inte betyda att det har med proteinet att göra. Men detta är bara mina gissningar egentligen helt ogrundade eftersom jag inte är så insatt i vad mugg kan bero på.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har ett sto, som är 20 år som blev tokmager och matt i pälsen under betet... Tar det från början. Detta sto har haft tre föl...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: funderare
·
Avel Hej alla. Jag har 2 dräktiga ponnyston i stallet hemma, båda förstagångare, en 4 år i år och den andra 6 år. Jag har problem med att...
Svar
4
· Visningar
1 428
Senast: dee79
·
Övr. Barn Min 2-åring kaskadspyr av fisk. Vi har provat kokt lax, rökt lax, fiskpinnar. (hon har dock tidigare ätit torsk och alaska pollockfileer...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: Gnist
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 195
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka