Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

*KL*

Jaha ja..

Kalvpellets = Lillen säger 'nja, helst inte'
Vassleprotein = Lillen säger 'gift!'

Nu är jag desperat, nu lär jag nog prova solrosfrö alldeles oavsett, känns som enda kvarvarande alt som inte är uppenbart superolämpligt? =/
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Vilken kräsen häst du har!

Jag vill inte gärna rekommendera detta men du kan få det som information.

I USA är det ett antal hästägare med IR-hästar som ger foderärter som proteintillskott.

Tittar man på näringsinnehållet så ser man att foderärter innehåller 46% stärkelse vilket skulle vara rena rama katastrofen för en IR-häst. Detta är dock inte hela sanningen. Stärkelse finns i olika former. En del former av stärkelse kan hästen inte ta upp, s.k. ”resistant starch”.

Tittar man på ”Nutrition facts” så ser man att 100 g ”split peas” innehåller 60,4 g kolhydrater varav 25,5 g är fiber och 8 g är socker. Återstår 26,9 g kolhydrater som inte är specificerade och skulle kunna vara stärkelse som kan tas upp av häst och människa.

Det sägs dock att ärter ska ha relativt lågt glykemiskt index och de som ger detta till sina IR-hästar har inte upplevt några problem. Dock ger de inga stora mängder. Lysinhalten är hög, ca. 7,3% av proteinet är lysin.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Intressant, får kolla upp det lite närmare om det behövs. Får jag inte i honom proteinet i vettig form återstår ju liksom bara pest- eller koleravalet, inte tillräckligt med protein eller från källa som inte är riktig lämplig för IR-häst. Nånstans måste man ju där kompromissa.

Köpte en säck solrosfrön idag iaf, och ändrade matreceptet litet så jag drog ner potatisproteinet lite och blandade i solrosfrön. Innan har han nu sista tiden fått 100 gr pp + 100 gr lucern + 100 gr proteinmineral. Det fick ju igång honom en stund, men nu senaste dagarna så 'blä' igen =/
Drog ner pp till hälften och gav 100 gr solrosfrön nu ikväll.

Och jag har eventuellt inte en ponny utan en pippifågel. Han slickade krubban! Nu var jag lite taskig och gav honom inget silage, men det brukar inte hjälpa - dessutom stod jag och packade silage och det brukar få honom att tvärvägra äta och bara vänta på silage. Men han åt upp varenda smul och slicka krubban.

Men vad sjutton törs jag räkna på för värden på solrosfrön? Det står ju inget på säcken förutom att det är strimmiga solrosfrön (fanns inte svarta nånstans). Och de värden som angetts bland annat i tråden som länkats till i den här tråden är ju ganska varierande, milt sagt? Nu har jag tillsvidare räknat på högsta MJ och lägsta protein bland angivelserna, vilket om jag inte snurrat till det är 11 MJ och 240 gr SRP/kg foder? Mineralerna?

Känns ju inte helt hundra att ge solrosfrö, men 'minst dåliga' jag kommer på just nu. Och OM det kan räcka med 100 gram för att han ska peta i sig den blandning han fick idag borde inte fetthalten vara *så* stort problem väl?
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Det är nog bäst att du kollar upp data för solrosfrön ordentligt. Enligt denna källa:

http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3076/2

är proteininnehållet 210 g/kg. Energiinnehållet (100 g 584 kalorier) kan du inte använda dig av eftersom detta värde gäller människor.

En annan källa är denna:

http://www.dairyone.com/Forage/FeedComp/Main_GetResults.asp

för sunflower seeds anges CP = 22% DM, dvs. ca. 204 g/kg foder vilket stämmer rätt bra med ovan angivna värde. Jag skulle gissa att smältbarhetskoefficienten är runt 0,80 så SmRp är förmodligen ca. 160 g/kg foder.

Tyvärr anger DO inget värde på DE men jag skulle kunna räkna ut SmRp och ME med hjälp av övriga värden. Jag har dock inte tid just nu. Det är rätt omfattande beräkningar man måste göra.

Nutrition facts anger fetthalten till 51%. En annan källa som jag har anger 47,3% fett varav 65% är LA (omega-6). Ger du 100 g solrosfrön så tillför du således 47,3 x 0,65 = 31 g omega-6 som är proinflammatoriskt. Du kanske skulle fundera på att kompensera detta med samma mängd omega-3 (linfrö eller linfröolja).
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

OM det kan räcka med 100 gram för att han ska peta i sig den blandning han fick idag borde inte fetthalten vara *så* stort problem väl?

Nej, 31 g fett är nog inget större problem. I kg hö innehåller vanligtvis mellan 20 - 30 g fett så du tillför endast lika mycket fett som det normalt finns i 1 kg hö. Problemet är att fettet till stor del består av omega-6 som är proinflammatoriskt och IR är ett proinflammatoriskt tillstånd.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

MJ-angivelsen snodde jag rakt av från tråden det är länkat till nedan, den här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=715043&highlight=solrosfr%F6n+st%E4rkelse

Där står bland annat, av HelenaHandberg:
Skiljer mellan sorter och partier - i storleksordningen SRP 250-340, MJ 8,5-11,Ca 4, P 7-10.

Dock är fosforn precis som i soja och spannmål bunden till phytat så man kan bara räkna med att ca en tiondel av del kommer till användning.


Så tog högsta angivna MJ där, och lägsta angivna SRP och lite under lägsta angivna SRP - för att ha NÅT att gå på liksom. Jag kan ju inte alls räkna fram, jag brukar läsa anlyserna. Så orkar du räkna sen när du har tid vore det superdupersnällt!

Han får redan linfröolja, just nu får han ca ½ - 1 dl bara, men den ska höjas nu inför eksemsäsongen i alla fall, inte 'vågat' det när han är herr kinkig bara. Vet dock inte vad den där halva - en dl väger men kan ju väga det imorgon. Men är det ännu bättre om jag ger ännu mer linfrö än 'samma mängd' som från fröna?

Ger ju linfröoljan både för dess ev positiva effekt på IR och för hans knotteksem. Drog dock ner givan i vintras, i jakten på varenda MJ.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Där står bland annat, av HelenaHandberg:
Skiljer mellan sorter och partier - i storleksordningen SRP 250-340, MJ 8,5-11,Ca 4, P 7-10.

Lita inte på uppgifter som du får från någon i andra hand (inte från mig heller!) utan kolla alltid själv. Kolla länkarna som jag gav dig och försök hitta egen information. Du kan t.ex. titta i din livsmedelsbutik om du hittar solrosfrön. Där ska proteinhalten vara specificerad.

Om jag inte minns fel så tror jag att det finns solrosolja och finns det solrosolja så finns det en restprodukt, dvs. det som blir kvar när oljan har pressats ut. Kan du få tag i denna produkt så vore det ett mycket bättre alternativ. Du slipper fettet (omega-6) och proteinhalten är mycket högre. Dock blir denna produkt också ”mjölaktig” så din häst kanske skulle rata detta också.

Dock är fosforn precis som i soja och spannmål bunden till phytat så man kan bara räkna med att ca en tiondel av del kommer till användning.

Var kommer denna uppgift ifrån? Hästen har liksom människan visserligen inga enzymer som kan bryta ner fytater men mikroorganismerna i hästens grovtarm kan bryta ner fytater och hästen kan ta upp fosfor i grovtarmen. Hästar är inte alltid som människor när det gäller metabolism.

Jag skulle inte tro att biotillgängligheten av fosfor i foder som innehåller fytater är mycket lägre än för grovfoder. Det största problemet med fytater är att de kan binda vid mineraler och göra dessa oåtkomliga för hästen. Speciellt är detta ett problem för kalcium men om jag minns rätt så hade du rätt mycket kalcium i din foderstat så det bör inte vålla något problem. Dock kan fytater binda vid andra viktiga mineraler också som det ofta är brist på, t.ex. zink.

Så tog högsta angivna MJ där, och lägsta angivna SRP och lite under lägsta angivna SRP - för att ha NÅT att gå på liksom. Jag kan ju inte alls räkna fram, jag brukar läsa anlyserna. Så orkar du räkna sen när du har tid vore det superdupersnällt!

Jag ska se om jag kan räkna på energiinnehållet men det är rätt besvärligt så jag får återkomma med detta senare. Jag hinner inte nu – måste titta till hästarna.

Han får redan linfröolja, just nu får han ca ½ - 1 dl bara, men den ska höjas nu inför eksemsäsongen i alla fall, inte 'vågat' det när han är herr kinkig bara. Vet dock inte vad den där halva - en dl väger men kan ju väga det imorgon. Men är det ännu bättre om jag ger ännu mer linfrö än 'samma mängd' som från fröna?
Har du dessutom en eksemhäst är det inte alls bra att tillföra omega-6 fettsyror.

Att ge linfrö är en kontroversiell fråga eftersom man förmodligen måste krossa eller mala linfröna för att hästen ska kunna tillgodogöra sig fröna. När man gör detta friläggs ett ämne som kan bilda vätecyanid när det kommer i kontakt med vatten. Hur stor mängd mald linfrö man kan ge till en häst utan risk är det väl ingen som vet. Går man efter Europarådets rekommendationer för människor och tillämpar rekommendationen för hästar så bör man kunna ge mellan 60 – 100 g linfrö utan risk. I USA är det ganska vanligt att man ger 4 – 6 oz (120 – 180 g) till hästar utan synbarliga problem. Linfrö innehåller även en del protein som din häst tycks behöva men lysinhalten är låg.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Nej, 31 g fett är nog inget större problem. I kg hö innehåller vanligtvis mellan 20 - 30 g fett så du tillför endast lika mycket fett som det normalt finns i 1 kg hö. Problemet är att fettet till stor del består av omega-6 som är proinflammatoriskt och IR är ett proinflammatoriskt tillstånd.

Oppps, såg att det blev fel här. Du tillför ca. 50 g fett om du ger 100 g vilket normalt motsvarar fettmängden i ca. 2 kg grovfoder (31 g var andelen omega-6).
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Fytindelen hörde ihop med det ovan, dvs samma källa, HH.

KOlla själv så jag blir tyvärr inte mycket klokare av det. Jag har sökt, men dels hittar jag bara skrivet om svarta solrosfrön, och inte ens där hittar jag hästvärden. Sen är ju Sverige ett av få (enda?) ländet som räknar med smältbart protein.

Så finns det inte en analys är jag i princip totalhandikappad och får gå på andras uppgifter, även om jag håller mig till de osm brukar veta vad de pratar om - t ex HH. Fel kan det ju dock bli ändå. Alternativet är att helt enkelt skicka det på analys till laboratorium.

Linfrö äter han inte heller, däremot går oljan ner, upp till 2 dl har han fått om jag inte minns fel, och det har både gått ner och fungerat sas. Jag är inte helt förtjust i oljan mest för den adderar onödiga MJ, men med tanke på hur kanonfint hans eksem var förra sommaren vill jag ge en sommar till och se om det var slump eller just oljan.

Och vet det inte är bra med omega-6 varken vid eksem (= inflammatorisk reaktion) eller IR. Samtidigt mår ingen av åkommorna bra av proteinbrist heller - och jag vet just nu inget annat sätt förutom sondmatning få i honom det förbaskade proteinet =/ Måtte årets grovfoderskörd bli 'som den brukar' så jag slipper dte här längre än till hösten i alla fall =/
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Alexandra, du får tro vad du vill men allt talar för att Helena har fel både när det gäller värden för solrosfrön och när det gäller fytas.

Jag räknade på energiinnehållet i solrosfrön med hjälp av DO:s medelvärden och fick ME = 16,3 MJ/kg foder eller 14,6 MJ/kg foder beroende på vilken ekvation man använder för att beräkna DE, se NRC 2007 sid 4.

Osäkerheten vid beräkning är dock rätt stor när det gäller foder som innehåller en hög fetthalt. Helst bör man väl göra praktiska försök.

Jag avråder alla med IR-hästar från att fodra med solrosfrön.

Här är en studie som visar vad som händer när ponnier sätts på en foderstat med hög fetthalt:

“Effects of fat feeding and energy level on plasma metabolites and hormones in Shetland ponies”

“After oral glucose load the ponies on fat-enriched diets showed higher plasma glucose concentrations. Oral glucose administration after feeding the hypercaloric fat-enriched diet led to a 25-fold increase of plasma insulin levels. Glucose-dependent insulinotropic polypeptide plasma levels were increased in the animals on the fat-enriched diets. The results of this study suggest that fat feeding improves triglyceride clearance. However, the fat supplementation of the diet also led to impaired glucose tolerance.”

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11515311?dopt=Abstract
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Jo, sen är det väl en fråga om hur mycket fett och hur mycket glukos IRL med?

Alltså jag ifrågasätter ingenstans det du länkade. Men dels gav de oral glukos, och dels så 'high fat diet'. Var går gränsen så att säga? Att addera extra MJ till de IR-hästar som har svårt hålla hullet uppe är ju också studerat, och då utan negativa effekter. Men då har det handlat om en foderstat låg på socker och stärkelse och t ex 3/4 cup olja (rice bran oil). 3/4 cup är knappt 2 dl förresten.

Så, var går gränsen för high fat diet, och vad händer när man inte medvetet tillför glukos - spelar då det någon roll för glukostoleransen eller ej? Ingen vet ju, men det är så jag ju är tvungen att tänka. Vilket är 'värst', att ge max (beroende på hur man räknar behovet) hälften av underhållsbehovet protein - eller att ge 100 gram solrosfrö i en foderstat som i övrigt är kontrollerad och som han 'tål'?

Jag vet ju inte svaret, men har än bedömt att det är viktigare att prioritera proteinintaget, allrahelst som jag ju såg tydliga negativa effekter av den bristen (det krävs ju dock ingen raketforskning för att räkna ut att det skulle gå så). Men jag hoppas ju att jag ska kunna ta bort pippifågelmaten så snart som möjligt och han äter ändå. Jag är ju annars vilket jag tror du märkt närmast rabiat med kosten. Mina får förutom på julafton aldrig ens en morot eller ett äpple, för det är onödigt socker och jag vill inte addera någonting som ens är minsta 'risk' eller negativt OM det finns bättre alternativ. Men är väl just bättre alternativ som är problemet här/nu =/

Han har slickat krubban alla måltider sen jag började med pippfågelfröet i alla fall. Och än inga synbara negativa effekter. Nu har det ju bara gått några dagar och allt (det mesta..) syns inte utanpå. Men det jag kan kolla utanpå, depåer, puls osv så ingen skillnad och nackdepån fortfarande mjuk, peppar peppar.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Inte provat just linfrökaka, inte fått tag i. Men han ratar både kokt linfrö och linfröpellets.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Och bara för jag skrev det där imorse så hittade jag linfrökaka idag =)

Återstår att se vad han tycker dock.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Här i spanien ger man mkt ärtor och bönor av olika slag och något som jallar för johannesfröbröd.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Mintblad brukar höja aptiten! Prova det samt att det finns ett bra tillskott som har lite av allt egentligen. Advance Concentrate pulver eller kallpelleterat. :bow::bow: Kolla på hemsidan eqvi.se om du finner ngt som passar och behöver du mer info om ngt så kan du maila mig på annika@eqvi.se
I många fall så räcker det med ett bra grovfoder o detta komplement, innehåller nästan allt inkl probiotica:banana:

Equimins Advance Concentrate Analysis
Analysis Quantity
Oil 6.5%
Protein 17.5%
Fibre 2%
Ash 55%
Moisture 9%
Vitamin A 625,000 iu/kg
Vitamin D3 125,000 iu/kg
Vitamin E 17000 iu/kg
Vitamin B1 1000 mg/kg
Vitamin B2 1000 mg/kg
Vitamin B6 800 mg/kg
Vitamin B12 3.25 mg/kg
Biotin 175 mg/kg
Pantothenic Acid 1300 mg/kg
Vitamin C 1500 mg/kg
Choline 15,000 mg/kg
Nicotinic acid 2100 mg/kg
Zinc Methionate 15000 mg/kg
Calcium 4.25%
Phosphorus 2.25%
Sodium 5%
Magnesium 4000 mg/kg
Folic Acid 500 mg/kg
Vitamin K 1225 mg/kg
Zinc 2750 mg/kg
Lysine 80,000 mg/kg
Iron 1000 mg/kg
Copper 1375 mg/kg
Cobalt 125 mg/kg
Iodine 85 mg/kg
Selenium 30 mg/kg
Manganese 5000 mg/kg
Methionine 15,000 mg/kg
Inulin, Oligosacharide, Profeed 10,000 mg/kg
Organic Minerals bound to a yeast cream:
Magnesium 5000 mg/kg
Zinc 750 mg/kg
Copper 500 mg/kg
Chromium 5000 mg/kg
Iron 100 mg
Manganese 1000 mg/kg
Cobalt 1250 mg/kg
Selenium 15 mg/kg
Probiotics: Lactobacillus Acidophilus & Bifidobacterium 10 billion cfu/g
Sacccharomycyces Cerivisae 20 billion cfu/g
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

KL
Nu vet jag inte hur det är med sockerinnehållet, eller om det går att få tag på uppe hos dig, men Salsas gräspellets (Salsa Naturell Grön) har ungefär samma proteininnehåll som lucernpellets men är en helt annan sak lukt- och smakmässigt. Det luktar verkligen vårgräs, så mycket så tanterna här hemma nästan klättrade över boxväggarna när vi började ge det till åringarna. Således borde det kunna funka rätt bra som aptitretare. Sen är det ju ett frågetecken med sockerinnehållet, det är inte precis mitt område, men ska man bara ha lite till smaksättare kanske man kan testa att laka ur det som med hö? Tänkte en sån där "silstrumpa" man har när man gör saft :D.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

KL
Nu vet jag inte hur det är med sockerinnehållet, eller om det går att få tag på uppe hos dig, men Salsas gräspellets (Salsa Naturell Grön) har ungefär samma proteininnehåll som lucernpellets men är en helt annan sak lukt- och smakmässigt.

De har inte analyserat sockerinnehållet, så det är som med hö att det kan vara lågt och det kan vara högt. Så vill man veta det får man skicka på egen analys.

Det går dock tyvärr inte få tag på här, närmsta ÅF är i runda slängar 12 mil bort. Jag minns jag kollade på det när L hade fång, men kollade igen nu och fortf ingen ÅF här. Som en blank fläck på ÅF-kartan ;)
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Fast hur skulle Advanced concentrate (jag tror ditt inlägg riskerar att raderas som reklam btw) hjälpa oss? Råproteininnehåll på 17.5% förvisso men det är ju ett vitamin- och mineralpreparat. Och mineraler & vitaminer har jag inga problem få i honom, det är protein som är problemet. Det preparatet går inte ens att ge i sådan mängd att använda det som proteintillskott. Blir lite samma sak som med proteinmineral, fast blir värre för AC - dvs om man använder det för att lägga på protein får man på tok för mycket vitaminer, mineraler och i synnerhet selen?
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

kors i taket men han åt linfrökakepulvret när han fick lite rent i krubban i alla fall. Återstår att se vad som händer när man blandar det med annat.

'Fågelfröna' går fortfarande ner med stor aptit, och 100 gr solrosfrö i övriga maten leder fortfarande till en renslickad krubba =) Han väljer silage före det, men äter det direkt och helt om det inte finns silage.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp