Rädda Maya, avlivningshotad amstaff.

Sv: Rädda Maya, avlivningshotad amstaff.

kl

Det jag tycker är mest märkligt är att hunden varnade i flera minuter och skällde etc. Eh, jaha, kanske läge att skilja på hund och mannen då??

Ja vad vore världen utan google. :D Letade både under Mayas berättelse och ägarens namn ( den stavining som nämnes ovan) på tv.4. Hittade noll om detta. Man måste ju veta exakt var man ska söka. Tack för länken.

*typ kl*
... och jag tingade valp innan de var födda - träffade valpen första gången samma dag som vi hämtade den.

KL

Jag börjar genast tänka på att det har med hormoner och beskyddande av hennes valpar att göra om hon inte visat detta beteendet innan. Varit med om världens goaste hästar som man får passa sig för första veckan när dom varit med föl då dom gått till anfall, just av instinkt att skydda sin avkomma sen är det hur lugnt som helst att handskas med fölen. Sen är det inte ok att hugga det menar jag inte men om det finns en klar anledning till detta tragiska fallet så är det ju bra att dom gör en rejäl utredning för att kanske komma fram till att hunden inte är agressiv. Bara inte hunden blivit förstörd psykiskt av denna kassa behandling hos polis, vadå inte fått rastas utan stått bunden så länge?

Sen har alla djur gränser vare sig människan vill eller ej, att tex snubbla över en hund anser inte jag vara konstigt om den skulle markera av ren rädsla någon måtta på vad vi anser djur ska tåla ska väl ändå finnas. Råkar jag ramla eller trampa till min hund som är ovetande så reagerar hon blixtersnabbt då hon blir skrämd, morrar och hoppar till sen när hon fattat att det bara va jag är det lugnt. Skulle hon i ren rädsla om jag snubblar på henne om hon tex sover råkar hugga så är det mitt fel, det är min åsikt iaf.

:bow:
håller med i allt du skriver. man får heller inte glömma bort att hunden hade livmoderinflamation. det har nog gjort djävulsk ont :cry:

Hundar han ha en tendens att ligga ivägen, om de morrar för att man råkar snubbla eller nästan snubbla är väl ok men aldrig att hugga!
PL

Det är jusst därför jag ställer mig så undrande till denna "perfekta ägaren" som det verkar framgå i historien. Hon låter hunden gå med livmoderinflamation i nästan två veckor ( om man läser några dagar fr valpandet till omhändertagandet) med endast ett telefonsamtal till vet. Hon förvarar valparna i en hall med olåst dörr där vem som helst kan kliva in. Även ett barn. Hunden har enligt ägaren varnat en lång stund innan hugget men ägaren gör inget för att skilja hunden från gästen. Inte snack om saken att det är synd om tiken. Men hundägaren har agerat vårdslöst och skyller allt på alla andra. Det är kanske hennes agerande i samklang med händelsen som gjorde att hunden omhändertogs?

Det är sådana saker som får mig att undra också. Med risk för att anklagas för att vara präktig, inte sjutton accepterar man ett telefonråd om man misstänker att ens hund inte mår bra. Misstänker jag att min hund inte mår bra så beställer jag en tid och åker in. Misstänker jag att det är illa, åker jag in akut.

Är väl inget konstigt med det. Jag har valpar tingade innan tikens ens blivit parad.
Jag menade att en bestämd valp på 2 veckor fått en bestämd köpare. När valpen är 2 veckor gammal vet man knappt hur den ser ut. Den har ju inte öppnat ögonen ordentligt än liksom!!
Jag tycker att det är oseriöst att sälja valpar som är 2-3 veckor, eftersom man inte har en aning om hur valpen kommer att bli. De går ju inte ens omkring. Man ser inte vad valpen har för rörelsemönster, hur bettet kommer att bli etc.

Det är skillnad på att ha intressenter på valparna och en grej att ha valparna tingade och "sålda".

Senast ändrad:

Jag tycker det är jättetråkigt att denna tik avlivas pga. sin ägare. Hos en vettig ägare hade denna situation aldrig uppstått.¨

1. Hur svårt är det att hålla oönskat folk borta (om det nu är så att ägaren inte ville ha in besökaren)? Vill man inte ha besök, lås dörren och släpp inte in folk.
2. Varför låter man tiken varna i flera minuter? Det är mer än tillräcklig tid för att leda undan tiken eller få besökaren att flytta arslet någon annanstans där han inte stör tiken och valparna.
3. Vilken idiot förstår inte att gröna och illaluktande flytningar hos en nyförlöst tik som beter sig "annorlunda" är tecken på sjukdom?

Tiken får mina sympatier, men inte ägaren och jag tycker polisen gjorde helt rätt i att beslagta tiken.

Men avlivning av en hund är ju inget straff. Om nu tiken anses ok men inte återlämnas till ägaren vilken typ av hundägare återstår då???
PL

Men avlivning av en hund är ju inget straff. Om nu tiken anses ok men inte återlämnas till ägaren vilken typ av hundägare återstår då???
PL

Om det bedöms att tiken bör avlivas är jag OK med det. Jag tycker det tragiska är att tiken öht. hamnade hos människan hon hamnade. Ägaren ska absolut inte ha tillbaka tiken och bör åtalas för vållande till kroppsskada (eller vad som nu kan vara lämpligt), men det är synd att det är hundarna som får ta smällen när ägarna är idioter.

Visst är det synd att hundar hamnar hos idioter (enligt min mening ganska klart i det här fallet) men det är ännu mer synd när hundar omplaceras på fel premisser. Är helt övertygad om att det skulle bli skitenkelt att hitta en ny ägare till den här tiken. Men en bra ägare???
PL

Om polisen anser att ägaren inte skall få tillbaka sin hund så är omplacering eller avlivning det enda andra alternativet!

Och om ägaren hanterat/förvarat hunden så som vissa texter beskriver så ska h*n inte ha tillbaka sin hund heller.

/Swat

Hur har ägaren hanterat/förvarat sin hund? Jag måste missat det?

Så du menar att när valpen är 8 v gammal så vet du exakt hur den kommer att se ut och bli?
För det första var inte utseendet intressant när jag tingade valp. För det andra så valde jag valp helt och hållet på tiken och hanens meriter så skillnaden på valpen när den är ofödd, 2 veckor och 8 veckor är lika med noll för mig om uppfödaren, tiken och hanen uppfyller mina krav.

Så du menar att när valpen är 8 v gammal så vet du exakt hur den kommer att se ut och bli?
För det första var inte utseendet intressant när jag tingade valp. För det andra så valde jag valp helt och hållet på tiken och hanens meriter så skillnaden på valpen när den är ofödd, 2 veckor och 8 veckor är lika med noll för mig om uppfödaren, tiken och hanen uppfyller mina krav.

Med ett vant öga kan man se väldigt mycket när hunden är 7-8 veckor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka