Bukefalos 28 år!

Provat hälsoväst?

Sv: Provat hälsoväst?

Själv har jag en Shoulders Back lite, "ridvästen" eller vad man ska säga, som vid min anblick ser ut att fungera på samma sätt.

För mig så fungerar den som en påminnelse, jag sätter på mig den när jag är i rätt position med axlarna, så den sitter bekvämt. När jag sedan glömmer av mig själv och faller fram, så är den inte lika bekväm längre, vilket gör att jag automatiskt rätar upp mig i position. Det är alltså inte den som drar mig i någon position, eller låser fast mig.

Jag använder den då och då för påminnelse när jag jobbar länge på kontoret eller behöver påminnas under ett dressyrpass. Utöver det försöker jag påminna mig själv om att faktiskt göra de där strechövningarna för bröstmusklerna och stärka musklerna baktill :angel:
 
Sv: Provat hälsoväst?

Har fått tejp ( sporttejp ) på många olika sätt bl.a. blivit tejpas i ett kors från axeln ner till kärlekshandtagen och två tejpremsor bara tejpade från nacken ner till ländryggen men.

Man blir väldigt trött i musklerna efter tejpningen och jag gick som sagt var hos sjukgymnasten och fick det tejpat av honom!
 
Sv: Provat hälsoväst?

När jag suttit vid datorn i många timmar (bättre nu, sämre förr) så blir jag trött i rygg, axlar och nacke.
Denna hjälper mig att ha en bra hållning så jag inte sjunker ihop ännu mer.
Utan den = sjunker ihop mer = mer ont i nacke, rygg och axlar.
Den tvingar inte kroppen i rätt position, om jag med vilje böjer fram axlarna så håller den inte emot. Men den ger tillräckligt med stöd för att jag inte sjunker fram med axlarna så mycket.

Det är inget hokus pokus som kommer förändra livet för användaren. Den kommer inte att stärka din rygg eller bygga några muskler, det måste man göra själv.
Däremot kan den hjälpa till och förebygga en del smärta under tiden du bygger upp din rygg.

Är väldigt förvånad över mångas negativa reaktioner här :confused:
 
Sv: Provat hälsoväst?

Bäst är om man går till en sjukgymnast eller liknande som är utbildad inom tejpning.
Jag fick visat av min behandlare som är sjukgymnast och kiropraktor. Han är också utbildad inom kinesiotejpning.

Man kan också tejpa ryttare som behöver sträcka lite på sig en period tills de själv kommer ihåg att räta på sig. Har de tillgång till tränare ofta kan man klara sig utan tejp.
För sånt brukar jag tejpa från strax över bh-bandet till några cm upp på nacken om personen är framåtlutad/kutig i själva ryggraden. Är axlarna framskjutna får man tejpa från samma punkt ungefär över bh-bandet ut mot ngt innanför/över axeln.
Det kräver alltså eg att någon annan tejpar. Och att man under tejpningen står korrekt.

Jag är alltså INTE sjukgymnast/kiropraktor/läkare etc! Jag är hästtränare och har inte samma utbildning som sjukgymnaster etc.
Så jag har inte den kompetensen de har, det vill jag understryka.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 645
Senast: Klara
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 123
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 853
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 888
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp