Rådlös och behöver hjälp.

D

DancingFox

Vad gör man om man har en grupp på kurs med hysteriska ungar?
Hur får man dem lugn på ett bra sätt?
Hur väcker man deras lust att lära?
Hur får man dem lugna?
Hur får jag en grupp som inte vill lyssna att lyssna?
Hur får jag disciplin på dem?
:confused: :confused:

Föreställ er en kursgrupp där eleverna travar hyfsat själva och sitsen är si så där. En av ungarna blir hysterisk och börjar skrika så snart sin ponny tar ett snabbare steg eller inte svänger dit ungen vill. Plötsligt vill inte ungen rida mera eller vill bara skritta, ungen har bra sits, men börjar stortjuta och skrika, springer iväg en lång stund på toa. En annan unge blir hysterisk för att hennes ponny inte svänger ordentligt på volten. De andra gruppen vill galoppera, men så snart de två andra får höra ordet så blir de hysteriska och vägrar göra något, fastän de i trav klarar båda två mycket bra fältsits. Gruppen får hjälp för att ett par av ponnyerna lättare ska kunna galoppera, när de svänger, får de gruppen panik, drar i sina hästar och svänger mot mitten och vägrar göra mera. :mad: :cry:
Gruppen vägrar lyssna ordentligt och små saker händer pga att de inte lyssnar. :o :mad:
Nu står jag helt rådlös och vet inte hur jag ska lösa detta, så att ungarna trivs i gruppen och försöker lära sig något. Jag försöker hålla dem aktiva, men så snart jag säger ett kommando, så är det någon som protesterar och säger att den inte vill och skapar lite av panik, hysteri m.m. i gruppen. :mad: Måste få dem att trivas så att stället inte förlorar sina kunder pga att jag inte kan hålla ordning på gruppen. Nu behöver jag hjälp ifrån duktiga bukare här!! :bow:

Sv: Rådlös och behöver hjälp.

Jag hade börjat med en teorilektion där ni går igenom ridbanans regler. Vad gäller? Vad måste man tänka på. När det gäller galoppen hade jag väntat med det. Traggla volter, serpentiner, slalom etc. ett tag till... alternativet är att du springer med de som vill galoppera medan de övriga står på medellinjen. Jag tycker att du ska vara stenhård med vad som gäller när det kommer till avstånd etc så inga olyckor händer. Lycka till! Jag vet att det inte är lätt ;)

Nu har de kommit lite framåt redan och det går lite lättare, men det finns fortfarande tendenser till hysteri, evigt springande på toalett, gråt och jag försöker vara stenhård. Fick lite hjälp av chefen på stället här och då kom vi fram en bit och de lyssnade lite på honom, men fortfarande är det tufft. För mig känns det just nu skönt att det är bara en veckas kurs. De har fått teorilektion tjejerna men de har svårt att koncentrera sig på sitt utan struntar i sitt och bryr sig mest om tempo på andra osv osv. För mycket tjafs, men jag försöker vara hårdare.

Nu är det ltie svårt att vet ahur du lägger upp dina lektioner.
Vilken åldersgrupp är barnen i?
Var pedagogisk. Lekar samtidigt som man lär ut något nytt, är otroligt lärorikt och fastnar bättre i barn huvuden. De kopplar det till något kul.
Vnta med galoppen till alla känner sig säkra. Om det är två som verkligen vill galoppera, be alla barn ställa sig i mitten, och låt de två galoppera ett varv på fyrkanten.

Gör balansövningar, så som släppa stigbyglar i skritten (trav är nog läskigt), "plocka äpplen" rulla med tårna. Rid mellan koner, rid roliga övningar och ridvägar.
Få de att rida till musik om det är möjligt, det är ett väldigt bra sätt att få de lugna.
Koppla allt lärande till lekar, och förklara för dem så att ett barn förstår. Om de skriker och ponnyn bli rädd kan du säga; "om du skriker sådär högt får "trixie" ont i öronen, och då kan hon bli lite rädd. "Trixie" är väldigt rädd om sina små öron förstår du."
Skoja till allt, gör saker som barn tycker är roligt, lek och få de att skratta. Att vara sur och irriterad hjälper inte mycket, även om jag vet att det är svårt att koppla bort den känslan. Barn tar till sig känslor väldigt lätt, och blir lika irriterade som du är.
Hoppas att det löser sig.

När man hör din historia undrar man ju om det är barnet eller föräldern som så gärna vill gå på ridlektion och lära sig rida. Först och främst måste ju motivationen finnas där.
Med tom ganska små ungar kan man ta var och en för sig i tur och ordning och intervjua dem om varför de börjat rida, vad de har för mål med sina lektioner. Sen kan man bygga ut ifrån det.
Var och en behöver en plan. Även om man är liten. Då vet man åt vilket håll man är påväg och har lättare att focusera på vad man gör.
Lättare sagt än gjort, jag vet, men jag tror fortfarande på förberedande enskilda samtal inför varje termin.
Även om man är en grupp, är ju varje barn en enskild person/ryttare, och varje häst en speciell individ, och de två bör ju också någorlunda passa varandra.
Svårt, men kanske värt att prova ;)

Det här är en veckas kurs som tar slut i övermorgon och nu har de kommit en bra bit framåt. Lite mindre hysteri är det, men tendenser finns fortfarande kvar sedan jag skapade tråden.
Gruppen är ganska komplicerad liten grupp på fyra personer. När de äter m.m. ordentligt innan så är det allt OK, när de slarvar så har de mindre energi och lätt för gråt.
Åldern på dem är två på 12 år, en på 10 år och den yngsta är 7 år. De har hästar som är anpassade till dem, nosgrimmor är också ändrade på flera av ponnyerna. Då ponnyerna var lite fräcka och inte lyssnade när de gick på engelsk nosgrimma, så bytte vi till remont och nu är även ungarna positivare. Grupper galopperar nu så smått, travar över kavaletti utan problem och hoppar lite smått på hinder som inte är högre än 40 cm. Den yngsta har lite problem då ponnyn ibland hoppar lite för stort, men det är för ponnyn är så glad och har tävlat när den var yngre.
Kursen här har ett visst dagsprogram och de lär sig mycket undertiden de är här. Då de rider flera timmar per dag, har timmes teori och timmes voltige till häst.

Det här är en veckas kurs, ej en hel termin. :cool:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 723
Senast: Juli0a
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 278
Senast: lillamy73
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 147
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 033
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka