Psykiskt trauma, var ska jag vända mig?

AbCdE

Trådstartare
Jag blev översprungen av en häst i torsdags. Det kändes som den sprang över mig flera gånger men det tror jag inte. Men det värsta var att jag var säker på att han skulle krossa skallen på mig och jag skulle dö. Jag försökte åka och jobba efter varit på VC och plåstrat om såren men jag bröt ihop. Åkte och jobbade i fredags, mkt kort dag och inget ensamarbete, så det funkade, men på håret. Jag brister ut i panikgråtattacker när som och jag vet inte vart jag ska vända mig. Någon som vet?
 
Jag blev översprungen av en häst i torsdags. Det kändes som den sprang över mig flera gånger men det tror jag inte. Men det värsta var att jag var säker på att han skulle krossa skallen på mig och jag skulle dö. Jag försökte åka och jobba efter varit på VC och plåstrat om såren men jag bröt ihop. Åkte och jobbade i fredags, mkt kort dag och inget ensamarbete, så det funkade, men på håret. Jag brister ut i panikgråtattacker när som och jag vet inte vart jag ska vända mig. Någon som vet?
Nu under helgen är det nog bara psykakuten som gäller! hoppas du kan få bra hjälp snart! :heart
 
Jag blev översprungen av en häst i torsdags. Det kändes som den sprang över mig flera gånger men det tror jag inte. Men det värsta var att jag var säker på att han skulle krossa skallen på mig och jag skulle dö. Jag försökte åka och jobba efter varit på VC och plåstrat om såren men jag bröt ihop. Åkte och jobbade i fredags, mkt kort dag och inget ensamarbete, så det funkade, men på håret. Jag brister ut i panikgråtattacker när som och jag vet inte vart jag ska vända mig. Någon som vet?
Har du pratat med någon om det en vän eller familjemedlem. Ibland hjälper det ju att prata om det bara utan att den andra behöver vara professionell.
 
Har du pratat med någon om det en vän eller familjemedlem. Ibland hjälper det ju att prata om det bara utan att den andra behöver vara professionell.
Jag är änka men har pratat med mina barn. Orkar inte ta det med mina föräldrar då de blir så oroliga. Har flyttat så alla vänner är kvar på tidigare ort men pratar med några om det i telefon. Jag avvaktar till måndag och ser om det lättar. Måste ändå kontakta VC för benet kanske är brutet, när medicineringen släpper gör det sjukt ont, en brännande smärta.
 
Jag är änka men har pratat med mina barn. Orkar inte ta det med mina föräldrar då de blir så oroliga. Har flyttat så alla vänner är kvar på tidigare ort men pratar med några om det i telefon. Jag avvaktar till måndag och ser om det lättar. Måste ändå kontakta VC för benet kanske är brutet, när medicineringen släpper gör det sjukt ont, en brännande smärta.

Du tror inte att brutna ben är nog för akuten?
 
Jag är änka men har pratat med mina barn. Orkar inte ta det med mina föräldrar då de blir så oroliga. Har flyttat så alla vänner är kvar på tidigare ort men pratar med några om det i telefon. Jag avvaktar till måndag och ser om det lättar. Måste ändå kontakta VC för benet kanske är brutet, när medicineringen släpper gör det sjukt ont, en brännande smärta.
En misstänkt fraktur åker man till akuten med. NU.
Basta!
 
Jag är änka men har pratat med mina barn. Orkar inte ta det med mina föräldrar då de blir så oroliga. Har flyttat så alla vänner är kvar på tidigare ort men pratar med några om det i telefon. Jag avvaktar till måndag och ser om det lättar. Måste ändå kontakta VC för benet kanske är brutet, när medicineringen släpper gör det sjukt ont, en brännande smärta.

Men alltså! Åk till akuten! Nu!!

Är benet brutet behöver du akuten. VC kommer inte göra nåt annat än att säga till dig att åka till akuten.
 
Jag är änka men har pratat med mina barn. Orkar inte ta det med mina föräldrar då de blir så oroliga. Har flyttat så alla vänner är kvar på tidigare ort men pratar med några om det i telefon. Jag avvaktar till måndag och ser om det lättar. Måste ändå kontakta VC för benet kanske är brutet, när medicineringen släpper gör det sjukt ont, en brännande smärta.
Baserat på alla tidigare, relativt nya frakturer du skrivit om så är det väl dumt att inte åka in om du tror att du fått ytterligare frakturer?

En bra idé vore också hålla dig borta från hästar helt och hållet tills alla dessa skador läkt helt och mtp hur "lätt" du verkar ha för att få frakturer, så borde det kanske kollas upp.

Angående det psykiska måendet, så går det kanske att börja med att boka första lediga tid hos kurator och om mer hjälp än så behövs ta det från där.
 
Jag blev översprungen av en häst i torsdags. Det kändes som den sprang över mig flera gånger men det tror jag inte. Men det värsta var att jag var säker på att han skulle krossa skallen på mig och jag skulle dö. Jag försökte åka och jobba efter varit på VC och plåstrat om såren men jag bröt ihop. Åkte och jobbade i fredags, mkt kort dag och inget ensamarbete, så det funkade, men på håret. Jag brister ut i panikgråtattacker när som och jag vet inte vart jag ska vända mig. Någon som vet?
Med tanke på att man inte verkar ha kollat efter fysiska skador mer än visuellt på vc, och du har vad jag förstår kragtigs smärtor så hade jag tyckt att akuten vore en bra idé för kontroll av den smärtan. De har ju möjligheter att räntga om det behövs.
Dessutom ge råd om hur du effektivast medicinerar mot den smärtan du har nu.

De kanske också kan hjälpa dig med information om var du kan vända dig för det psykiska?

Så sållar mig till övriga AKUTEN omedelbums.
 
Åkte du inte till akuten när du blev översprungen?
Det låter ju inte alls bra att du självmedicinerar pga smärtan. Åk in till akuten istället så att de kan kolla upp dig ordentligt.

Låter också som att det är läge att du sjukskriver dig från jobbet. Sök sen vårdcentralen på måndag och berätta att du mår psykiskt dåligt efter olyckan.
 
Jag fick tid direkt på VC på morgonen vid olyckstillfället, de var lite oroliga för fraktur men jag lugnade ner dom. Jag går ju på morfin dygnet runt för de övriga frakturerna därför kändes det inte såå allvarligt. Nu när jag känt smärtan utan mediciner så är det något annat 😣 Åker in till akuten!
 
Med tidigare skador och att du går på morfin så ska du absolut inte hantera hästar just nu, möjligtvis klappa över en boxkant. Absolut inte sköta intag och utsläpp!

Din reaktionsförmåga och bedömningsförmåga är nedsatt av både smärtan och smärtlindringen, och din kropp kan varken signalera (till hästen) eller svara (på plötsliga rörelser) som den ska.

Hästpaus, NU. Innan du har ihjäl dig själv, någon annan, eller någon annans häst.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 430
Senast: Grazing
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Gammal användare men nytt anonymt nick. En del av er förstår nog vem jag är pga gemensamma aktiviteter vi har tillsammans som jag inte...
Svar
16
· Visningar
4 651
Senast: citruzen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min mor är alkoholist. Ev. far också men han förlorar inte sitt förstånd i samma grad som mor. Jag bor fortfarande hemma och har planer...
2
Svar
27
· Visningar
2 939
Senast: gråvarg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp