Psykisk ohälsa på forumet - hur ska den bemötas

monster1

Trådstartare
Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar med det.
Hjälper vi eller stjälper vi när vi fortsätter svara användare med psykisk ohälsa som återkommande har samma problem och beteendemönster. När blir det ohälsosamt att "prata" om måendet, när övergår det till ältande. Vad kan man göra istället för att stötta när man upplever att någon sitter fast i en negativ spiral eller i ett destruktivt beteende.
 
Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar med det.
Hjälper vi eller stjälper vi när vi fortsätter svara användare med psykisk ohälsa som återkommande har samma problem och beteendemönster. När blir det ohälsosamt att "prata" om måendet, när övergår det till ältande. Vad kan man göra istället för att stötta när man upplever att någon sitter fast i en negativ spiral eller i ett destruktivt beteende.

Jag tror det är en mycket svår fråga. Samtidigt om någon aktivt söker andras tankar i ett ämne, är det naturligt att inte ignorera och istället bidra med sina tankar. Om trådar på ett forum tränger undan sökande av vård tänker jag att det är dåligt.
 
Jag tänker att många gånger är råden densamma oavsett person och förutsättningar.
Ibland kanske personen bara vill kräka ur sig.
Men då kanske den behöver uttrycka det tydligt.
Själv när jag skriver så är det mest för att få prata av mig.
Jag har ju i nuläget inget samtalsstöd men ska ev se till att få det.
Livet är olika för alla och man kan inte dra paralleller mellan olika saker.
Till syvende och sist är det personen med den psykiska ohälsan som måste försöka få hjälp av vården.
Vi kan ge tips om hur och så men vi kan inte påverka så mycket mer.
 
Jag tänker att någon som outar sig själv på forumet förmodligen ser det som sin enda "vän" att faktiskt prata om det.
Att behöva få.ur sig och att någon där ute lyssnar.

Sedan är det upp till var och en om man vill besvara i tråden och vara där och ge råd till den.

Jag själv svarar sällan i trådar om detta för jag har ingen erfarenhet. Men jag ser dagligen sååå många fina ord, erbjudanden och tips osv...

Har man ingen annan att prata ut om med så är detta forum fantastiskt och bug och bock för alla er som ställer upp
 
Jag tycker det är svårt. Jag lider själv av psykisk sjukdom och skriver om det ibland. Men försöker att inte skriva så mycket eller för ingående om det.
Jag har upplevt själv i en vänrelation när vi båda var psykiskt sjuka att det var svårt att bli frisk ifrån det när vi fokuserade för mycket på det. Nu har vi mer distans till både varandra och sjukdomen vilket gör relationen bättre.

Äh, jag vet inte vad jag ville med inlägget. Men jag tror det ältande är dåligt för relationer med andra människor.
 
Som många kanske vet har jag en dotter som skrivit väldigt öppet och ärligt om sin psykiska ohälsa och sina svårigheter. Jag har många gånger funderat kring det här, vad är "rätt" och vad är "fel" att tillåta på ett forum etc.

Med det i bagaget kan jag säga att jag tycker att det är en oerhört svår fråga att svara på. Det finns så många aspekter som påverkar. På vilket sätt personen skriver, vilket stöd personen har IRL, hur och när personen vänder sig till forumet etc. är sådant som jag tänker påverkar.

Jag vet också att det för min dotter varit en oerhört fin erfarenhet att "ha vänner" här, helt enkelt vanliga personer som hon kunnat prata med om både stort och smått, som inte varit föräldrar eller vårdpersonal eller andra som på något sätt haft något ansvar eller egentlig inblick i hennes liv. Det har ibland fungerat som en "pysventil" för henne, och det kan jag tycka är förståeligt. Den typen av inlägg tror jag bemöts bäst med aktivt lyssnande, i den mån man kan visa det i text på ett forum.

För dottern har det också alltid varit viktigt att dela med sig av sina tankar för att hjälpa andra. Hon har viljat sprida kunskap och låta vuxna få en inblick i hur ungas liv i hennes situation kan upplevas. Även utifrån den aspekten tror jag att aktivt lyssnande är den bästa responsen. Inte att försöka "lösa" eller "fixa" något, utan "bara" låta den skrivande komma till tals.

Samtidigt ser jag också en stor risk med att vända sig till ett forum när man mår mycket dåligt. Även här vet jag av erfarenheter kring dottern. När hon vid några tillfällen vänt sig till forumet och ingen svarat, har smällen upplevts dubbelt så hård. Jag tror att det är en fin gräns mellan när skrivandet här blir ett positivt tillskott, och när det blir en för stor risk för hårda smällar som sänker måendet ytterligare. Tyvärr tror jag inte att det finns mycket "alla andra" kan göra i det läget. Det är nog upp till den det gäller att själv känna efter, ärligt, om man verkligen bör skriva här just då eller ej.

Jag tror också att det finns en risk att s. a. s. "fastna" i det dåliga måendet, kanske ännu mer när man får feedback på det i ett forum som kan vara den enda platsen man har för socialt umgänge med andra. Den psykiska ohälsan riskerar att kanske bli en allt för stor del av ens identitet, och om man gång på gång snurrar i samma tankebanor är det lätt hänt att de förstärks ytterligare, snarare än att man hittar alternativa banor. Jag tror därför att det är bra med andras input och synvinklar, men jag tror att om man inte är mottaglig för det så kan det lätt tippa över och bli kontraproduktivt.

Ensamhet som man inte själv har valt kan vara fruktansvärt jobbigt, och då tror jag att ett forum som detta kan vara en fantastisk tillgång. Samtidigt tror jag att det kan vara begränsande för "livet IRL". Det är en svår balansgång, tycker jag.

Tyvärr är det ju också så att det, för gemene man, inte riktigt går att hjälpa någon som inte "vill" bli hjälpt, kanske ännu mindre online än IRL. Jag menar här "vill" i en väldigt bred tolkning. Det handlar ju ofta inte enbart om vilja, utan om många saker tillsammans som kan göra att personen helt enkelt inte är kapabel att "bli hjälpt". I regel är det väl också så att hjälpen bör komma från vården, inte från personer på ett forum. Eller, det kanske är dåligt uttryckt. Hjälp i form av att lyssna, bryta ensamhet och bolla tankar tror jag absolut ett forum kan hjälpa till med! Däremot tror jag inte att det är rätt ställe för att få akut krishjälp eller mer konkret behandlande hjälp.

I egenskap av mamma till en dotter med psykisk ohälsa har jag också fått lära om (och tränar fortfarande på det) till att försöka att inte gå in i "lösa allt-rollen" direkt. Det är inte min roll som mamma, och detsamma gäller förstås anhöriga, vänner, och "forumvänner". Vi kan finnas och stötta och lyssna i den mån vi vill och klarar, men mer kan och bör vi nog inte göra. Jag tror också att det är viktigt att vara uppmärksam på vad som faktiskt hjälper och inte. Jag kan själv uppleva - inte nödvändigtvis just här på Bukefalos, men överlag - att man hos vissa märker att deras psykiska mående försämras när de får "för mycket" uppmärksamhet kring just den psykiska ohälsan. Man kanske hade haft bättre chanser att må bättre utan att lägga så stor del av sin energi och sin tid på forumet (eller sociala medier eller vad än det handlar om), men det är inte alltid den med psykisk ohälsa själv kan se det.

Jag har också själv en "psykisk ohälsa-tråd", så jag kanske inte alls är rätt person att svara här. Jag tänker att för min egen del är det inte så att jag önskar någon direkt hjälp av forumdeltagare. Jag vill snarare dela med mig av mina erfarenheter, minska stigmat kring psykisk ohälsa i olika former, och mer allmänt "prata av mig". Vill någon svara, dela erfarenheter eller liknande så uppskattar jag det naturligtvis, men jag skriver egentligen mest för min egen skull och för skrivandet i sig, snarare än för eventuell respons.

Ber om ursäkt för långt och svamligt inlägg. Det här är, som sagt, frågor jag funderat mycket kring själv och som jag tycker att det är viktigt att diskutera kring, men med en utbränd hjärna kan jag inte alltid formulera mig så klart och tydligt som jag skulle önska.
 
Jag läser inte alla trådar. Ffa inte här på Allmänt. Har förstått att det ibland förväntas att man ”bör” veta vilka som mår dåligt.
Jag har verkligen ingan aning om vilka mer än ett fåtal. Men i vilken utsträckning osv har jag inte heller koll på. Så antingen undviker jag (oftast) att delta i tråden öht för att inte göra feltramp eller så svarar jag som om det vore ”vem som helst”.
 
Jag engagerar mig inte speciellt mycket i sådana trådar. Jag har svarat någon gång då och då om det finns någon specifik fråga som jag tänker att jag har några relevanta reflektioner kring.
Men ofta blir det märklig stämning i de här trådarna och det har för mig inte verkat som om mina tankar varit uppskattade eller tillfört något för ts, så oftast låter jag bli.
 
Jag undviker att svara i dagbokstrådar många gånger just för att det är ju en dagbok inte en tjattertråd eller en frågetråd
Jag läser dock väldigt många dagbokstrådar för att förstå hur andra kan må och vad det kan bero på men väljer oftast att inte svara för jag vet inte om mitt svar hjälper eller stjälper
 
Senast ändrad:
Jag väljer att ignorera de trådarna, jag orkar inte med ältandet och "nej jag kan inte/vill inte följa era råd för det går inte/kan inte"
Orka med någon som får råd efter råd men bara säger nej av diverse olika anledningar. Eller "ni förstår inte" när de inte får "rätt respons". Jag är en "do-er" och erkänner att jag har svårt för folk som inte "gör nåt" själva utan "kräver" allt av staten/kommunen/socialen osv. Med det sagt vet jag att det ÄR svårt att få rätt hjälp. men forumet kan bara ge råd. Mer än så är vi inte kapabla till...
 
Det är komplicerat med de här trådarna. Om det blir bra eller dåligt hänger på så många aspekter som alla ska fungera både var och en för sig och tillsammans. Trådskaparna behöver ha förmågan att hjälpa sig själva, ta emot stöd och sålla i bra och dåliga råd. De behöver dessutom vilja ha förändring, inte bara älta. Ältandet tror jag är jättefarligt, ett sätt att gräva sig djupare ner i sin egen misär, hjälplöshet och hopplöshet. Det kan låta självklart att vilja ha förändring när man mår dåligt, men en väldigt stor del av depression, missbruk osv. är ju att sjukdomen vill ha kvar sitt grepp om värden. Förändring blir läskigt och svårt, och det blir tryggare att stanna kvar i sjukdomen (som man ändå känner till) än att ge sig ut i det okända och ta konkreta steg mot att må bättre.



Samtidigt måste de som svarar i trådarna, helt vanligt folk, vara otroligt duktiga på att kommunicera med ibland långvarigt svårt sjuka personer. Man behöver balansera mellan att pusha och trösta, man behöver hålla sin egen affekt i schack, och man behöver förstå vad just den specifika trådskaparen behöver. Annars kan man stjälpa mer än hjälpa.



Det hela är osannolikt komplicerat och svårt. Kraven från alla håll är ju skyhöga. Och resultatet ser vi ju här på Buke. I en del trådar fungerar det ganska bra, och man kan se att trådskaparen gör jättestora framsteg och verkligen hjälps av att skriva på forumet. Forumet blir en ventil. Råden är ibland bra och ibland dåliga, men TS har förmågan att sålla och kämpar hårt på egen kammare. Eller så är det så tydligt vad TS behöver att det inte blir några dåliga råd, utan bara stöd. Men i en del trådar tror jag ärligt talat inte att någon mår speciellt bra. I de trådarna blir det ofta så att TS gräver sig djupare ner i sin förtvivlan och det blir ofta bråkig stämning. Alltsammans blir bara destruktivt för alla inblandade.



Frågan är förstås hur man gör framför allt i det sistnämnda fallet. I den typen av trådar är det tydligt att ett forum inte hjälper; TS behöver hjälp av personer i sin egen närhet och av vården innan man kan dansa den där komplexa dansen där TS själv förmår ta till sig av det forumet kan erbjuda och forumet självt kan erbjuda något som inte bara blir kontraproduktivt. För egen del inser jag att jag behöver sluta svara helt i sådana trådar, för jag mår bara dåligt själv och upplever att ingenting ändå blir bättre av att jag är inne och försöker hjälpa.
 
Jag har varit grymt irriterad på en del av de där trådarna genom åren. Tyckt att de tynger ner forumet när samma problem ältas om och om och om igen och man slår ner lösningsförslag och försök till hjälp hundra gånger om. De hör, om någonstans, hemma i dagboksdelen. Där tycker jag det är lite högre i tak vad gäller att få ösa ur sig utan att det finns krav på att det ska bli till en konstruktiv diskussion av det. Sen menar jag ju inte att alla hjälpsökartrådar är av den kalibern, vissa är ju faktiskt väldigt konstruktiva och bra, men många får att att ryka ur öronen på mig. Ignorerafunktionen är ju dock en fantastisk liten uppfinning som har stillat mitt sinne en del.

Jag tycker dock det är en lite speciell situation när det är uppenbart minderåriga som söker hjälp/stöd via forumet. Då kan jag tycka att det finns ett vuxenansvar att gå varsamt fram och ha mycket eftertanke innan man trycker på skicka.
 
Jag tycker dock det är en lite speciell situation när det är uppenbart minderåriga som söker hjälp/stöd via forumet. Då kan jag tycka att det finns ett vuxenansvar att gå varsamt fram och ha mycket eftertanke innan man trycker på skicka.
100% medhåll. Där tycker jag att Buke-användarna överlag är duktiga på att göra rätt. Det är lättare att ge råd i minderårigas trådar, eftersom det är så uppenbart vad som är konstruktivt: lyssna, bekräfta känslor och uppmana att prata med en vuxen som man har förtroende för IRL. En minderårig har ju inte ansvar över sitt eget liv på samma sätt.
 
Jag säger som några andra. Jag sätter ibland användare och trådar på ignorera om jag tycker att det blir för mycket ältande och negativitet.

Forumet har blivit mycket trevligare sen jag började med det.

En del trådar funkar väldigt bra dock. Jag tror att det är de där trådstartaren redan kommit en bit på vägen och är öppen för och kapabel till mer än att bara älta. Där användaren är redo för nästa steg i rätt riktning. I de fallen tror jag forum kan göra nytta. Men är inte användaren redo så tror jag inte att det gör så stor nytta och riskerar att göra skada istället.
 
Jag tycker att det är svårt att veta vad TS vill många gånger. Är det tröst (stackars dig, alla andra är så himla dumma) eller mer konkreta råd? Ofta efterfrågas konkreta råd, men det är egentligen tröst man vill ha och då kan den som gett råd (som ibland kan vara riktigt vettiga! Här finns ju många med lång erfarenhet) istället en skopa ovett och det är ju inte heller så bra. Till slut tappar man ju lust att vilja hjälpa.

Fast jag behöver inte se längre än till mig själv för att se att det inte är lätt att veta vad jag vill. Men någonstans måste jag ju signalera till min omgivning att jag just nu inte är ett dugg mottaglig för "tips från coachen", utan syftet är att kräka av sig. Å andra sidan så har många av de bästa råden jag fått faktiskt varit ovälkomna i stunden, men gjort stor skillnad när jag väl fått smälta det som sagts.

Har erfarenhet både inifrån och utifrån med avseende på psykisk ohälsa, och är hyfsat van vid att man måste se ganska pragmatiskt kring vissa frågor. Det påverkar nog mina svar de gånger jag engagerar mig. Jag är tyvärr dålig på att trösta annat än vid akut sorg.
 
Det är verkligen en komplex fråga där svaren beror så mycket på situation och person. Kan vara svårt att sätta sig in helt i någon annans tankesätt, att veta var gränsen går för att hjälpa eller stjälpa. De flesta vill verkligen hjälpa vilket är något av vad som gör Bukefalos bättre än andra forum. Ställ ett problem framför oss och vi försöker lösa det även om du egentligen mest ville gnälla ;) Ibland behövs det att användarens destruktiva beteende inte lindas in alls utan lyfts mot ljuset för det förnekas annars såinihelvete vilket gör allt värre för alla. Att stå på sidan när någon som inte har stödet IRL gör dåliga val...tja då blir responsen utefter av omtanke. Vissa använder dagbok eller vanliga inlägg för att skriva av sig så de släpper lite av vad som är inuti och då kan det låta negativt väldigt ofta men en positiv effekt av att få ur sig kan även finnas. Har själv märkt bra effekt om jag skriver av mig om något som stör då det blir lättare att släppa sen :)

Annat när det verkligen blir ett beroende av respons, att det måste vara rätt respons, att flera måste reagera men det är få användare som går under den kategorin.
 
Det kan vara väldigt svårt att få hjälp med mående idag och i det tror jag flera användare har en övertro till vad som är möjligt. Även jag är garanterat skyldig till att peppa till hjälp som inte finns. Men många brukar ha outforskade alternativ som de inte tänkt på iaf så bra att tipsa om nu TS är mottaglig och vill ha tips.
 
Jag säger som några andra. Jag sätter ibland användare och trådar på ignorera om jag tycker att det blir för mycket ältande och negativitet.

Forumet har blivit mycket trevligare sen jag började med det.

En del trådar funkar väldigt bra dock. Jag tror att det är de där trådstartaren redan kommit en bit på vägen och är öppen för och kapabel till mer än att bara älta. Där användaren är redo för nästa steg i rätt riktning. I de fallen tror jag forum kan göra nytta. Men är inte användaren redo så tror jag inte att det gör så stor nytta och riskerar att göra skada istället.
Jag har även satt endel på ignore som jag tror inte mår så bra pga hur de bemöter och diskuterar. Det har kännts som att man gör personen en otjänst genom att nappa på diskussionen. Man anar att diskussionen kommer att spåra ur eller leda till angrepp. Som att man ger ammunition till någon som vill skjuta av sig ilska. Många gånger har ämnet som varit uppe för diskussion varit superintressant och man vill egentligen diskutera det.
Håller med om att forumet blev trevligare med ignoreknappen.
 
Jag har också funderat mkt på hur man ska agera i dessa trådar. Det som jag försöker göra är att först se om personen bara vill skriva av sig eller om personen vill ha råd. För där upplever jag att många ofta går direkt på att ge råd och sen blir personerna frustrerande när den som startat tråden säger att den inte vill ha råd. Och sen blir det en dålig spiral när trådstartaren fortsätter med att säga att den måste ju få skriva att man mår dåligt och de andra skriver att "ja men du måste ju förändra något om du vill må bättre."

Det svåra är nog att många som svarar i trådar vill väl men att man måste förstå att personen som skriver inte vill eller kan ta åt sig av råden. Och det är frustrerande om man själv anser att man har tips och råd som man tror att trådstartaren skulle kunna må bättre av.

Jag har i många fall låtit bli att svara då jag inte har förstått om personen vill få råd. Men har då märkt att vissa personer då blir frustrerade över att inte tillräckligt många har svarat och att personen då säger att den känner att folk inte bryr sig eftersom så få svarar.

Så ja... jag tycker det är svårt. Även om man vill göra gott så är det inte alltid så lätt att göra det eftersom man inte vet vad som är bäst. Och även om jag bara skulle försöka vara medkännande så vet jag inte om det heller alltid är bra dvs om en person mår dåligt så vet jag inte om det som den personen egentligen behöver är bekräftelse på det då det kanske bara får en att fastna där ännu mer....

Det jag dock tänker är att det är bra om den som startar en tråd är tydlig med vad den vill ha för svar dvs vill jag ha råd eller bara att andra ska ge hjärtan. Och det gäller inte bara för dagbokstrådar utan även i andra ämnen.
 

Liknande trådar

Fritid (Gammal användare som känner behov av att vara lite mer anonym). Köpte för några år sedan ett hus tillsammans med min familj som vi...
Svar
15
· Visningar
3 326
Senast: tara
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 842
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 524
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp