Råd om avmaskning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Eeiram
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 752
E

Eeiram

Hej!

Vi har fem hästar i stallet som nu skall avmaskas. Problemet är att vi inte vet vilket medel vi skall avmaska hästarna med.

Situationen är som sådan att två av hästarna flyttade till detta stall i höstas, de har tidigare avmaskats med Banminth, medan de övriga tre hästarna de senaste gångerna avmaskats med Noromectin och Bimectin. Med andra ord har tre avmaskats med substansen ivermectin och de andra två med pyrantel. Vad skall vi då avmaska hästarna med nu?

Mvh Marie

Sv: Råd om avmaskning

De nya hästarna är ju dom som ska komma in i stallets maskschema. Hur många år har ni använt Ivermctin preparat på de som redan stått i stallet ett tag ? Annrs spelar det ingen roll vilket medel ni väljer...Kör hela gänget på Ivermectin eller Pyrantel...Man ska ju ändå byta substans med 1-2 års mellanrum....fast varför inte börja i rätt ände med ett träckprov ?? Då får ni ju mera hum om vad som är lämpligast. Börja där.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 465
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 737
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
6 092
Senast: Mabuse
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 340
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka