Rädd för att gå ut?

S

Siggesagg

Hej!!

Min katt blev anfallen av två lösspringande hundar för två veckor sen när vi var ute i sele. Han klarade sig fint, men var av natruliga skäl lätt skakad.... jag lät honom prommenera runt en stund till och har sedan gått ut som vanligt efteråt för att han INTE skulle bli rädd, men nu två veckor efteråt har det totalvänt. Nu tassar han runt med halvraggig svans så fort vi är ute och hoppar högt för minsta lilla. Och kommer en hund eller människa så får han panik....

så frågan är: hur tränar man upp honom igen? Vill ju att han ska kunna umgås med min familj på vårt landställe utomhus utan att få panik och springa bort. och Kommer han bli "normal" igen?

Någon som har nån liknande upplevelse?
 
Sv: Rädd för att gå ut?

Min ena katt är också rädd för att gå ut. Jag har provat ha henne i sele och koppel några gånger, men hon vill mest bara springa in igen. Inte helt omöjligt att hon blev en aningens avskräckt när hon lämnades i ett dike i vintras av någon mindre vänlig själ..

Jag ser ingen mening med att tvinga ut henne när hon uppenbarligen inte vill, utan jag har nätat in balkongen istället, där sitter hon gärna och filosoferar på säkert avstånd från allt som har med diken att göra. Hon får vara inne helt enkelt. Men om du vill att han ska gå ut kan det nog vara en idé att bara sitta ute med honom. Ta med dig en filt och sitt, sitt och åter sitt. Lek lite med gräset eller nått sånt som kanske kan få han på andra tankar. Det kanske kan funka. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
154
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
785
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 355
Senast: Murphy
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp