Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Aha jag hade rätt:angel: Det finns nog mer fullblod än HBL som används orent, Har själv ägt ett fälttävlanssto för många år sedan ,Angloarab , fullblodsfar : Quraco xx, den här hingsten har själv tävlat svår hoppning men var ingen topphingst, okey att han avlade en del ponnys också som nu är "rasrena" svenska ridsportponnys, så avla orent gjer bra pengar också och bra sporthästar.
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Anledningen till att jag tjatar om aveln, är att många av de meriterade westernhingstarna i Sverige inte tar mot ston av andra raser. Jag är lite förundrad över detta eftersom det faktiskt är en inkomstkälla. Var kommer tänket ifrån? Därför jag jämför med hbl-avel som är stort i Sverige.

Inom halvblodsaveln har jag aldrig stött på någon hingsthållare som inte tagit emot korsningar (nu har jag ju renrasiga hbl, även om inte fulla papper på den ena).

Jag är ialla fall intresserad av en partbreed förening!
Tror själv att en del av de quarter, paint hingsthållare som bara betäcker rasrent beror på att de vill värna om rasen, att den förs vidare , och att stoägaren som betäcker med en mer meriterad hingst avlar för framtida tävlingar, AQHA,APHA, vill få en tävlingshäst. Det här gjer ju också poäng till både stoet och hingsten om avkomman samlar tävlingspoäng, de får ett betyg på sitt avelsväde också genom avkomman , då kan också språngavgiffterna hållas uppe i kronor. De har ju inte importerat eller matshat fram de här hingstarna för FLERA 100000 kr för att få fram bra korsningshästar..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

gills paint/irlänsk import ?. vet inte vad hennes mamma är för ras men jag har för mig att det var en irsish cob men är inte säker.
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Skillnaden mellan QH/P och ASVH är väl att ASVH har en öppen stambok, efter tre led med godkänd hingst räknas avkomman som "ren". QH/P har inte ens ett "partbreed"-register som en del andra raser har...t.ex. Welsh. Så, jag förstår ju viljan att få rent efter en bra hingst. Dock kan jag inte se det som en nackdel om en korsning efter en specifik hingst är framgångsrik och visar kapacitet...

Jag har ju själv valt att betäcka ett sto av annan ras med en Paint och mitt mål är faktiskt att tävla. Att det blev just den hingsten beror inte på att han tog emot alla raser utan för att han i typ var den som bäst matchade mitt, syrrans, sto (stod mellan en app och P mot slutet och det blev P p.g.a. benen).
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

I övriga världen är korsningsavel inte något "fult" när det gäller paint/quarter, i Usa och Tyskland är det ganska vanligt med inkorsning av dessa raser p.g.a deras kända egenskaper......och den "svenska" avundsjukan finns inte där :-)
Quarab är egen ras......Arab/Q eller P.
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Värna om rasen ???? blir den förstörd eller uttömd, dålig på nå´t vis för att man korsar med andra raser ??? vad är dom flesta raserna från början ??....JO, korsningar.:bump::bump::bump:
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

I övriga världen är korsningsavel inte något "fult" när det gäller paint/quarter, i Usa och Tyskland är det ganska vanligt med inkorsning av dessa raser p.g.a deras kända egenskaper......och den "svenska" avundsjukan finns inte där :-)
Quarab är egen ras......Arab/Q eller P.
Men nu bor vi i Sverige:angel: menar du att Sverige har en ras som heter Quarab:o finns det en stammbok? Vet vad du menar ,men nu pratade vi om meriterade hingstar som kostar pengar, har du sett de användas för korsningsavel i SVERIGE, nej det är fuuuult:confused: enligt många..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Ja men det är ju hit dem vill komma , få fram en bra renrasig ras, inte vandra bakåt i tiden till korsningar..:angel: En Quarter är en Quarter, en Paint en Paint. Det finns hingstar som betäcker orent och hingstar som betäcker rasrent, alla är nöjda , renrasiga hästar eller korsningar som passar alla plånböcker, och mål med sin avel..
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Funderar på att korsa min partbreed arab med quarter, fick höra någonstans att de kan bli enromt skarpa i huvudet bara om det ska ses som något negativt...några erfarenheter?
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Ja vi bor i Sverige och håller på med amerikanska raser...som reggas i USA, samma med Quaraben registret finns i USA, jag tror det finns en "under" förening i Tyskland...ska låta det vara osagt. Samma som många andra länder har "under" föreningar till AQHA och APHA.
Om nu avel med Quarter och Paint är så "fult" då har jag en fråga.....varför har APHA godkänt pintoföreningen i USA där du kan registrera halv paint ? många av pintof.stadgar är dom APHA har :idea:. Quarterpony är åxo en ras som reggas i USA....halv Quarter.
Jag bara undrar.....:confused:för jag tror att det är just vi svenskar som tycker det är så bedrövligt med korsningsavel.
Quartern å Painten är fortfarande Quartern å Painten oavsett korsningsavel eller inte det "förstör" inte rasen i sig.
Sen förstår jag inte varför det ska pratas nedlåtande :devil: om den personen som valt att betäcka andra raser med sin Q/P hingst, det är ju bara ägaren som vet vad mycket pengar h*n lagt ut på just sin häst i inköp å ev.träning.
Vi använder engelska fullblodet i många av våra övriga raser för att förbättra olika saker....vem är det som har "bestämt" att det inte är "fult"...??? :eek:

Det finns meriterade Quarterhingstar som har korsningsavkommor i sverige JA....det vet du lika väl som mig :banana: behöver inte "hänga" ut nå´n med namn här ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Skarp ??? det beror på vad du menar med skarp i huvudet :smirk:
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Quaraben är ännu inte en egen ras men dom har ras status och ett eget register...:bow:
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Svarar på ditt första inlägg: USA ligger låååångt före oss med sin QH /AP avel, hundra år, tror att det därför här inte är fult att betäcka orent, de har fått fram en rasren stam som håller sig bra ändå o kan bjuda på s.. till andra ston;) Men här hemma i avundsjukans land är aveln på liten nivå ännu. Och att fullblodet används är bara bra tycker jag, avkommorna blir lättare i typen, mer sporthästar, den finns ju hos AQHA/APHA stammarna också. Vet att det finns meriterad hings som betäcker orent, men de är inte många, ännu...;) ha de gött:rofl:
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Skarp ??? det beror på vad du menar med skarp i huvudet :smirk:
Menar kanske, jag viiiil inte:angel: men det är bara att hitta nyckeln o starta...:rofl:
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Värna om rasen ???? blir den förstörd eller uttömd, dålig på nå´t vis för att man korsar med andra raser ??? vad är dom flesta raserna från början ??....JO, korsningar.:bump::bump::bump:

Det finns quarter/paint som inte har full stam i tre led. Och svenska halv.. förlåt varmblodet, vilket jag nyss förstått, kan vara vad som helst bara man fortsätter betäcka med godkända hingstar i tre led så vips är det ett legalt svenskt varmblod.
Man borde kanske plocka ner avelsprat på individnivå huruvida de passar att avla med och sedan hitta en matchande partner.

Men för att återknyta till ämnet... finns intresse hos er att knyta ihop alla "illegala" q/p korsningar i förening?
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Jag personligen tycker att det kunde vara bra med en förening som tar tillvara partbreed Q/P då det finns en hel del av dom i vårt avlånga land.

Men finns det nå´n eldsjäl som orkar starta en förening och ta fram riktlinjer ?
I många andra länder finns det föreningar och registraturer för just olika korsningar.....så varför inte :banana:
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Quartern å Painten är fortfarande Quartern å Painten oavsett korsningsavel eller inte det "förstör" inte rasen i sig.
Sen förstår jag inte varför det ska pratas nedlåtande :devil: om den personen som valt att betäcka andra raser med sin Q/P hingst, det är ju bara ägaren som vet vad mycket pengar h*n lagt ut på just sin häst i inköp å ev.träning.
Vi använder engelska fullblodet i många av våra övriga raser för att förbättra olika saker....vem är det som har "bestämt" att det inte är "fult"...??? :eek:

Håller med dig där.. men vem som har gjort att de är "fult" att kosningsavla på Q och P vet inte jag...
Hellre kosningsavel än linjeavel...:smirk:
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Jo jag menar att de kan vara otroligt intelligenta och viljestarka...som sagt om man nu vill se det som något negativt:)
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Q/P å arab är väldigt smarta hästar....tänker mycket själv. Jag tycker det kan vara en tillgång istället för negativt för dom blir lätta att jobba med å lära...MEN, måste jag säga...det kan vara neg. för den enskilde ägaren om h*n inte är en stark ledare då hästen försöker ta över den rollen, då kan det bli rent av farligt.

Det är väldigt många människor som säger att deras hästar är "tuffa" eller "skarpa" i psyket å gör div. "fel" saker i våra ögon...hästen handlar instinktivt...det gör inte vi. Kan man bara sin sak är det inget som helst problem med en sån korsning.:bump:
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Amerikanarna är långt före oss i avelsarbetet å det kommer dom alltid att vara. Vi här i sverige kan aldrig få den storleken på Q/P stammen dom har där för vi har ingen sk. svensk stam på hästarna, vi importerar ju våra därifrån hela tiden å rasen blir ju inte urblekt bara för att vi korsar här i sverige.
Over there korsar dom å titta va stark rasen fortfarande är fast dom ligger ljusår före oss vad det gäller avel...:bow:
Jag är helt övertygad om att det hela bottnar i avundsjuka :angel:

Betäcker hellre annan ras än ett dåligt Q/P-sto. :cool:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp