Råd inför hundköp

T

Tilly

Har varit runt och surfat på alla hundsidor jag kan hitta, men tycker att det är rätt dåligt med information ändå.

Jag står i hundköpartankar och skulle gärna få lite tips av råd. Som det är nu bor jag i Göteborgs innerstad men har rätt nära till grönområden ändå. Är mycket aktiv på min fritid och har inget emot en hund som behöver mycket motion, men den får inte heller gå i bitar av att inte gå långpromenad en regning dag, den måste kunna koppla av i hemmet. Jag är väldigt intresserad av att träna lydnad och agility. Vill ha en hund som är vänlig mot människor och andra hundar samt helst inte skälla för mycket. Har hundvana sen tidigare. Både jag och min pojkvän har möjligheter att ta med hunden till jobbet, men ser gärna att den kan vara ensam hemma ett par timmar om det behövs.

De raser jag funderat på är; Rodesian Ridgeback, Pinscher och Pitbull. Har personligen varit lite skeptisk till Pitbulls men en vän har en som är absolut genomgo och mina fördomar är mycket förminskade därför, men förstår att det krävs en del efterforskning så man får "rätt" pitbull.

Är öppen för förslag av andra raser, vill dock ha en korthårig mellanstor/stor hund som kan hänga med på joggingturen eller fjällturen :)

Sv: Råd inför hundköp

Att du är väldigt intresserad av att träna lydnad och agility är en grej, men hur ofta är helt rimligt att tro att du faktiskt kommer att träna? I ärlighetens namn alltså.

Jag föder upp hundar i liten skala och 99% av alla valpköpare/intressenter säger att de är intresserade att träna och eventuellt tävla med hunden. Alla är så aktiva och alla har så mycket tid över och alla planerar så mycket. Men i slutändan blir det inte det där superaktiva hundlivet man planerade från början. Jag är själv sådan så jag vet precis.

Jag bor också i Göteborgs innerstad (Kungshöjd) och här har vi alla typer av hundägare. Det finns tävlande bruksraser, små sällskapshundar, pudlar och diverse annat. Det är ingen av hundägarna (vi pratar ju alla med varandra) som klagar på att det inte finns tillräckligt med parker eller ställen att träna på. Här är det många som åker med Älvsnabben till Hisingen-sidan och går en promenad eller tränar på Ramberget eller i närheten. Det är mycket populärt! Sen har vi ju hela Nya Allén. Det är ju inte så att man släpper lös hundarna där, men det ger en långpromenad i parkliknande miljö. Jag brukar ta min Jack Russell ner till Nordstan ibland för att titta på folk och andra hundar. Hon sover gott efter en timme i Nordstan. ;)

Raser jag skulle rekommendera till dig, och då förutsätter jag att du tränar med hunden någon/några gånger i veckan på klubb eller liknande.

Labrador
Dalmatiner

Måste hunden verkligen vara korthårig eller skulle det tex funka med en setter eller en flatte?

Här kommer några konkreta råd innan du fortsätter fundera på rasval.

* Vad kan du - helt ärligt - erbjuda hunden utöver "joggingturer och fjällturer"?
Vilken aktivering - fysisk och mental - kommer du kunna och vilja ägna dej åt 365 dagar/år i 10-12 år framöver?
* Vilka önskemål har du när det gäller den tänka hundens mentalitet?
Det är ju en VÄLDIGT stor skillnad mellan en pincher och en RR till exempel.
* Vilka önskemål har du vad gäller de fysiska förutsättningarna hos den tänkta hunden?
En pincher väger som vuxen kanske 10-15 kg medan en RR hane väger 35-45 kg. En pincher är smidig, kvick och "enkel att ta med" på ex buss/tåg osv.
* Hur många pincher och RR har du träffat? Kan du kanske besöka några kennlar och träffa fler individer ur dessa raser för att bättre bilda dej en uppfattning om vilken av dessa två hundtyper som bäst passar dej?
(För de är så olika som raser att det känns som att jämföra en mindre sportbil med en familjekombi! Dvs det är avgörande att veta vad det är man söker innan man köper en valp!)

Vad gäller pitbull så finns det extremt, extremt, extremt få renrasiga individer i Sverige!
Den absoluta majoriteten av "pitbulls" är diverse staffe-mixar med tvivelaktig härstamning, utan varken någon hälsomässig- eller mental-utvärdering som kan ge en fingervisning om vad valpen kan tänkas utvecklas till!
Och även om du skulle lyckas hitta en uppfödare som röntgar, mentaltestar och avlar på sunda individer så räknas "rasen" som blandras i Sverige.

Visst är det trevligt att din vän har en trevlig "pitbull", men som man säger "en fluga gör ingen sommar"!
Mitt råd bli: Välj en ras där du kan hitta en seriös, kunnig uppfödare som avlar på sunda, friska hundar med god mentalitet och fysik. Det kommer löna sej i längden!

/Swat

Att du är väldigt intresserad av att träna lydnad och agility är en grej, men hur ofta är helt rimligt att tro att du faktiskt kommer att träna? I ärlighetens namn alltså.

Jag föder upp hundar i liten skala och 99% av alla valpköpare/intressenter säger att de är intresserade att träna och eventuellt tävla med hunden. Alla är så aktiva och alla har så mycket tid över och alla planerar så mycket. Men i slutändan blir det inte det där superaktiva hundlivet man planerade från början. Jag är själv sådan så jag vet precis.

Jag bor också i Göteborgs innerstad (Kungshöjd) och här har vi alla typer av hundägare. Det finns tävlande bruksraser, små sällskapshundar, pudlar och diverse annat. Det är ingen av hundägarna (vi pratar ju alla med varandra) som klagar på att det inte finns tillräckligt med parker eller ställen att träna på. Här är det många som åker med Älvsnabben till Hisingen-sidan och går en promenad eller tränar på Ramberget eller i närheten. Det är mycket populärt! Sen har vi ju hela Nya Allén. Det är ju inte så att man släpper lös hundarna där, men det ger en långpromenad i parkliknande miljö. Jag brukar ta min Jack Russell ner till Nordstan ibland för att titta på folk och andra hundar. Hon sover gott efter en timme i Nordstan. ;)

Raser jag skulle rekommendera till dig, och då förutsätter jag att du tränar med hunden någon/några gånger i veckan på klubb eller liknande.

Labrador
Dalmatiner

Måste hunden verkligen vara korthårig eller skulle det tex funka med en setter eller en flatte?

Jag kan ju bara se tillbaka på hur jag tränade med min Jack Russel förra året. Och då var vi ett gäng som var iväg och tränade lydnad tillsammans 1 gång i veckan, samt att jag la in lite lydnadsträning på långpromenaderna var dag.

I tillgäng så tränar jag en del multisport och måste hålla mig själv i form, så mycket motion kommer det även bli för hunden så småningom. En normal vecka springer jag runt en mil 2-3ggr, cyklar i skogen 2ggr. Vintertid är det mycket längdskidåkning, så vore skoj med en hund som gärna drar, men helst inte har så mycket jaktinstinkt så det går bra att ha den lös trots harar i skogen som lockar. Både sommar och vinter blir det en del fjällturer.

Måste inte vara kortighårig, men helst inte för mycket pälsvård. Har haft långa vithåriga katter så har blivit lite less på allt hår ;) Har tidigare haft en Irländsk Setter och det var underbar men lite för lite "hund" för vad jag önskar. Vill ha lite mer att jobba med, men det kanske också är en klicha ;)

Dalmatiner har jag funderat på, men av vad jag läst på nätet verkar dom variera mycket i temperamentet? Och vara rätt reserverade?

Dalmatiner har jag funderat på, men av vad jag läst på nätet verkar dom variera mycket i temperamentet? Och vara rätt reserverade?

RR är ju också en reserverad ras och mentaliteten varierar ganska kraftigt inom rasen...

Här kommer några konkreta råd innan du fortsätter fundera på rasval.

* Vad kan du - helt ärligt - erbjuda hunden utöver "joggingturer och fjällturer"?
Vilken aktivering - fysisk och mental - kommer du kunna och vilja ägna dej åt 365 dagar/år i 10-12 år framöver?
* Vilka önskemål har du när det gäller den tänka hundens mentalitet?
Det är ju en VÄLDIGT stor skillnad mellan en pincher och en RR till exempel.
* Vilka önskemål har du vad gäller de fysiska förutsättningarna hos den tänkta hunden?
En pincher väger som vuxen kanske 10-15 kg medan en RR hane väger 35-45 kg. En pincher är smidig, kvick och "enkel att ta med" på ex buss/tåg osv.
* Hur många pincher och RR har du träffat? Kan du kanske besöka några kennlar och träffa fler individer ur dessa raser för att bättre bilda dej en uppfattning om vilken av dessa två hundtyper som bäst passar dej?
(För de är så olika som raser att det känns som att jämföra en mindre sportbil med en familjekombi! Dvs det är avgörande att veta vad det är man söker innan man köper en valp!)

Vad gäller pitbull så finns det extremt, extremt, extremt få renrasiga individer i Sverige!
Den absoluta majoriteten av "pitbulls" är diverse staffe-mixar med tvivelaktig härstamning, utan varken någon hälsomässig- eller mental-utvärdering som kan ge en fingervisning om vad valpen kan tänkas utvecklas till!
Och även om du skulle lyckas hitta en uppfödare som röntgar, mentaltestar och avlar på sunda individer så räknas "rasen" som blandras i Sverige.

Visst är det trevligt att din vän har en trevlig "pitbull", men som man säger "en fluga gör ingen sommar"!
Mitt råd bli: Välj en ras där du kan hitta en seriös, kunnig uppfödare som avlar på sunda, friska hundar med god mentalitet och fysik. Det kommer löna sej i längden!

/Swat

Mycket bra frågor! :)
Som jag skrev till Ramona tror jag att jag kan erbjuda ett rätt aktivt liv för hunden. Sen har jag en pojkvän som även är väldigt hundintresserad som kommer hjälpa till mycket. Att ägna 10-15 år att aktivera hunden fysiskt och mentalt är något jag absolut räknar med och ser framemot, det är ju en familjemedlem och jag sätter Alltid djuren först.

Jag har också förstått att det är stor skillnad på en RR och en Pinscher, därför jag söker lite input här om vad ni tror skulle passa mig bäst. Båda raserna tilltalar mig på olika sätt. T ex gillar jag RR'ens storlek och arbetsvillighet men är lite emot att den verkar vara rätt reserverad. Pinschern verkar vara en trevlig kompis med lite egen vilja, men funderar på om den kanske är för "lugn" för det liv jag lever.
Jag har träffat ett par RR och många pinschrar, gillar livligheten i Pinschern men tycker att den kanske är lite liten.

Jag vill ha en hund med mycket energi, men som ändå har en bra "on/off"-knapp när man t ex är hemma och när man är ute och jobbar. Inte för mycket jaktdrift och en vänlig och social individ. Inte för nervös.

Fick ett tips av en vän om att en Amstaff kanske vore passande. Vad tror ni? Jag har som sagt lite fördomar mot "kamphundar" men är öppen för förslag på alla raser.

Ja.. det är just det här med att temperamentet verkar variera på så många raser som förvirrar mig. Vad ska man titta på egentligen? Se efter en hundras som generellt verkar passa in sen kolla med olika uppfödare hur just deras hundar är?

Ja.. det är just det här med att temperamentet verkar variera på så många raser som förvirrar mig. Vad ska man titta på egentligen? Se efter en hundras som generellt verkar passa in sen kolla med olika uppfödare hur just deras hundar är?

Ja, precis. Du ska kolla så att det som står i rasstandarden och rasbeskrivningar är något som tilltalar dig för den optimala representanten för sin ras är ju sådan som den beskrivs i standarden.

Om RR står det t ex så här
"Rasen ska ha ett värdigt, intelligent uppträdande, reserverad mot främlingar utan att visa aggressivitet eller skygghet."

Sen att vissa är mentala vrak är ju skittrist men så ska inte en rastypisk RR vara.

Nice! Letat efter ett sånt test :) Tack.

Ja, JRT'n är tyvärr för liten. Annars underbar hund.

Det RR jag har träffat har jag inte ansett vara reservade. Visst har dom inte kommit hoppandes som en del kan göra, men dom har varit vänliga och nyfikna men inte "på". Så om det är reserverade så har jag inget emot den egenskapen.

Mycket bra frågor! :)
Som jag skrev till Ramona tror jag att jag kan erbjuda ett rätt aktivt liv för hunden. Sen har jag en pojkvän som även är väldigt hundintresserad som kommer hjälpa till mycket. Att ägna 10-15 år att aktivera hunden fysiskt och mentalt är något jag absolut räknar med och ser framemot, det är ju en familjemedlem och jag sätter Alltid djuren först.

Jag har också förstått att det är stor skillnad på en RR och en Pinscher, därför jag söker lite input här om vad ni tror skulle passa mig bäst. Båda raserna tilltalar mig på olika sätt. T ex gillar jag RR'ens storlek och arbetsvillighet men är lite emot att den verkar vara rätt reserverad. Pinschern verkar vara en trevlig kompis med lite egen vilja, men funderar på om den kanske är för "lugn" för det liv jag lever.
Jag har träffat ett par RR och många pinschrar, gillar livligheten i Pinschern men tycker att den kanske är lite liten.

Jag vill ha en hund med mycket energi, men som ändå har en bra "on/off"-knapp när man t ex är hemma och när man är ute och jobbar. Inte för mycket jaktdrift och en vänlig och social individ. Inte för nervös.

Fick ett tips av en vän om att en Amstaff kanske vore passande. Vad tror ni? Jag har som sagt lite fördomar mot "kamphundar" men är öppen för förslag på alla raser.

Att du kan erbjuda hunden ett "rätt aktivt liv" säger egentligen inte så mycket, för vissa är det några långa promenader om dagen och för andra är det seriös träning med ex. spår, agility, bruks, tävlingslydnad osv... Det är ganska stor skillnad. Men om jag har förstått det hela rätt så är du främst ute efter en sällskapshund som är med på det mesta? Dvs en hund som egentligen inte kräver någon större aktivering, men som gärna hänger på när det väl blir av, har jag rätt då?

Faktum är att det är ytterst få, om ens några, raser som inte vill ut och göra något roligt. Sen är det ju dock vissa som är mer eller mindre lättmotiverade till att göra just det matte/husse ber om.

De raser jag kommer att tänka på såhär är i alla fall eurasier, pudel, boxer och eventuellt dalmatiner. Kunde någon av dessa vara av intresse? Rhodesian Ridgeback skulle antagligen kunna fungera även den.

Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur "aktiv" jag skulle vara. Jag är väldigt intresserad av att gå kurser osv och eftersom jag inte har häst nu förtiden har jag mycket tid och engagemang att lägga ner på hunden. I tillägg ska jag väl säga att jag inte kommer vara ensam att ha hand om hunden utan min pojkvän (blivande sambo) är också väldigt engagerad.

Eurasier och pudel kan jag tyvärr inte tänka mig, boxer och dalmatiner ska jag kika lite mer på! Tack :)

Jäkligt synd att vi lämnat Göteborg, annars hade du gärna fått träffa min lilla loppa och se vad du tycker om henne.

Iom att du skrivit Pitbull ( som jag tycker du ska stryka direkt från listan ) så kanske Staffordshire Bullterrier kan falla i smaken ? En underskattad träningskompis som bjuder på många skratt. Går under benämningen aktiv sällskapshund men är gärna inne om det är ruskväder ;). Hänger med på det mesta som joggingturer, cykelturer, lydnad, agility, spår/sök, fjällturer, skidturer(drag) m.m =)

Korthårig ras så dom fryser lätt, men det avhjälps snabbt med ett smidigt täcke.

Det RR jag har träffat har jag inte ansett vara reservade. Visst har dom inte kommit hoppandes som en del kan göra, men dom har varit vänliga och nyfikna men inte "på". Så om det är reserverade så har jag inget emot den egenskapen.

Reserverad innebär inte att hunden på något sätt är skygg utan mer att den inte är så intresserad av folk den inte känner. De ska vara nyfikna och komma fram och hälsa på främmande men utan någon större entusiasm. När de hälsat klart så är de inte intresserade av mer kontakt med främlingen.

Korthårig collie skulle kunna vara ett alternativ, de hänger glatt med på alla aktiviteter men det krävs lite efterforskning om man ska köpa valp så att man får tag på en från mentalt stabila linjer eftersom det finns rädslor i rasen.

Vi är ganska nyblivna ägare till en RR och jag kan berätta lite om hur vår hund funkar.

Hon vaktar hemma. Skäller när hon hör att någon kommer, blir tyst när hon ser vem det är.
Reserverad mot främlingar men överlycklig och väldigt på när det gäller människor hon känner.
Aldrig aggressiv och inte rädd.
Glad, pigg och väldigt påhittig. Har hon tråkigt hittar hon på nåt. Älskar att bita sönder och mörda saker, speciellt pet-flaskor och mjukdjur.
Vill mer än gärna vara med hela tiden men det funkar bra att lämna hemma ensam också.
Blir tokig om hon inte får vara ute och springa löst regelbundet. Älskar att springa fort, hoppa, skutta, busa.
Skapligt lydig. Men man får jobba en del på det. Sen är vi nybörjare och har säkert gjort hundra fel.. Min uppfattning är att när hon väl fattat grejen så funkar det, men ibland kan det ta ett tag innan hon är med på vad hon ska göra.
Väldigt bra av-på. Kan gå från full rulle till att sova på under minuten.

Fråga gärna om du undrar något mer. Jag är verkligen ingen expert på RR (då får du vända dig till Zoya som var en riktig resurs inför vårt valpköp :)) men jag kan bidra med den erfarenheten jag har av vår hund och andra RR jag träffat.

om du vill ha en hund som är öppen och social, så välj en ras som är det. det är mycket lättare att träna en översocial och människoälskande pussmaskin att bry sig lite mindre om främmande, än det är att försöka omvända en reserverad ras. min erfarenhet är också att i stort sett samtliga reserverade raser har problem med skygga exemplar. det är nämligen lätt att förväxla en hund som inte hälsar pga ointresse, med en som inte hälsar för att den inte vågar.

jag vill också avråda från att köpa både pitbull och amstaff, det följer ett stort ansvar med att äga sådana hundtyper. det finns gott om raser som har de här hundarnas fördelar, men saknar nackdelarna. staffordshire bullterrier är ett bättre val, de har utseendet, de är tåliga och de älskar människor. men du slipper ha en potentiellt livsfarlig hund i snöret. dessutom är de betydligt förigare än sin stora kusin, vilket gör att det blir roligare att träna både lydnad och agility.

när du väl har bestämt dig för ras, så rekommenderar jag att du går in på www.skk.se och klickar på "hunddata". där finns alla officiella resultat inlagda, från rasvisa hälsoundersökningar till MH-resultat och tävlingsresultat. välj helst en valp vars föräldrar, föräldrarnas syskon och deras föräldrar är fritestade för rasvisa sjukdomar och som har ett hyggligt resultat på MH. då har du störst chans att få tag på en riktigt bra valp!

Vad skulle vara problematiskt med att hunden är reserverad?
Det är ju skitjobbigt med hundar som är för på (tycker jag iallafall). Med de reserverade raserna slipper man allt sånt och jag kan verkligen inte komma på några nackdelar som dyker upp istället.

Nu förutsätter jag att hunden har bra mentalitet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 901
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 815
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 508
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4
  • Oseriös avel 2023