Protokoll från fackliga förhandlingar

gulan

Trådstartare
Ska inte såna vara offentliga för alla arbetstagare när protokollet är justerat? På min arbetsplats har stor omorganisation genomförts och omplacering har skett. Jag är inte medlem och vill nu läsa protokollet från dessa förhandlingar. Men verkar svårt att få göra det.
gulan

Ska inte såna vara offentliga för alla arbetstagare när protokollet är justerat? På min arbetsplats har stor omorganisation genomförts och omplacering har skett. Jag är inte medlem och vill nu läsa protokollet från dessa förhandlingar. Men verkar svårt att få göra det.
gulan
Det är väl ingen offentlig handling. Det rör väl bara medlemmar och arbetsgivare.

Varför skulle det vara en offentlig handling? Jag är inte säker på att ens alla medlemmar får se det. Det kan ju innehålla konfidentiell information som bara de förtroendevalda får se.

Har för mig att man i förhandlingar kan beStämma att detta är konfidentiellt. Om du inte är medlem får du vända dig till arbetsgivare med dina frågor.

Nu har du gjort ett rejält feltänk. Offentlighetsprincipen gäller förstås för myndigheter.
Fackliga förhandlingar rör således bara medlemmar och arbetsgivaren. Då du inte är medlem återstår att fråga arbetsgivaren om denne vill visa protokollet.

Protokollen från olika fackliga förhandlingar är som många redan säger ingen offentlig handling. Du som icke medlem har ingen självklar rätt att att ta del av dessa protokoll. Protokoll som rör någons personliga förhållanden lämnas naturligtvis ej heller ut till annan än den det berör samt organisationens tjänstemän/ombudsmän....

Det är väl ingen offentlig handling. Det rör väl bara medlemmar och arbetsgivare.
Jag trodde att MBL förhandlingar gällde för alla på arbetsplatsen och därmed borde vara offentlig?
Varför skulle det vara en offentlig handling?
Jag har ingen aning? -jag ställer själv en fråga.
Jag är inte säker på att ens alla medlemmar får se det. Det kan ju innehålla konfidentiell information som bara de förtroendevalda får se.
Vad jag har läst och tolkat så inleds mötet med att alla ska godkänna tystnadsplikt, eller då det gäller konfidentiellt material. Men vid förhandlingar tycker jag det verkar helkonstigt att inte ens medlemmar får läsa vad deras förtroendevalda har förhandlat om?
Har för mig att man i förhandlingar kan beStämma att detta är konfidentiellt.
Ja så har jag också tolkat det...
Nu har du gjort ett rejält feltänk
Men va då? Jag har ställt en fråga....
Protokollen från olika fackliga förhandlingar är som många redan säger ingen offentlig handling. Du som icke medlem har ingen självklar rätt att att ta del av dessa protokoll.
Alltså har jag totalt missat vad facket gör? Att de i förhandling med AG enbart jobbar för sina medlemmar -det förstår jag. Men att det som de förhandlar om vad gäller arbetsplats, arbetsgivare och arbetstagare också bara gäller medlemmar tycker jag verkar konstigt.
Så om jag vill gå med i facket och vill se tidigare protokoll och på så sätt "granska" förtroendevalda så att de jobbar demokratiskt för alla medlemmar och inte först ser till att "sko" sig själva först eller jobba "emot" företaget i sig. Så kan de helt sonika vägra mig det?
Protokoll som rör någons personliga förhållanden lämnas naturligtvis ej heller ut
Nej det förstår jag.
gulan

Jag har alltid stått utanför facket, och därmed inte heller haft tillgång till handlingar som de producerar. Oavsett lokal klubb eller högre upp.

Jag har därmed fått min löneförhöjning senare, inte blivit inkluderade i förhandlingar som rör fackets medlemmar (i princip alla förhandlingar facket har med sina medlemmar).

Eftersom jag har valt att stå utanför ser jag det som fullt naturligt att jag inte kan ta del av och åtnjuta medlemsförmåner.

Eftersom jag har valt att stå utanför ser jag det som fullt naturligt att jag inte kan ta del av och åtnjuta medlemsförmåner
Det låter på ditt svar som om jag vill åka någon slags snålskjuts.....så är det inte. Det har skett förhandlingar i och med att företaget genomgått förändringar. Tjo och tjim- jumbo jim...så har de fackliga företrädarna fått "bättre" tjänster. Snacket går att de vägrade godta AG erbjudande om att att få 3 pers extra (dvs att AG ville behålla 1 person mot att facket "räddade" 3) och jag sa -det är väl bara att begära ut protokollet och då får jag till svar att det går inte. Varför frågar jag -för det går inte? Vem säger nej? mummel...det går inte...
Därav frågan här.....
gulan

Det låter på ditt svar som om jag vill åka någon slags snålskjuts.....så är det inte. Det har skett förhandlingar i och med att företaget genomgått förändringar. Tjo och tjim- jumbo jim...så har de fackliga företrädarna fått "bättre" tjänster. Snacket går att de vägrade godta AG erbjudande om att att få 3 pers extra (dvs att AG ville behålla 1 person mot att facket "räddade" 3) och jag sa -det är väl bara att begära ut protokollet och då får jag till svar att det går inte. Varför frågar jag -för det går inte? Vem säger nej? mummel...det går inte...
Därav frågan här.....
gulan

Jag förstår ärligt talat inte ett dugg av ditt svar.

Jag trodde att MBL förhandlingar gällde för alla på arbetsplatsen och därmed borde vara offentlig?

Vad jag har läst och tolkat så inleds mötet med att alla ska godkänna tystnadsplikt, eller då det gäller konfidentiellt material. Men vid förhandlingar tycker jag det verkar helkonstigt att inte ens medlemmar får läsa vad deras förtroendevalda har förhandlat om?

Alltså har jag totalt missat vad facket gör? Att de i förhandling med AG enbart jobbar för sina medlemmar -det förstår jag. Men att det som de förhandlar om vad gäller arbetsplats, arbetsgivare och arbetstagare också bara gäller medlemmar tycker jag verkar konstigt.
Så om jag vill gå med i facket och vill se tidigare protokoll och på så sätt "granska" förtroendevalda så att de jobbar demokratiskt för alla medlemmar och inte först ser till att "sko" sig själva först eller jobba "emot" företaget i sig. Så kan de helt sonika vägra mig det?

Nej det förstår jag.
gulan
§ 19 MBL, informationsskyldighet
För att de anställda ska få ökat medbestämmande och kunna utnyttja sin rätt till förhandling, är arbetsgivaren skyldig att fortlöpande lämna information om:

• verksamhetens organisation, planering och utveckling,
  • ekonomi och budget, samt
  • riktlinjer för personalpolitiken.
Informationen ska, enligt 19 § MBL, lämnas till den lokala fackliga företrädaren som är anmäld som informationsmottagare eller förtroendevald.
Så är du inte medlem så hamnar du mellan stolarna vad det gäller informationsrätt.

Om du är anställs av det offentliga, kommun, landsting eller av staten, är protokoll från fackliga förhandlingar allmänna handlingar. Innehållet är i de allra flesta fall offentligt, men kan vara hemligt m stöd av sekretesslagstiftningen. Det är dock inte facket som lämnar ut handlingen utan myndigheten. Om arbetsgivaren inte är offentlig har du ingen rättghet att ta del av protokollet .

§ 19 MBL, informationsskyldighet
För att de anställda ska få ökat medbestämmande och kunna utnyttja sin rätt till förhandling, är arbetsgivaren skyldig att fortlöpande lämna information om:

• verksamhetens organisation, planering och utveckling,
  • ekonomi och budget, samt
  • riktlinjer för personalpolitiken.
Informationen ska, enligt 19 § MBL, lämnas till den lokala fackliga företrädaren som är anmäld som informationsmottagare eller förtroendevald.
Så är du inte medlem så hamnar du mellan stolarna vad det gäller informationsrätt.
Gäller mot den fackliga organisationen, inte mot den anställda eller medlemmen

Nej det förstår jag.
gulan
En facklig organisation har inte per automatik skyldighet att visa protokoll för sina medlemmar. Allt som styr en fackförening framgår av dess stadgar - som med alla ideella organisationer. Jfr en ryttarförening!

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 229
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 495
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 530
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka