Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Fast hur skulle Advanced concentrate (jag tror ditt inlägg riskerar att raderas som reklam btw) hjälpa oss? Råproteininnehåll på 17.5% förvisso men det är ju ett vitamin- och mineralpreparat. Och mineraler & vitaminer har jag inga problem få i honom, det är protein som är problemet. Det preparatet går inte ens att ge i sådan mängd att använda det som proteintillskott. Blir lite samma sak som med proteinmineral, fast blir värre för AC - dvs om man använder det för att lägga på protein får man på tok för mycket vitaminer, mineraler och i synnerhet selen?

För mkt vitaminer är egentligen ingen fara. För mkt Selen är dock inte så bra! Är det ngt annat du kan ta bort då för att minska selen i det andra fodret. Det kan ju vara behändigt att slippa ge massor av olika burkar o preparat...
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

För mkt vitaminer är egentligen ingen fara. För mkt Selen är dock inte så bra! Är det ngt annat du kan ta bort då för att minska selen i det andra fodret. Det kan ju vara behändigt att slippa ge massor av olika burkar o preparat...

Nja, för mycket A- och/eller D-vitamin är inte bra heller. Även om det oftast är mycket svårare att komma upp i farliga doser med det. Advanced concentrate är dock inte 'värsta sorten'

Varför ska jag ta bort något annat för att kunna ge det där när mineraler- och vitaminer inte är problemet utan proteinet? Det är det jag inte begriper, vad AC skulle 'göra' för mitt problem?

Jag har 4,9 MJ och 32 gr SRP per kilo silage, det är det som är grunden till proteinbryderierna. Kvoten är förvisso 6.5 MEN med de mycket små givor det handlar om (6½ kg/dag till en stor D-ponny, 400 kg) så täcks inte proteinbehovet av silaget. Alltså måste jag tillsätta protein.

'Normala' år har jag så högt protein och hög kvot i silaget att behovet täcks även på små givor, men förra året gick det inte som det var planerat och skörden blev otroligt sen (och det var på håret det övht kom in och inte helt regnade bort)
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

I USA är det ett antal hästägare med IR-hästar som ger foderärter som proteintillskott.
Stärkelse finns i olika former. En del former av stärkelse kan hästen inte ta upp, s.k. ”resistant starch”.
Det sägs dock att ärter ska ha relativt lågt glykemiskt index och de som ger detta till sina IR-hästar har inte upplevt några problem. Dock ger de inga stora mängder. Lysinhalten är hög, ca. 7,3% av proteinet är lysin.

Jag tycker inte att detta verkar vara en bra lösning till en IR häst!
Resistant starch innebär att hästen dvs tunntarmens enzymer inte kan spjälka stärkelsen. Detta medför att den fortsätter till grovtarmen där den fermenteras av mikroorganismer till fettsyror. En felaktig fermentering av lättjästa kolhydrater är en av anledningarna till att ett fånganfall framkallas. Det borde därför vara ganska olämpligt att ge till en potentiell fånghäst.

Visst är det bra med ett lågt glykemiskt index. Men i detta fallet innebär det att problemet har skjutits längre fram i matspjälkningssystemet.

Den som är intresserad kan leta upp nedanstående referens (jag kan inte länka till denna)
Equine Nutrition and Feeding - Sida 35

David Frape - 2010
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Jag menar inte att AC löser ditt problem. Själv har jag bara upptäckt att jag gav flytande e-vitamin, biotin och massor av andra burkar och ibland så ger man mkt mer av "allt" än vad man tror. I många år så hade jag noll koll på värdena i höet tex och så gav man lite hit o lite dit - hästen behöver nog e-vitamin (men jag kollade aldrig) o så var karusellen igång. Jag laddade även ner ngt foderstatsprogram och räknade hit o dit och det var jättesvårt att hitta rätt. För mkt selen, för lite selen mm. Jag märkte med AC på mina hästar att jag kunde slopa b-vitamin, biotin o e-vitamin när jag jämförde burkarna. Jag fick det mesta i en o samma burk. AC kan vara behändigt för många hästägare, lata som mig;) och räcker kanske för vissa hästar - inte alla.

IR är väl insulinresistent och då tror jag inte att ngt med tillskott av stärkelse o sockerhalt är bra. Men jag är bara "nybörjare" har precis försökt börja lära mig mer. Mitt intresse för foder vaknade när hästen behövde en utresningskur och blev avsevärt mkt bättre. Innan hade jag kört hårt med alla konstiga musli preparat, flytande dunkar som luktade sött o gott. Såg gott ut mm. Efter en kur med ... så blev han betydligt bättre. Efter att jag helt tog bort betfor så försvann gallorna bland annat...Muggen försvann! Pälsen blev bättre mm. Det var inte samma märke som AC så ingen felaktig reklam där..:bow: Jag märkte bara att det gjorde stor skillnad på min häst med att rensa ur o sluta dutta hit o dit. Örter provade jag oxå. ex lakritsrot till en hostponny o det hjälpte väldigt bra och då började jag kolla mer vad ger jag min häst. Är solrosfrön en naturlig hästmat?
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Då förstår jag. Jag 'duttar' dock inte speciellt. Lite fosforbalans och en del magnesiumtillskott. Men det är nästan ofrånkomligt, vi har massor med kalk i markerna här, men rätt klent med P och mg. Så det blir ett överskott på kalk redan via grovfodret oftast, men brist på P och Mg. Och då är det lättast att täcka selenbehovet med mineraler med låga Ca/P-kvot och fylla upp P och Mg separat (hellre än att ge mer mineraler och få för mkt selen).

Solrosfrö är inte naturlig hästmat. Det är inte potatisprotein heller t ex. Haken är ju att jag har en häst som INTE tål 'naturlig hästmat' så himla bra alla gånger. Spannmål te x är ju uteslutet, gräs måste begränsas MYCKET hårt, och beroende på sockerhalten kan grovfoder vara 'rena döden'.

Sen, jag skulle ju gärna ge honom något annat än solrosfrö som krydda för han ska äta upp potatisproteinet och lucernen. Men om det inte finns, men han äter med solrosfrö - då får han väl äta fågelmat.

Hans liv är ju dessvärre så långt från naturligt man kan komma. Han har på tok för kort ättid, får på tok för lite strå, har sommartid kort hagtid osv sett till hur de har det naturligt och hur hästar är 'programmerade'. Men att uppfylla de där naturliga delarna, mycket TS, lång ättid osv - det skulle ta livet av honom =/
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Sorry -
visste inte vad du hade för värden på höet ;-)

Men den kvoten verkar väl ok om det är en vuxen häst och inte växande unghästar eller dräktiga/digivande ston. Det borde räcka! Men sen får man oxå titta på vad det är för TS på höet. Räcker det med 6,5 kg/400 kg beroende på ts... Jag ger mina fri tillgång på hö - och om jag skulle ge mina typ 620 kg häst enligt tabellen nedan ca 7,5 kg men de äter lätt upp 400 kg på 7 dgr och 2 hästar alltså ca 20 kg per dag.. o häst;-) utan att bli tjocka. Grovfoder är ju bara bra eftersom de behöver tugga...

2.5 kg hösilage " 40 % ts
1.8 kg hösilage " 60 % ts
1.2 kg hö " 84 % ts
1.1 kg halm " 90 % ts

Vid lägre (4-5 g SRP/MJ) kan foderstaten kompletteras till balans med ett proteinrikt kraftfoder

Mycket lågt (2-3 g SRP/MJ) är det väl proteinrikt vallfoder ex lucern.

Men kvot 6,5 är väl nästan på gränsen till det övre...
(silage brukar kunna ligga högre mellan 7-9 g Srp/MJ)

Annars kan man väl ev lägga på ett till kg beroende på ts. Och om det är hög kvot byta ut ngt kg av grovfodret till halm??

Det beror ju oxå på vilken typ av arbete hästen gör??
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Läs mitt inlägg igen tror jag?

Han får 6.2 kg silage/dag. D-ponny, 400 kg.

Underhållsbehov protein 272 gr SRP.
6,2 kg silage a 32 gr SRP/kg foder = 6,2*32= 198,4 gr SRP.

Det saknas alltså (minst) 272-198 = 74 gr srp/dag.

Nu vill jag ligga på lite högre än precis på underhållsbehovet, så det är ca 100 gr SRP/dag som saknas.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Jätteenkelt i teorin. Med en lättfödd, och i det här fallet sjuk, häst är det inte alltid lika enkelt. En del hästar går upp i vikt på noll och inget, en del klarar av hur mycket som helst utan att lägga på sig. Egentligen är det inte relevant varifrån energin kommer om man ska se till "tjocklek" på hästen, energi som energi.

En hög kvot finns det ofta ingen anledning att korrigera. Har aldrig förstått vitsen med kvoter överhuvudtaget. Nu var det ju dessutom protein som saknades i foderstaten, inga myntablad eller annat ;)
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

*KL*

I just fallet med de lättfödda som behöver liiite MJ så är dessutom hög kvot ett måste om man ska täcka proteinbehovet från grovfodret.

Jmf de två nedan:

Årets silage, 4,9 MJ och 32 gr SRP, kvot 6.5.
BEHOV 35 MJ, 272 gr SRP

För att täcka proteinbehovet med silage behövs 272/32 = 8,5 kg silage
8.5 kg silage a 4,9 MJ/kg = 41,65 MJ
Resultat, hästen blir tjock.

FÖRRA årets silage: 4,2 MJ, 51 gr SRP/kg foder. Kvot 12 (!)
BEHOV 35 MJ, 272 gr SRP

För att täcka proteinbehovet med silage krävs 272/51 = 5,3 kg silage
Det ger 5,3*4,2 = 22,2 MJ
Se där! Jag har då 35 - 22 = 13 MJ kvar att lägga till. Endera kan jag då ge MER silage, eller så kan jag t ex lägga på 2 kg halm så det blir mer TS och mer tuggtid. Etc etc.

Så, en hög kvot KRÄVS om man för de väldigt lättfödda ska kunna just täcka även proteinbehovet på ENBART grovfoder.
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Jätteenkelt i teorin. Med en lättfödd, och i det här fallet sjuk, häst är det inte alltid lika enkelt. En del hästar går upp i vikt på noll och inget, en del klarar av hur mycket som helst utan att lägga på sig. Egentligen är det inte relevant varifrån energin kommer om man ska se till "tjocklek" på hästen, energi som energi.

En hög kvot finns det ofta ingen anledning att korrigera. Har aldrig förstått vitsen med kvoter överhuvudtaget. Nu var det ju dessutom protein som saknades i foderstaten, inga myntablad eller annat ;)

Mynta bladen är främst till för att det är gott o lura i det övriga....Koka te o häll över för att gömma lukten
 
Sv: Proteintillskott/koncentrat, finns det något alternativ?

Kanske skulle uppdatera.

Min ponny är konstig ;) Han har ju alltid tydligt visat att torr mat = gott och uppblött mat = äckligt. Det har ju varit ett av problemen med få i honom protein då nästan alla proteinkoncentrat som varit lämpliga ur IR-synpunkt har behövt blötas. (Andra delen av problemet har ju varit kräsenheten).

Av en slump har jag dock upptäckt att han - ÄLSKAR soppa. Han kan tänka sig att DRICKA ungefär hur mycket som helst.

Så, om jag tar precis samma giva av lucern, potatisprotein och linfrökaka och gör soppa av så säger det slurp och krubban slickas ren - men blöter jag upp den 'bara' (som man brukar) så äter han lite och tycker sen 'blä' och ratar den totalt. (Och nej det är inget knas med tänderna/att tugga).

De har hemskt speciell logik hästar.. :angel: Men hoppas verkligen soppförtjusningen håller i sig, då är ju mitt problem löst =)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp