Quarter/semiquarter till d-ponny?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare enanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 344
E

enanna

Någon som har någon aning om vilken sadelstorlek som kan tänkas passa min låga, kraftiga dponny med hög manke? Jag vet att det är svårt att svara på, men vill inte åka och prova sadel utan att åtminstonde verka som att jag har någon som helst aning om vad jag vill ha till henne.:o

SÅ tacksam för svar:bow::bow:

Sv: Quarter/semiquarter till d-ponny?

Det är ju jättesvårt att svara på så här. Mycket bättre att åka till en som provar ut och det gör ingenting om man själv inte ha en aning. Jag fick leta länge innan jag hittade rätt sadel till min Welsh Cob. Hon drar XXL!!! Alltså i klass med ardenner :o . Så åk iväg och testa olika sadlar. Så får de flesta göra ;)

Det går inte att avgöra utan att ha ens sett hästen. Betäckningarna semi-,full-quarter anger egentligen sadelbladens lutning så det beror ju på hur din häst är formad över ryggen. Till det finns det olika bomvidder, olika svängda bommar, smal/bred midja, höjden under framvalvet.

som dom andra har skrivit här så är det omöjligt att säga utan attha sett hästen... men tänkte skriva vad jag har iallfall.. rider kompisens paint/arab/newforrest sto. hon är 142 , kraftig och rund väldigt paint aktig i kroppen.. hon har full QH bom 15,5" roping sadel o jag rider även i min egen på henne,, min egna häst en 3 årig d ponny hingst av ädel halvblodsmodell har en full QH bom 16" reining sadel och under den har jag en 2" tjock built up pad i ull.

det enda sätter att veta vad just din häst skall ha för sadel är att prova!
lycka till i sadel letandet! det är en djungel :)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 366
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
788
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 852
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka