psykopater/narcissister etc - hur var de som barn?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 268
  • Visningar Visningar 39 163
Sv: psykopater/narcissister etc - hur var de som barn?

Det är ingen nyhet eller konstighet. Det finns att läsa om lite var som helst.

Som sagt är det både miljö och arv som spelar in.

Personlighet formas redan i livmodern för att sedan utvecklas livet ut. Hur barndomen gestaltar sig har en avgörande betydelse för hur vi kommer att formas som vuxna och vår personlighet utvecklas hela livet oavsett om vi har ett funktionshinder eller ej. Såväl sociala, psykologiska som biologiska faktorer påverkar människors personlighetsutveckling.
http://user.tninet.se/~fxg297r/inled_personlighet.htm
The personality of a child begins in utero. We know this to be true by looking at our children and the difficult circumstances many of them faced before even being born. Its no longer, just the genetic make-up or early trauma, its the first 9 months; the mothers mental health, stress level, and environment.

o.s.v.

Ett barn med anlag för personlighetsstörning kan växa upp som en helt vanlig och "frisk" person. Det beror alltså i slutändan på omgivningen.

Ett barn utan anlag kan växa upp i en väldigt jobbig miljö utan att för den delen utveckla störning.

Intressant är hur anlaget kommer till. Det forskas ju en hel del på hur moderns psykiska mående påverkar fostret. Om en gravid kvinna lever med stark stress kan det enligt vissa påverka fostret psyke negativt. Detta finns också massvis med läsning om bl.a. på internet.

Most recently, some studies are suggesting that stress in the womb can affect a baby's temperament and neurobehavioral development. Infants whose mothers experienced high levels of stress while pregnant, particularly in the first trimester, show signs of more depression and irritability
http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=51730

Senast ändrad:

Jag syftade förstås på modern vetenskaplig forskning när jag efterfrågade källa. Inte någon internetsida utan referenser.

Och det du skriver sen har ju ingenting att göra med att personligheten skulle formas i livmodern?

Stress under fosterstadiet kan förövrigt inte påverka några genetiska anlag. Däremot kan det förändra barnets HPA-axel permanent vilket är kopplat till olika former av ohälsa.

Det finns fortfarande att läsa lite var som helst. Ingen konstighet alls. Sen har jag väl aldrig påstått att genetiska anlag skulle påverkas?

Personligheten påbörjas i livmodern. Sen utvecklas den naturligtvis vartefter. Nåt annat har jag inte påstått.

Googla lite själv, eller gå till biblioteket. Har en färsk bok i ämnet, men den finns hos mamma just nu, så jag måste kolla med författare och namn. Den är iofs finsk, men det finns antagligen rätt mycket läsning på svenska och engelska också.

KL

Idag använder man sig väl främst av stress- och sårbarhetsmodellen inom psykiatrin? Arv, miljö och stressfaktorer. Finns även modeller och tabeller för komplexa fall, det kan ju se väldigt olika ut.

VÄLDIGT kortfattat så kan man väl säga att inget barn föds som en narcissist/psykopat, men kan ha en biologisk sårbarhet (genetik/arv) och kan även få en ytterligare sårbarhet pga. bland annat anknytningsproblematik och miljöfaktorer.

Min personliga erfarenhet av narcissistiska människor är att de ofta har struliga familjerelationer och en konstig eller bristande relation till föräldrarna.

Exakt.

kl
Liisa Keltikangas-Järvinen berättade rätt mycket om detta i sin bok och under föreläsningen om temperament som jag deltog i. Jag vet inte om hennes böcker finns på svenska, men antar det.

Senast ändrad:

Jag har nog alltid tänkt mig att de var den sortens barn som plågade djur (just därför att empatidelen var trasig). Har ingen aning om det stämmer eller ej.

Jag har väldigt svårt att tro att människor med dessa personlighetsstörningar har växt upp under bra förhållanden. Det intressanta kanske är varför inte alla som har växt upp i misär blir störda, vad är det som gör att vissa skiljer ut sig? Är det faktorer som går att påverka, och i sådana fall hur?

Även om det är så att det finns ett visst medfött bagage så finns det mängder av skyddsfaktorer och riskfaktorer som spelar in.

Så är det. Just trygghet är därför a och o för alla barn, anlag eller ej.

kl

Jag har stött på barn som plågat djur, och de har mycket riktigt varit rätt störda som vuxna. Det handlde inte om en grupp barn som dödade insekter, utan om barn som på eget initiativ och t.o.m. helt ensamma har hängt fågelungar och sånt.

Diagnoser har jag ingen koll på i deras fall, men antar att de lider av någon personlighetsstörning med saknad av empati.

Det var nog snabbare att länka till själva sidan än att kopiera alla länkar. Det fanns väldigt många!

Ja, och det är så intressant tycker jag. Ta t ex kvinnan i Österrike som var instängd i 24 år, anledningen till att hon överlevde torde ju vara att hon hade sina barn där också. Jag har alltid funderat på det själv eftersom jag växte upp under så bedrövliga förhållanden, och av mina syskon (vi är tre helsyskon) upplever jag att jag och min bror har klarat oss bra i livet, medan min syster inte gjort det. Och jag har alltid undrat varför.

Om vi ska snacka personliga erfarenheter och inte vad forskningen visar så har jag en bekant tillika barndomsvän som är lagd åt det håller. Hon var redan som barn ungefär likadan som hon är idag. När alla vi andra grät av någon anledning skrattade hon. Hon kunde ta hur mycket skäll som helst och skrattade bara och tyckte att det var jättekul att vuxna blev mentalt kassa. Resten av oss var livrädda och gjorde aldrig mer om vad vi fick skäll för.

Hon triggade gärna alla vuxna till att bli mentalt kassa och sen när de väl tappade tålamodet så skrattade hon bara och sa att det inte gick att lyssna och ta råd från någon som agerade på det sättet och hade "känslomässiga problem". Hon var nog 8-9 år gammal när hon hade förfinat den tekniken.

Mot alla oss barn var hon hur rolig och snäll som helst. Men snacka om "revolt" mot vuxna låååångt innan tonåren när vi andra kom ikapp lite.

Idag är hon rätt knäpp mot män och går igenom män som vi andra går igenom strumpor. De män hon är klar med är alla rätt så trasiga när det tar slut.
Detta tror jag är ett helt normalt barn, men som inte har haft någon när relation till någon vuxen. Hon var ju inte utan empati. Hon hade ju normalt beteende mot andra barn.

Anses av vem då? Och fått lära dig vart?

Som jag skrev i mitt första inlägg så är detta ett område där man börjar ifrågasätta gamla "sanningar". Idag är man inte alls lika övertygad om att det är "medfött" på samma sätt som man var förr.

Men du får gärna referera till (aktuell) forskning om du vet något som säger annorlunda.

Du kan väl själv leta upp forskning du anser vara relevant?

Jag har läst kriminologi på Malmö Högskola och hade då professor Sten Levander som föreläsare om just psykopater (jag har inte läst om ämnet på några år så jag vet inget om ny forskning på området). Där fick jag lära mig att det absolut inte enbart är miljön som skapar en psykopat utan att det är en personlighetsstörning som man föds med där miljön kan göra en psykopat bättre eller sämre beroende på om miljön är bra eller dålig.

Alla psykopater är förresten inte onda, även om folk verkar tro det. Många chefer tex har psykopatiska drag, man kan säga att det är lite därför de kan ta sig så långt.

Jag har läst kriminologi på Malmö Högskola och hade då professor Sten Levander som föreläsare om just psykopater (jag har inte läst om ämnet på några år så jag vet inget om ny forskning på området). Där fick jag lära mig att det absolut inte enbart är miljön som skapar en psykopat utan att det är en personlighetsstörning som man föds med där miljön kan göra en psykopat bättre eller sämre beroende på om miljön är bra eller dålig.
Robert D. Hare, framstående expert på psykopati, menar att psykopaters hjärnor fungerar annorlunda än vad den gör hos oss andra, t.ex. visar psykopater ingen reaktion i amygdala vid åsynen av otäcka brottsplatsbilder vilket "friska" kriminella gör. Vidare verkar emotionellt laddade ord aktivera deras språkcentra i stället för de områden som ska aktiveras (men som alltså var inaktiva). Om jag minns Hare rätt så menar han att psykopati inte är något man bara blir, utan det krävs en medfödd predisposition som sedan kan få mer eller mindre genomslag beroende på uppväxtmiljön.

Robert D. Hare, framstående expert på psykopati, menar att psykopaters hjärnor fungerar annorlunda än vad den gör hos oss andra, t.ex. visar psykopater ingen reaktion i amygdala vid åsynen av otäcka brottsplatsbilder vilket "friska" kriminella gör. Vidare verkar emotionellt laddade ord aktivera deras språkcentra i stället för de områden som ska aktiveras (men som alltså var inaktiva). Om jag minns Hare rätt så menar han att psykopati inte är något man bara blir, utan det krävs en medfödd predisposition som sedan kan få mer eller mindre genomslag beroende på uppväxtmiljön.

En god uppväxtmiljö kan då skapa en person som i vuxen ålder tar sig långt upp i chefspositionerna medan en dålig miljö får personen att bli kriminella och dra åt det riktigt elaka hållet.

Jag har boken i bokhyllan, men vet inte om jag orkar ta mig dit och glo i den i kväll :D Eller ja, boken "psykopatens värld" har jag ju.

Ja, lite grovt tillyxat borde det kunna bli så, även om det finns undantag åt ena och andra hållet. Har också den boken ... någonstans.

Sen skulle det också kunna vara så att psykopaterna i chefspositioner snarare är narcissister - psykopater bryr sig ofta inte särskilt mycket om att prestera utan nöjer sig med att kunna intala folk att de presterar. Detsamma gäller visserligen för narcissister också, med skillnaden att narcissister ofta kan prestera och komma långt om de bara vill.

Ja, lite grovt tillyxat borde det kunna bli så, även om det finns undantag åt ena och andra hållet. Har också den boken ... någonstans.

Sen skulle det också kunna vara så att psykopaterna i chefspositioner snarare är narcissister - psykopater bryr sig ofta inte särskilt mycket om att prestera utan nöjer sig med att kunna intala folk att de presterar. Detsamma gäller visserligen för narcissister också, med skillnaden att narcissister ofta kan prestera och komma långt om de bara vill.

Ja, klart det finns undantag, det gör det alltid ;)

Om jag inte har fel för mig är runt 20-30 % av alla kriminella på fängelserna just psykopater. Det ä i sig inte speciellt förvånande dock. Vad som däremot är förvånande är att av de kvinnliga kriminella är andelen psykopater inte alls lika stor. Det är ganska få kvinnliga psykopater överlag.

Av de 20 punkter för psykopater som O´Hare räknade upp i boken (har jag för mig det var) så passade dotterns pappa in på 17.

Han var också väldigt svår i barndomen. Hans mamma hade fullt upp med honom och han var väldigt speciell. Egoistisk, manipulativ, saknar empati för andra än av honom noga utvalda personer, men bara så länge de dög i hans ögon. Vände allt i från sig, tog inte ansvar för vad HAN orsakat, i hans ögon var han felfri och jag var inte värd något. Dottern har han inte sett på över 5 år av hennes 6,5 år och inte ens pratat med henne under de åren. Jag påminner inte honom, det är lugnt och skönt utan hans empatilösa väsen i närheten. Hans syskon är helt normal, smarta, trevliga individer och hans mor och far är det väl inget fel på heller. Han har haft en bra barndom precis som de andra syskonen, men bara han "blev" sådan här.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 248
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: __sofia__
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 386
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka