Råd inför hundköp

Sv: Råd inför hundköp

Menade du alltså Staff ( staffordshire bullterrier ) när du skrev bullterrier så tycker jag absolut att du ska kolla upp närmare ( kan hjälpa dig med uppfödare om så är ). En förarvek hund med bra will to please, en underskattad tävlingskompis men duger minst lika bra som allround aktiv sällskapspolare =)

ja, staff är vad jag menar :) den finns med på topp 3-listan så ska kontakta lite uppfödare och lära känna rasen lite bättre.

Mitt enda förbehåll är att den kanske är lite liten? Hänger den med på cykel-jogging-ridturen?

Riesenschnauser kan kanske vara intressant, jag gillar hunden och mentaliteten i sig. (min ex-sambos syster hade ett par stycken) men det är lite väl mycket trim- och pälsvård. Skulle allra helst ha minimalt med pälsvård.

Pälsvården på en riesen blir rätt mycket vad man gör den till!
Min klipper jag hemma ca var tredje månad. Borstar igenom henne max var annan vecka - skägget dock lite oftare. Hon tål allt från snö och drivis till sol och värme och simmar som en utter om tillfälle ges.

Däremot ansåg du tidigare en en RR var i största laget och en riesen är ju inte mindre.

Om du väljer en riesen så se till uppfödaren avlar på arbetshundar med bra mentalitet och inte en massa utställningsmeriterade, kuperade, pälsmonster från USA eller liknande.
Tyvärr har även denna ras blivit mer uppdelad på senare år och det skiljer rätt mycket på en bra bruksriesen och en medioker utställningsdito.

I övrigt är det ju generellt en aktiv, rejäl ras som fungerar bra i alla väder och som oftast lever efter måttot "Varför gå runt när man kan gå igenom?".
En riesen är dock ingen ren sällskapshund utan kräver en engagerad förare som vill göra mer än promenera.

/Swat

Absolut så hänger min staff med på jogging och cykelturer ( rider inte ). Men hon är en typ av staff som mer och mer kallas working staff och är lite högbent i jämförelse med dom här riktiga köttbullarna till staffar man ofta ser på utställning exempelvis.

Jag har haft stora hundar innan ( Schäfer, Grand danois ) men aldrig att jag går tillbaka till stor hund nu, min hund är en stor hund i litet format och det är perfekt =)

RR är ju som du vet en jakthundsras och är som sagt ganska krävande hundar. Det är ingen hund för en soffpotatis så du ger ju lite fel bild av rasen när du påstår att det är en ren sällskapshund och att den dessutom är hopplös att dressera. Köper man en RR med den illusionen så kommer man nog få ett brutalt uppvaknande efter ett tag.
Hopplös för en som kanske som vant sig vid att ha raser som utan att tänka själv gör allt man ber den om. Ja, då förstår jag faktiskt att man tycker den är hopplös för det är den ju om man inte vill lägga ner den tid och det extraarbete den kräver.

Men alla är ju inte ute efter att köra upp hunden i ELIT innan den är ett år utan vill träna och tävla lite lydnad för skojs skull och gillar man dessutom utmaningar så....

Förövrigt tillhör/tillhörde de två SLCH (den ena har dött) samma ägare. Den ena var även SBCH. Hon har även två andra hundar där den ena är LP2 och den andra LP1 (de är unga än). Dessa tävlar även bruks. Hon kan med andra ord träna RR.
Jag vet åtminstone en handfull RR som idag tävlar i Elitlydnad. Ganska bra för en jakthund utan will to please. Hur många t ex drevrar tävlar i elitlydnad?

Och numerärt kan den ju knappast kallas stor med sina runt 400 registreringar/år. Jämfört då med t ex schäfer, labbe och golden som ju har runt 2500-3000 reg. per år.

Men du har helt rätt i att vill man snabbt komma långt inom lydnad med sin hund och det är viktigt för en så är RR antagligen inte rätt ras för en.

Är uppfödare ärliga om sådant eller mörkas det mycket?

Finns nog säkert uppfödare som "glömmer" tala om saker, jag kan ju inte gå i god för alla och JA, det finns linjer och kullar jag personligen inte skulle ta i med tång ens en gång.

ja vi pratar om samma ras. att jag tycker att de "inte kräver någonting" är såklart färgat av att jag är mycket aktiv själv, och har bruks- och jakthundraser. jag tycker att alla hundar oavsett ras bör aktiveras mentalt, men anser ändå att RR ligger på den lägre delen av den skalan.

2 st SE LCH på en så pass numerärt stor ras är väldigt väldigt lite... ingen regel utan undantag så det finns säkert en och annan hund med lite fart i. jag tror säkert att en RR är en utmärkt kamrat i joggingspåret och kanske till kantarellsök på hösten, men vill man ha en hund att träna i lydnad och agility så har man större chanser att se resultat med en annan hundtyp.

alla raser tenderar att vara "oerhört intelligenta" om man frågar rasentusiasterna. men det känns mindre viktigt i sammanhanget. samarbetsviljan, koncentrationsförmågan och arbetslusten är desto viktigare.

Jag tycker inte alls att det du målar upp stämmer. Inte på min hund eller på andra RR jag har träffat.
En vecka med det livet du pratar om och min 9 månaders valp skulle klättra på väggarna.

och line_n: då har vi olika uppfattningar helt enkelt. jag tycker ändå att jag har träffat ett ganska stort antal av den här rasen och alla vuxna hundar som jag har träffat har varit väldigt "lugna" trots ganska lite stimulans. möjligen har det varit lite mer sprutt i hanarna, men inte så mycket mer.

Hopplös för en som kanske som vant sig vid att ha raser som utan att tänka själv gör allt man ber den om. Ja, då förstår jag faktiskt att man tycker den är hopplös för det är den ju om man inte vill lägga ner den tid och det extraarbete den kräver.

trampade jag på en öm tå här? jag har labbe också, och de är ganska bra på att tänka själva ;). de frågar ofta "varför?" när du ber dem om någonting. men kan du motivera dig så finns de andra bitarna som krävs där. när du säger extraarbete och tid, hur mycket menar du då? menar du att det bara krävs lite av varje för att göra en RR till en lydnadschampion eller missförstår jag dig nu?

Varför skulle det vara en öm tå? :confused:

Min egen erfarenhet är bara den att erfarna s.k kunniga hundtränare som varit framgångsrika med t ex schäfer hellre säger att hunden är obildbar istället för att erkänna att de inte klarar av att träna denna hundtyp.

En labbe är inte i närheten av RR, har själv haft labbe i familjen så jag vet att de är 1000 ggr lättare att motivera än RR.

Hur mycket som krävs för att göra en RR till LCH måst edu fråga den som har dessa hundar, jag har ingen aning för mina hundar är inga lydnadsess ;) men det beror mer på mig än på dom skulle jag vilja påstå.
Sant är iaf att de inte uppskattar långa träningspass och s.k "nötning" allting skall kännas meningsfullt och roligt (d.v.s de måst ekänna att de får ut något av det själv, de skiter i hur mkt du får ut av det så länge de är nöjda) + att de tröttnar fort. KOrta intensiva pass är det som gäller.

jag är inte ute efter att procovera, jag är bara av en annan åsikt än du om rasens förträfflighet som lydnadshund. efter att ha läst i tidigare RR trådar så har jag förstått att där finns en viss känlighet för kritik, men detta är inte kritik. detta är en annan åsikt.

jag har inte sagt att RR är obildbara, jag har sagt att de är hopplösa att dressera. av de anledningar du själv skriver nedan:

Sant är iaf att de inte uppskattar långa träningspass och s.k "nötning" allting skall kännas meningsfullt och roligt (d.v.s de måst ekänna att de får ut något av det själv, de skiter i hur mkt du får ut av det så länge de är nöjda) + att de tröttnar fort. KOrta intensiva pass är det som gäller.

en elitlydnadstävling tar åtminstone 15 min att genomföra och de allra flesta hundar bränner dubbelt så mycket mental energi på tävling som de gör på träning. den enda belöning du får ge hunden är muntligt beröm, tar du på hunden eller börjar leka med den, så riskerar du rött kort. det är nästan ett måste med egen motor, uthållighet och att den gillar att jobba om du ska ta dig igenom.

jag är inte ute efter att procovera, jag är bara av en annan åsikt än du om rasens förträfflighet som lydnadshund. efter att ha läst i tidigare RR trådar så har jag förstått att där finns en viss känlighet för kritik, men detta är inte kritik. detta är en annan åsikt.

jag har inte sagt att RR är obildbara, jag har sagt att de är hopplösa att dressera. av de anledningar du själv skriver nedan: .

Men snälla du, jag har ingenstans skrivit om deras "förträfflighet" som lydnadshundar. Skrev ju t o m i mitt svar till dig att:

Men du har helt rätt i att vill man snabbt komma långt inom lydnad med sin hund och det är viktigt för en så är RR antagligen inte rätt ras för en.

Men du kanske missade det. Har aldrig påstått att RR är rätt ras för någon som verkligen brinner för att tävla och komma långt inom t ex lydnad. Du får gärna visa mig var jag skrivit det annars.
Är inte särskilt känslig för kritik men då ska det vara rätt också. Om man bara träffat ett fåtal hundar av en viss ras så är det ju lite vanskligt att utmåla sig till expert och uttala sig så bombsäkert.

Det jag mest reagerade mot var att du så bombsäkert säger exakt hur mkt motion och mental stimulans en ras kräver - en ras där du aldrig ägt ett enda exemplar. Känns som att jag, som är inne på min 7:e RR, kanske borde kunna just det lite bättre men vad vet väl jag? Jag och de flesta jag känner med RR har kanske haft onormalt krävande RR.

Sen skrev jag heller inte att DU sagt just det jag skrev i ovan inlägg utan att jag upplevt det själv av s.k duktiga brukshundtränare.

.
en elitlydnadstävling tar åtminstone 15 min att genomföra och de allra flesta hundar bränner dubbelt så mycket mental energi på tävling som de gör på träning. den enda belöning du får ge hunden är muntligt beröm, tar du på hunden eller börjar leka med den, så riskerar du rött kort. det är nästan ett måste med egen motor, uthållighet och att den gillar att jobba om du ska ta dig igenom.

jaha? Lik förbaskat finns det ju ett antal RR som tävlar i alla LKL och får LP:n och t o m LCH osv så uppenbarligen är den ju inte helt hopplös att dressera som du påstår.

korthåren har generellt mycket bättre mentalitet än de långhåriga. fördelen med att köpa brukshund är att de måste ha genomgått MH, och att de resultaten är officiella. nackdelen är att de har en högre aktivitetsnivå.

Lite OT så läste jag dessa siffror angående skillnader mellan korthårig och långhårig collie : "Korthår som brutit MH, eller har 5 på kvarstående rädsla överraskning eller ljud eller har 5 på skott (18%) Varje hund räknas självklart bara en gång även om den har kryss i flera rutor som sammanfaller.
Av långhåren uppfyller 32% ovanstående kriterier."

Enligt rasbeskrivningen på rasklubbens hemsida:

Idag används ridgebacken som allroundhund. Den fungerar som apportör, stötande hund och eftersökshund samt att den även kan användas som stående fågelhund. Ridgebacken finns som både ledarhund och polishund. En god vakthund är kanske dess mest kända egenskap.

Så bevisligen GÅR de att dressera....

Själv skulle jag dock inte rekommendera rasen till någon som har "seriös träning"/tävling på listan över önskade aktiviteter de vill engagera sej i med sin hund.

Det vore lite som att rekommendera labbe till någon som vill köra vallning!
Visst GÅR det... Med rätt motivations så - som det så fint heter i RR's rasbeskrivning ;)

/Swat

Det jag mest reagerade mot var att du så bombsäkert säger exakt hur mkt motion och mental stimulans en ras kräver - en ras där du aldrig ägt ett enda exemplar. Känns som att jag, som är inne på min 7:e RR, kanske borde kunna just det lite bättre men vad vet väl jag? Jag och de flesta jag känner med RR har kanske haft onormalt krävande RR.

ja alltså min beskrivning var att de ligger på den lägre delen av aktivitetsskalan, och att denna beskrivning var färgad av att jag omger mig med tävlingshundar. det där med bombsäkert och exakt motion och mental stimulans är något du själv har lagt till. även om jag inte ägt någon själv, så är RR en ganska vanlig ras och jag har träffat ganska många exemplar. men det är bara på buke som jag har hört att den skulle vara krävande på något vis.

Swat: jag tror att det hela kan summeras som att vi har olika synpunkter på vad som räknas som dresserbart ;). visst ÄR det häftigt när folk lyckas med udda raser! men man får nog anse de hundarna som bättre än genomsnittet och förarna är nog väldigt väldigt duktiga.

Du har HELT rätt!! :bow:

Att säga att en hund är dresserbar är - för mej - lite som att säga att en bil är körbar.
En körbar bil kan ju var allt från en 09:as Volvo XC 90 med alla elektroniska finesser som finns till en 78:as mazda 323, mer bestående av rost och smuts än metall.

För mej är RR en sällskapshund i första läget. Merparten av de rasrepresentanter jag träffat har varit fullt nöjda med livet om de fått ordentliga promenader dagligen och lite "hjärngympa" någon dag/vecka.

Att det sedan FINNS individer som fungerar som tränings-/tävlings-/tjänstehundar i världen är ju inte helt märkligt med tanke på att rasen inte är helt liten numerärt sett.

Det finns/har funnits en mops som som var godkänd räddningshund i Usa!
Men hur många skulle kalla mopsarna för "tjänstehundar"?!

/Swat

Den rasen heter engelsk bullterrier, och inte bara bullterrier.
Och de är supergoa hundar, envisa men jättesnälla.

Skulle tipsa TS om en sådan, har en själv:) Dock inget för joggingturen haha;)

i sverige verkar den heta enbart bullterrier, i alla fall enligt skk och rasklubbens hemsida.

"Jag vill ha en hund med mycket energi, men som ändå har en bra "on/off"-knapp när man t ex är hemma och när man är ute och jobbar. Inte för mycket jaktdrift och en vänlig och social individ. Inte för nervös."

Mina föräldrar föder upp jaktlabradorer i mindre skala.
Och måste säga att det är underbara hundar:love:
Jaktvarianten är mycket nättare än utställningslabben, och den har ju som namnet antyder jaktlust. Men väldigt lyhörda och "lättformade"
Jag bor ju hemma och den yngre labben tar jag med ÖVERALLT... Hon är lugn hemma, men har oändligt mycket energi ute. Hon kräver daglig stimulans (dock är hon en aning "extrem").
Hon tävlar i apportering på elitnivå men gör allt du ber henne om. Agility, hon har även använts som draghund...:p Skulle kunna berätta hur mycket som helst, för hon är verkligen helt underbar. En lätthanterlig hund som du kan göra vad som helst med:bow:

Vill lägga in bild :( Men jag fattar inte hur man gör :o

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 901
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 815
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 508
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4
  • Oseriös avel 2023