Bukefalos 28 år!

Rädd för fordon, tips?

acj

Trådstartare
Mitt 13-åriga ridtravarsto är en lite osäker tjej på många sätt. Mycket har vi kommit långt med men har fortfarande problem med trafik. Bor vid en asfalterad 70-väg och måste ut på den för att komma någonstans vid ridning. Alla fordonsförare kör ju inte " hästvänligt", kombinerat med rädd häst blir det ju inte så bra. Mest rädd är hon vid möte - bilar som kommer fort, har släpvagn som låter, lastbilar, timmerbilar (!!!), mc. Vill helst bara vända och dra. Har hittills kunnat få henne att stanna men hon blir ibland rejält uppskärrad och känns måttligt stabilt tycker jag. Försöker förekomma, ställa henne från fordonet, gå in en bit om det finns möjlighet, jobba med henne så att hon "glömmer" trafiken. Hon går rätt ofta i hage bredvid vägen, reagerar där bara om det är något extremt, inte på vanlig trafik. Tränat henne inne på gården och där är det inga problem. Även tränat lite på mindre väg men stora vägen är inte så lätt att öva på. Tips om fler åtgärder tas tacksamt emot.
 

Liknande trådar

Ridning Gör en ny tråd nu då den andra verkade bli missförstådd och så vidare. Hej! Jag har börjat rida en häst som är 8 år gamal och inte är...
Svar
13
· Visningar
1 706
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: Kiwifrukt
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
1 949
Senast: vanimelde
·
Hästhantering Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??........ja det är min fråga. Har två hästar på gården, det äldre stoet kan inte ridas...
Svar
17
· Visningar
1 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp