prova och köpa sadel, steg för steg.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pantalon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 987
P

Pantalon

Allroundsadeln ligger i bakvikt, troligen för smal men fungerar nu hjälpligt med fårskinnspad under.

Det kommer ju inte vara hållbart föralltid så jag ska börja spana efter en ny så smått.
När jag väl har fått hem en/ett par att prova så kan jag ringa efter hjälp av en mer erfaren sadelmänniska för att kolla om de ligger rätt men...

Hjälp mig leta reda på en sadel steg för steg!

Jag vill hitta en begagnad då jag inbillar mig att man kan få tag på bättre sadlar då än om man köper en ny för samma "låga" pris. Rätt eller fel?

Jag vet att han behöver en som är vid för det är en rejäl kille jag har att göra med.
Hur gör man för att ta reda på måtten (typ 17" m.fl.)
Vad ska jag mer tänka på?

Har aldrig behövt leta reda på en sadel själv tidigare:eek: och puh...

Sv: prova och köpa sadel, steg för steg.

Fårskinnspad i kombination med för smal sadel är som raggsockar i för små skor - bara som en jämförelse.

Man kan inte lära ut hur en sadel ska provas ut, storlekar är individuellt för varje sadelmärke dessutom. Ta hjälp av en sadelutprovare för att hitta en sadel som passar dig och hästen istället, det komemr du att spara på i längden!

Jag trodde att fårskinnspaden lyfte upp sadeln en bit och på så vis bidrog till att göra sadeln vidare. Är det fel?

Det kan inte vara omöjligt att lära ut hur man tar reda på sadelstorlekar när så många vet hur man gör. Så resonerar jag i alla fall.
Och jag skulle gärna vilja ha lite tips på hur man gör.

Givetvis så kan det sluta med att jag får gå till sadelutprovare i slutändan men jag kan väl inte förlora något på att prova själv först?

Angående olika märken så har väl hästen en och samma storlek bara det att olika märken passar olika bra?
Jag tänte att man kan ta reda på storleken, testa olika märken och sedan se vart man hamnar.

Tack för svaret! Jag tycker att det här är riktigt intressant, hoppas du inte uppfattar mig som bitsk!

Senast ändrad av en moderator:

Padden gör sadeln smalare.

Hästen har inte samma stl. i alla märken. Det skiljer 20 grader på en Globus 38 och en Prestige 38, bara för att ta ett exempel.

Först måste du veta hur vid hästen är, sedan tar du reda på hur ryggen ser ut (så du vet vilken form bommen ska ha). Sedan letar du sadlar i din prisklass och tar fram den bästa. Sadeln måste dessutom passa dig.

Okej.
Men om ag nu vill få det ännu lite tydligare (dumförklarar mig själv;))
Jag kan tex mäta mina fötter och komma fram till att jag har stl 40,5.
Sen kanske stl 40 passar i märke X och 41 i märke Y,
borde det inte vara samma sak för hästryggar?

Jag kan ju testa den utan pad igen men trots det så behöver jag säkert en ny sadel.

Hur gör jag för att ta fram de här måtten då?

Jag har hört att det finns en sorts böjbar tråd som man kan "klämma" till så att den får samma form som hästryggen för att sedan utifrån det bestämma storlek. Vad är detta?

Ännu en fråga;
Kan man låta en sadelutprovare mäta och ta fram storlek och sedan nöja sig med det och skaffa fram det Han/hon rekomenderar själv?
Gör de hembesök?

Jo fast nu är det ju så att stl är inte en direkt överföring på måttet. Finns ganska många olika måttsystem.

Varför inte låta sadelutprovaren ta måtten OCH prova ut en sadel :idea: Men visst du kan låta sadelutprovaren ta måtten och inget mer men det blir ju bara bökigare.

Du kan ta hjälp av en sadelutprovare att hitta en sadel som passar er båda och sedan leta efter just denna sadel begagnad för att komma billigare undan. Då vet du att du ska ha en märke S modell B sitsstorlek C och bomvidd D.

Ska du prova ut själv så måste du veta en hel del om hur din häst ser ut:
Gur många grader ät hästen i sadelläget?
Har den lång eller kort rygg, om kort, hur många cm?
Hög eller låg manke
Smal eller bred manke?
Lång eller kort manke?
Rak eller svängd rygg, och var svänger ryggen?
Hur mycket höjer hästen ryggen vid arbete och höjer den mest t ex i sadellägets bakre del?
Är hästen överbyggd?
Har hästen en bred, platt rygg, eller är den takformad?
Hur är den i musklerna och hur förv'äntas den se ut senare?
Hur ser sadelgjordsläget ut? Behöver du en sadel med stropparna långt fram?
Vad vill du ha för stoppning i sadeln?
Hur stor rumpa har du?
Hur långa överben/underben har du?
Vill du ha stora eller små stöd?
Djup eller flat sits?
Vilka sadlar passar din rumpa i? Vissa ruumpor funkar inte med en del märken osv.

Det är en halv vetenskap att prova ut en korrekt sadel. Jag har haft häst/ar i många år, bytt sadel minst 20 ggr och jag är fortfarande långt ifrån expert...

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 872
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
883
Senast: Miljon
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 105
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?