pullarnosgrimma tillsammans med pessoabett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare explosiv
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 011
E

explosiv

min häst blir lite stark för mej, så jag provar ett pessoabett förtillfället, för att se hur det verkar.
har pullarnosgrimma på mitt vanliga träns och tänkte kolla om jag kan använda det? blir det en annorlunda effekt mot om jag skulle ha en vanlig nosgrimma?

tack../X

Sv: pullarnosgrimma tillsammans med pessoabett?

ja, det kan du ha. är bara en fördel då man rider med bett som verkar uppåt i mungipan eftersom hästens skinn inte riskerar att klämmas/skavas mellan bettet och nosgrimman

japp, håller med ovan, desutom funkar pullarnosgrimma extra bra på pigga/heta hästar, eftersom den trycker och täper andingen lite.

jag rider en av mina ponnyer på pessoa, han går jätte bra på det, ,en nu strävar jag efter att rida på tränsbett, och det funkar, fast att han e super het.

mja, en pullargrimma använder man för att hästen ska få friare andningsvägar....:smirk:

och för att undvika skav mot kinden av tänderna. vilket det lätt blir av en engelsk nosgrimma. :idea:

Panikie skrev:
japp, håller med ovan, desutom funkar pullarnosgrimma extra bra på pigga/heta hästar, eftersom den trycker och täper andingen lite.

Hahaha :D

Läste du dedär innantill från... hööks hemsida? :angel:

Det här var rätt intressant, har precis provat på detta på min nya häst, som är fruktansvärt het, och värre när man hoppträna, nästan på gränsen till farlig......fundera på att byta pessoarbettet till ett stångbett med fasta ringar. Men har ingen erfarenhet alls av dessa bett. Har alltid funkat med ett vanligt....:confused:

Skillnaden beror ju på vad du menar med ”vanlig nosgrimma”

Pullargrimman, om den är spänd rätt, skall inte ligga i vägen för luftvägarna, men den underlättar inte till att andas. Beroende på vilket sätt din häst blir stark, så är pullargrimman mycket bra. Själv använde jag den på min ponny som var het i det att han gapade lite och bet sig fast. Numera föredrar jag den på fullbloden (för galopp tävling) när de blir lite starka. Vad den framför allt gör är att den hindrar hästen från att gapa, detta utan att sitta i vägen för bland annat luftvägarna. Hästar som lägger tungan över bettet hindras även då nosgrimman placerar bättre där det skall i munnen.

Pullargrimma är ett snällt sätt att korrigera hästar som är lite starka. När hästen har slutat med olater som tex att gapa är det bara att plocka bort nosgrimman.

Själv tycker jag att det är synd att börja rida med skarpare bett, det gör bara att hästen blir hårdare i munnen och du hamnar i en ond cirkel. Pessoabettet har ju fördelen att det går att reglera, men när man väl börjar använda skarpare bett bör man tänka på vad man ger sig in på. Kanske man bara behöver bettet under vissa omständigheter, tex tävling… att tänka sig att lära en häst av med att hänga på bettet, genom att använda skarpare bett är med andra ord fel väg att gå.

Hästen har massa ggr fler muskler än du, så försök att lära dig att behärska din häst med teknik istället för med muskelstyrka som ett skarpare bett skulle innebära. Kanske privatlektioner i dressyr skulle vara en bra väg?

Lycka till! (51kg som lärt sig bestämma över unghingstar på 400kg)

Jag har haft hästar i hela mitt liv,men ingen som den nya jag köpte för 2 månader sen. Hon är så het på hoppträningen, så att det nästan blir farligt... När hon kommer över första hindret så går det inte hejda henne, bara rusar, förstå inte att hon bara klara hoppa utan att riva, instruktören, vet ej vad vi ska göra längre, har försökt med så många olika övningar, men det går rätt bra att hoppa 2 hinder på volt, men det bruka ju vara svårare.....Hjälp:confused:

rocki skrev:
Det här var rätt intressant, har precis provat på detta på min nya häst, som är fruktansvärt het, och värre när man hoppträna, nästan på gränsen till farlig......fundera på att byta pessoarbettet till ett stångbett med fasta ringar. Men har ingen erfarenhet alls av dessa bett. Har alltid funkat med ett vanligt....:confused:
menar du stångbett (typ pelham, kandarstång, jaktkandar etc) eller ett oledat tränsbett?

låt det ta tid med hoppträningen, ta ett hinder i taget och jobba med övergångar, volter mm före och efter varje hinder för att göra hästen uppmärksam på dig.
rid även massor av dressyr, helst för tränare, och jobba stenhårt på lydnaden och stärk hästen så att den orkar gå i ett lugnare tempo.
Lycka till!

Ett enkelt vanligt stångbett med fasta ringar, vad tro du om det?

Alla stångbett har fasta ringar. Har ett stångbett lösa ringar är det i regel ett hissbett.

rocki skrev:
Jag har haft hästar i hela mitt liv,men ingen som den nya jag köpte för 2 månader sen. Hon är så het på hoppträningen, så att det nästan blir farligt... När hon kommer över första hindret så går det inte hejda henne, bara rusar, förstå inte att hon bara klara hoppa utan att riva, instruktören, vet ej vad vi ska göra längre, har försökt med så många olika övningar, men det går rätt bra att hoppa 2 hinder på volt, men det bruka ju vara svårare.....Hjälp:confused:

Min ponny var sådan, hade vandrat runt i Sverige efter att ha varit importerad från Irland, till Danmark och vidare till Sverige. I Sverige vandrade han runt för att alla köpte honom för att rida SM, men sedan blev han så upphetsad att han rev hela hinderparken. Min pappa råkade köpa honom, ett litet lik som han räddade livet på för att ha som hag sällskap till den ponnyn som jag ägde. Men när jag började rida honom och tävla lite smått fick jag veta hans historia successivt…

Massa kapacitet, men MYCKET het och dålig på att taxera. Hoppa kunde han redan på ett sätt, jag satte i gång och red dressyr, privat lektioner, och red med pullagrimma och sporrar (!) med Sporrarna var till för att hjälpa honom taxeringen, även om alla tyckte att jag var galen, fick de ge med sig när de såg att det fungerade…

Jag kärnade i längden på att lära min ponny och mig själv att hantera honom, snarare än att stressa och vara otålig med skarpa bett. Det hela gjorde mig till en bättre ryttare. Även om jag inte han avsluta vad jag påbörjade för att jag var tvungen att välja vart jag skulle ”elitsatsa” och valde bort hoppningen, så såg jag till att min ponny kom till några som fortsatte på samma sätt o jag tror att det var så att de blev distriktsmästare i Göteborg under några år… vet inte hur långt de gick vidare med honom efter som jag tyvärr inte hade tid att hålla kontakten länge än så…

PrinceFair skrev:
låt det ta tid med hoppträningen, ta ett hinder i taget och jobba med övergångar, volter mm före och efter varje hinder för att göra hästen uppmärksam på dig.
rid även massor av dressyr, helst för tränare, och jobba stenhårt på lydnaden och stärk hästen så att den orkar gå i ett lugnare tempo.
Lycka till!
Det där låter väldigt förnuftigt,;) det ska jag faktiskt testa i morron kväll.:smirk: Ta även dressyrlektioner. Har alltid legat mig varmast om hjärtat....Till våren ska vi även rida klassisk dressyr....
Tack för tipset

LIknande historia, En Engelsk import, kom till Sverige förra året i Mars. Har haft fyra ägare.bott hos mig sen Nov-05...Kunde ej skritta när hon kom,väldigt stressad, fruktansvärt känslig för hjälper,Livrädd för spöt....Har blivit en väldigt lugn och harmonisk häst på så kort tid...Men när hon ser hinder, så blir hon så glad(tro vi) hoppa och stutsa, sparka bak ut efter hinder, bokhoppa ibland, och kommer i en jävla fart, sprang rakt in i väggen första gången jag hopptränade...TRots allt har det blivit bättre, men hon blir ju så jädra het, hoppas det löser sig tillslut, hon hoppar kanon och skulle kunna gå de högre klasserna om hon bara lugnade sig.....
mvh Therese

Kul att höra! Min var sådan också, men när han lugnade nersig var han helt otrolig, kunde göra vad som helst med honom, mins att jag tolkade efter honom på skaitbord, i pulka, ja allt du kan tänka dig... Allt funkade så bra, utom dressyrstaket¨... :rofl: Devar bara fööör hinder lika! Men med tiden så gick ävn hoppningen bra... Men har du bara haft henne 2månader så har du ju inte haft så stor chans ännu... ;) Lycka till!!! Tromig, slitet är värt besväret! genvägar=senvägar! Men så här idag... Saknar min ponny... *lite klump i halsen*

Åh, jag sakna min:cry: :cry: ...såldes:crazy: när jag köpte den nya.....tänk om man bara kunde hämta tillbaka honom....:confused:

Tack och god natt alla mysiga hästmänniskor

Hej...
jo, pessoa är inget jag tänker rida på. bara provar runt lite. jag har sånna problem med axlar/armar (inflammationer..) så mina 57kg orkar inte alltid med 500kg häst :)
Jag tränar regelbundet för tränare, visserligen inte ren dressyr. men markarbete och hoppning. min tränare har föreslagit ett annat bett.
bättre med ett litet skarpare bett än att slita & dra i honom som det är nu... tycker jag...
annars är jag lite inne på att prova jaktkandar att rida med ibland.

explosiv skrev:
bättre med ett litet skarpare bett än att slita & dra i honom som det är nu... tycker jag...
Men saken är den att om du sätter på ett skarpare bett, så får hästen fortfarande lika mycket tryck i munnen som när du sliter och drar, det är bara det att det är bekvämare för dig. Felet ligger inte i munnen. Betslar man då upp kanske man får problemet att hästen tillslut inte lyssnar på det lite skarpare bettet, och då får man betsla ännu skarpare.

Förstår du min poäng? :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 422
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 599
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Dalmatiner
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka