Rädda livet på gammal sadel

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har lyckats byta till mig en gammal westernsadel i ponnystorlek, som legat i ett förråd i många herrans år.

De delar som är av läder tänker jag rengöra och smörja med olja (Neatsfoot) för att mjuka upp igen, men hur sjutton gör man med det mockaklädda sätet? Det behöver väl också någon form av infettning, eller? Eller lever mocka för evigt ändå?

HUR gör man?

Sv: Rädda livet på gammal sadel

Va jag vet kan man inte smörja mocka? Det håller sig väl mjukt av användning. Kolla i lädertråden?

Mocka ska inte smörjas. Vill du få en bättre yta på det så ska du borsta mockan, finns väl speciella hårda borstar till sånt.

Jag har använt nån form av smörjningsvätska till mina mocka skor och den mjukande upp allt och gav mer lyster och färgade även mockan. Vet inte om detta är ett alternativ. Hör med en skomakare eller sadelmakare kanske??

olja stryker du på köttsidan av lädret.
moccan brukar man väl inte göra något åt? rumpan brukar "gnida till" den efter ett tag ;)

är det en sadel utan den minsta märkning är det inte värt besväret...

olja stryker du på köttsidan av lädret.
moccan brukar man väl inte göra något åt? rumpan brukar "gnida till" den efter ett tag ;)

är det en sadel utan den minsta märkning är det inte värt besväret...
Vet du, läder vet jag hur man sköter, det behövde jag inga tips om.
Och vad gäller sadeln så begriper jag inte varför ett märke på den skulle göra det mer värt besväret. Och varifrån har du fått informationen om att det INTE skulle vara något märke på den - såvitt jag vet har jag inte skrivit något om det.
Sadeln ska användas för att mina små barn ska kunna åka runt i den på våra shetlandsponnyer och det ÄR värt besväret att smörja upp den. Den är inte antik eller söndermurken, men i behov av uppfräschning och smörjning.

Tack till Er övriga som svarat på frågan jag ställde.
Jag sökte i lädertråden men hittade inte svaret jag sökte där. Och eftersom det inte är en ny sadel som ska underhålls-skötas normalt utan en gammal sadel som vill bli användbar igen så tyckte jag det var värt en egen tråd.

sorry, men det är inte alla som vet att man på en w-sadel bara oljar på köttsidan. vissa oljar även på skinnsäte = stenhård sits.
mocca brukar såvitt jag vet bara bli bra av "rumpgnidning".

Anledningen att jag antog att det var en märkeslös sadel var att du inte skrev vad det eventuella märket hette, och att det var en ponnysadel (finns inte så många äldre ponnysadlar av ok kvalitet i sverige)
En märkeslös sadel har tendens att gå sönder överallt, bomen är ofta helt felvriden, häftklamrar kan lossna, även riggingen (där man spänner sadelgjorden kan lossna.
ren säkerhetsaspekt altså!
det finns en anledning att de inte har någon märkning...

mkt bättre att köpa en billig ponnyputa etc.

Jag är komplett ointresserad av vad det är för märke på sadeln, om det är något. Jag vet inte för jag har inte letat efter något märke, av ointresse. Tjejen jag bytte med red i den själv när hon var liten och vet förmodligen inte heller om/vad det är för märke.

Jag ska undersöka fästet för sadelgjorden en gång extra innan sadeln används. Tack för det tipset! :)

Jag har FLERA sadlar till mina shetlandsponnyer och denna är ett komplement till dem.
Jag tycker inte om när folk skriver mig på näsan vad jag bör köpa eller inte. Jag är ganska medveten om detta själv, man behöver liksom inte vara okunnig bara för att man råkar ha några shetlandsponnyer i stallet. :idea:

I övrigt så är väl läder läder oavsett om det sitter på sen westernsadel, en grimma eller ett par skor.

Men visst kan man väl smörja mocka? Vad jag vet tar väl mockan inte skada av det men den blir ju inte så "lurvig" som den ska var utan mera "nubuck" aktig. Mocka är ju framställd på skinnets köttsida till skillnad från nubuck som framställs på narvsidan. Det måste väl vara bättre med mindre "lurv" än uttorkat skinn som spricker. Tycker jag :)

Mockan blir ju inte förstörd av att smörjas, däremot blir den slät och bibehåller inte sin yta. Smörjer man för mycket blir mockan sumpig och inte särskilt trevlig att sitta på.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 484
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka