psykopater/narcissister etc - hur var de som barn?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 268
  • Visningar Visningar 39 163
Sv: psykopater/narcissister etc - hur var de som barn?

Jag har nog alltid tänkt mig att de var den sortens barn som plågade djur (just därför att empatidelen var trasig). Har ingen aning om det stämmer eller ej.

Detta tror jag inte stämmer. Varför plåga ett djur bara för att man inte har nån empati?

Om det är narcisstiska drag eller inte är ju svårt att säga bara såhär. Men om jag skulle notera barn/ungdomar som beter sig avvikande så är inte prio att kategorisera deras beteende utan jag undrar direkt om det är människor som mår dåligt, om de har en svår livssituation eller på olika sätt blir illa behandlade.
Jag är väldigt övertygad om att "avvikande beteende" (om jag nu tolkar dig rätt i vad du menar med de orden) uppstår för att personen förmodligen saknar saker i sin emotionella omgivning. Jag har svårt att tro att en sådan person mår speciellt bra, innerst inne.
Ett av de barn jag har i åtanke är en sån som jag upplever inte har fått lära sig hur man beter sig mot kompisar. H*n har tidigare gått på en skola där h*n blev mobbad och nej, h*n mår nog egentligen inte toppen. Jag har en känsla av att det finns en del brister i föräldraskapet i h*ns familj, men jag känner dem inte nära så jag vet inte om detta stämmer. H*n har äldre syskon som inte alls har detta "avvikande beteende", de yngre syskonen är för små för några slutsatser.
Utifrån det synsättet blir det ju då väldigt viktigt att barnens/ungdomarnas situation uppmärksammas på ett eller annat sätt. Och beroende på vem man själv är i personernas miljö (närstående? släkting? granne? vän? lärare? osv) så kan man ju försöka hjälpa till på olika sätt.
Bör socialen kopplas in? Är skolan medveten om att det ev finns ett problem? Hur mår familjen? Kan man på något sätt uppmuntra eller påverka så att dessa "avvikande" barn får komma under professionell bedömning (alltså psykolog)?
Jag är bara en utomstående betraktare, så jag själv kan inte påverka något alls utan bara lyssna på barnens berättelser om h*ns beteende, trösta dem om de blivit ledsna och meddela skolan när något går överstyr. Skolan är väl medveten om att det finns en del att jobba med, men vad som görs vet jag inte då det faller inom skolans sekretess. Efter en incident för några år sedan mejlade jag en av lärarna på skolan och sa kortfattat att "jag hoppas att NN får stöd och hjälp i att lära sig hur man beter sig mot andra människor" (typ), men vet som sagt ingenting om vad som har gjorts efter detta.

Det är ju alltid svårt när man misstänker och ser att allt inte står rätt till men inte har en sådan position att man kan påverka. Oavsett personernas problematik.

Att finnas som stödjande vuxen är dock inte att förringa!
Kanske kan du (beroende på barnets/tonåringens ålder) uppmuntra barnet att söka hjälp själv?
Och att påtala för skolan vad som händer är ju jättebra!

Ett alternativ är ju att göra en anmälan till soc. Om en sådan kommer in och en ev utredning initieras kanske det kan vara en sån sak som gör att ljus förs till barnets situation och hjälp sätts in?

Det är ju alltid svårt när man misstänker och ser att allt inte står rätt till men inte har en sådan position att man kan påverka. Oavsett personernas problematik.
exakt.
jag är inte ute efter att ställa någon diagnos i något specifikt fall utan mer bara ventilera runt hur det kan fungera med barn som visar tendenser på "det jag inte vill se"...
Att finnas som stödjande vuxen är dock inte att förringa!
Kanske kan du (beroende på barnets/tonåringens ålder) uppmuntra barnet att söka hjälp själv?
Jag har ingen bra kontakt med detta barn, jag är snarare så hemsk så jag helst undviker h*n och helt ärligt skulle jag helst se att mina barn också undviker. Det blöder i mitt hjärta att säga så egentligen, då det är hemskt för barn att vara utstötta. Men i detta fallet är jag mer rädd om mina barn. Fast märk väl, jag har inte sagt till barnen att undvika men vi diskuterar h*ns förehavanden en hel del runt matbordet här hemma.

Vi har däremot en fantastisk kontakt med skolan, de uppmuntrar oss att berätta allt vi ser och hör, så kan de själva avgöra vad som behöver åtgärdas eller inte. :love: En av fördelarna med en liten skola.
Ett alternativ är ju att göra en anmälan till soc. Om en sådan kommer in och en ev utredning initieras kanske det kan vara en sån sak som gör att ljus förs till barnets situation och hjälp sätts in?
det känns som att jag har lite för lite på benen för en anmälan till soc även om jag förstår din tanke där.

Detta tror jag inte stämmer. Varför plåga ett djur bara för att man inte har nån empati?

Har man empati så kan man känna in hur det känns för någon att bli plågad och därför gör man det inte. Har man ingen empati kan man inte sätta sig in i känslan och då blir det förstås lättare att plåga andra och istället koncentrera sig på hur det verkligen ser ut när ett öga ploppar ur eller vad roligt hunden beter sig när man bundit fast ett band tomburkar i svansen.

Nej det är inte jättebra att påtala obefogade/ogrundade åsikter till skolan.
Man anmäler inte heller till soc utan att ha något på fötterna, mer än att man läser psykologi.
Har du kommit till kapitlet om stigmatisering?

Här är vi otrevliga minsann.

Om jag nu ignorerar att du totalt dumförklarat mig så förstår jag vad du är ute efter men min poäng var mer att om man har misstankar om att barn far illa så kan man anmäla. Sen är det upp till soc att ta reda på om misstanken var befogad eller ej.

Jag har väl aldrig sagt att någon ska anmäla? Bara att det är ett alternativ om man anser att behovet finns.

Vart läser du in att man ska föra fram obefogade åsikter?
Om ameo vet att ett barn beter sig problematiskt är väl inte det en obefogad åsikt? Det är en observation som man kan föra vidare tillsammans med sin oro.

Nej det är inte jättebra att påtala obefogade/ogrundade åsikter till skolan
det handlar inte på något sätt om att framföra åsikter, utan att göra skolan uppmärksam på vad som har hänt när detta barn har betett sig väldigt dumt. För oavsett hur mycket personal man har på skolan så kan de inte se allt.

Om det sen är början på en fullblodspsykopat man ser eller om det bara är att h*n är jävligt ouppfostrad (eller något däremellan), det har jag ingen aning om och nämner inte heller något om till skolan. Utan jag vill bara att skolan ska veta VAD h*n gör så att de kan förhindra att de övriga eleverna råkar illa ut.

Nej det är inte jättebra att påtala obefogade/ogrundade åsikter till skolan.
Man anmäler inte heller till soc utan att ha något på fötterna, mer än att man läser psykologi.
Har du kommit till kapitlet om stigmatisering?

Rekommenderar du någon särskild bok för det kapitlet? T.ex. den där du hade läst att tvångssyndrom är en form av borderline personlighetsstörning? :D

Sen var det väl inte line_n som skulle göra anmälan, så vad menar du med "utan att ha något på fötterna, mer än att man läser psykologi"? (om inte ameo läser psykologi och jag missat det?) Ameo skrev "h*n mår nog egentligen inte toppen. Jag har en känsla av att det finns en del brister i föräldraskapet i h*ns familj", vilket såvida det inte baseras på att man t.ex. bara ogillar föräldrarna eller liknande får anses vara att ha något på fötterna. Som privatperson finns väl inte samma skyldighet men om t.ex. barnets lärare delar samma misstanke så är hen skyldig att göra en anmälan.

Jo men ändå verkar ju många som hävdar att de har empati att de gärna skadar djur. Det kan va folk som skiter i att ge vatten eller är rent av elaka. Många är det och så många kan väl inte sakna empati helt och hållet? När de är med sina barn är det nått helt annat. De går först och skulle nån va elak bryter helvetet löst.

Att hävda att man har förmåga att känna empati och att verkligen känna empati är två helt olika saker.

Jag råkar ha utbildning/yrke som innebär att jag har skyldighet att anmäla misstanke om att barn far illa.
Författare har jag angett tidigare har jag för mig, eftersom jag inte har litteraturen här kan jag inte precisera noggrannare.
Förmodligen denna: Borderline conditions and pathological narcissism.

Tyvärr har jag inte kvar datum o kvitton på bevistade föreläsningar.

Jag råkar ha utbildning/yrke som innebär att jag har skyldighet att anmäla misstanke om att barn far illa.

Ja? Och ändå skriver du att det är fel att anmäla just när man misstänker att ett barn far illa, jag har svårt att hänga med i ditt resonemang?

Författare har jag angett tidigare har jag för mig, eftersom jag inte har litteraturen här kan jag inte precisera noggrannare.
Förmodligen denna: Borderline conditions and pathological narcissism.

Tyvärr har jag inte kvar datum o kvitton på bevistade föreläsningar.

Ja, du har nämnt att du läste psykologi för vad, 20-30-40 år sedan? (Och utan att vara särskilt insatt i Kernberg tror jag inte narcissism någonsin var ihopblandat med OCD, även om det förstnämnda var det med BP.) Att du själv använder dina gamla och utdaterade kunskaper om psykologi som argument i diskussioner gör det ännu märkligare att talar nedlåtande och dömande om personer som är insatta i aktuell psykologisk forskning/teori och använder dem som utgångspunkt för sina åsikter och råd. Återigen har jag svårt att förstå hur du resonerar.

Sängvätare, svårt med relationer till andra barn, oftast en otrolig bindning till sin mamma, manipulativa, grymma mot djur, ljuger,..... Var ska jag sluta... Det går inte att ändra på dem , de är födda så men man kan med rätt metod få dem att bli manchettförbrytare istället för gravt kriminella. Det krävs ett enormt konsekvent bemötande av deras ideeer under hela uppväxten som kan knäcka den bästa.

Senast ändrad:

Varför plåga ett djur bara för att man inte har nån empati?

För att det är roligt att se hur de ser ut inuti eller fungerar på olika påverkan.
Barn undersöker sin omgivning på det viset som en del av sin utveckling.
Och utan empati så blir det ingen skillnad på döda och levande ting.

Wikipedia har ofta en bra lista med referenser längst ner på varje ämne.
Om man betar av dessa så kan man avgöra hur säkert varje ämne beskrivs.

Men att inte personlighet skulle vara ärftlig då alla andra egenskaper är det är ju en omöjlighet.
Både hästar och hundar bedöms ju avelsmässigt med avseende på lynne och det vore ju meningslöst om det inte var ärftligt.

Mobbade barn tar ofta efter sina plågoandar.
Vilket är ett problem.

Barnen ses som en förlängning av dem själva.
Som en kroppsdel.
Och de försvarar sina egna kroppsdelar.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 251
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: __sofia__
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 388
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 751
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka