råd för första hästköp

Sv: råd för första hästköp

Snåla inte på inköpspriset. Det är en liten del av totalkostnaden. Har du begränsad budget köp i så fall hellre än äldre häst med rätt utbildningsnivå än en för ung häst. Tänk att den första hästen köper ni för att ni ska lära er.

Köp hellre en häst som är lite för lugn än lite för sprallig. Välj uppstallning där ni kan få hjälp med alla frågor och funderingar som dyker upp under första året som hästägare. Där det finns tränare och kunniga vuxna att få stöd av och där ni TRIVS.

Lita inte för mycket på utrustning som följer med i köpet, den är oftast utsliten eller passar dåligt och måste bytas efter några månader.

För att känna efter vad ekonomin tål, börja redan nu att lägga undan den summa hästen kostar i månaden i det stall du har valt, och spara de pengarna 3-4 månader. Så har du lite extra pengar undanstoppade till hästköpet eller som buffert den dagen som nånting händer (och det lovar jag att det gör).

Provrid många hästar och veterinärbesiktiga på klinik före köpet.

1. Sätt en rimlig budget. Chansen att du som förstagångsköpare ska göra ett "fynd" är minimal. Risken att du köper skräp är större. Ta reda på vad du kan få för de pengar du har. För samma peng som du får ett sämre oridet halvblod utan stam kan du få ett fjordsto med avelsdiplom som är tävlad i flera grenar. Vilken har du roligast med?

2. Det du ser är vad du får. En häst som inte är igångsatt är alltid ett vågspel, du vet inte om den håller. En skavank som säljaren säger är tillfällig kan lika gärna vara kronisk. En välriden häst ska kännas lätt att rida även för en främmande ryttare, med handledning av ordinarie ryttare.

3. Seriösa säljare har pass och vaccinationsintyg till sina hästar, och ger dig licensnumret så att du kan kolla att tävlingsmeriterna stämmer (någorlunda i alla fall, SvRF:s system är inte helt tillförlitiligt).

4. Köp inte mer häst än vad du behöver. Många gör misstaget att de, när de äntligen får köpa häst, köper det närmaste de kan komma ett "OS-ämne". Sånt slutar rätt ofta med att hästen tar över, och att hästägandet inte blir så kul. Bättre då att köpa en häst som kanske inte har fullt så mycket gnista (men framåtbjudning förstås), och som inte är större och högre i blod än nödvändigt.

5. Lyssna på andra. Försök att få någon som är lite haj på exteriörbedömning och dressyrridning att titta på hästen. Eller köp en häst som är exteriörbedömd med vettiga poäng (minst 7 i snitt). Dålig exteriör ger dålig hållbarhet. En duktig ryttare kan under provridning känna efter om hästen verkar ha några allvarligare bekymmer med kroppen.

6. Försök att undvika "tycka synd om"-fällan. I alla fall om du vill maximera sannolikheten för många riddagar och få veterinärräkningar.

Det känns i hjärtat när du hittar den rätta. Du ska inte göra någonting vid första besöket du ber säljaren.
1 Hantera hästen, lyfta hovar, lasta i transport, sadla och så vidare.
2 Är hästen utbildad tex La/La, ska ägaren rida den o hoppa den.
3 Ser allt bra ut i det läget o du fortfarande är intresserad, provrid
4 vet besiktiga om du annser att det kan vara nödvändigt.
Lycka till

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 485
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 952
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 492
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka