Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

moon

Trådstartare
Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??........ja det är min fråga.
Har två hästar på gården, det äldre stoet kan inte ridas ut...........går inte in på det i denna tråd.
Har en unghäst på snart 4 år som jag påbörjat inridning, som flutit på utan problem. Har nu sakterliga börjat vänja honom att rida ut i skogen ensam el området bara.

1:a gången gick min sambo med & han var lugn & bekymmerslös. lite små rädd för saker han aldrig sett bara, men det gick över snabbt.

2:a gången red jag samma runda själv, tog dubbelt så lång tid. Tyckte det var duktigt av honom. Han står bara still om han blir rädd för något, lite som en åsna *ler*

3:e gången red jag en ny runda, idag då. Vi bor på en rätt så trafikerad väg så vanligen undviker jag den. Men nu när påsken står för dörren är det mycket lugnare. Så jag promenerade ut med vägen med honom, utan problem. Tog mig förbi en dubbel s-kurva som jag inte vågar rida igenom om en lastbil el. motorcykel far förbi. Då dom kör snabbt på våran landsväg.

Försökte ta mig upp på honom från en pall hos grannen, vilket tog en halvtimme, men skam den som ger sig.Resten av turen gick hyffsat, nervös inför allt nytt han aldrig sett, men han litade på mitt omdöme kändes det som.

När vi var nästan hemma var jag tvungen att ta mig upp på landsvägen igen ca 200 m innan vi kom hem. Då kom en cityj eep liknande fordon som hade ett mycket högt motorljud, förmodligen turbo med. Vinkade åt dom att sakta in, vilket dom gjorde.

När jag sedan fick honom till sidan av vägen började dom köra.............då for vi iväg, så jag han inte göra ett nytt stopp tecken åt chauffören, utan hade full sjåå att stoppa honom från att trava längst med bilen.

Han blev rädd för det höga motorljudet bakom sig uppenbarligen. Han är ju snäll så det löste sig snabbt. När vi möter personbilar trippar han bara lite på sidan & det går snabbt över så snart bilen åkt förbi sakta.

Jag fasar för om det hade varit en timmerbil el. trailer som inte kan bromsa så fort & oxå har ett högt motorljud & vindomfång som hästen känner av. Vi har inga väg grenar heller här !!

Hur sjutton lär man en unghäst att bli trafiksäker på en sådan här väg som lastiblarna kör på dagligen, motorcyklisternas favoritväg när solen kommer fram & timmerbilar i skyttetrafik vid säsong ????? Han behöver trafiktränas, hör till allmänbildning tycker jag.
Har ju svårt att få någon att gå med mig vid vägen då jag är ensam hemma på dagarna.
Min andra häst kan jag hoppa upp på från vad som helst ute om jag blir tvungen att hoppa av, men unghästen är nästan 175 i mankhöjd & jag fixar inte att hoppa upp på honom från stigbygeln. Då jag har massor av skador i rygg, nacke & axlar.
I paddocken går det bra att hoppa upp då han känner sig trygg, men inte ute.

Så hur fixar ni ensamryttare trafikproblemen ??

Säg inte att jag ska sälja hästen & köpa en mindre som jag kommer upp på, för det har jag redan försökt med förra året, då jag tycker han är för hög. Han skulle inte bli mer än 167 cm var det tänkt, om man ser till hans föräldrar. Men nu är det som det är, för göra det bästa av läget.

Tanken är att försöka sälja honom senare då utbildningen satt sig ett tag & det vore ett stort plus att han blev trafikvan. Han har inga problem att rida ut själv med mig, utan bara bilar bakom rumpan som far *ler*


Skulle kunna promenera mer på vägarna med honom om jag visste att jag kom upp då vi vikit av till småvägar. VIll ju att han ska få uppleva naturen med & inte bara ridas i paddocken.Kan inte promenera med honom i skogen för långa turer, då min rygg & axlar inte fixar att gå långt.
Han går i hagar direkt anslutning till vägen, så han är van att se & höra trafiken dagligen 12 timmar om dagen.

Finns det någon lösning på mitt problem tro ??
 
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

Du får väl träna med bilar/mc på stallbacken eller i paddocken...

Såg nu att du frågade hur man tränar ensam. Du kan väl ta honom i grimskaft och sätta dig i bilen och gasa/tuta så han vänjer sig vid ljudet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

Jag har ena hagen ligger utmed våran grusväg och där går det bra att komma farande och tuta och leva rövare när dom står utmed staketet. Dom far iväg första gången, sen bryr dom sig inte.. Så gör jag.
 
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

Om hagen ligger i anslutning till vägen så borde ju promenaden ut till vägen inte vara så lång?
 
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

hej
jag hade gått fram och tillbaka på denna väg som du ska rida på, sen hade jag bett din sambo åka förbi och tuta och gasa när du går i jämte , när han känns trygg i att det kommer massa bilar och lastbilar, då hoppar du upp sen rider du bara en liten bit på denna väg, ställer dej någon stans vid vägen där du inte är fara för bilarna och dej själv sen står du där tills du känner att det känns bra sen går du hem,men blir han rädd så får du vänta tills han har lugnat sig.så håller du på tills både du och han blir trygga.
sen detta med att han ska stå still tills du har hoppat upp kan vara en lång process. men börja med att han ska stå still när du sadlar han får inte gå ett steg,gör han det så ställ tillbaka han där ni började, och håll på så tills han står där. sen när du har kommit så långt att du ska komma upp på han så är det samma sak att flyttar han på sig så flyttar du tillbaka han till där han stod, han får inte gå ett steg fram, för låter du han gå ett steg en dag så går han två steg nästa dag, så det gäller att vara lugn och han tålamod, för blir du arg så kommer du aldrig upp.
lycka till skriv hur det går mvh pillan
 
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

Tips 1:
Ta häst och en fikakorg med dig och sätt dig vid vägkanten och koppla av. Hästen registrerar att du struntar i trafiken och ser den snart som inget att bry sig om.

Tips 2:
Bäst givetvis att lära hästen stå still oavsett! Annars så kan du greja en förlängning att haka på stigbygeln (om det inte funkar att släppa ner den). Två krokar på 20-30 cm längd med ett fotsteg i änden. Bara att haka loss när du kommit upp.

LIA
 
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

Till LIA: Inga väggrenar & diken ,så det blir svårt att få plats. Det som är närmast är våra hagar el åkerskanterna, men där är han aldrig rädd, Utan bara uppe på vägen som inte har någon väggren, utan dikenena är i direkt anslutning :) Har ju skojat om att man borde ha med sig en repstege, så din variant var inte dumt. Då nuvarande stigbygel inte räcker till ,till en stel äldre ungdom *ler* Får försöka komma på en lösning på det, tack:)

Pillan: Bra idé om sambon, inget jag tänkt på att han kan göra.
Får parkera mig precis utanför gårdsplanen i sadeln & invänta fordonen, oxå en bra idé som jag inte tänkt på. Vilket jag kan göra då jag är ensam på vardagarna. Men jag tror problemet är då dom kommer bakifrån & låter ,så jag kanske ska vända hans bakdel mot vägen........................ & träna. När vi går till hagen så klarar han att se lastbilarna fara förbi då vi ska över vägen nu ,men det har tagit tid......länge varit rädd för det ihagen, men inte längre.

Däremot är det hopplöst att få han att stå still på stallgången då jag sadlar, går ALLTID fram & tillbaks då han ryktas, betslas.........ja allt you name it.


Det mest irriterande är att han skrapar med framhovarna jämt, rastlös uppbunden. Detta har han hållt på med sedan han var 2 år gammal. Vet att det är mitt fel, har försökt att säga till..........men tröttnar till slut då våld måste tas till, som att daska till benet han skrapar med & höja rösten.
Han vinner alltid *suck*
Han försöker nafsar ofta, vilket han gör på både människor & djur, Har blivit mycket bättre (80% bättre) , men han försöker så gott han kan. Säger nej skarpt el slår till han på mulen med öppen hand, för att markera om han inte lyssnar på NEJ.............han är mycket envis, fux & konvex nosrygg sägs ge denna envisa personlighet :eek:. Men han är världens snällaste i både ridning & hantering.
Hur kan jag bli av med denna rastlöshet utan att ta till för mycket hårda ord, något som biter på honom hela tiden ?Känner mig totalt misslyckad med detta problem, som han uttnyttjar till fullo så klart :banana:

För visst överför han det i paddocken då man ska sitta upp. Tar alltid en stund att komma upp, men hjälp av en staketsida, annars går det inte alls,då han alltid vänder sig ifrån pallen el backar.
Ska jag bara justera honom då han står fel utan att säga ett ord, & sitta upp då han står helt still först ? Han går ju iväg med så fort man hoppat i sadeln, tar någon sekund innen man hinner fånga upp honom.

Tillbaks till stallgången, han borstas varje dag , rids varannan dag. Hur korrigerar jag då jag mockar & han står på stallgången ? Jag ropar nej, vilket funkar 2-3 sekunder, sedan är han igång igen. Blir jag arg & slår till hans ben lätt så varar det kanske 1 min om jag har tur. Likadant när jag ryktar. När jag vill att han stå längst fram, backar han ALLTID tillbaks & vill ha sista ordet. Tycker jag bara får hans respekt då jag blir arg vilket försämrar våran relation. Så jag har inte kommit på någon snabb lösning till detta problem som inte förstör våran relation. Han vinner helt enkelt alltid striden om ordningen på stallplanen :devil:

Han försöker nafsa stoet ibland då vi går ut i hagen, räcker att hon drar öronen bakåt & ser arg ut, så vågar han inte. Hur åstakommer jag den effekten *ler* :confused:

MUL: Alla våra hagar är utmed denna vägen ,vi bor precis vid vägen. Så jag har vägen precis utanför. Det är 70 km som gäller, men säg vem som håller det :devil:. Det är mer mellan 70-100 km/h.Måste ta mig 200 m åt ena hållet el. 100 åt andra hållet för att ta mig vidare till skog & mark. Därför måste han trafiktränas. Lite jobbigt att öppna alla hagar fär att slippa vägen, & sedan stänga alla hagar man öppnat då man är klar, lätt att glömma det. Plus att man undviker trafikträningen.

Tack för tipsen, blir så glad när ni vill hjälpa till...................:banana:

Tar tacksamt emot mer tips om att stå still på stallplanen// Ewa & Cato
 
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

Inga väggrenar & diken ,så det blir svårt att få plats. Det som är närmast är våra hagar el åkerskanterna, men där är han aldrig rädd, Utan bara uppe på vägen som inte har någon väggren, utan dikenena är i direkt anslutning
Men du har ju en utfart till vägen. Varför inte utnyttja den? Där kommer du nära trafiken och inget emellan som kan verka "skyddande".

Tar tacksamt emot mer tips om att stå still på stallplanen
En större fråga. Dela upp den i mindre bitar så du ser sammanhangen. ställ krav på att han inte flyttar/försöker flytta/tänker flytta någon hov oavsett vad du gör just då. Nolltolerans helt enkelt, men man måste börja från början med detaljerna. Små steg. Det kommer att ta tid, men har du väl befäst regeln så sitter den där sedan.

LIA
 
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

Men på vilket sätt korrigerar man bäst så han förstår att nolltolerans råder ?

Ewa
 
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

Det är som sagt en stor fråga med många tänkbara svar, fr a som man inte är på plats. Mycket hänger också på vad för förhållande du och hästen har.

Generellt så lär man hästen att stå still när man bett om det, genom att stoppa eller återställa den när den tänker eller försöker flytta sig. Man gör det enkelt uttryckt bekvämare för hästen att följa signalen "stå still" än att trampa fram och åter. Vanligen börjar man att öva signal-förståelse med mindre och enklare uppgifter.

LIA
 
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

1. Sätter han i en hage utmed vägen
2. Går mycket med han på vägen
3. Väljer tidpunkter på dygnet som det är lite trafik och rider då. Blir det för stissigt - hoppa av för din egen säkerhet. Bättre att stå på marken och ha kontroll än sitta på hästen och inte ha kontroll. Det kommer tids nog.
 
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

ett tips är att aldrig rida ut själv med din 4 åring i alla fall inte trafiken!

du kan ju alltid lära den från marken;)

ta annaars med dig en annan kompis(med en trafiksäker o lugn häst)

Lycka till!:D

kolla in bloggen! Länk borttagen enligt gällande bukefalosregler. /Moderator :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

Vi kör på stallplan med 4-hjuling, gasar extra i närheten så ljudnivån blir hög, ber bonden göra likadant m traktorn när han lämnar hösilage, jag jobbar som sopåkare och har bett min arb.kamrat som kör våra sopor att stå så nära som möjligt och gärna vänta till det pyser om bilen ordentligt osv, min unghäst är förvisso väldigt cool och han bryr sig inte

Men det är det enda råd jag eg kan ge dig att be så många som möjligt runt omkring med olika fordon om hjälp, det är guld värt.
 
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

Men på vilket sätt korrigerar man bäst så han förstår att nolltolerans råder ?

Ewa

Korrigerar och korrigerar, det tar tid för vissa och vissa lär sig fort att det blir jobbigare att inte göra det man blir tillsagd, snurrar han snurra tillbaka, går han fram 1 steg, backa 3 osv Gör det jobbigare för honom än att han gör som du säger från början

Såg att du även har problem med att han nafsar, att daska till på mulen hjälper föga, slå hellre upp armbågen mot honom, en signal som han förstår bättre eller nyp tag i mulen och släpp inte, att du daskar till mulen kan förstärka lekbeteendet. Likaså skrapet med hoven och hans vankande fram och tillbaka = du måste vara envisare än honom och vara stenhård, dvs som jag skrev göra det skittrist att bli korrigerad, det tar några timmar i anspråk men du måste vinna, inte han
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

Om ni ska svara på denna tråd så föreslår jag att vissa av Er läser igenom HELA tråden innan ni svarar. För ni svarar på saker som redan framkommit i tråden:eek:

Jag står utanför vägen vid gårdsplan morgon & kväll, då vi måste korsa vägen för att komma till hagen, då är det inga som helst problem.

Nu när jag tänker på det så är han ibland nojjig över bilen om han kommer för nära(går förbi den varje dag till & från hagen), har inte haft tanken på att köra med den intill honom på gårdsplan. Men vi går fram till den då han är på det humöret, så han inser att det är samma bil som står där som han såg förra gången. Har tagit för givet att han är van vid ljud eftersom han har vägen precis utanför med hög fordonsbelastning, men tydligen är det inte samma sak .


CBJack: Tack för dina kloka råd :laugh: Hade ingen aning att slå till mulen med öppen hand uppmuntrade lekbeteendet. Inget jag gör ofta då jag inte gillar ta till våld även om det är av mild grad, då jag inte har någon kraft i slaget (har reumatism). Har provat att nypa honom, men det som funkat bäst är att jag slagit ut armarna emot honom, då har han backat. Men det är det minsta bekymmret.

När han är uppbunden så tycker jag det är svårare när han backar, tar då fram honom. Lika fort backar han när jag gör något el. skrapar med hoven. Säger NEJ, håller emot frambenet, det fungerar bara för stunden.

Så om jag förstått det rätt så ska jag när jag sadlar ex. lägga ifrån mig sadeln, ta fram han igen & upprepa proceduren tills han står still, precis som jag gör när jag ska sitta upp i sadeln. Bara med handling, inga ord såsom NEJ

Träningen vid uppsittning att han ska stå still håller jag hårt på i paddocken, är då mycket tålmodig, men när man är ute är det mycket svårare då allt är nytt för honom, & tålamodet går i vågor.



Hur löser jag benskrapandet effektivast ?
 
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

Titta på den kroppsdel du vill flytta, jag brukar om hästen ska backa titta på bogen, framåt - bakdelen, stanna upp - framdelen osv. Om min häst skrapar med hoven hycshar jag och tittar på hoven, hänger du med? Försöker ha så lite kroppskontakt vid korrigeringar som möjligt, och titta honom inte i ögonen utan som sagt på respektive kroppsdel, det är ett språk han mer kommer att förstå.

Han är fortfarande en "valp" där man behöver vara väldigt tydlig. ta en dag i hagen och titta på hur hästar är mot varandra, man kan naturligtvis inte lära sig vara en häst men man kan lära sig enormt mycket utav att bara iaktta deras samspel. Alla är saliga i sin tro men det här fungerar för mig med alla hästar jag haft genom åren, vissa tar det längre tid att hitta knapparna på men det brukar ge sig bara man har tålamod och en portion humor ibland :D

Låt honom utforska bilen, öppna bagageluckan osv, gör sedan samma sak med motorn igång när han känner sig säker, låter eg inte klokt men allt är värt att pröva i miljöträning
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

1. Rid ut tillsammans med någon annan, trygg häst och ryttare.. så fort du får tid och möjlighet.
2. Kom ihåg att vara lugn och precis som vanligt när det åker förbi bilar. om du spänner dig så känner hästen det och blir såklart också spänd och funderar på varför matte blir så rädd, då måste det ju vara något farligt!
3. Låt hästen utforska en stilla stående bil, både med avslagen och påslagen motor.
4. Om hagen nu står vid vägen så kan du åka fram och tillbaka med din bil och tuta, varva motorn osv. när hästarna står vid staketet.
5. Led honom vid vägkanten lite då och då. Behöver inte alls vara långa promenader utan bara tills en bil kört förbi, sen kan man vända och gå hem igen.
6. Lär hästen att stå stilla när du ska hoppa upp, det är en väldigt viktigoch grundläggande sak som alla hästar ska kunna
 
Sv: Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??

Man låter bli att lära dem att bilar är farliga :angel:

Ditt problem verkar snarare vara att din unghäst inte har fokus på dig. Tar du tag i det problemet kommer hästen att blir mer frågande mot dig som matte istället för att ta tag i ev faror på egen hand. Ex om ni möter en bil frågar hästen "Matte, vad ska vi göra nu?!" och du svarar "Vi ska stå här i kanten och låta bilen köra förbi och så går vi vidare sedan". No problem.

Nu verkar er relation mer vara "Hjälp en bil, nu sticker jag!". Ingen återknytning till dig som matte alls. Eller så lyssnar hästen inte på ditt svar.

En unghäst måste lära sig fokusera om den är rastlös/ofokuserad vilket så gott som alla är åtm i perioder, men självklart blir det värre om den dessutom är orastad. Blir din häst 4 så kräver den både fysisk och psykisk motion, vad som är lagom vet bara du som känner hästen :) Att få den att fokusera på dig är något man "övar" på dagligen i hanteringen HELA TIDEN.

Själv använder jag i huvudsak 3 kommandon som påkallar fokus när hästen är rastlös: Nej (till det mesta alltifrån att inte svänga in i boxen när vi ska till stallgången som att inte lyfta benet när jag borstar), Stilla (alltifrån att hålla huvudet stilla när jag flätar till att "stå plats" var som helst) och Prooo (betyder alltid halt direkt och att stå kvar). Det viktigaste är att HA en kommunikation, tydliga gränser, mycket beröm och uppmuntran samt eftergifter ger tvåvägskommunikation tycker jag.

Jag hade kunnat dra hur många praktiska exempel som helst så bara fråga om det är något men om vi säger att din häst står i boxen och just kommit in från hagen och du ska ta ut den på stallgången: Du går in i boxen och påkallar hästens uppmärksamhet, när den uppmärksammar dig berömmer du. Du går fram och hälsar på hästen och berömmer när den hälsar på dig. Fångar hästen och berömmer när den står still vid dig och väntar på vad du vill göra. Ber den följa med ut ur boxen och berömmer när den fokuserat följer med dig ut ur boxen. Tappar den fokus be om fokus igen, genom att klappa, säga något, ta i grimman, be den vända huvudet mot dig medan ni går, stanna, vända etc, vad som passar er bra. Beröm direkt när den fokuserar på dig igen, direkt på sekunden! Och fortsätt som om inget hänt.

Bara de få minutrarna ovanstående tog har skapat en kontakt mellan dig och din häst, spinn vidare på det! Beröm är jätteviktigt, om hästen inte "lyssnar på" och uppskattar beröm får man lära dem det. Min lilla fege krake var väldigt sluten när han kom och för honom är det viktigt att man överdriver mycket i sitt beröm då och då för att han ska "våga" bli glad och stolt över berömmet eller vad man ska säga. Hästen ska lysa upp och känna sig duktigt när man berömmer och då blir de automatiskt mycket mer arbetsvilliga och fokuserar på dig som människa. Skapar en hel massa positiv energi och man slipper tillrättavisa lika mycket :)

Ett tips till, lär hästen ett kommando för att stå stilla som ALLTID betyder just stå prickstill. Det har underlättat något enormt för oss genom hela utbildningen och speciellt nu när min blir 6 och börjar bli lite på tårna i perioder nu när han är starkare och orkar mer. Att kunna stanna honom genom röstkommando ("prooo") och ha honom stillastående ("stilla" så fort man känner att han vill börjar röra sig igen) har mer än tusen gånger varvat ner den stackars stressade hjärncellen och fått hästen kontaktbar igen :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 202
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: skiesabove
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 070
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp