Rådi biten *bilder*

Sv: Rådi biten *bilder*

Tack för att du förtydligade. Jag har fått ett väldigt bra intryck av dig och din hundhållning så jag kände att du säkert hade dina skäl, men säker är man ju aldrig förens man frågat.
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Tack ;-)

En uppdatering ang. benet. Idag togs dränet bort och såret ska nu få en chans att läka ihop. Rådan är supersnäll när man håller på med benet, och de på djursjukhuset var förvånade att det bara var att hålla upp benet och klippa stygnen. Det enda som är synd, enligt Rådan då, är att man inte ens får slicka lite grann.

DSCN4760.jpg
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Urk! Fast det såg ju ljust och fint ut. Hon måste ha blödit en del när hon blev biten? Dom ser ju ganska djupa ut?
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Stackarn, vad hon ser ut. Han måste ha bitit med all kraft. En sådan hund bör ha en munkorg för att inte ägarna ska få ännu fler tråkigheter. Nästa gång kan det vara en riktigt liten hund som blir tuggad på.
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Urk! Fast det såg ju ljust och fint ut. Hon måste ha blödit en del när hon blev biten? Dom ser ju ganska djupa ut?

Dom är ju mer uppskurna nu, eftersom dränet suttit där och töjt ut dem lite. Det blödde, men inte katastrofmycket. Det är öppet under huden hela vägenfrån det vänstra djupa såret till det längst åt höger.

Det varar inte eller så nu, bara ljus sårvätska, så det är positivt, och hon haltar inte heller. Helst vill hon nog träna, men hon är lite matt och sover mer än vanligt, så hon ska få slippa.
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Jag är glad att din hund är på bättringsvägen och att din sambos hand klarade sig bra. Läkningen för din hund ser ut att gå åt rätt håll och att nya hundmöten har gått som de ska. Bra också att ni krävde den ersättning som ni skall ha av hundägarna. Jag hoppas verkligen att dessa hundägare tar till sig händelsen, även om det tragiskt nog inte verkar så. Hur kan man glömma en sådan incident så snabbt?

Det är verkligen en gåta hur flertalet hundägare ser på det här med hundmöten. Och att dessa heller inte förstår vilka skador som kan uppkomma - inte bara de fysiska.

Vi stötte själva på en man med hans Schäfertik för något år sedan när jag var ute och motionerade med min JRT-tik. Då min hund blivit attackerad mer än en gång av lösspringande hundar ropade jag till mannen att koppla sin hund när den sprang mot oss och slutligen började cirkulera. Min tik klarade sig att hålla sig lugn till en början, men när mannens hund kom närmre och närmre i cirklar, blev hon både upprörd och snackade på ett vis som bara terrier kan. Det gjorde givetvis Schäfern än mer negativ inställd till min hund. När mannen hör att jag BEORDRAR honom att koppla sin hund, ler han bara - får fortsatt inte tag på sin hund då den hoppar iväg ifrån honom och fortsätter cirkulera kring oss - och mannen säger samtidigt;

Det är alltid det bästa tjejen, att du släpper hunden din lös. Det är så hundar gör upp!:eek:

Mitt svar på det, fick både Schäferhunden och dennes ägare att gå vidare! Makan!

En tröskkorv till din älskade hund!
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Urk. Precis när jag tyckte att allt gick bättre och att såren läkte fint och att hon använde benet som vanligt, så måste hon ha trampat snett eller något imorse på promenaden. Från att ha gått normalt började hon plötsligt nicka lite med huvudet mot onda benet till. Ok, tänkte jag, vi går in och vilar. På väg in försökte hon få springa lite så då verkade det lindrigt.

Efter en kortare vila inne stöder hon inte alls på det. Ringde Bagis akut, men de tyckte inte att jag skulle komma in med henne. De sa att om hon äter och dricker och kissar (hon gör allt) så kan hon lika gärna vila hemma. Det är ju knappast en fraktur eftersom hon fortsatte hoppa och studsa efter att det hände, så det lutar åt att hon trampat snett eller så. Kanske har det inte alls samband med bitskadan, eller så var hon redan försvagad där pga av såren och därmed mer benägen att göra illa sig där igen. Jäkligt trist iaf, och nu ligger hon och blänger i sin säng. Husse fick lyfta henne ur bilen.

Tassen är inte svullen eller varm (are än allt annat), men hon reagerar om man böjer benet i vristen.
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Bagis har knökfullt just nu.
Jag var dit med Loka igår e.m. efter att har ringt in och blivit tillsagd att åka akut (fukteksemet) och blev informerad om att de hade väntetider upp till 3-4 timmar och blev erbjuden att få låna ett rum och en rakmaskin och fixa det själv, vilket jag gjorde.
Ringde två andra kliniker och det var samma där, helt omöjligt att komma in.

Likabra att ta det ordentligt lugnt över helgen så länge hon verkar må bra, inte får feber eller benet svullnar upp. Hoppas hon blir bättre och kan ta vilan med "ro". :)

(Fukteksemet visade sig gå från örat ner till under hakan.... Mindre kul historia.)
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Ja, fast bättre än i helgen. Vi åkte in till hennes vanliga vet. på måndagen, eftersom den veterinären hade sett såren osv. Söva hunden igen, raka och böja och röntga 4 rutor. Inga frakturer, och inget större verkar av. Möjligen bursit, dvs inflammation i en bursa, eller svullnad pga feltramp.
Nu får hon metacam i tio dagar, går med stödbandage och har strikt koppelvila. 5 dagar avklarade, 8 to go. Hur 17 det ska gå, hon är ganska pigg.

Med bandaget + toffla (floppatoffla) är det svårt att se hur halt hon är. Hon släpar tofflan lite i marken, men hon är avgjort bättre än i helgen iaf.

Tretusen till for iväg, men det räknar jag med att försäkringen täcker. Hoppas iallafall.
 
Senast ändrad:
Sv: Rådi biten *bilder*

IMG_0164.jpg


Så här såg man ut hos veterinären. Fortfarande lite snurrig och vill nicka till.
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Stackars Rådan!! Hoppas hon snart är bra så ni kan få lite lugn och ro med popcornet :D
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Popcorn var ordet. *Fjonk, fjonk* Följt av *flop, flop, flop*
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Det händer en del på en gång märker jag. Det brukar ju vara så. Hade min bästa väninna varit medlem på forumet hade hon svarar en mening: Murphys lag .... :grin:

Nåja, jag är glad att det går framåt i alla fall. Och hoppas att vovvsing snart är 100% igen!
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Instämmer!
Ledsamt när de inte får vara krya.
Rådi verkade ju helt OK hos Gnist.

mvh
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Ja, då var hon ok. Såren hade läkt och jag såg bara en liten ömhet när hon gick på ojämnt underlag, tex den grova grusgången. Troligtvis har tassen ändå varit något försvagad och mer benägen att vricka sig.
 
Sv: Rådi biten *bilder*

När det blir så pass djupa sår/skador, så brukar sådant hända tyvärr.

Min hanes ena framben, som jag skrev om tidigare, blev försvagat ett tag efteråt. Han blev lättare överansträngd exempelvis, och kunde då visa ömhet.

Tyvärr har han också fått ett något kortare steg på just det benet, varför kan dock inte veterinären förklara direkt. Men det är inget han lider av, och det är inget som syns om man inte känner honom och hans steg väl..
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Ja, jag har ändå försökt ta det lugnt. Dvs, inga hopp i träningen, men hon har fått köra tex linförighet och sådant. Några spår har hon fått gå, men dem går hon ju lugnt. Söken har varit enstaka och korta osv..

Jag tror jag har kommit på när hon gjorde illa sig. Hon snurrade runt efter bollen just när jag belönade, och då hörde jag som ett litet "Uff" från henne. Antagligen vred hon till benet då, i en rörelse hon har gjort tusen ggr förut, men just nu höll inte benet.
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Aah, just att vrida ben är ju rätt stor risk för skador, typ stukning/vrickning..

Hon kanske skulle behöva lite mer ordentlig koppelvila ett tag, så att det verkligen får läka ihop på riktigt?
Jag fick ordination om koppelvila och korta promenader i minst 2 veckor, eftersom alla stora hål och fickor satt precis vid leder, ända in till ben och liknande.
Jag höll honom dock kopplad utan bus, lek eller annat i nästan 4 v, pga hans tandoperation som blev uppskjuten så länge. Eftersom han gick på hög dos av Rimadyl pga den onda tanden, så vågade jag inte lita på att han inte var halt längre ju..

Hans lilla överkänslighet i det benet satt i ungefär 1 månad till, då han kunde visa tecken på ömhet efter att ha lekt med andra hunden och det gått för hårt till. Andra såg det förvisso inte, men jag som känner honom såg dom små tecknen - så nu i efterhand är jag glad att jag fick koppelvila extra länge faktiskt.

Nu, 1 år senare, har han bara massor av rosa fläckar på benen och halsen, där pälsen aldrig kommer ut igen :D
 
Sv: Rådi biten *bilder*

Efter bettet var hon i vila ca 15 dagar, och på veterinärens inrådan fick hon börja röra sig ordentligt då. Enl. veterinären fick vi tom fjällvandra då, som vi ursprungligen hade planerat, men vi gjorde aldrig det, utan vi hyrde stuga och lämnade hunden i när vi själva gick lite längre. Tydligen räckte inte detta iaf, för efter ca 10 dagar till kom hältan då. Nu är vi inne på tio dagar av absolut vila (dvs koppelpromenader), och efter det blir det väl en lugnare period beroende på hur hon ser ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp