råd och tips behövs

fnykis

Trådstartare
För att inte hänga ut någon skriver jag "generellt" Spekulationer och påhopp undanbedes.

Hästen- äldre sto, halt i trav. Tung ras. Hovar i dåligt skick, kan ha varit halt i ett par år, har varit under behandling men osäkert hur. Vid första anblick halt fram, men vid nogare koll tror jag på hälta bak primärt. Ev röta i en eller flera hovar. Ser frisk ut och är inte ovillig att röra sig och inte blockhalt.

Veterinär, hovslagare, massör, kiropraktor och allt som kan tänkas för att få denna fina häst frisk och ohalt kommer att användas.

Det är inte min häst. Har inga egna erfarenheter av hältor på mina egna hästar så tar gärna emot tips på vad jag själv kan göra. Tex mot röta. Bandage på det onda benet? Liten hage eller boxvila? Fått tips om Glucosamin som ska finnas som antiinflammatoriskt? Om bandage, vilken typ?

Som sagt, känsligt läge och både vet och hovslagare är kallade...
 
Jag hade börjat med att undersöka ALLT. Finns det allvarliga förändringar, kanske det är meningslöst att koncentrera sig på röta.

Hade först velat ha en ordentlig kontroll av alla förutsättningar, för att fatta ett faktagrundat beslut om lämplig åtgärd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 138
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 874
Senast: Ajda
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 264
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vill bolla en hälta, veterinär bollas huvudsakligen med såklart. Är det någon som haft en seg läkt kotvrickning? Eller någon...
Svar
14
· Visningar
1 335
Senast: Svejsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp