Råd om att separera från dålig pappa - rätt?

Tror inte Ts menar att pappan skulle slå vare sig barn eller maka. Inte misshandla psykiskt heller.

Utan frågan handlar om småtjafs, och situationer där mamman tycker pappan gör fel, utan att barnet far illa av det såklart, normala olika åsikter men ingen vill backa situationer.

Rätta mig gärna om jag missuppfattade @Lupino
 
Tror inte Ts menar att pappan skulle slå vare sig barn eller maka. Inte misshandla psykiskt heller.

Utan frågan handlar om småtjafs, och situationer där mamman tycker pappan gör fel, utan att barnet far illa av det såklart, normala olika åsikter men ingen vill backa situationer.

Rätta mig gärna om jag missuppfattade @Lupino
Om det bara handlar om småtjafs är det ju smått obegripligt att TS startade tråden.

Mycket kan för övrigt vara djävligt fel, innan det kan beskrivas som våld eller psykisk misshandel.
 
Någon som beter sig illa mot mina barn hade fått mig att tappa all form av varma känslor för honom och att låta barn växa upp i en familj där ena föräldern inte har några varma känslor för den andre föräldern hade jag inte utsatt dem för. Det leder urskillningslöst till en massa bråk, tjafs och dålig stämning i familjen och det är helt enkelt inte en sådan uppväxt jag ville ge mina barn. Att barnen får en så felaktig syn på vad ett förhållande är och innebär önskar jag ingen, allra minst mina barn.

Att skydda sina barn från misshandel oavsett om det är fysisk eller psykisk har man inte bara rätt till som förälder utan det är ens skyldighet och även om det många gånger är enormt svårt så får man göra vad man kan och det är inte att stanna hos någon som trots påtalanden om att hen beter sig illa fortsätter bete sig illa.

Om man skulle kunna förhindra att föräldern beter sig illa mot barnet så innebär ju det isåfall att barnet aldrig kan vara ensam med ena föräldern och vad är det för liv att aldrig kunna lita på sin partner? Det är enormt nedbrytande att vara ensam i ett förhållande ändå och att då dessutom behöva känna att man inte kan låta barnen vara själva med den andre föräldern är ju fruktansvärt! Det är också vanligt att den som beter sig illa mot sitt barn beter sig illa mot sin partner. Partnern kanske inte ens märker det för att hen blivit så van vid den psykiska misshandeln men det är lika nedbrytande oavsett. En förälder som lever i det orkar till slut inte, barnen utsätts än mer och det blir än värre för barnen i slutänden. Ett förhållande ska baseras på kärlek. På att det gör livet bättre för alla parter. Inte på rädsla för vad kommer hända nästa minut, nästa dag. Då ska man lämna.
Jag kan ju verkligen tyvärr relatera till det här, eftersom min pappa misshandlade min mamma under hela min uppväxt. I hennes fall var det nog så att han hade nog sannolikt slagit ihjäl hela vår familj om hon gått. Man kan säga att om min mamma hade lämnat skithögen tidigt i relationen och fått den hjälp hon hade rätt till av samhället så hade nog mitt liv sett väldigt annorlunda ut på ett positivt sätt.
 
Jag håller definitivt med om att det nästan aldrig är dåligt att separera om relationen är dålig. Vet inte riktigt vad som menas med att skydda barnet, om det är så illa att man tror att barnet faktiskt kommer fara illa av att bo med den andra partnern måste man väl ansöka om ensam vårdnad på något sätt.

Jag växte upp med skilda föräldrar och även om ingen av mina föräldrar har varit dåliga föräldrar - bortsett från att min mammas personlighet och min personlighet inte riktigt är superkompatibla och att min pappa är tankspridd - har jag aldrig någonsin önskat eller velat ha det på något annat sätt. Jag minns fortfarande telefonbråken som pågick mellan mamma och pappa, jag hade nog mått väldigt dåligt om jag behövt höra det varje dag och kan tänka mig att om de försökt hålla ihop hade det varit mycket värre.
 
Nu skrev ju ts om just pappor, varför jag skrev om män. Men du tror alltså att fallen där den ena föräldern "för barnens skull" står ut i dåligt förhållande samt med en partner som är oengagerad och "dålig" handlar om 50/50 mammor och pappor?
Ja det tror jag absolut och jag vet ett flertal fall där det är just så.
 
Ja det tror jag absolut och jag vet ett flertal fall där det är just så.
Att just du vet om såna fall bevisar ingenting. Jag vet om några såna fall jag också men det är liksom inte intressant.

Jag orkar inte dra den här diskussionen för vi är så totalt av olika åsikter hör nu.
 
Jag kan ju verkligen tyvärr relatera till det här, eftersom min pappa misshandlade min mamma under hela min uppväxt. I hennes fall var det nog så att han hade nog sannolikt slagit ihjäl hela vår familj om hon gått. Man kan säga att om min mamma hade lämnat skithögen tidigt i relationen och fått den hjälp hon hade rätt till av samhället så hade nog mitt liv sett väldigt annorlunda ut på ett positivt sätt.
Vidrigt :cry: Här var det inte misshandel av mamman utan av mig och en rent spyvidrig kvinnosyn... Båda har synen på mig att jag är totalt värdelös och inte klarar något alls utom ifall någon utomstående berömmer mig av någon anledning. Då passar det och de tar åt sig som att det vore deras förtjänst. Den fysiska misshandeln upphörde när jag blev utkastad och vi pratar aldrig men ibland kommer det ett mail om något han totalt har missuppfattat där han beter sig precis lika illa som han gjorde när jag var barn och han hade missuppfattat något men då innehöll utskällningen dessutom fysisk misshandel. Numera läser jag knappt mailen och svara har jag aldrig gjort. Han ska inte få ta mer än han redan har gjort. Hur man ens kan ha behov av att bete sig så illa förstår jag inte alls. Han hade till och med mage att kalla mina barn för oäktingar. Då gick min mormor i taket. Såsom född i början av 1900 talet utom äktenskapet gjorde hon väldigt klart för honom att det där är ett vidrigt ord som ska få stanna i forntiden där det hör hemma.
 
Tror inte Ts menar att pappan skulle slå vare sig barn eller maka. Inte misshandla psykiskt heller.

Utan frågan handlar om småtjafs, och situationer där mamman tycker pappan gör fel, utan att barnet far illa av det såklart, normala olika åsikter men ingen vill backa situationer.

Rätta mig gärna om jag missuppfattade @Lupino

Värden är ju inte svart eller vit så jag menar såklart både sådant du skriver om, men min trådstart kom sig av en annan tråd där mannen inte var juste mot barnet genom att, som jag förstod det, göra en mycket stor grej av när barnet gjort fel och fortsätta spela på det när barnet var mycket ångerfull och ledsen.

Där var rådet att lämna mannen för det skadar barnet, men jag funderade på hur det skulle bli för detta barn när det behöver vara själv med sin pappa. Enskild vårdnad skriver några om här, men hur skulle ett beteende som detta kunna hindra honom från att få träffa sitt barn funderar jag på (jag har en känsla att det kräver värre saker än detta, men vet förstås inte).
 
Jag levde med en pappa som kunde va otroligt le vid min mamma, aldrig våldsam eller egentligen ens elak utan bara tyken, han va absolut sån mot oss också men i annan utsträckning och det hjälpte inte ett jävla dugg att hon stannade för våran skull, hur mycket hon är försökte skydda oss mot hans attityd så GÅR DET INTE. I vårt fall led min mamma i åtminstone 10 år för mycket för våran skull och vi tyckte båda att hon skulle lämnat honom tidigare. Jag har idag en mycket bättre relation till min pappa, min mamma har också det för att hon efter att hon lämnade honom insåg att hennes space va hennes=hon gav fan i att försöka medla och sa åt honom att dra åt pipsvängen när det behövdes. De är vänner idag

Jag mår sjukt dåligt inombords när jag ser råd att stanna, min pappa va inte ens "så illa" men fy fan va min mamma fick lida för att hon ville vårt bästa. Hela trådstarten gör mig illamåendes
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 789
Senast: Elendil
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 970
Senast: mars
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 439
Senast: nejlica
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp