R+ träning (utbruten från Hästars ansiktsuttryck (och fysiska reaktioner) vid träning/ansträngning)

Tack för ännu en uttömmande förklaring 😊

Jag känner väl att jag kanske närmat mig R+ ”från andra hållet” - det är helt enkelt en rätt effektiv metod för att lära in saker 😊 Följaktligen så är min häst inklickad och får bara klick och godis när han gör rätt sak eller är på rätt spår (eller gör något annat som kanske inte var avsikten men som jag ser som värt att belöna/bygga vidare på). Däremot är han fri att gå iväg och äta gräs eller bara pausa när vi tränar R+

Jag skulle ha väldigt svårt personligen att ägna mig åt den typ av träning du beskriver, med väldigt frekvent matning, belöning för allt och utan tydlig idé om VAD som ska belönas. Jag blir stressad och otålig och det blir inte alls bra. Och jag känner väl att jag behöver träna efter metoder som passar mig utöver att de passar hästen.
Jag har använt konstantmatning under begränsade perioder för att lugna ner en stressad situation, men suverän framgång. Hästen bytte ju snabbt inställning till situationen, från lite otäck/jobbig/stressad, till att tycka att situationen var lugn och klart trevlig. Då är det ju bara att ta bort seriematningen inom den specifika övningen.
 
Nja, jag köper nog inte att jag skulle vara nedlåtande och arrogant för att jag beskriver EXAKT vad som visas på de Instagram-konton jag tänker på. Alltså träning där hästen matas konstant, rör sig mycket långsamt och gör någon liten övning som att dutta med nosen på en target. Och det är då, för att också anknyta till svaret från @Stereo , inte nybörjare på R+ som har de här kontona, utan människor som försörjer sig på kursverksamhet kring hästar och tycker att alla borde träna sina hästar så. Och för mig så ÄR det totalt oinspirerande och på något sätt lite sorgligt. Absolut inte något jag känner att jag vill göra med min häst!

Det betyder inte på något sätt (också detta delvis svar till @Stereo ) att jag dissar all R+ - tvärtom så använder jag det dagligen på både hund (till i stort sett 100%) och hästar (mer blandat med R-). Men okej, jag får erkänna att jag totalt dissar den konstantmatande, långsamma varianten av R+ så lite arrogant är jag kanske 😁
Men duttandet är ett steg på en väg - som att i ABC få hästen att flytta för tryck.

Om jag skulle lära någon ABC så skulle jag ju visa ett lågt tryck som om det inte ledde vidare blev starkare och en häst som gick ett steg åt sidan. Beröm och bort med trycket. Jag skulle ju inte trycka till så hästen for iväg som en kanonkula för att filmen skulle bli mer "inspirerande".
 
Men duttandet är ett steg på en väg - som att i ABC få hästen att flytta för tryck.

Om jag skulle lära någon ABC så skulle jag ju visa ett lågt tryck som om det inte ledde vidare blev starkare och en häst som gick ett steg åt sidan. Beröm och bort med trycket. Jag skulle ju inte trycka till så hästen for iväg som en kanonkula för att filmen skulle bli mer "inspirerande".
Det var väl kanske inte duttandet som sådant jag tyckte var oinspirerande, utan hela grejen med att mata HELA tiden. Jag har svårt för det, helt enkelt. Och jag tycker att om man (som ett av de IG-konton jag främst tänker på här) har som mål att "frälsa hela världen" till en bättre hästhantering och ett annat sätt att träna häst, då har man helt tappat mig när det enda man visar upp är nybörjarövningar i långsam skritt.
 
Det var väl kanske inte duttandet som sådant jag tyckte var oinspirerande, utan hela grejen med att mata HELA tiden. Jag har svårt för det, helt enkelt. Och jag tycker att om man (som ett av de IG-konton jag främst tänker på här) har som mål att "frälsa hela världen" till en bättre hästhantering och ett annat sätt att träna häst, då har man helt tappat mig när det enda man visar upp är nybörjarövningar i långsam skritt.
Jag fick lite en aha-upplevelse när jag såg filmer från en uppsats där de använde target för lastning. Kanske inte R+

(Jag gillar inte när man namnger träningsfilosofier och sedan nästan tävlar om att vara mest renlärig. Jag är en skata som knycker tankemönster och övningar från nästan alla)
 
Jag fick lite en aha-upplevelse när jag såg filmer från en uppsats där de använde target för lastning. Kanske inte R+

(Jag gillar inte när man namnger träningsfilosofier och sedan nästan tävlar om att vara mest renlärig. Jag är en skata som knycker tankemönster och övningar från nästan alla)
Jag tror vi alla blandar lite hej vilt och försöker plocka russin ur olika kakor, men det kan finnas en poäng i att gå all in på en viss sak under åtminstone en period. Ibland fattar man inte poängen med något förrän man verkligen dykt ner i det och "levt" det. Sen kan man gå ur den fasen men jag tror man får med sig andra - och kanske bättre? - russin då än om man bara skrapat lite på ytan.

Säger jag som, just det, blandar hej vilt utan att ha "levt" R+ fullt ut...
 
Det var väl kanske inte duttandet som sådant jag tyckte var oinspirerande, utan hela grejen med att mata HELA tiden. Jag har svårt för det, helt enkelt. Och jag tycker att om man (som ett av de IG-konton jag främst tänker på här) har som mål att "frälsa hela världen" till en bättre hästhantering och ett annat sätt att träna häst, då har man helt tappat mig när det enda man visar upp är nybörjarövningar i långsam skritt.
Jag förstår verkligen detta, känslan av att det ser oinspirerande ut osv, men konstantmatning är som tidigare sagt EN metod, och en väldigt effektiv metod när den behövs. Ett verktyg i lådan. Det var bl a det jag använde när jag fick hjälp att få min duracellkanin att lugna the eff ner sig. Nu behöver jag inte konstantmata längre, tack och lov - det blev DYRT!

Sedan finns det några som jobbar med total valfrihet där hästen alltid har "godiset" tillgängligt, så den kan välja mellan att komma och träna eller gå och äta, belöningen är samma oavsett. Det kan man ju också se som en form av konstantmatning? Tycker det är en intressant metod, väldigt fascinerande att se vad hästarna faktiskt väljer i de lägena. En häst R+-tränad på ett bra sätt väljer ändå i majoriteten av fallen att träna, och verkar glatt ställa upp på det allra mesta, inkl att bli ridna (fast de fall jag sett har varit utan utrustning men i alla gångarter).
 
Jag fick lite en aha-upplevelse när jag såg filmer från en uppsats där de använde target för lastning. Kanske inte R+

(Jag gillar inte när man namnger träningsfilosofier och sedan nästan tävlar om att vara mest renlärig. Jag är en skata som knycker tankemönster och övningar från nästan alla)
Jag sällar mig till skatflocken här! :D Jag tränar ju både R+ och R- med min häst och har nog inslag av såväl western horsemanship, isländsk "bonnaridning" som mer traditionell dressyr á la utbildningsskalan :) Jag tänker att jag under alla år med hästar har samlat på mig en verktygslåda och till varje häst eller varje situation försöker plocka ut det som jag tror funkar bäst där och då. Måste ju också erkänna att vissa saker som jag gör vet jag inte riktigt om det är R+, R-, något däremellan eller något helt annat!
 
Jag förstår verkligen detta, känslan av att det ser oinspirerande ut osv, men konstantmatning är som tidigare sagt EN metod, och en väldigt effektiv metod när den behövs. Ett verktyg i lådan. Det var bl a det jag använde när jag fick hjälp att få min duracellkanin att lugna the eff ner sig. Nu behöver jag inte konstantmata längre, tack och lov - det blev DYRT!
Jo, jag vet ju att det är en metod av många. Vet dock inte om jag skulle fixa att praktisera den, har dessutom hästar som är lättfödda så det känns högst tveksamt även ur det perspektivet (och ja just det - de där konstantmatande instagramkontona är ju fulla av feta hästar...)
Sedan finns det några som jobbar med total valfrihet där hästen alltid har "godiset" tillgängligt, så den kan välja mellan att komma och träna eller gå och äta, belöningen är samma oavsett. Det kan man ju också se som en form av konstantmatning? Tycker det är en intressant metod, väldigt fascinerande att se vad hästarna faktiskt väljer i de lägena. En häst R+-tränad på ett bra sätt väljer ändå i majoriteten av fallen att träna, och verkar glatt ställa upp på det allra mesta, inkl att bli ridna (fast de fall jag sett har varit utan utrustning men i alla gångarter).
När jag själv jobbar mer fokuserat med R+ så kan min häst alltid gå iväg om han vill och för det allra mesta finns det då gräs han kan äta (inte just nu, dock, och jag vägrar sprida ut hö på gårdsplanen, har istället öppet in till stallet och hans box där det finns hö). Varje träningspass går han iväg och varje träningspass kommer han tillbaka - uppfattar det som att han behöver pausa ibland, men att nyfikenheten på träningen tar över (eller så är det godissuget :D).

Jag vet att det går att göra helt annat med R+ än att konstantmata i långsam skritt, jag följer såna instagramkonton också - och en del av dem är jäkligt inspirerande! Har vänner som tränar så och både rider och använder utrustning.
 
När jag själv jobbar mer fokuserat med R+ så kan min häst alltid gå iväg om han vill och för det allra mesta finns det då gräs han kan äta (inte just nu, dock, och jag vägrar sprida ut hö på gårdsplanen, har istället öppet in till stallet och hans box där det finns hö). Varje träningspass går han iväg och varje träningspass kommer han tillbaka - uppfattar det som att han behöver pausa ibland, men att nyfikenheten på träningen tar över (eller så är det godissuget :D).
Jag gör likadant, har alltid hö tillgängligt! Och den jag tränat mest med gör likadant, pausar med lite hötuggande då och då. :D Dock har jag aldrig testat att ha exakt samma mat tillgängligt som jag även belönar med.
 
Jag gör likadant, har alltid hö tillgängligt! Och den jag tränat mest med gör likadant, pausar med lite hötuggande då och då. :D Dock har jag aldrig testat att ha exakt samma mat tillgängligt som jag även belönar med.
Inte jag heller, jag VILL ha högre värde på det jag belönar med än det hästen kan få utan ansträngning. Det finns ju andra som har filosofin att det ska vara helt neutralt och därmed helt frivillig träning, men jag är nog för resultatinriktad för en sån approach (bara att lära MIG att det är okej om hästen går ifrån mig en stund och att jag ska vara passiv och vänta på att han kommer tillbaka har tagit LÅNG tid :D).
 
Jag ser ingen motsättning mellan att uppleva frustration och att lära sig av att göra rätt? Jag vill liksom ha hästen i ”sökande mode”, att den ska leta efter det beteendet jag vill ha. Det innebär ju också att jag kommer att ignorera andra beteenden tills hästen ”hittat rätt”, vilket säkert till viss del kan vara frustrerande. Men så länge den någorlunda snabbt hittar rätt (och det är ju i det ögonblicket hästen lär sig: hitta rätt - klick - godis), så ser jag inga problem med lätt frustration på vägen dit.

Nej det beror ju på hur tiden till att hästen hittar rätt utvecklas tänker jag. För att hitta "sökande mode" öht (så bra beskrivning haha) på min häst var det ju verkligen att belöna ALLT först. Lite för lång fördröjning på belöning och det var ännu svårare att hitta det läget.
 
Inte jag heller, jag VILL ha högre värde på det jag belönar med än det hästen kan få utan ansträngning. Det finns ju andra som har filosofin att det ska vara helt neutralt och därmed helt frivillig träning, men jag är nog för resultatinriktad för en sån approach (bara att lära MIG att det är okej om hästen går ifrån mig en stund och att jag ska vara passiv och vänta på att han kommer tillbaka har tagit LÅNG tid :D).
Ursäkta men skrattade högt här, känner igen mig i det där att man måste lära sig att vänta... och vänta... och öva sitt tååålamooood. Tagit mig lång tid också! Men tycker det har gett resultat i att jag är mycket mer chill även när jag använder tryck och eftergift, jag orkar vänta på svar ganska länge vilket helt klart har varit rätt för mina hästar.
 
Nej det beror ju på hur tiden till att hästen hittar rätt utvecklas tänker jag. För att hitta "sökande mode" öht (så bra beskrivning haha) på min häst var det ju verkligen att belöna ALLT först. Lite för lång fördröjning på belöning och det var ännu svårare att hitta det läget.
Känner igen det här, inte med mina egna hästar men med ett par andra jag testat med, som båda var väldigt introverta. De hittade aldrig "sökande mode" riktigt, men så provade jag också bara ett par gånger per häst. Det var ändå tydligt att de var intresserade av att fortsätta träningen, de levde upp! Tyvärr helt klart mer rädda för att göra fel och bli tillrättavisade än var de var nyfikna på att testa saker, vilket är så himla sorgligt...

"Sökande mode" var en superbra beskrivning, @Roheryn!
 
Nej det beror ju på hur tiden till att hästen hittar rätt utvecklas tänker jag. För att hitta "sökande mode" öht (så bra beskrivning haha) på min häst var det ju verkligen att belöna ALLT först. Lite för lång fördröjning på belöning och det var ännu svårare att hitta det läget.
Ja, och tiden på väg dit är ju också beroende på hur bra man lyckas "rigga" övningen, helst ska det (tycker jag) vara en setup som gör att hästen "inte kan" göra fel :)
 
Känner igen det här, inte med mina egna hästar men med ett par andra jag testat med, som båda var väldigt introverta. De hittade aldrig "sökande mode" riktigt, men så provade jag också bara ett par gånger per häst. Det var ändå tydligt att de var intresserade av att fortsätta träningen, de levde upp! Tyvärr helt klart mer rädda för att göra fel och bli tillrättavisade än var de var nyfikna på att testa saker, vilket är så himla sorgligt...

"Sökande mode" var en superbra beskrivning, @Roheryn!
Min häst är också ganska introvert, men jag upplever honom inte som rädd att göra fel, mer rädd för saker runtomkring och att han då "stänger av" och blir svårt att nå. Typexemplet är tävling (därför tävlar vi inte), det blir liksom så mycket intryck att han stänger av och blir seg som sirap.
 
Ja, och tiden på väg dit är ju också beroende på hur bra man lyckas "rigga" övningen, helst ska det (tycker jag) vara en setup som gör att hästen "inte kan" göra fel :)

Verkligen! I början betydde det pausbyttan direkt under hakan framför stationär target för min häst 😅 Fick också flytta pausbyttan till honom i nästa steg. Nu går han direkt in i "sökmode" när jag kommer med prylarna och tittar runt (och får godis i marknivå på olika ställen medan jag ställer fram) tills dess att jag tar på mig belöningsbältet och vi börjar. Jag älskar verkligen den utvecklingen, blir så himla, himla glad av att se honom öppen och intresserad äntligen 😍😭😍
 
Har du läst inläggen i tråden? Det är nämligen ingen här som gör det…

Hur ska det tolkas då? Jag vet vad du menar med instafluencers feta hästar, men jag tycker inte det är representativt för alla som tränar med R+. Och den som hävdar att dom uteslutande använder R+ är ologisk och fanatisk, det är nämligen i princip omöjligt att lyckas med det i normal hästhållning (och fyller inget större syfte imo). Huvudsakligen R+ går bra dock.

Vi har elitryttare som kör kombinerat R- och R+ med utmärkta resultat. Bra fart i deras hästar också.
 

Liknande trådar

Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 794
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp