Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

C

carwes

Finns det något intresse för att starta en intresseförening för "ekonomiquarter" här hemma i Sverige?

Svar gärna tillsammans med bild på pållen i fråga och vilken ras det är mer än paint eller quarter.

Har själv en 50/50 hemma, Quarter/varmblod född 1991
e: Meesa Hesa och ue: Glasgow. Träffade på henne 1994 och har haft "Misa" sedan dess (Tack Sofia för att du gjorde henne, tack för att du sålde henne).

Roligt var: När jag var till ATG för dräktighetskoll och veterinären tyckte det var jättekul med ett gult barnbarn till Glasgow, inte ett ljud om att hon var en styggelse pga korsningen.

Mindre roligt var: När en person jag talade med för många många år sedan bl a om stammen på våra hästar. Hon var väldigt intresserad ända tills jag nämnde att mamman var varmblod och människan helt sonika vände ryggen till och gick därifrån mitt i en mening!

D1920.jpg
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Vilken vacker häst!!!!!! :love:

Är med i Pintosällskapet, men då måste man ju vara fläckig!!
Min bästis har tvärkoll på allt sånt där, jag skall höra efter med henne, hon vet säkert om det finns en sån förening.

Vilken kuse, jag är lite tagen!
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Hejsan!!

Har en Paint/ Morgan som e 2år! E: Souspissous Mecheif.


vet inte hur man lägger till en bild?? :p Men har henne på YouTube, Suspissious Lee, jag heter samma dära!
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Ernie!
Jag hade en foderhäst efter honom!!! Hon är en häftig kuse hon!
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Hihi ja å anda sidan kan man kalla honom det. Eller örni.
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Finns det något intresse för att starta en intresseförening för "ekonomiquarter" här hemma i Sverige?

Svar gärna tillsammans med bild på pållen i fråga och vilken ras det är mer än paint eller quarter.

Har själv en 50/50 hemma, Quarter/varmblod född 1991
e: Meesa Hesa och ue: Glasgow. Träffade på henne 1994 och har haft "Misa" sedan dess (Tack Sofia för att du gjorde henne, tack för att du sålde henne).

Roligt var: När jag var till ATG för dräktighetskoll och veterinären tyckte det var jättekul med ett gult barnbarn till Glasgow, inte ett ljud om att hon var en styggelse pga korsningen.

Mindre roligt var: När en person jag talade med för många många år sedan bl a om stammen på våra hästar. Hon var väldigt intresserad ända tills jag nämnde att mamman var varmblod och människan helt sonika vände ryggen till och gick därifrån mitt i en mening!

D1920.jpg

Fasen vad folk kan vara dumma, synd att du han tala om att de var travarmorsa hade vart kul och veta vad personen tyckte om henne i övrigt. De finns mkt puckon i denna värld.:(
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

En riktig högfärsblåsa:mad: Din häst ser ju jättefin ut:)
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Hejsan!!

Har en Paint/ Morgan som e 2år! E: Souspissous Mecheif.


vet inte hur man lägger till en bild?? :p Men har henne på YouTube, Suspissious Lee, jag heter samma dära!

Har ägt en Paint med samma far, jättetrevlig (dock något lat ibland:p)
Men på den tiden var man inne på reining ,reining, och det passade inte han för, blev 155 cm, sorrel/tobiano.
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Intressant tråd!

Jag tycker inte att det är fel med korsningsavel. Man kan få alldeles utmärkta westernhästar fast de är korsningar. Alla har inte råd med renrasigt och jag anser inte heller att man bör begränsa sig till det i aveln. Det finns svenska hästar som lämpar sig till western, och varför då inte avla på dessa? Ofta kan det dessutom vara bra att få upp höjden lite. Vi svenskar är ju i snitt längre än amerikanen och en del tycker att det känns bättre med lite högre än strax över ponnymått.
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Intressant tråd!

Jag tycker inte att det är fel med korsningsavel. Man kan få alldeles utmärkta westernhästar fast de är korsningar. Alla har inte råd med renrasigt och jag anser inte heller att man bör begränsa sig till det i aveln. Det finns svenska hästar som lämpar sig till western, och varför då inte avla på dessa? Ofta kan det dessutom vara bra att få upp höjden lite. Vi svenskar är ju i snitt längre än amerikanen och en del tycker att det känns bättre med lite högre än strax över ponnymått.
Enda nackdelen är att om hingsten är renrasig , så får den ett dåligt rykte,- den hingsten betäcker ju allt, tappar kunder hos de som vill avla rasrent. De flesta meriterade hingstarna i Sverige betäcker bara rasrent. Men jag har sett en del fina korsningar som har varit mkt trevliga o snygga..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Förhoppningsvis kommer det bli mer "accepterat" att korsa, så att fler meriterade hingstar inte bara betäcker rasrent. Det är ju kanske mer "en merit" om man lyckas med en avkomma som inte är rasren..??
De är ju ändå inte inbjuden till rastävlingarna, så några poäng syns ju inte där.

Synd det finns en sån attityd inom western. Halvblodshingstarna betäcker ju inte alltid "rasrent" och ingen ser ner på dem för det!
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

det är ju större utbud på halvblod.. hur många finns det inte efter tex briar? 1000st? quarterhingstägarna har ju mindre att "välja" på än halvbloden...
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Visst har du rätt, men menar du att man är rädd för att om korsningar presterar sämre att det slår tillbaka på hingsten?

Hingstägaren kan ju välja att sätta ett mycket högre pris på korsningsavel om de tycker att det inte är så bra, men jag tycker innerst inne att det känns lite "fånigt" att inte acceptera andra raser för sakens skull. Man begränsar ju inkomstmöjligheterna kraftigt. (Missförstå mig inte, jag förstår givetvis att det kan få oönskade konsekvenser, och det är ju efterfrågan på marknaden som styr.)

De som avlar rasrent borde ju inte ha någon kännbar konkurrens från korsningarna. Renrasigt betalar sig bättre och så bör det ju vara.
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Inte utan att man är lite intresserad;). Jag har en egenuppfödd ekonomipaint. Funny's Little Rocket-07
Rocket_jan08_5.jpg

Rocket_jan08-1.jpg

Funny är av okändhärstamning men med troligt varmblodstravarinslag (helt eller delvis) och Vic Tim Rocket är far.
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Tror man hakar upp sig för mycket på raser, inom både raser och korsningar torde det väl vara individbaserat på hur man ska avla vidare. Tyvärr har jag inte sett mamman till min älskade tjej hemma men de säger att hon var både korrekt och trevlig så why not?

Hon har varit hos hingsthållare som faktiskt tagit henne för rasren och då talar jag inte om travaren i henne:D.
Nu är hon tunnare och omusklad efter några föl, med quarterhingstar (1 paint), och hon rids nästan inte alls pga tidsbrist men det kommer aldrig komma en häst som tar hennes plats som bäst. Tyvärr blev jag henne orogen och har numera quarter, därav tidsbristen.
Någon som är intresserad av att låna henne månne? Aldrig till salu.

Misa-99.jpg
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Har ägt en Paint med samma far, jättetrevlig (dock något lat ibland:p)
Men på den tiden var man inne på reining ,reining, och det passade inte han för, blev 155 cm, sorrel/tobiano.

Givetvis vill jag se bild. ;):D
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Helt underbart vacker :love::love:
Vill ha, vill ha, vill ha.:bump:
Synd att du är så långt borta annars hade jag ställt mig först i kön för att få låna henne.
Ska betäcka mina nu i vår så jag måste hitta nån att kunna rida aktivt och tävla lite.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp