Rädd för klicker?

Roheryn

Trådstartare
Jag klickertränar lite med hästarna, så det känns som en naturlig sak att använda även i hundträningen. Har dock upptäckt att vår hund (6 mån) är rädd för klickerljudet...? Han verkar vara helt okej med att vara med i stallet när jag tränar hästarna, då bryr han sig inte om ljudet, han vet också att han inte får av deras godis. Men så fort vi testar med klicker i andra sammanhang så blir han extremt obekväm och försöker komma undan/gå iväg (vilket han givetvis får). Kan inte riktigt förstå varför, han är inte ljudkänslig eller särskilt rädd av sig i andra sammanhang. Möjligen kan det vara så att han tycker att ljudet liknar det som uppstår när man klipper klor, det gillar han inte. Är det fler som haft det såhär och vad har ni i så fall gjort? Går det / är det värt det att försöka motbetinga? Eller helt enkelt bara lägga ner det här med klicker? Tips på något annat att använda istället i så fall?
 
Börja med att byt klicker, de kan ju faktiskt vara ganska kvalitativt annorlunda i sitt ljud och det kan ju "räcka". Sen hade jag försökt motbetinga, men börjat med att klicka inlindat i en handduk/på långt avstånd eller liknande för att dämpa det.
 
Kulspetspenna kanske?

Eller linda in klickern i en handduk eller något (eller håll den i fickan) så den inte låter så mycket?

Finns ju klicker som låter olika mycket, om du har en som låter skarpt så kanske du kan hitta en tystare?

Eller använd ett ord, jag använder "Yes!" eller "Jupp!" till mina, med glad och peppig röst, försöker att se till att det alltid låter likadant. Välj då ett ord som ni inte använder i vardagen.
 
Nu kommer jag från hästsidan, men har du testat olika klickers?
Finns ju klickers med lägre ljud på, du kan till och med använda en kulspetspenna att klicka med. Eller ett ord, även om det inte fungerar lika bra av min upplevelse med hästar.
 
Nu kommer jag från hästsidan, men har du testat olika klickers?
Finns ju klickers med lägre ljud på, du kan till och med använda en kulspetspenna att klicka med. Eller ett ord, även om det inte fungerar lika bra av min upplevelse med hästar.
Ja, jag kommer också från hästsidan och har samma upplevelse som du - att det blir bättre med klicker än med ord (tror jag har svårt med både timingen och att vara helt konsekvent med ord, klickljudet är ju dessutom ett helt annorlunda ljud, så lättare att skilja ut från mitt "vanliga pladder" :D ) Ska testa lägre ljud - kulspetspenna eller linda in i hannduk/ha i fickan. Tack!
 
Börja med att byt klicker, de kan ju faktiskt vara ganska kvalitativt annorlunda i sitt ljud och det kan ju "räcka". Sen hade jag försökt motbetinga, men börjat med att klicka inlindat i en handduk/på långt avstånd eller liknande för att dämpa det.
Ja, jag tänker att motbetingandet också kan hjälpa mot rädslan för kloklippning (väldigt jobbigt att ha en hund som rycker till just i klippögonblicket)!
 
Tack alla för tips! Jag ska försöka med lägre ljud, inser att det nog är därför han inte reagerar när jag tränar hästarna, det blir ju på längre avstånd då. Återkommer med rapport! :D
 
Jag har klickers med ställbart ljud. Sänker ljudet inne och höjjer ute. Använder dock oftare rösten numera men är inte "pladdrig".

Min första hund regerade då och då på ljudet av klickers, jag tror det hade mer med situationen och att han blev osäker på vad som var rätt och inte och förknippade den känslan till ljudet. Klickade man för något han redan kunde brydde han sig mer sällan. Han var överlag en osäker hund vilket eskalerade genom livet tyvärr.
 
Ja, jag kommer också från hästsidan och har samma upplevelse som du - att det blir bättre med klicker än med ord (tror jag har svårt med både timingen och att vara helt konsekvent med ord, klickljudet är ju dessutom ett helt annorlunda ljud, så lättare att skilja ut från mitt "vanliga pladder" :D ) Ska testa lägre ljud - kulspetspenna eller linda in i hannduk/ha i fickan. Tack!
Hehe, jag pratar med mina hundar hela tiden, därav att jag valt ut ett ord som jag inte säger hela tiden och att jag alltid försöker säga det med annorlunda röstläge.

Jag använder alltså både klicker och ord som belöningsmarkör; det som är praktiskt med att ha ett ord är att man så gott som alltid har rösten med sig. :D

Jag vill kunna markera bra beteenden även när jag inte har kommit ihåg att ta med mig klickern (godis har jag alltid med mig och skulle jag ha glömt det kan jag använda lite kamplek med kopplet som belöning).
 
Jag använder både klicker och belöningsord men de funkar på lite olika sätt. Klicker är bra för shaping av beteenden eftersom det blir mycket mer precist. Belöningsord har fler användningsområden (jag har ett ord för belöning framför hunden och ett annat för belöning bakom hunden, exempelvis).

Som flera skrivit så låter olika klickers olika mycket, men jag tycker det låter lite märkligt att hunden blir rädd för det ljudet om han inte är ljudkänslig i övrigt. Jag skulle ha gissat att det är situationen och nån slags osäkerhet inför den som ligger till grund för rädslan.
 
Jag har klicket med ställbart ljud, katterna skiter på sig om man inte har på lägsta läget.
 
Jag använder belöningsord för jag vill inte vara beroende av någon pryl. Mitt är ”klick” och det är inget som jag säger i andra sammanhang :)
 
Jag klickertränar lite med hästarna, så det känns som en naturlig sak att använda även i hundträningen. Har dock upptäckt att vår hund (6 mån) är rädd för klickerljudet...? Han verkar vara helt okej med att vara med i stallet när jag tränar hästarna, då bryr han sig inte om ljudet, han vet också att han inte får av deras godis. Men så fort vi testar med klicker i andra sammanhang så blir han extremt obekväm och försöker komma undan/gå iväg (vilket han givetvis får). Kan inte riktigt förstå varför, han är inte ljudkänslig eller särskilt rädd av sig i andra sammanhang. Möjligen kan det vara så att han tycker att ljudet liknar det som uppstår när man klipper klor, det gillar han inte. Är det fler som haft det såhär och vad har ni i så fall gjort? Går det / är det värt det att försöka motbetinga? Eller helt enkelt bara lägga ner det här med klicker? Tips på något annat att använda istället i så fall?
Jag tror inte han är rädd för klicket egentligen... det låter som han är obekväm...vilket kan bero på flera saker..
-Det är ff en valp och dessutom är han i spökåldern som brukar vara mellan 5-7 mån
OM han hade varit rädd för just det ljudet så skulle han vara likadan när du klickar hästarna...
-Om du använder klicker på hästarna och han är med, men han får inget godis -då förlorar han intresse för klicket - eftersom det betyder Godis för honom...
-Sen vet han inte om han ska få godis hemma-han får ju inte det i stallet och jag lovar hundar gillar inte orättvisa..
Dom har t.o.m gjort en undersökning i Sverige (tror jag att det var) där dom testade 2 hundar åt gången och sa sitt, ligg osv och alla hundarna gjorde rätt, men bara den ena hunden fick beröm och godis. Efter ca 3e -4e gången när hundarna gjort det personen sa och samma hund fick beröm och godis, men inte den andra - då gick hunden som inte fått något godis därifrån!
Nu klickar du ju hästarna, men det blir ju som att du av betingar klickern om du inte ger honom godis efter VARJE klick.
Det är detsamma när man tex tränar Nosework så måste man _speciellt i början - ge sin hund godis så fort dom hittar tex 1a doftgömman sen OM hunden skulle gå tillbaka till dg nr 1 så får man klicka igen..

Sen betyder ju inte klickerträning egentligen att du måste använda klicker..Att shejpa fram beteenden har ju funnits längre än den lilla dosan man klickar med.. Jag brukar variera ibland använder jag klickern, ibland säger jag ett snabbt och glatt "Japp" och ibland använder jag omvänt lockande-det rekommenderar jag- det är så praktiskt...
Rösten och handen har du ju alltid med dig iaf..
Om du vill motbetinga honom så skulle jag iaf hittat något annat ljud - min röst... och låta honom bjuda på olika beteenden som jag skulle säga japp åt och slänga en godis på backen..Du behöver inte sitta och säga ditt ord och ge godis om och om igen..Hundar är smarta och dom fattar att japp= rätt/bra -utan att "klicka" in japp:)
 
Lite uppdatering! Jag provade med klickern i fickan på en lite tjockare jacka, han var tveksam till en början men tog godis och verkade komma över rädslan/obehaget. Ska testa igen och se om det håller i sig :)

Och apropå att använda röst/ord istället för klicker - självklart berömmer jag med rösten (och godis) när han gör nåt bra eller självmant tar kontakt med mig! Annars hade jag ju inte kunnat lära honom någonting, känns det som. Det jag gillar med klickern är att det blir lite lättare att vara precis i vilket beteende man vill ha.
 
Lite uppdatering! Jag provade med klickern i fickan på en lite tjockare jacka, han var tveksam till en början men tog godis och verkade komma över rädslan/obehaget. Ska testa igen och se om det håller i sig :)

Och apropå att använda röst/ord istället för klicker - självklart berömmer jag med rösten (och godis) när han gör nåt bra eller självmant tar kontakt med mig! Annars hade jag ju inte kunnat lära honom någonting, känns det som. Det jag gillar med klickern är att det blir lite lättare att vara precis i vilket beteende man vill ha.
Ett belöningsord fungerar inte som ett vanligt "bra!" - ett belöningsord ska precis som klickern säga till hunden att "DET var rätt, nu kommer belöning!" medan du kan säga "bra!" till hunden i många situationer där belöningen sen uteblir. Har du bra timing blir effekten ganska lik en klicker - jag använder som sagt belöningsord och klicker i olika situationer just för det är svårt att med rösten få samma precisa timing när det gäller småpill.
 
Ett belöningsord fungerar inte som ett vanligt "bra!" - ett belöningsord ska precis som klickern säga till hunden att "DET var rätt, nu kommer belöning!" medan du kan säga "bra!" till hunden i många situationer där belöningen sen uteblir. Har du bra timing blir effekten ganska lik en klicker - jag använder som sagt belöningsord och klicker i olika situationer just för det är svårt att med rösten få samma precisa timing när det gäller småpill.

Ja, exakt, jag har ett ord som funkar som ett klick (Yes/Japp), för mina hundar är det ingen skillnad på om jag använder klicker eller detta ordet, men så ser jag också till att alltid säga det på samma sätt och och med hög/ljus/glad röst (svårt att förklara), dvs så att det alltid låter likadant, så egentligen är det väl mer ljudet än själva ordet som de reagerar på. Säger jag "japp" med vanligt tonfall, typ om jag pratar med någon människa och råkar säga japp så reagerar inte hundarna, det sägs ju med helt annat tonfall. Jag kan nog använda vilket ord som helst som är kort och liknande, bara jag använder rätt tonfall. Det går fint att precisionsträna med detta istället för klickern.

Sen har jag en massa andra ord när jag berömmer mina hundar, ord för att ta en belöning från min hand, ord för att ta externbelöning etc etc men det här "belöningsmarkörordet" är väldigt speciellt för mina hundar.
 
Lite uppdatering! Jag provade med klickern i fickan på en lite tjockare jacka, han var tveksam till en början men tog godis och verkade komma över rädslan/obehaget. Ska testa igen och se om det håller i sig :)

Och apropå att använda röst/ord istället för klicker - självklart berömmer jag med rösten (och godis) när han gör nåt bra eller självmant tar kontakt med mig! Annars hade jag ju inte kunnat lära honom någonting, känns det som. Det jag gillar med klickern är att det blir lite lättare att vara precis i vilket beteende man vill ha.
Som jag skrev förut - jag tror inte han är rädd för klickern...utan han känner sig nog mer obekväm eller rättare sagt förvirrad = du klickar i stallet och det betyder godis för honom...Men han får ingen godis och känner sig mer och mer förvirrad och orättvis behandlad..OM du fortsätter använda klickern på både häst och hund..

Du gör självklart som du vill och kanske din valp förstår tillslut att i stallet betyder inte klickern något...
Det kan också bli bättre med åldern eftersom han är inne i en känslig period nu.

Iaf jag använder mitt ord Japp- som jag säger väldigt snabbt exakt när dom gör rätt och efter det får dom godis - (då det betyder godis för dom) OCH beröm med bra/duktig osv..Hundar är inte dumma...man kan inte lura en hund tex om man är på dåligt humör och få dom att tro att man var glad över att dom gjorde rätt genom att klicka-bara för att klicker låter ju likadan hela tiden...Dom känner ändå när man är glad eller inte=)

Jag använder både klicker, Japp och omvänt lockande och dom förstår vad jag menar, min hund speciellt (den andra är husses hund) men eftersom jag jobbar hemma så tränar jag såklart båda dagtid ! Ibland är min vovve smartare än mig eller lär sig så fort att jag inte hänger med:D...

Är bara nyfiken om du orkar svara på detta-Varför klickar ni hästar? Är det för att det är snällare och att dom lär sig mycket fortare som hundar helt enkelt!? När klickar ni hästarna? Är det bara vid inlärning eller? Förstår dom lika lätt som en genomsnittshund typ...Eller är det olika som med hundar?
Nyfiken för jag har själv haft egen häst, ridit, tävlat i hoppning, osv när jag var yngre...men ingen klickade sin häst...Jag bytte sport till hund och hund träning/tävling istället och att bara få vara med sina vovvar är mitt största intresse .
det blev lite jobbigt att ha en egen häst och sen tycker jag om hundar mycket mer, men jag tycker ju om hästar ff och det är ju jätte roligt att rida ibland...
 
Som jag skrev förut - jag tror inte han är rädd för klickern...utan han känner sig nog mer obekväm eller rättare sagt förvirrad = du klickar i stallet och det betyder godis för honom...Men han får ingen godis och känner sig mer och mer förvirrad och orättvis behandlad..OM du fortsätter använda klickern på både häst och hund..

Du gör självklart som du vill och kanske din valp förstår tillslut att i stallet betyder inte klickern något...
Det kan också bli bättre med åldern eftersom han är inne i en känslig period nu.

Iaf jag använder mitt ord Japp- som jag säger väldigt snabbt exakt när dom gör rätt och efter det får dom godis - (då det betyder godis för dom) OCH beröm med bra/duktig osv..Hundar är inte dumma...man kan inte lura en hund tex om man är på dåligt humör och få dom att tro att man var glad över att dom gjorde rätt genom att klicka-bara för att klicker låter ju likadan hela tiden...Dom känner ändå när man är glad eller inte=)

Jag använder både klicker, Japp och omvänt lockande och dom förstår vad jag menar, min hund speciellt (den andra är husses hund) men eftersom jag jobbar hemma så tränar jag såklart båda dagtid ! Ibland är min vovve smartare än mig eller lär sig så fort att jag inte hänger med:D...

Är bara nyfiken om du orkar svara på detta-Varför klickar ni hästar? Är det för att det är snällare och att dom lär sig mycket fortare som hundar helt enkelt!? När klickar ni hästarna? Är det bara vid inlärning eller? Förstår dom lika lätt som en genomsnittshund typ...Eller är det olika som med hundar?
Nyfiken för jag har själv haft egen häst, ridit, tävlat i hoppning, osv när jag var yngre...men ingen klickade sin häst...Jag bytte sport till hund och hund träning/tävling istället och att bara få vara med sina vovvar är mitt största intresse .
det blev lite jobbigt att ha en egen häst och sen tycker jag om hundar mycket mer, men jag tycker ju om hästar ff och det är ju jätte roligt att rida ibland...
Hundar har generellt inga problem med att skilja på vem som är "aktiv" med klicker. Jag tränar alla familjens hundar med klicker, de andra väntar medan jag tränar med en. Klickern har fortfarande samma betydelse för alla.
 
Hundar har generellt inga problem med att skilja på vem som är "aktiv" med klicker. Jag tränar alla familjens hundar med klicker, de andra väntar medan jag tränar med en. Klickern har fortfarande samma betydelse för alla.
Jo men det håller jag med om att om man tränar fler hundar med klicker vilket jag också gjort med alla mina gamla hundar och dom 2 hundar vi har nu i omgångar. Husses hund och min hund tränar jag hemma inne i köket eller vardagsrummet och dom gör som du skriver skiljer på vem som tränas nu, men dom hundar jag haft och har är också varit väldigt noga-mer el mindre beroende på hund med att det blir rättvist...sen är dom vuxna hundar och är inte i spök åldern som TS valp är...Det kan vara en känslig period för en del valpar... Det var det första jag tänkte på, men jag tror nog det ordnar sig och att valpen förstår eller/och inte är osäker så småningom när den blivit liiite äldre.:)

En fördel med att träna in både klickern och ett snabbt ord är att klickern är bra vid viss inlärning man gör hemma tex Nosework..Och rösten har du alltid med dig.
 
Jo men det håller jag med om att om man tränar fler hundar med klicker vilket jag också gjort med alla mina gamla hundar och dom 2 hundar vi har nu i omgångar. Husses hund och min hund tränar jag hemma inne i köket eller vardagsrummet och dom gör som du skriver skiljer på vem som tränas nu, men dom hundar jag haft och har är också varit väldigt noga-mer el mindre beroende på hund med att det blir rättvist...sen är dom vuxna hundar och är inte i spök åldern som TS valp är...Det kan vara en känslig period för en del valpar... Det var det första jag tänkte på, men jag tror nog det ordnar sig och att valpen förstår eller/och inte är osäker så småningom när den blivit liiite äldre.:)

En fördel med att träna in både klickern och ett snabbt ord är att klickern är bra vid viss inlärning man gör hemma tex Nosework..Och rösten har du alltid med dig.
Absolut att man alltid har rösten med sig men den kommer aldrig vara lika snabb som fingrarna med klicker. Jag använder rösten massor, även inom ny inlärning om jag inte kan hitta min klicker; dock fungerar detta bara så bra som jag vill på Tinja, som är så van vid mig och mina långsamma reaktioner att hon förstår vad jag ville belöna även om jag var sen med rösten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: Trassel12
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 236
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 090
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp