Quarter hingsten Peppy san Lena, vad hände med honom?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 610
W

wolken fee

Vet du vad som hände med honom? Han importerades ifrån Tyskland.
Vad gör han idag? Och var står han?

Kanske det är någon i detta avlånga land som vet något om hans avkommor.

Tacksam för svar.

Sv: Quarter hingsten Peppy san Lena, vad hände med honom?

Hej!

Peppy, är kastrerad och står i Norrtälje, han tävlas av hans nuvarande ägare, lite grann i Reining.. vilket han är bäst i då så klart :love:
Han är sååå fin...
Jag vet dock inte så mycket om hans avkommor men peppy känner jag väl till;)

Mvh

Carro

Han var bärare av anlaget HERDA och är kastrerad.

Han har säkert trevliga avkommor men en hel del med väldigt dåligt lynne, och han själv var inte den lättaste som hingst. Fungerar bättre nu som valack vad jag förstår.

Han var bärare av anlaget HERDA och är kastrerad.

Han har säkert trevliga avkommor men en hel del med väldigt dåligt lynne, och han själv var inte den lättaste som hingst. Fungerar bättre nu som valack vad jag förstår.

Det här med dåligt lynne, få man nog uttala sig lite försiktig om ang en hingsts avkommor, trots allt så står stoet för långt mer än 50% av ned ärvda gener och fostran.
Han fick nog lov att betäcka ston som kanske inte passade honom, glöm inte bort det. Hans avkommor i Tyskland var mkt bra, och många var väldigt nöjda med dom.

Och när en hingst med en sådan meriterad härstamning, (och står så högt i blod) får en sådan fruktansvärd dålig start i livet som han fick med prygel och slag är det inte undra på att han var som han var.

Lotta

Nej det är möjligt, men det var iallafall en av de nämda anledningarna.

De jag har träffat har varit mer än överjävliga, som jag sa så finns det säkert trevliga avkommor också.

Hej...

Du verkar ha koll på detta och kanske kan svara på en fråga angående Peppy san lena och HERDA.
Jag antar att Herda konstaterades efter att han fått en avkomma som drabbades av herda, vet du vad som hände med den avkommans mamma.

Ingen aning men jag förutsätter att den togs ur avel enligt rådande lagar!

Hej...

Du verkar ha koll på detta och kanske kan svara på en fråga angående Peppy san lena och HERDA.
Jag antar att Herda konstaterades efter att han fått en avkomma som drabbades av herda, vet du vad som hände med den avkommans mamma.

Gå in på google och slå upp just HERDA, så är MÅNGA av quarterns hingstar i faro zonen då det följer en av grundhingstarna i aveln.
På den tiden när Peppy san Lena importerades fanns inga sådana genetiska prover för man viste inget om HERDA.
Men båda måste nog vara bärare av det för att det skall bryta ut.

"ned.......ärvda" :rofl: :D språkpolisen kan inte låta bli :devil: :angel: ursäkta mig så hemskt mycket, jag är skitjobbig jag vet! Jag lider faktiskt av att vara språkpolis, hjälp mig!

Det tror jag inte hon gjorde...:smirk:

Nej, det var ju självklart............att det bara var hingstens fel.
Vad dum jag var som trodde något annat.

Mest tråkigt för den svenska aveln då dom förlorade en mkt välstammad hingst med mycket cuttingblod i ådrorna.

hehe, ja det här har det varit mycket disskusioner om.. hmm men ska man bara lasta hingsten? :devil: Eller hur mycket ska stoägaren kunna lägga fram när det gäller olika provtagningar och papper? Ja menar innan det utesluts vems fel det var eller är?! :confused:

Avkommorna är väll som för de flesta hingstar, allt blir långt i från bra, och Sverige kanske inte hade rätt sto material till hans stam? :D

Peppy zan Lena står en liten bit norr om GBG nu och jag har honom på foder. (:

Men alltså "smirk" som smiley används ju oftast som nåt som inte är bra. Enligt mångas tolkning.
Men skit samma - var står det att det enbart var hingstens fel?!?

Hur kan det bara vara hingstens fel när genen är recessiv och båda föräldrarna måste vara bärare av genen för att sjukdomen ska bryta ut? Bevisligen så bar både stoet och hingsten på genen och således borde båda tas ur aveln, den som skyllt enbart på hingsten känner tydligen inte till hur sjukdomen nedärvs.

Helt rätt. Både hingst och sto måste bära på anlaget för att avkomman ska få dubbla anlag och därmed bli sjuk.

Vad som hände i detta fallet var att SH gav hingsten avelsförbud. Stoet brydde SH sig inte om, trots att lagstiftiningen inte gjorde någon skillnad på sto och hingst. Båda skulle alltså belagts med avelsförbud om man agerat korrekt.

Då detta föl föddes så kände man inte till mycket om sjukdomen och anlaget.
Idag så finns test att tillgå. Men tyvärr är det oerhört få här i Sverige som testar sina hästar för HERDA. Detta trots att större delen av de cutting och reininghästar vi idag har i landet löper rätt stor riska att bära på anlaget. Doc O'Lena är ju t.ex. en känd bärare.

Det finns också i Pleasureblod. Zippo Pine Bar är en t.ex. en känd bärare.

Jag skulle önska att man testade för Herda lika mycket som man gör för OLWS. Herda är nämligen lite lurig på det sättet att du kan köpa ett fint och till synes friskt föl/åring, men sen kan sjukdomen bryta ut efter något/några år.

Mitt tips till alla stoägare som funderar på att betäcka är att titta in här:
http://www.bringinglighttohypp.org/HERDACarriers.pdf
Hittar du en eller flera hästar som finns med i ditt stos stamtavla så är det en bra idé att göra ett test för HERDA. Är ditt sto inte bärare av genen så kan du välja vilken hingst du vill. Är ditt sto däremot bärare av genen, så måste du välja hingst som ej är bärare.

På så sätt slipper du riskera att få ett föl som blir sjukt. Dessutom slipper du risken att fällas i domstol, då Djurskyddslagen säger att man måste testa om risken finns för att den bär på ett sådant anlag. En bärare och en ickebär är helt lagligt att avla med. Däremot är det förstås förbjudet att avla mellan två bärare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 993
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 246
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här... 2
Svar
38
· Visningar
5 564
Senast: Red_Chili
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan... 2
Svar
29
· Visningar
4 045
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31