Bukefalos 28 år!

Provsvar - borrelia...

lizzie

Trådstartare
Ficka analyssvaret för blodprov idag. Kollade efter ehrlichia och borrelia. Ehrlicia var negativt, men vad beyder analyssvaret för borreliaprovet?

Positiv 1.80.

Är det helt OK eller??

Får inte tag på veterinären för tillfället!

/Lizzie
 
Sv: Provsvar - borrelia...

Över 1:40 är positivt, så ja - du har ett positivt provsvar men ett ganska lågt värde.
 
Sv: Provsvar - borrelia...

Antiqua skrev:
Över 1:40 är positivt, så ja - du har ett positivt provsvar men ett ganska lågt värde.

Vad innebär det - att hon inte behöver behandling...

Om en häst är pos för borrelia, kan den då får skumma hältsymtom?

/Lizzie
 
Sv: Provsvar - borrelia...

Oj, nu blev jag osäker förresten, tror att lägsta värdet för positiv BORRELIA är 1:80, och för ERLICHIAS 1:40. Kan någon rätta mig? :o
Hursom, så ligger hon på gränsen till positivt, tycker du ska diskutera detta med behandling med din vet.Har din häst klara symptom(som hältor som du skriver) skulle jag nog vilja ha hästen behandlad. Borrelia vet jag inte så mycket om, men jag vet vad obehandlad erlichia kan ställa till med (min var dålig i 2 år). :(
 
Sv: Provsvar - borrelia...

Läser man om symtomen på borrelia som är "svullna leder, hälta, stelhet, muskelsmärtor, centralnervösa besvär... osv"

Så stämmer detta in på min kuse. Envis hälta som kommer och går. Klassad som återkommande ledinflammtion. En svullnad i hasen HB där röntgen visar u a. vissa dagar är hon knackig och stel runtom på alla fyra. Har haft ont i korset i ungefär 2 månader. Vad centralnervösa besvär är för något är jag lite osäker på. Men om det betyder att hästen helt plötsligt förvandlat från stencool till ett nervöst vrak så stämmer det också på min kuse. :crazy:

Har fått tjata mig till detta provet....

Nu har ATG öppnat igen efter lunchen - ska jaga veterinären.

/Lizzie

Antiqua skrev:
Oj, nu blev jag osäker förresten, tror att lägsta värdet för positiv BORRELIA är 1:80, och för ERLICHIAS 1:40. Kan någon rätta mig? :o
Hursom, så ligger hon på gränsen till positivt, tycker du ska diskutera detta med behandling med din vet.Har din häst klara symptom(som hältor som du skriver) skulle jag nog vilja ha hästen behandlad. Borrelia vet jag inte så mycket om, men jag vet vad obehandlad erlichia kan ställa till med (min var dålig i 2 år). :(
 
Sv: Provsvar - borrelia...

Din häst har verkligen klockrena symptom, jag skulle definitivt velat ha behandling!
Sen - det är inte alltid så lätt tyvärr.. Min häst hade positiv titer erlichia, också med klockrena symptom, och jag fick tjata mig till behandling . Min vet. ville inte behandla så jag fick gå bakom ryggen på henne och vända mig till hennes kollega istället. Han plockade in min häst för behandling efter att ha läst min pållas journaler och ha sett hennes konstiga rörelsemönster..
Fick också tjata till mig blodprov..
Konstigt tycker jag, hon hade skumma hältor och ont i hela kroppen i ett år, och inga behandlingar hjälpte! Varför då inte ta ett blodprov för att kunna utesluta???
Nåja, jag fick min vilja igenom tillslut :smirk:

Lycka till med din häst!
 
Sv: Provsvar - borrelia...

Har nu pratat med 2 st veterinärer. Provsvaret visar att min häst blivit utsatt för borreliasmitta och bildat antikroppar. Enligt analyssvaret, som är hyfsat lågt tydligen, så hon ha blivit utsatt för smittan för cirka 3-4 år sedan. Ska alltså inte ha någon borreliainfektion nu då med andra ord.

Ska åka iväg till en annan veterinär för en ordentlig hältutredning om ett par veckor. Nu är pållan nyligen sprutbeh och därför ska vi vänta ett par veckor med veterinärbesök. Även om pållan svarat pos på denna behandling så åker jag iväg till den nya veterinären för att få en ytterligare hältutredning gjord. Den nya veterinären vill gräva fram orsaken till pållans återkommande ledinflammtion och SEDAN får vi se om det går att åtgärda eller om pållan blir utdömd i slutänden i alla fall.

/Lizzie
 
Sv: Provsvar - borrelia...

lizzie skrev:
Provsvaret visar att min häst blivit utsatt för borreliasmitta och bildat antikroppar. Enligt analyssvaret, som är hyfsat lågt tydligen, så hon ha blivit utsatt för smittan för cirka 3-4 år sedan. Ska alltså inte ha någon borreliainfektion nu då med andra ord.


Börjar undra... Andra tråden jag svarat på med liknande fråga.

På människor kan man kolla två olika antikroppar mot borrelia om totaltitern är hög (IgG och IgM). Om båda är positiva så är infektionen akut, men om bara IgG är positivt är det en utläkt infektion.

Kan man inte göra detta på hästar??? Man vill ju inte behandla i onödan, men inte heller vänta med nödvändig behandling.

Någon som vet?
 
Sv: Provsvar - borrelia...

Silver Girl skrev:
Börjar undra... Andra tråden jag svarat på med liknande fråga.

På människor kan man kolla två olika antikroppar mot borrelia om totaltitern är hög (IgG och IgM). Om båda är positiva så är infektionen akut, men om bara IgG är positivt är det en utläkt infektion.

Kan man inte göra detta på hästar??? Man vill ju inte behandla i onödan, men inte heller vänta med nödvändig behandling.

Någon som vet?

Har ingen aning, men intressant frågeställning.

Enligt de veterinärer jag varit i kontakt med idag så är det MYCKET sällsynt med konstaterad borreliainfektion på häst. Mitt provsvar ska tydligen endast visa att min häst varit i kontakt med borreliasmitta, men haft ett bra immunförsvar som skapat antikroppar mot borrelia, och alltså inte är sjuk av borrelia nu.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
700
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 757
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: mily
·
Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
6
· Visningar
872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp