råd och hjälp

J

Josse58

hejsan alla glada bukepersoner :) skulle vilja ha lite råd och tips från er.. nu är det såhär att jag velat ha häst i flera år, men inte haft kunskapen tyckte jag, men efter att ha tagit hand om flera privathästar, vatt medryttare osv, så har kunskapen växt(det hjälper verkligen att vara medryttare osv), och jag har nu vatt inne ett tag på att skaffa häat, för det vill jag verkligen.. har i planer att skaffa en pålle till hösten, och har pratat me familjen(bara jag som är hästintresserad) de ber mig att tänka ordentligt, eftersom det tar både tid och kostnader (är jag medveten om) men jag är beredd att prioritera min tid, och lägga mianpengar på det.. men nu är jag lite osäker, om jag ska skaffa en foderhäst, eller köpa en egen pålle ? vad tycker ni ? finns ju risk att jag typ när jag gått ut gymnasiet stöter på några problem som gör att jag inte kan ha häst längre, sådant man inte vet nu men ändå... hur har ni hästägare gjort när ni tagit beslutet att skaffa häst ? man får ju ge upp en del,men är man beredd på det så.. innebär att man inte kan åka iväg när man vill (ifall man inte har en snäll medryttare, bekanta som är hästmänniskor osv) .. jag får in ca 4500 i m¨naden, och ska även börja helgjobba till hösten, vilket innebär att jag får in ca 2000 till... så nälla, vad tycker ni ?

vet att det bara är jag som kan bestämma det själv, men gärna lite råd och tankar från er skulle vara snällt :)

Sv: råd och hjälp

Är i precis samma situation som du. Har bestämt mig för att jobba ett år (tar studenten 8 juni i år :D ) o spara pengar för att kunna köpa (hålla) en häst. Mina mamma kommer att finansiera hästköpet (själva inköpet) :bow:

Om du verkligen inte kan vänta så kanske du kan ta en häst på foder? Har du pengar som du lagt undan för själva inköpet (om du nu tänker köpa häst)? Har man foderhäst så "slipper" man ju det, och betalar de löpande kostnaderna. Men hur man än gör så blir det ju några tusenlappar i månaden (om du nu inte bor ngnstans där det finns billiga stallhyror..), kan dina föräldrar hjälpa till?

Hoppas jag hjälpt lite iaf! :)

Senast ändrad:

:(
Är i precis samma situation som du. Har bestämt mig för att jobba ett år (tar studenten 8 juni i år :D ) o spara pengar för att kunna köpa (hålla) en häst. Mina mamma kommer att finansiera hästköpet (själva inköpet) :bow:

Om du verkligen inte kan vänta så kanske du kan ta en häst på foder? Har du pengar som du lagt undan för själva inköpet (om du nu tänker köpa häst)? Har man foderhäst så "slipper" man ju det, och betalar de löpande kostnaderna. Men hur man än gör så blir det ju några tusenlappar i månaden (om du nu inte bor ngnstans där det finns billiga stallhyror..), kan dina föräldrar hjälpa till?

Hoppas jag hjälpt lite iaf! :)

okeej :)
hmm, ja, har ju tänkt en del på foderhäst, det kna även vara bra, då vet man ju ifall man är beredd att skaffa egen häst, eftersom man har foderhästen 7 dar i veckan, precis som en egen häst.. jag har pengar, både till själva inköpet och de löpande kostnaderna, men vill inte behöva ta utav de pengarna ja redan har, i onödan.. menar att, jobbar ja kommer pengar därifrån ist..
bor hos min pappa, mamma lever nt, och pappa är snål som fan, trotsatt han har riktigt mkt pengar.. så att jag skulle få ngra pengar utav honom, är ytterst omöjligt.. :( så jag kommer få betala allt själv..

själv har jag två år kvar i skolan, oc vet inte alls va ja vill jobba med..

Tänk på att när du går ut gymnasiet så är det ju inte 100% säkert att du får jobb direkt, vilket leder till väldigt lite pengar varje månad.
Om du då har en dyrare stallhyra kommer du inte ha råd att ha häst.
Jag skulle aldrig haft råd om jag inte haft snälla föräldrar som betalat hovslagaren, försäkring, veterinär samt mat och husrum för mig.
Och då är ändå min stallhyra billig.

Sen måste du ju veta helt säkert att du kan få tag på pengar OM din häst skulle bli sjuk. Det är de utgifterna som är viktigast att tänka på, samt utrustning.
Stallhyror och liknande är så lätt att räkna in i sin budget, men det är det övriga som är viktigt att tänka på.

Tänk på att när du går ut gymnasiet så är det ju inte 100% säkert att du får jobb direkt, vilket leder till väldigt lite pengar varje månad.
Om du då har en dyrare stallhyra kommer du inte ha råd att ha häst.
Jag skulle aldrig haft råd om jag inte haft snälla föräldrar som betalat hovslagaren, försäkring, veterinär samt mat och husrum för mig.
Och då är ändå min stallhyra billig.

Sen måste du ju veta helt säkert att du kan få tag på pengar OM din häst skulle bli sjuk. Det är de utgifterna som är viktigast att tänka på, samt utrustning.
Stallhyror och liknande är så lätt att räkna in i sin budget, men det är det övriga som är viktigt att tänka på.

jag har pengarna, då jag har en del på kontot.. och jag vet att jag får jobb till hösten, (trots jag ej går ut då) , eftersom jag får där jag ska sommarjobba, min kompis mamma som antäller så, det är redan fixat..
det ja ville komma fram till är mest att jag vill inte behöva ta utav de pengarna ja redan har, utan kunna jobba lite, o ändå få det att gå runt..

Ja så länge du har jobb så går det säkert, om du själv har viljan vill säga.
Ex om du bara jobbar helger i höst, kan det säkert gå runt om du tänker på vad du köper (beroende på vad hästen kostar/månad, och hur du bor)
Sen KAN det ju hända att du nångång måste ta av dessa pengar, vad som helst kan ju hända. Förbrukningsvarorna som sadlar och täcken kan bli ett högt pris ;)

Men ja. Om du är ekonomisk och har viljan så är det klart det kan gå!

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 409
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
1 119
Senast: Habina
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
794
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka