R+ träning (utbruten från Hästars ansiktsuttryck (och fysiska reaktioner) vid träning/ansträngning)

Jag har lite svårt för de personer som upptäcker en ny metod och så blir det den enda sanningen och alla andra är idioter som inte förstår något alls. Det behöver inte vara just R+ utan var samma med NH tex.

Jag tycker liksom det blir så märkligt när jag i en unghästgrupp på facebook får upp så stolta inlägg att deras unghästar kan ha täcken på sig typ. Det är ju liksom ingen stor grej? Men plötsligt så är det en revolutionerande grej bara för att man gjort det med R+?

Jag använder mkt godisbelöningar till min häst och han kommunicerar massor. Men jag skulle inte säga att jag tränar R+ utan tar in inspiration från det i min vardagliga träning :)
 
Hur ska det tolkas då? Jag vet vad du menar med instafluencers feta hästar, men jag tycker inte det är representativt för alla som tränar med R+. Och den som hävdar att dom uteslutande använder R+ är ologisk och fanatisk, det är nämligen i princip omöjligt att lyckas med det i normal hästhållning (och fyller inget större syfte imo). Huvudsakligen R+ går bra dock.
Ja, det var precis de hästarna och instagramkontona jag menade och raljerade över och ser som totalt oinspirerande. Men jag har aldrig sagt att de är representativa för alla som tränar med R+, jag är fullt medveten om att det finns många sätt.

Vi har elitryttare som kör kombinerat R- och R+ med utmärkta resultat. Bra fart i deras hästar också.
Jag vet, jag tränar dessutom själv så även om jag inte är elitryttare.
 
Hur ska det tolkas då? Jag vet vad du menar med instafluencers feta hästar, men jag tycker inte det är representativt för alla som tränar med R+. Och den som hävdar att dom uteslutande använder R+ är ologisk och fanatisk, det är nämligen i princip omöjligt att lyckas med det i normal hästhållning (och fyller inget större syfte imo). Huvudsakligen R+ går bra dock.

Vi har elitryttare som kör kombinerat R- och R+ med utmärkta resultat. Bra fart i deras hästar också.

Men jag har sett en mängd människor som hävdar att dom bara tränar R+ och att det går utmärkt. I tråden om William Fryer på Hippson så fanns det en hel drös som kunde det. William var givetvis helt värdelös.
Alltså jag vet knappt ens vad det är :rofl: Det finns en gräns vad jag orkar nörda ner mig i och jag kan inte påstå att jag någonsin varit jätteintresserad av vad dom nu sysslar med. Jag har dock bara skummat ämnet än så länge och säkert bara läst från dom fanatiska.
 
ag tycker liksom det blir så märkligt när jag i en unghästgrupp på facebook får upp så stolta inlägg att deras unghästar kan ha täcken på sig typ. Det är ju liksom ingen stor grej? Men plötsligt så är det en revolutionerande grej bara för att man gjort det med R+?

Ja men typ... Jag har inte heller fattat grejen med att det ska vara helt otroligt.. läste om någon häst som stod still och det handlade oxå om något täcke som glidit på snedden eller nått liknande. Herregud.. så många ggr jag har glömt benremmarna på mina unghästar och ingen har någonsin rört sig ur fläcken när jag har krälat runt bakhovarna för att knäppa upp och det är ju inget jag medvetet tränat in att dom ska stå stilla istället för att få panik. Nu har jag skippat täcken som har benremmar. Nu var väl inte just det specifikt för R plus eller minus kanske men det handlar ju oavsett om inlärning som skapar trygghet.
 
Men jag har sett en mängd människor som hävdar att dom bara tränar R+ och att det går utmärkt. I tråden om William Fryer på Hippson så fanns det en hel drös som kunde det. William var givetvis helt värdelös.
Alltså jag vet knappt ens vad det är :rofl: Det finns en gräns vad jag orkar nörda ner mig i och jag kan inte påstå att jag någonsin varit jätteintresserad av vad dom nu sysslar med. Jag har dock bara skummat ämnet än så länge och säkert bara läst från dom fanatiska.
R+ betyder att man lägger till något som ökar frekvensen av beteendet.

Exempel: backa på ordet back, få en godis.

Många använder kombinerat utan att veta om det.
 
Och minus då? Då får den backa utan godis?
Då tillexempel vevar man med handen tills den backar, slutar veva när den backar. Man tar bort trycket av vevandet för att befästa beteendet.

Väldigt effektivt, vi skolar hästarna med R- i mer saker än vi reflekterar över.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Och minus då? Då får den backa utan godis?
Andra har redan skrivit men skulle bara tillägga att det är R- som vi gör till stor del i ridningen. Trycker med skänkeln tills hästen går snabbare, slutar trycka med skänkeln när hästen gör rätt. I princip alla ridhjälper är R-, även om vi ofta även slänger in lite belöningar då och då.
 
Hoppas det här inte är allt för mycket OT men... Jag vill minnas att det för ett par år sedan inte alltid var jättebra att ge hästen allt för mycket godis pga tandhälsan (vissa typer kunde fastna allt för mycket?), för mycket äpplen kan ge lös mage.. När jag tränar med hundar i min närhet använder vi oftast det torrfoder hunden får annars, men vad "bör" man använda för hästar?
 
Hoppas det här inte är allt för mycket OT men... Jag vill minnas att det för ett par år sedan inte alltid var jättebra att ge hästen allt för mycket godis pga tandhälsan (vissa typer kunde fastna allt för mycket?), för mycket äpplen kan ge lös mage.. När jag tränar med hundar i min närhet använder vi oftast det torrfoder hunden får annars, men vad "bör" man använda för hästar?

Jag använder lusernhack, lusernpellets, höpellets, eller godisar baserade på hö utan tillsatt socker eller spannmål :).

Morot kan funka men är lite väl högvärdigt = blir lätt frustration och upphetsning. Hästar är extremt snabba när man klickertränar, mer på än hundar.
 
Hoppas det här inte är allt för mycket OT men... Jag vill minnas att det för ett par år sedan inte alltid var jättebra att ge hästen allt för mycket godis pga tandhälsan (vissa typer kunde fastna allt för mycket?), för mycket äpplen kan ge lös mage.. När jag tränar med hundar i min närhet använder vi oftast det torrfoder hunden får annars, men vad "bör" man använda för hästar?
Jag och ägaren till min medmänniskohäst(😅) använder lusernstrå som basbelöning. Behövs det mer belöning använder vi pellets eller morötter. Men det blir mest lusern.
 
Jag använder lusernhack, lusernpellets, höpellets, eller godisar baserade på hö utan tillsatt socker eller spannmål :).

Morot kan funka men är lite väl högvärdigt = blir lätt frustration och upphetsning. Hästar är extremt snabba när man klickertränar, mer på än hundar.
Vad är "högvärdigt"?
 
Då börjar du med att lägga till ett tryck, t.ex. trycker med handen på bogen för att få hästen att backa. Och så fort hästen backar Tar du bort trycket. Minus = ta bort något
Så skillnaden är kommandot och belöningen alltså?

Kommandot i p+ är ett muntligt ord, ”back”
kommandot i p- är en handpåläggning och muntligt
belöning i p+ är i kroppen, munnen
belöning i p- är en smekning, klapp och muntligt

Jag har lite svårt att förstå skillnaden är så stor ändå om handpåläggning sker enligt regelboken och är skonsam. Hästar gillar ju gos med händerna.
 
Så skillnaden är kommandot och belöningen alltså?

Kommandot i p+ är ett muntligt ord, ”back”
kommandot i p- är en handpåläggning och muntligt
belöning i p+ är i kroppen, munnen
belöning i p- är en smekning, klapp och muntligt

Jag har lite svårt att förstå skillnaden är så stor ändå om handpåläggning sker enligt regelboken och är skonsam. Hästar gillar ju gos med händerna.

R!

P står för punishment. Något man lägger till eller tar bort för att minska beteendet. Typ slå hästen (lägga till ett slag) om den biter en (för man vill att den ska sluta).
 
R!

P står för punishment. Något man lägger till eller tar bort för att minska beteendet. Typ slå hästen (lägga till ett slag) om den biter en (för man vill att den ska sluta).
Jag förstår inte riktigt ?

Varför är kommandot så viktigt om det egentligen bara skillnaden mellan mig och min medryttare är att jag stärker min core när jag ger ett backkommando.
 
Då börjar du med att lägga till ett tryck, t.ex. trycker med handen på bogen för att få hästen att backa. Och så fort hästen backar Tar du bort trycket. Minus = ta bort något
Så om du vill lära din häst backa på kommando utan att använda negativ förstärkning, hur tycker du man gör det enklast? Väntar tills den backar självmant och belönar eller gör man på något annat sätt? En seriöst nyfiken fråga!

Jag har alltid lärt mina hästar backa genom ett lätt tryck på bringan, följt av borttaget tryck och godis när det blir rätt. Nu ryggar han på röstkommando, behöver jag förstärka så håller jag handen i luften framför bringan. Godis när han gör rätt. Så en härlig kombination av - och + helt enkelt :)
 
R!

P står för punishment. Något man lägger till eller tar bort för att minska beteendet. Typ slå hästen (lägga till ett slag) om den biter en (för man vill att den ska sluta).
Jag förstår att när jag tränade in min fölunge på släpet var det godis i kärran så positiv förstärkning p+. Hon sprang där ut och in i kärran och letade godis.

Nu när jag lastar så börjar hon krångla så tar jag Lina bakom förutom godis i hinka fram. Skillnaden är att hon är mycket, mycket erfaren nu och vet vad som förväntas när benskydden åker på. p- Jämnt godis i hink fram vid lastning. Hon är lättlastad men visst kan krångla.
 

Liknande trådar

Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 819
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp