Psykiskt trauma, var ska jag vända mig?

Med tidigare skador och att du går på morfin så ska du absolut inte hantera hästar just nu, möjligtvis klappa över en boxkant. Absolut inte sköta intag och utsläpp!

Din reaktionsförmåga och bedömningsförmåga är nedsatt av både smärtan och smärtlindringen, och din kropp kan varken signalera (till hästen) eller svara (på plötsliga rörelser) som den ska.

Hästpaus, NU. Innan du har ihjäl dig själv, någon annan, eller någon annans häst.
Man hade önskat att alla såg det som du gör. Vi är så få och de andra vill inte ta fler pass.
 

Hälsomedicinsk central typ, jag förstår det som att det är som en vårdcentral, funkar så här iaf :)

De har psykologer här och så men inte långvarig behandling utan just vid sådana händelser som du beskriver man ska snabbt kunna få mycket hjälp en begränsad tid. Fick jag förklarat för mig när jag behövde en mer långvarig hjälp och då fick remiss vidare istället.

Och läkare, provtagning, fysioterapeut o allt vanligt.
 
Hälsomedicinsk central typ, jag förstår det som att det är som en vårdcentral, funkar så här iaf :)

De har psykologer här och så men inte långvarig behandling utan just vid sådana händelser som du beskriver man ska snabbt kunna få mycket hjälp en begränsad tid. Fick jag förklarat för mig när jag behövde en mer långvarig hjälp och då fick remiss vidare istället.

Och läkare, provtagning, fysioterapeut o allt vanligt.
Det är samma sak, bara Hälsomedicinsk center istället för vårdcentral. Alla vårdcentraler ska ju ha ett slags namn. Vissa så enkla som tex Höörs vårdcentral, andra heter tex Vårdcentralen Eden. Det där är bara ytterligare ett namn. Privat har jag för mig, även om de arbetar på uppdrag av regionen.
 
Det är samma sak, bara Hälsomedicinsk center istället för vårdcentral. Alla vårdcentraler ska ju ha ett slags namn. Vissa så enkla som tex Höörs vårdcentral, andra heter tex Vårdcentralen Eden. Det där är bara ytterligare ett namn. Privat har jag för mig, även om de arbetar på uppdrag av regionen.

Tack för förklaringen! :) Blev tipsad om just denna när jag behövde söka vård i en jobbig fråga så gjorde exakt noll research 🙈
 
Vid den typen v olyckor ska du åka till akuten direkt, absolut inte VC som ändå inte göra något.
Kommer man in direkt brukar man även bli prioriterad.
Stanna kvar på akuten nu.
Med dina skador ska du absolut inte hantera någon häst. Lej bort det eller flytta hästen till fullservice pronto. Det är inte värt livslånga problem.
 
Kommer dock inte kunna vara kvar på akuten, skitmkt folk och dotterns bil är trasig så hon kommer inte till sitt jobb 😣 Jag får ta röntgen i veckan, gå jag via VC får jag tid dagen efter och då ta det 5 minuter.

Jag förstår inte varför du inte kan vara kvar på akuten? Behöver dottern din bil för hon ju köra dig till akuten först. Varför gör du det så svårt för dig själv? Varför tar du inte hand om dig själv? Vet din dotter att du låter bli att åka till akuten för att hennes bil är sönder???
 
Se om du kan hitta ett fullservicestall! Det låter som att sin kropp behöver en paus från fysiskt arbete. Då kan du åka till stallet och bara umgås med din häst utan att behöva hantera andras.
Har inte hittat något sådant i hela länet!
 
Har inte hittat något sådant i hela länet!

Låter extremt osannolikt, om du kan betala för fullservice-hyra så brukar det kunna gå att fråga runt om något stall som vanligtvis inte erbjuder fullservice kan öppna för det.

Nu har jag inte koll på hela Sverige, men jag vet att alla länen i nordliga halvan har fullservice-stall. Och att det finns ännu fler som kan ställa upp vid akuta situationer, så länge som dom får betalt för det såklart.

Be din veterinär att kolla runt, dom brukar ha bra koll.

Ett annat alternativ är att akut sätta ut hästen på fodervärd, är det en trevlig ridhäst kan även ridskolor vara intresserade.
 
Låter extremt osannolikt, om du kan betala för fullservice-hyra så brukar det kunna gå att fråga runt om något stall som vanligtvis inte erbjuder fullservice kan öppna för det.

Nu har jag inte koll på hela Sverige, men jag vet att alla länen i nordliga halvan har fullservice-stall. Och att det finns ännu fler som kan ställa upp vid akuta situationer, så länge som dom får betalt för det såklart.

Be din veterinär att kolla runt, dom brukar ha bra koll.
Jag håller med, är från Stockholm men här har jag inte hört talas om något, hittills, men ska kolla med kliniken om dom har koll.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 429
Senast: Grazing
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Gammal användare men nytt anonymt nick. En del av er förstår nog vem jag är pga gemensamma aktiviteter vi har tillsammans som jag inte...
Svar
16
· Visningar
4 651
Senast: citruzen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min mor är alkoholist. Ev. far också men han förlorar inte sitt förstånd i samma grad som mor. Jag bor fortfarande hemma och har planer...
2
Svar
27
· Visningar
2 939
Senast: gråvarg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp