Psykologins utveckling i relation till samhället?

Lena Furberg

Trådstartare
Nej, jag vill inte starta en diskussion utan försöker hitta fakta i ämnet. Hur psykologins trender speglas av hur samhället förändrats? Koppla ihop händelser och förändringar med utveckling inom psykologin.

Det borde ju vara busenkelt med Googles hjälp men.... Nä..... Eller ser jag inte skogen för alla träd??

Nej, jag vill inte starta en diskussion utan försöker hitta fakta i ämnet. Hur psykologins trender speglas av hur samhället förändrats? Koppla ihop händelser och förändringar med utveckling inom psykologin.

Det borde ju vara busenkelt med Googles hjälp men.... Nä..... Eller ser jag inte skogen för alla träd??

Jag tänker spontant på sociala mediers effekt på människor. Att vara tillgänglig dygnet runt etcetera.

Spontant så tänker jag att mer "resultatinriktad/lösningsorienterad" terapi som KBT blivit populärt, inte bara på grund av evidens för att det fungerar, utan för att det är förhållandevis få besök jämfört med psykodynamisk terapi. Som samhället ser ut idag finns det enormt tryck på psykiatrin som inte kan leverera.

Spontant så tänker jag att mer "resultatinriktad/lösningsorienterad" terapi som KBT blivit populärt, inte bara på grund av evidens för att det fungerar, utan för att det är förhållandevis få besök jämfört med psykodynamisk terapi. Som samhället ser ut idag finns det enormt tryck på psykiatrin som inte kan leverera.
Ja! Absolut.

Men hur gör jag en tidsaxel som visar hur de psykologiska perspektiven vuxit fram och introducerats, i relation till viktiga händelser i samhället: En slags bild (i text) som visar sammanhanget mellan händelser i samhället och psykologins utveckling.

Jag kan t.ex. se Världskrigen där man studerat och lärt sig av hur soldater påverkades av massmorden etc. För att ta ett exempel.

Ja! Absolut.

Men hur gör jag en tidsaxel som visar hur de psykologiska perspektiven vuxit fram och introducerats, i relation till viktiga händelser i samhället: En slags bild (i text) som visar sammanhanget mellan händelser i samhället och psykologins utveckling.

Jag kan t.ex. se Världskrigen där man studerat och lärt sig av hur soldater påverkades av massmorden etc. För att ta ett exempel.

Apropå det jag sa, så har det exempelvis forskats mindre på psykodynamisk terapi sedan kognitiv beteendeterapi blivit mer konkurrenskraftigt. Där har jag dock inte årtal och källor på rak arm. Sedan så går det ju inte att sätta i relation till någon specifik händelse i samhället så som Världskrig osv. Däremot borde det ju hålla för något slags PM på två sidor (om det nu var det som det rörde sig om), att se till någon studie som visar på att vi idag mår sämre och därmed behöver mer resultatinriktad vård.

https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_psychology

Det har tyckte jag var lite intressant. I listan over 'milestones' kan du sakert hitta nagot per artionde eller sa och koppla det till en speciell samhallsdiskussion. Ett exempel ar t.ex. synen pa homosexualitet. Inom psykologin sysslade man ju tidigare med att 'omvanda' homosexuella. For ett par ar sedan slutade prestigefulla tidskrifter ta in artiklar I amnet. Hoppas det kan ge lite inspiration!!

Jag tänker spontant på sociala mediers effekt på människor. Att vara tillgänglig dygnet runt etcetera.

Var nog lite trött när jag läste den där frågan :angel: :o :rofl:

Låter som en fråga för en idéhistoriker. Mycket intressant! Tänker direkt på diskussionerna om "moderna" diagnoser som adhd och deras vara eller icke-vara. Har tyvärr inga litteraturtips på lager men jag skulle, som sagt, börja i idéhistoriehörnan på närmsta bibliotek alt mejla lämplig forskare för tips i rätt riktning.

Vad menar du? Vad menar du med psykologi, och vad menar du med trender?

Behandlingsmetoder på modet? Vilka aspekter av psykologi gemene man intresserar sig för? Vad den psykologiska forskningen fokuserar på?

Vad menar du? Vad menar du med psykologi, och vad menar du med trender?

Behandlingsmetoder på modet? Vilka aspekter av psykologi gemene man intresserar sig för? Vad den psykologiska forskningen fokuserar på?
Frågan är ställd på ett väldigt kortfattat sätt - i stort sett som i mitt första inlägg. Hur man kan se en koppling mellan psykologins utveckling (synsätt, teorier och behandlingsmetoder t.ex.) och händelser i samhället genom tiderna. Gärna med en tidslinje. Jag tycker själv frågan är lite konstig eftersom det i mina ögon inte nödvändigtvis är stora "händelser" som haft mest inverkan på psykologin utan annat, tidsandan är väl ett exempel och sen helt enkelt vetenskaplig forskning.

Jag har fått god hjälp av en Bukefalist (tack!) men frågeställningen känns fortfarande lite luddig.

Jag vill bara tipsa om Jonathan Haidt, professor i socialpsykologi som skrivit boken "rigtheous mind". Det finns många föreläsningar av honom (och många andra i ämnet du tar upp) på youtube.

Liknande trådar

Samhälle Jag försöker hitta statistik om våldsbrott men det går dåligt. Väljer kanske fel sökord när jag googlar. Bakgrund: Jag pratar med en...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Ramona
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 169
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 954
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 713
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Atletix