Bukefalos 28 år!

Proteinrikt hö

H

Hermione

I stallet där jag rider har de tydligen väldigt proteinrikt hö. Jag har inga siffror och siffrorna säger mig inget men nu är det så iallafall att några av hästarna har fått proteinöverskott och det visade sig genom att de fått ont i bland annat höger framben. Det låter väl kanske konstigt men det är en tjej som kommer och undersöker dem med någon apparat som skickar ut strålning och det var så det upptäcktes.

Jag har fått för mig att man ska sträva efter att ha så bra hö som möjligt så man inte behöver komplettera upp så mycket med kraftfoder. Men kan det bli FÖR bra hö?

En annan sak tjejen sa var att det inte var bra att ge hösilage för att det blev beläggningar eller nåt på senor, tarmar osv. Någon som hört något sådant någon gång :confused:
 
Rent skitsnack!! Hästar får inte ont i benen av hög proteingiva från grovfoder, i så fall skulle inte hästen kunna äta gräs på sommaren heller. Och OM den skulle reagera skulle det knappst sätta sig i ETT ben.

Samma sak med silaget, VAD i gräs skulle lägga sig som en beläggning?
 
Hästarna som undersöktes blev ordinerade homopatmedicin för att "avgiftas" från slaggprodukter som på något sätt samlats i höger fram, jag vet inte vad jag ska tro :crazy: men jag vill inte gärna tro på det....någon mer som har något att tillägga?

Jag ska ta reda på mer om vad hon hade sagt om hösilaget...återkommer!
 
Ursäkta, men det låter som blaha blaha. Kontakta veterinär istället om hästen inte är fräsh i ett ben.
 
Ja, rent skitsnack låter det som! Och såklart ska ni ha homeopatmedicin så hon kan tjäna ännu mer pengar på er..!

Alltså detta var bland det dummaste jag hört! :eek:

Hästar klarar hög proteinhalt pga grovfodret helt utmärkt!!
 
Så genom någon apparat som skickar ut strålning kunde en homeopat upptäcka att hästen hade fått för mycket protein och dessutom från höt.

Är det någon i som bor nära Hermione som kan försöka få hem samma tjej och undersöka en fullkomligt frisk häst och som har dåliga hövärden och be henne beahndla hältan (och dessutom antyda att de har bra hö)? Det skulle vara mycket intressant att se diagnosen.
 
Ja nu hör det ju till saken att hästen inte visar någon hälta. Jag har aldrig vart där när tjejen har varit där men tidigare har hon hittat hästar där med njurproblem och kronisk huvudvärk. ;)
 
Ja det var det jag ville veta (att hästar klarar hög proteinhalt pga grovfodret helt utmärkt). Försökte diskutera det med ägaren till hästen men hon tror till 100 % på det här.
 
Fråga då hur hästen mår på bete där kvoten mellan protein och energi ligger på 12-14 nånstans. I ett hö/silage där man talar om riktigt höga värden brukar kvoten hamna på som mest 10.
 
Ungefär som när en tjej i mitt stall påstod att min häst hade "proteinchock" och att jag då skulle ta bort allt mineralfoder... :rofl:

Mycket ska man höra innan öronen trillar av!
Nä, njut istället över en billig vinter utan mycket onödigt kraftfoder....

mvh :bump:
 
Hm jag köpte mineraler per postorder som en i stallet rekomenderade. Normalgivan var 50 gram. Jag var nära att backa då han menade att mineralerna kunde kompensera för den dåliga proteinhalten i höet då de innehöll aminiosyror :confused:.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 751
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 728
Senast: Egonson_
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 613
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp