Rädd för att träna sönder hästis

S

Silly

Köpte mitt 13 åriga sto från en ridskola för två veckor sen. Där har hon gått i två år, 3-4 timmar om dagen, mest i ridhus och paddock men ute någon gång ibland också. Innan detta har hon gått som tävlingshäst i hoppning upp till 1,30.

I sommar har hon inte gått alls, när vi tog hem henne hade hon varit igång några veckor och gått 1-2 timmar om dagen. Muskelmassan är obefintlig och hon var inte jättemaffig när vi tittade på henne i juni heller.

Bild1
Bild2
Bild3
Inga superbilder men nåt iallafall...

Vi har mycket grusvägar och jag rider i vanliga fall ut mer än jag är i paddocken. Eftersom hon trots allt har gått 1-2 timmar om dagen och mer innan dess försöker jag rida 1-1,5 timmars pass och lägger in lugna dagar efter extra ansträngande pass.

Hon behöver alltså få mer muskelmassa och vänjas in på hårdare underlag.

Min fundering är ang hur mycket jag ska rida, hur jag ska rida och hur fort vi ska gå framåt med intensivitet och längd på passen. Jag försöker hålla till i paddocken lite extra eftersom det är det underlag hon är van att gå på men har skrittat henne på asfalt och grusväg (även lite trav där om det regnet eller funnits gräskant och galopp på de allra mjukaste vägarna) för att stärka ben och leder. Vi har hopptränat två gånger på två veckor, upp till 90 cm, annars är det 1 gång varannan vecka och gymnastikhoppning mellan träningarna. Galopperat har vi mest gjort på fält, har haft lite intervallträning med henne men hon blev inte trött...

Är det rimligt? Min tanke är att jag ska växla mellan klättring, långa skrittpass (hur långa?), gymnastikhoppning/markarbete, dressyr, hoppträning, intervallträning och tömkörning. Är det något jag missat? Hur ofta och hur mycket av varje träningsform? Kan man träna muskler dagen efter eller innan man jobbat på benens hållbarhet? Hur mycket vilo/lugna dagar behövs?

Tacksam för svar
//Silly
 
Sv: Rädd för att träna sönder hästis

Kom igen är det ingen som ens har lite koll? Förslag på litteratur annars?
 
Sv: Rädd för att träna sönder hästis

Bara man lägger upp träningen på ett bra sätt så tror jag att det är väldigt svårt att "hinna med" att rida hästen för mycket.

Samtliga mina hästar (som är ridbara) tränas och rids 5-7 dagar i veckan, och då är det många gånger 2-4 timmars ridning per dag, uppdelat på 1 eller flera ridpass om dagen.

2 dagar i veckan rids de på ridbanan ca 2 timmar / dag. Sen kan det bli vid enstaka tillfällen ytterligare nån gång i veckan på ridbanan.
Varav en gång i veckan lite gymnastik hoppning på låg nivå (50-70 cm) Nån gång i månaden lite högre hinder)

Mest rids dom ut, ett par gånger i månaden kör vi snabbträning, annars är det mest lite konditionsträning ute 7 varvat med skrittturen och lite lugnare ridning.

Jag tror att det är viktigt med variation med träning och efter ett hårdare pass, låta hästen återhämta sig en eller kanske ett par dagar. men med vila betyder inte att man måste låta hästen vila helt och hållet i hagen, utan vila för mig kan mycket väl vara en halvtimmers skrittpromenad med hästen. Sånt kan få bort stelhet efter ett hårdare pass.
Sen är det nog vädligt indviduellt från häst till häst hur man bör lägga upp träningar. man måste se hur kondition och muskler och sånt är med just den hästen man vill träna med.

Kanske ett lite rörigt svar, men detta är hur jag tränar och rider mina hästar (med medryttares hjälp också)
 
Sv: Rädd för att träna sönder hästis

Ok, tack :)

Fråga bara: Om vi säger att jag har hoppträning en dag, 1 timmes ridning i paddocken och 1,5 timmes skritt och trav på grusväg för att komma till tränaren och hem igen, kan man då skritta och trava lite på grusväg och asfalt 1-1,5 timme dagen efter för benens skull? Fick ta bort min förra häst på grund av pålagringar så jag är såklart orolig för den nya med...
 
Sv: Rädd för att träna sönder hästis

Antar att du redan har med men glömt att ta med det i inlägg, men ska ändå vara jobbig och påpeka att vila! är jätte viktigt.. men som sagt så vet du nog redan det :)
 
Sv: Rädd för att träna sönder hästis

Absolut ingen expert men det som slår mig när jag läser vad du skriver är att hästens grundkondition verkar det absolut inte vara något fel på, alltså tycker inte jag att du behöver jobba nämnvärt på det. Det som är hennes problem är att hon är omusklad och har ingen hals, alltså måste du jobba på det, och då är det väl klättring/jobba i form på ridbanan som gäller?

Samt som du säger, vänja henne sakta med hårt underlag.
Du kunde göra som de gamla jaktgubbarna i England inför jaktsäsongen: börja med 10 min på asfalt några dagar i veckan och lägg på fem minuter varje vecka. När du skrittar 30 min på asfalt utan problem kan du börja lägga in korta travpass och öka eftersom.

Just a thought :idea:
 
Sv: Rädd för att träna sönder hästis

nackdelen med hårda grusvägar är att det sliter så förbaskat mkt på skor samt hovar. Jag är även nojjig och travar sällan på hård grusväg, bara då det regnat eller har snö på som sviktar.
 
Sv: Rädd för att träna sönder hästis

Personligen så tycker jag att du ska börja med att jobba lite hårdare varannan dag och ta det lugnare varannan. T.ex:

markarbete
rida ut
intervallträning
rida ut
dressyr
rida ut
hoppning
rida ut
klättring
osv.


och när du rider ut så är det då lite lugnare mer kravlöst mest skritt och jogga lite i traven, någon galopp på en äng osv. mjuka upp lite efter gårdagens lite hårdare pass så att hästen sedan är mjuk igen till dagen efter. 1-1.5 h är väll ganska lagom, rider du dressyr kan du ju t.ex. värma upp 15 min rida aktivt 30-40 min och sedan skritta av ute t.ex. du behöver ju inte rida hård dressyr i 1,5 h och detsamma gäller ju intervalltränigen m.m. sedan kan du ju även lägga in mysiga uteritter på 2,5 h eller tömköra i 30-40 min någon dag. som sagt, jag tror på variation. Efter ett riktigt hårt pass eller när det känns lagom kan det även vara bra att lägga in en vilodag eller att man bara promenerar med hästen. sedan angående dina asfaltsvägar har jag lite svårt att utrycka mig men att skritta på dem en stund någon gång i veckan är nog bara bra men jag skulle inte överdriva det!
 
Sv: Rädd för att träna sönder hästis

Personligen så tycker jag att du ska börja med att jobba lite hårdare varannan dag och ta det lugnare varannan. T.ex:

markarbete
rida ut
intervallträning
rida ut
dressyr
rida ut
hoppning
rida ut
klättring
osv.


och när du rider ut så är det då lite lugnare mer kravlöst mest skritt och jogga lite i traven, någon galopp på en äng osv. mjuka upp lite efter gårdagens lite hårdare pass så att hästen sedan är mjuk igen till dagen efter. 1-1.5 h är väll ganska lagom, rider du dressyr kan du ju t.ex. värma upp 15 min rida aktivt 30-40 min och sedan skritta av ute t.ex. du behöver ju inte rida hård dressyr i 1,5 h och detsamma gäller ju intervalltränigen m.m. sedan kan du ju även lägga in mysiga uteritter på 2,5 h eller tömköra i 30-40 min någon dag. som sagt, jag tror på variation. Efter ett riktigt hårt pass eller när det känns lagom kan det även vara bra att lägga in en vilodag eller att man bara promenerar med hästen. sedan angående dina asfaltsvägar har jag lite svårt att utrycka mig men att skritta på dem en stund någon gång i veckan är nog bara bra men jag skulle inte överdriva det!

Varför skulle utritt vara mindre ansträngande?

Hälsning Maja
 
Sv: Rädd för att träna sönder hästis

nackdelen med hårda grusvägar är att det sliter så förbaskat mkt på skor samt hovar. Jag är även nojjig och travar sällan på hård grusväg, bara då det regnat eller har snö på som sviktar.

Fast jag har en 27 årig tant som är riden i 12 år på just hårda grusvägar, har inte så mycket annat här, och när vi rönkade henne för 2 år sedan fanns inte en enda pålagring på henne. Enda gången hon varit halt utan synlig sårskada, och då var det hovböld så....
Är inte grusvägen som en asfaltsväg, för det finns ju sådana grusvägar också, så tror inte jag att det är så stor fara.
 
Sv: Rädd för att träna sönder hästis

Nu tror jag att du missförstod mig lite, det behöver det absolut inte vara! Vissa av de "hårda" dagarna är ju t.o.m uteritter t.ex. klättring och intervallträning! För att citera mig själv

Och när du rider ut så är det då lite lugnare mer kravlöst mest skritt och jogga lite i traven, någon galopp på en äng osv. mjuka upp lite efter gårdagens lite hårdare pass så att hästen sedan är mjuk igen till dagen efter

visst kan man ta det lugnt på ridbanan också men personligen så tycker jag att det är mysigare ute!
 
Sv: Rädd för att träna sönder hästis

Har hon stått hela sommaren måste hon skrittas och travas igång innan du hopptränar tycker jag. Det är för hög skaderisk. Jag skulle skritta någon timme om dagen kombinerat med lite jogging några veckor. Tömköra, promenera osv. När kroppen är igång igen får du bygga muskler successivt och träna mer. Tänk på fodret så hon har att ta av till musklerna! Hellre motionera lagom varje dag med varierade pass än att träna hårt några dagar i veckan under uppbyggnaden.
 
Sv: Rädd för att träna sönder hästis

Om du successivt börjar skritta på hårt underlag, och senare travar lugnt kan du stärka senor och ligament. Börja försiktigt och öka under tex ett år. Hårt och jämnt underlag sliter mkt mindre i längden än mjukt och djupt/ojämnt.
 
Sv: Rädd för att träna sönder hästis

Varför skulle utritt vara mindre ansträngande?

Hälsning Maja

För att när du rider på ridbana går hästen i regel mer på böjda spår = tar mer på benen eftersom vikten förskjuts på ett annat sätt än om du rider rakt fram, det naturligare sättet för hästen att förflytta sig. T ex har jag hört att 10 min longering skulle motsvara 30 min ridning pga att hästen hela tiden går på volt då.
Detta med att det sliter är ju värre för ridskolehästar som ofta går flera pass om dagen och rids enformigt - nästan alltid i manege. För privathästar är detta med volter/ridbaneridning inte en så stor grej eftersom de ofta rids på ett "bättre" sätt - mer omväxlande och bara av en eller ett fåtal ryttare.
 
Sv: Rädd för att träna sönder hästis

Ja, tack det kan vara bra att tänka på men nu har hon vart igång i ca 4 veckor och igångskrittad innan dess. Jag rider dessutom mindre än hon gick på ridskolan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 090
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 649
Senast: Cambrie
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 399
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp