Rädda Maya, avlivningshotad amstaff.

Zoya

Trådstartare
Maya är en 5-årig amstaff-tik som har blivit dömd till döden på helt felaktiga grunder. Hon bet en förmodligen berusad man, som hon såg som ett hot mot sig och sina en vecka gamla valpar, i hakan. För detta ska hon nu avlivas har polisen bestämt.
Maya har aldrig tidigare visat aggressiva tendenser och hon visade sig även lida av pyometra strax efter omhändertagandet.

Trots detta vägrar polisen ta tillbaka avlivningsbeslutet.

Läs Mayas berättelse här och skriv gärna på namninsamlingen också.

Sv: Rädda Maya, avlivningshotad amstaff.

Vad har de gjort med valparna?
Krävs ju mycket för att klara en veckors valpar utan mor

Senast ändrad:

Har läst om det där på andra nätsidor och det är så mycket som verkar helt osannolikt, så jag kommer inte att skriva på.

Valparna är med henne igen, de blev bara fråntagna för att vägas typ.

Om det är sant är det helt enkelt för jävligt!

Jag tvivlar starkt på att polisen låtit en tik med nyfödda valpar vara fastbunden i en bur i 12 dagar utan att tiken ens fått komma ut och rastas som det påstås på nätet.

Och vilken vettig hundägare har en tik med nyfödda valpar ½-meter innanför ytterdörren och undlåter att säga till besökare som hunden skäller och morrar på i ca 5 minuter (enl. uppg. på nätet) och dessutom senare efter sjukhusbesöket kommer dit igen och blir normalt emottagen?

Som sagt: det hela innehåller en del konstigheter som jag finner svåra att tro på och då blir ju trovärdigheten på övrigt som sägs om händelsen också påverkat givetvis.

Det reagerade jag också på, och att mannen kommit dit för att festa. Liksom eh, vad sunt att ha fest när man har en tik med 1 v gamla valpar? Känner mest för att varken döma eller fälla.

Ja, jag köper inte denna historien rakt av. Finns nog en hel del som inte kommer fram känns det som.

30 stygn i ansiktet är ju inte resultat av något litet nafs direkt.

var läser ni detta?
Länken jag följde där stod ju inte mycket, måste finnas mer??

Har läst om det där på andra nätsidor och det är så mycket som verkar helt osannolikt, så jag kommer inte att skriva på.

Fast du vet ju hur det är när 10.000 olika människor ska återberätta något - det blir ju alltid nåt som låter konstigt. Ägarens egna version har jag också läst och den låter mer sannolik än många av de andra (finns i en FB-grupp).

Dock tror jag ju på historien i sak och det räcker för mig (i just denna fråga).

Och så kommer "trista" jag som är krass realist!

I dagsläget i Sverige avlivas dagligen sunda, trevliga staffeblandningar för att att det inte finns bra hem till dem! Hundar som är välartade, snälla, balanserade och utan "dåliga erfarenheter" i bagaget.

Detta är en tik som bevisligen haft det ganska tufft och som lärt sej ta till tänderna om/när hon hamnar i en trängd situation.
Att hon dessutom haft en del hälsoproblem gör inte omplaceringschansen större.

Slutligen att hennes historia - beroende på var man läser - skildrar å ena sidan en snäll, normal familjehund som "råkade nafsa" i en för henne kritisk situation till å andra sidan en hund som vuxit upp i en mer eller mindre "rörig miljö" som angriper och biter en person så denna får sy 30 stygn!

Så... Nej, jag väljer att stödja andra hundar!

/Swat

Vadå för omplacering? Vad pratar du om? Ägaren vill ju ha tillbaka sin hund. Det är väl ingen som öht pratat om någon omplacering. Problemet här är ju att polisen vägrar ge ägaren hunden tillbaka. Vill man sätta någon slags restriktioner så torde det väl vara lämpligare att ålägga munkorgstvång om man tror hunden är bitsk istället för att direkt orda om avlivning.

Och ang. stygnen så vet jag en som fick sy ungefär 100 stygn (!!) när han hoppade studsmatta, råkade hoppa lite snett och landade så skinnet på vaden fläktes upp som ett "U" så det räcker att hunden råkade få tag lite fel och han som blev biten kanske ryckte till eller nåt så skadan blev större.

Senast ändrad:

Om polisen anser att ägaren inte skall få tillbaka sin hund så är omplacering eller avlivning det enda andra alternativet!

Och om ägaren hanterat/förvarat hunden så som vissa texter beskriver så ska h*n inte ha tillbaka sin hund heller.

/Swat

Och ang. stygnen så vet jag en som fick sy ungefär 100 stygn (!!) när han hoppade studsmatta, råkade hoppa lite snett och landade så skinnet på vaden fläktes upp som ett "U" så det räcker att hunden råkade få tag lite fel och han som blev biten kanske ryckte till eller nåt så skadan blev större.
Vad har studsmatta med ett hundbett att göra?

knappis
Håller med om att historien saknar rim o reson, skulle inte falla mig in att skriva på, oavsett ras/blandning.

Vad har studsmatta med ett hundbett att göra?

knappis
Håller med om att historien saknar rim o reson, skulle inte falla mig in att skriva på, oavsett ras/blandning.

Ingenting, det skrev jag inte heller. Jag skrev ang. stygnen. Någon tyckte att 30 stygn var extremt mycket och då skrev jag bara att det lätt kan bli många stygn om man har otur.

30 stygn är en häftig bitskada inget naffsande.
Så om du lyckas "rädda" hunden tar du på dig ansvaret om det händer igen?
PL

Ingen har skrivit att det är extremt mycket med 30 stygn, vi har bara konstaterat att det inte är frågan om ett litet nafs från hundens sida direkt..

KL En bekant till mig lyckades snubbla över sin egen hund o blev mkt svårt biten i ansiktet, inget snack om annat ät avlivning!
PL

KL
Men, en tik med små valpar, liggandes intill ytterdörren, varnar en tänkbart förfriskad festgäst med morrningar och skall i 5 minuter, varefter hon ger honom ett rejält bett när denna, får vi förmoda, vill plocka bland hennes valpar. Jag tänker mig att MÅNGA tikar skulle göra samma sak i det läget. Och jag skulle faktiskt ge henne rätt, omän det givetvis inte fungerar så i vårt samhälle.
Att hundägaren inte ska ha hund är dock rätt klart, tycker jag. Varför fick inte tiken ligga i ett avskilt rum med sina valpar, utan att behöva dras in i festandet och gästerna nära inpå?!? Begriper man inte detta ska man nog börja om från början med sina hundkunskaper...
Jag vet ett antal trevliga hundar här på Buke, ingen nämnd, som skaulle kunna dela ut ett rejält bett om en "gäst" exempelvis skulle böja sig fram och rota bland maten när hunden åt i sin skål. Och ingen säger att nån av dem ska avlivas. (Nix, det är inte min hund jag pratar om.)
Kan inte en kunnig hundkännare testa tiken och se vilket beteende hon har, innan man avlivar henne? Och vad ska hända med valparna, ska denne hundägare få behålla dem och prångla ut dem på marknaden? Till andra som inte heller begriper ett skvatt?

PS. Jag skrev detta utan att ha läst "berättelsen" i länken, vilket jag ber om ursäkt för. Men min åsikt är ungefär densamma ändå. DS.

Senast ändrad:

Kan inte en kunnig hundkännare testa tiken och se vilket beteende hon har, innan man avlivar henne?

Inte läst länken. Men det ovanstående. Det kan polisen, och gör i viss mån. Vet inte exakt i vilka lägen, mer än att just när det gäller att bedömma om en hund är att anse som 'farlig' och ska avlivas.

Så, har polisen ansett att tiken ska avlivas, så är beslutet knappast taget ur luften.

men återigen, inte läst länken.

Fauvehanen min skulle nog markera ganska kraftigt om en främmande människa skulle ta av honom mat, men jag som ägare skulle ju aldrig låta det gå så långt och jag har inga planer på att avliva honom pga han har dessa issues kring mat.

Han har dock aldrig huggit någon eller ens nafsat, men morrat har han gjort nån gång.

När vi köpte honom var han mkt värre (han köptes ju som unghund med lite bagage) och vi tränar ännu på detta med framsteg :laugh:

Däremot om han skulle hugga någon i ansiktet skulle han ryka omgående. Inget snack om saken. Det hände de två tikar jag haft i min ägo (för många år sedan) som nafsat/småbitit som luftmarkering i oprovocerade situationer. De avlivades Innan de skadade någon.

Jag gillar dessutom inte tikar som vaktar så hårt på sina valpar och skulle inte själv köpa valp efter en sådan. En tik som är bra i psyket och trygg i den flock hon lever i har inget behov av att råskälla/morra/hugga för att försvara valpar mot människor. Beter de sig på det viset är det seriösa fel i skallen på dem enligt min åsikt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka