Provat en M&N Dressyr-MEN den glappar bak

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 3 260
J

jjeg

Jag har precis provridit i en M&N dressyr...när jag red lätt så Klappade sadeln mig i rumpan..:rofl:
Kan tillägga att hästen är rak i ryggen.
Detta är en sprittans ny som jag fått låna hem och prova..
Hur vid är en 33 i grader....

Sv: Provat en M&N Dressyr-MEN den glappar bak

Fick in 3 fingrar när jag satt i sadeln...
Varför glappar en sadel?

Om sadeln glappar mkt är den för svängd eller för vid (framvikt)...

Men nästan Alla sadlar glappar litegrann när man rider lätt, gör dom inte det så är dom för trånga eller för raka. Men det ska ju absolut inte glappa så man slår sig i rumpan!!

Men om jag får in 3 fingrar när jag sitter i sadeln Då är det väl hyfsat bra bomvidd !! Eller?
Provade lägga på sadel igen....i stallgången och så fort han bara rörde sig så lättade den bak...Jag kunde lätt ta tag i bossorna och lyfta upp den hur långt som helst...Drog åt sadelgjorden ännu mera , rejält ....samma sak då.Om man tänker anläggningen mot ryggen så lättade den säkert uppemot en dm av bossan

Nej det har jag aldrig..Men Alla jag pratat med säger att M&N passar rak häst...suck ....suck.... suck.

min M&N passar min ponny och han är rak men litelite svängd inte spikrak. albion passade honom inte. den va för rak.

ja, ja vet inte hur gammal den är.. ska ta reda på de ;) är de skillnad på de äldre och de nya? för han sadelutprovaren frågade om vi hellre ville ha en svart ny och då betala lite mer, så på honom värkade de som om det inte var så stor skillnad på den nya å gamla? fastde kanske de e ?

okej. jag ska ringa dit å fråga hur gammal min sadel är..
men en sak fattar ja inte. prestige är ju svängd och om min ponny kan ha M&N dressyr hur kan han då ha green star i hopp. för den fick ja behålla.

SÅ böjd är inte M&N så förmodligen är det någon av sadlarna som inte passar lika bra som den andra...

nej, men M&N köpte vi ju där och green staren hade vi sen innan, å den sa han att ja kunde rida i utan att få dåligt samvete och de skulle inte förstöra honom eller något. men ska nog byta ut den också sen när vi åker dit om tre månader..

Hur kan en sadel som är för rak glappa bak? Den borde ju liksom glappa... på mitten?

Därför att om den är för rak och lite för bred kommer den bara ligga an under den främre delen av sadeln när gjorden spänns. Jjegs häst har inte en spikrak rygg (vi har haft mailkontakt under en lång tid, jag har också bilder på sadeln på hästen) och det är en möjlig förklaring.

En sadel som är för rak brukar inte ligga an på mitten, men oftast brukar de då inte ligga an alls bak om hästen inte är extremt överbyggd. Har sett detta många ggr, det är lättare att visa IRL ;)
Men ett tecken på att den är för rak och förmodligen också för bred är att när man har spänd gjorden kan man lyfta sadeln i bakkant.

Har inte min häst spikrakrygg....ja det var då vad jag trodde....:crazy: Nej nu blir jag såååå förvirrad.....Varför ska jag då låna hem sadlar som passar raka hästar:confused:

jjeg skrev:
Jag har precis provridit i en M&N dressyr...när jag red lätt så Klappade sadeln mig i rumpan..:rofl:
Kan tillägga att hästen är rak i ryggen.
Detta är en sprittans ny som jag fått låna hem och prova..
Hur vid är en 33 i grader....

Den sadel Du provat har en mycket rak stomme vilket gör att den passar raka hästryggar. Att sadeln nu "klappade Dig i rumpan" tyder nog på att sadeln är för vid för hästen. Sadeln kan tyvärr ligga och trycka nio centimeter ner och sedan bli så vid för hästen att framvalvet och dess ortspetsar söker kontakt med hästens muskulatur men får ingen sådan. Detta gör att sadeln "guppar". När det är på detta sätt får hästen i normalfallet ett mycket kraftigt övertryck i början av bossans kontakt, under framvalvet, mot hästen.

Kan ingen hjälpa Dig med inpassningen av sadeln?

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 238
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 961
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 105
Senast: Fiorano
·
Utrustning Ny ponny inhandlad och tyvärr sitter inte den befintliga sadeln något vidare. Den jag har är en Globus Esperanza. Uppelever att den är... 2
Svar
30
· Visningar
3 409
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka