rädd för kor?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare rantis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 938
Sv: rädd för kor?

Min tinkerkorsning var rädd för EN sak när hon köptes till ridskolan nämligen KOR. Vilket då är YTTERST olämligt när det finns KOR åt alla håll i byn..
Från början så STIRRADE hon till och med på kohagarna som satt uppe på vintern och ville inte riktigt gå.
Som tur är är kossorna här SNÄLLA och vana med hästar så de kommer inte rusande om de är ute.. Klart att en och annan kalv kan kuta men.. Numera står Undis och tittar på kalvar och tycker inte de är läbbiga alls..

Det började ge med sig efter ett halvår ungefär.. En bidragande orsak till detta.. MATEN levererades av en kobonde som gärna kliade på henne.. SÅ ko lukt blev samma sak som myspys uppmärksamhet och MAT för henne

Anna-Carin

Jo min är också rädd för kossor. Som tur är har vi inga kossor i närheten vid mitt nya stall. :)

:) Min häst är inte rädd för kor! Han är inte särskilt rädd för något egentligen.. Men är det något som verkligen skrämmer slag på honom så är det hans egna skugga!
Han kan verkligen bli skraj och det är ju liksom svårt att komma ifrån något som förföjer en! :rofl:
Men när han har lugnat sig och tittat en liten stund brukar det gå bra!

Är glad iaf att han inte ha fobi för kor när vår granne är bonde och har hur många sådana som helst!

Min valack är övertygad att kor äter hästar. Det går att övertala honom att gå förbi, vi tränade ett tag på det, men det är fortfarande superläskigt och han smyger verkligen på tå. En gång kom kossorna galopperandes mot oss och då blev han bara "AAAHHH dom kommer EMOT mig!!! :eek: :eek:"
Och hoppade ut på fälten och stod där och fnös och darrade. :D
Sen har vi mött en lös ko också, då hamnade vi i diket. :D

Men jag har mött värre hästar. En gammal passhäst jag hade förr var verkligen skiträdd för kossor, hennes värld rasade om hon såg en kossa. Och rörde den sig (även om det var 500 m ifrån) så vände hon och drog. Det gick inte att varken köra eller rida förbi en kohage med kor i. Tränaren hamnade i diket med vagn och allt en gång, hon vände och drog när hon såg en ko. Till slut gav vi upp med henne och slutade köra/rida där det fanns kor.

Min förra valack hade verkligen kofobi. Han blev helt okontaktbar utav lukten, han behövde inte ens se en ko i fråga. En gång kastade han runt på en väg helt "utan anledning", så han gick omkull och skrapade upp framknäna. Eller utan anledning...ko lukt i närheten.
En annan gång skulle vi köra vagn på en skolavslutning. Vagnen skulle hämtas från en bonde, så vi tog tom häst dit. Han mer eller mindre galopperade runt på gårdsplanen(inte en ko i sikte, men lukt) så bonden frågade försynt om den verkligen var inkörd?

Nä, kossa var verkligen hans fasa, fast jag vet inte om han skulle ha brytt sig om den var luktlös, för han har aldrig sett nån, bara känt lukten...

Min... fega fälttävlanshäst... :rofl: är inte livrädd för kor, men han vill helst inte gå nära dem - vilket var ett problem då vi tränade terräng i en kohage (det var en jättefin terrängbana, men de lät korna gå där tillfälligt) och de stod ganska nära hindrena...

Första gången fick pålle tokspel och det krävdes mycket övertalning och beröm för att få honom över hindrena, andra varvet hade korna flyttat sig till ett annat hinder - det hoppade han jättesnällt, men hindret där korna stod första gången... nepp.

Yes, mitt gamla halvblod var verkligen rädd för kossor :D Varje vår var det speciellt problematiskt när de just hade blivit utsläppta. Ja, det var väl då som de luktade som starkast. Han blev helt okontaktbar och tvärvände i riktning från stallet i full galopp tills han kom på att han var på fel håll och tvärvände igen :D

Eftersom han var så spänd varje gång han passerade en kohage så hände det att han skrämde hela boskapsgjorden när de låg och idisslade så att allihopa reste sig och drog iväg i FULL FART! :eek: Det gjorde honom än mer spänd, ja och så var cirkusen igång. Normalt sett var han en tuff häst som aldrig tvekade på något, hoppade alla terränghinder o s v, men kossor det var livets ONDA för honom.

Om det hade åkt en ko i ett hyrsläp gick han ABSOLUT INTE in i det, normalt sett annars världens mest lättlastade pålle.

Ja han blev lite bättre med åren, eftersom han flyttade till en gård som hade Highland Cattles. ;)

Min medryttarhäst är otroligt fjantig när det gäller kor, har jag märkt.
Hade galopperat av henne rejält på en stubbåker (tidigare i höstas alltså) och eftersom hon hade blivit väldigt svettig tänkte jag ta en extra lång avskrittning och skritta runt en annan åker.
Jo tjohej, visst...
Åkern "sluttar" lite, så man når ett krön där man har en utsikt, och därifrån ser man en kohage som ligger en bit ner/bort.
Den tidigare totalt slutkörda hästen får spel när hon ser korna, flyger upp i luften, och hoppar som en tok, galopperar rakt åt sidan, bockar m.m. Får stopp på na bara 10-15 meter från vägen...
Som tur är har vi inte så mycket kor där vi rider, spec. inte nu på vintern. Hästen är en som springer/hoppar först, och tänker en kvart senare eller så...
Hade det varit min häst hade jag fixat ihopsläpp med koflocken som går ngn km bort, under sommaren. Men men, man får bita ihop o hålla i manen ;)

mina hästar va rädd för korna i sommras men vi klev alltid av dem och gick förbi då gick det bra,
sen på förmidagarna på häljen så promenerade vi bara för bi med dem när vi ledde dem,korna kom rusande o skrek vi gjorde så några gånger sen va det inga problem att rida förbi dem även om dem komm i full fart

känner igen det där..min häst bara HATAR kor..så klart att ona sta börja springa och hoppa mot oss när vi är ute och rider så han håller på att skita på sig..

Min medryttarhäst är oxå livrädd för kor! Hon är mer i luften än på marken när vi försöker gå förbi... Hon stannar oftast väldigt långt ifrån o försöker komma undan...O sen när vi har kommit förbi eller när korna är lite bakom så vill hon helst sätta av i en väldig fart!!:p

Liknande trådar

Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 224
Senast: skogaliten
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur