rädd för min häst, vad ska jag gör??

Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

det är en kallblodig travare.
men det känns som att det är jag som har gjort något fel, hon var ju hur snäll som helst i början och nu har hon blivit såhär helt plötsligt. ta ut och in ur hagen är hur lugnt som helst bara det inte blåser och hon har blivit klart lugnare att hantera när man ska hålla på med henne i boxen. det är som bara när jag rider henne eller när jag är ute och går längre än till hagen
Det enda "fel" som hänt är att hon från början liksom visste att människor är ledarna, men så började hon inse att det kanske gick att få ett övertag och då började det sakta spåra ur. Om du är som jag (och flera andra?) så vill man ju så gärna att de ska trivas o ha det bra när de kommer hem till en, man vill visa att man är snäll o bra osv. Det tar ett tag att bli bekväm o trygg i sin nya situation. Antagligen uppfattas det av hästen o tolkas som att man visar sig svag. Bara spekulerar...
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Är i nästan samma situation som du just nu. Rädd för att rida ut eller gå ut o gå med min tjej. Dock är inte min häst "farlig", hon reser sig inte om man inte sitter på o då inte rätt upp, utan hon går mer dit hon vill. Din häst är absolut den typ av häst som kräver enormt mkt av sin ägare, även om ni med hjälp av en proffesionell tränare kommer förbi detta stadium så tänkt på att hästen har en gång lärt sig vad den ska göra, orkar du hålla den kort hela livet ut?? Är säkert en superfin häst men riskera inte ditt liv!!
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Nu har det ju gått en tag sen problemet började, är inte längre rädd för henne men tycker att det är lite jobbigt när hon är så rädd för allt när hon inte var det i början. i ridningen är hon inte annat än pigg, det är i hanteringen från marken som hon är bångstyrig. bufflar i boxen och går på mig när jag ska leda henne. Finns det någon som har nåon bra övning man kan göra för att hon inte ska putta ner mig i diket?
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Bra att det börjar bli bättre, problemet du har nu är tror jag att hästen inte ser dig som ledare. Min häst skulle aldrig få gå på mig eller buffa på mig, gör han detta så säger jag åt honom ordentligt. Han får bli rädd men han går inte på mig. Det som jag skulle göra är ledarskaps övningar, gå promenader, men stanna då och då. Det jag vill då av min häst är att han också stannar, han ska inte gå förbi mig. Går hon på dig så säg åt henne.
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Nu har det ju gått en tag sen problemet började, är inte längre rädd för henne men tycker att det är lite jobbigt när hon är så rädd för allt när hon inte var det i början. i ridningen är hon inte annat än pigg, det är i hanteringen från marken som hon är bångstyrig. bufflar i boxen och går på mig när jag ska leda henne. Finns det någon som har nåon bra övning man kan göra för att hon inte ska putta ner mig i diket?

okej, om hon någonsin går på dig så måste du trycka tillbaka henne. rejält, ta grimskaftet eller nånting och rappa till henne, hon ska flytta undan för dig. inte för tryck, inte för rösten utan hon ska gå undan för din energi. hästar är för stora djur för att bara gulla med, tänk dig själv om du är ute och går med din häst och hon blir rädd för nånting på andra sidan, vem hoppar hon på? hon skulle aldrig hoppa på ledaren i hagen, då skulle hon sikta framåt/bakåt men absolut aldrig på ledaren. du måste ta ditt ledarskap, annars kommer ingenting att bli bättre. du måste vara konsekvent, bli riktigt arg en gång istället för att du försöker och försöker den snälla stilen. jag har två hästar och den ena kan man gå på hur mycket som hellst för hon är mycket hårdare i psyket än den andra, han blir spänd som en fiolsträng så fort jag säger Nej med en högre röst. och det är ju som dom är i huvudet, men du verkar också ha en hård häst. va inte rädd, hon går inte sönder. kan hon ta en spark i hagen så kan hon ta ett rapp från dig också och skulle hon sura ur när du blir arg så bara fortsätt tills hon riktigt nästan slänger sig ifrån dig. du klarar det där jätte bra tror jag :)!
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Det finns inga hästar som inte skyggar för något, möjlgtvis sjuka då.
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Hej å hå. Vet inte om du sett på "hundprataren" cesar milan på tv nån gång. Hans metoder gäller även hästar. Din energi måste vara avslappnad för att hästen ska kunna slappna av.
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Rent generellt anser jag att om man inte klarar av potentiellt "farliga" problem själv på 2- 3 dagar, bör man ta hjälp omgående. Det kan accelerera från bara ett test till befäst.
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Ja, jag håller med här. Ta i ordentligt ett par gånger. Tycker också att du ska söka hjälp om du känner att du inte fixar det själv.
På tal om liknelser med hundvärlden: Läste igår i en känd hundtidning att svensken har svårt för att ta en stark ledarroll gentemot sina hundar. Det tror jag gäller i hästvärlden också.
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Nu har det ju gått en tag sen problemet började, är inte längre rädd för henne men tycker att det är lite jobbigt när hon är så rädd för allt när hon inte var det i början. i ridningen är hon inte annat än pigg, det är i hanteringen från marken som hon är bångstyrig. bufflar i boxen och går på mig när jag ska leda henne. Finns det någon som har nåon bra övning man kan göra för att hon inte ska putta ner mig i diket?

en bra övning för att hästen ska lära sig att hålla avstånd när man leder den är.

har du tillgång till ett lite längre grimskaft så håll det i mitten och snurra den lösa änden som en helikopter vinge. Då vill nog inte hästen gå så nära. samt att den får skylla sig själv om den går nära och blir träffad av repet.

efter ett tag så behöver du bara påminna med repänden om hästen kommer för nära.
det handlar om att hästen måste lära sig att respektera DIN privata zon.
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

:)hej! jag känner igen mig i ditt inlägg.Jag´började själv rida för bara några år sedan ( är 34 år idag) och rädslan är det som blockerat mig hela tiden.Jag gav dock inte upp och idag har jag en egen häst nåt som var totalt omöjligt för ett år sedan:laugh:Men jag vet hur det är att vara rädd och ändå göra det man älskar..Tänk så här , det ska vara kul med hästar och man kan skynda långsamt.Rid inte just nu om det inte känns bra utan va bara med din häst eller be någon annan rida.Är det bara i ridningen du känner dig rädd eller har du andra fobier ,ångest osv så sök hjälp så kommer garanterat ditt självförtroende att öka.Det gjorde mitt, och vissa dar är jag mer rädd och andra dar är jag super stark och modig, prata mkt med andra "rädda" ryttare det finns massor av oss jag lovar och skäms inte, det är superstark att våga umgås med hästar överhuvutaget...Läs en jätte bra bok Ridning och rädsla av Sven Forsström... lycka till och kram PS går det för långt och du känner dig för osäker,:: byt häst, som sagt det ska vara kul att ha och att va med en häst inte prestige....
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Ja, jag håller med här. Ta i ordentligt ett par gånger. Tycker också att du ska söka hjälp om du känner att du inte fixar det själv.
På tal om liknelser med hundvärlden: Läste igår i en känd hundtidning att svensken har svårt för att ta en stark ledarroll gentemot sina hundar. Det tror jag gäller i hästvärlden också.


Klart det gör, gäller i hästvärlden också menar jag. Tar du (eller jag eller vem som helst) i ordentligt finns någon "förstå-sig-påare" bakom stallhörnet som skriker: "Djurplågare!!!" ju :devil: ;)

// Mvh - J
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Tack för alla bra svar, vi kämpar på varje dag. vissa dagar är bra och andra dåliga. Efter en fult fall i en av hennes stegringar så har hon blivit lite smått avskräckt ifrån att ställa sig på bakbenen. Har varit ute och ridit på henne också, några bocksprång senare så gick hon på ganska fint. När jag stampar hårt i marken och "brölar" så inser hon att hon gör fel. det fungerar ganska bra faktiskt. Nu har vi bara det här problemet att hon inte vill stå still när jag ska upp, direkt jag satt foten i stigbygeln så springer hon iväg. jätte jobbigt.
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Kan det inte också vara att hästen känner att du är rädd för henne? Att hon känner att hon kan göra vad hon vill eftersom du inte vågar säga till riktigt? Visst, man ska ha respekt för hästar, det ska man och jag förstår varför du blivit rädd. Men du borde nog ändå försöka säga till och visa vem som bestämmer :) Håller med de andra också, ta isåfall bort, eller minska kraftfodret. Tror att det kan hjälpa lite, och även att du låter en mer hästkunnig person rida till henne lite. Lycka till!
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Tack för alla bra svar, vi kämpar på varje dag. vissa dagar är bra och andra dåliga. Efter en fult fall i en av hennes stegringar så har hon blivit lite smått avskräckt ifrån att ställa sig på bakbenen. Har varit ute och ridit på henne också, några bocksprång senare så gick hon på ganska fint. När jag stampar hårt i marken och "brölar" så inser hon att hon gör fel. det fungerar ganska bra faktiskt. Nu har vi bara det här problemet att hon inte vill stå still när jag ska upp, direkt jag satt foten i stigbygeln så springer hon iväg. jätte jobbigt.

Har jag ett jättebra tips på! Ställ upp 4 hinderstöd i paddocken och lägg bommar, på lagom höjd så att hon inte får för sig att hoppa över, mellan så att de bildar en fyrkant på 3.5 x 3.5 meter med en liten öppning i en av hörnen. Vänd hästen från öppningen så att hon inte får syn på den. Hoppa upp, hon kommer ingenstans om hon inte hoppar och det kommer hon garanterat inte att göra... När hon står lugnt och fint, skritta ut lugnt från fållan och börja rid som vanligt. Prova efter en tid att hopp upp utanför fållan, fortsätter hon att skena, led in henne i fållan igen och fortsätt övningen tills hon inser att hon ska stå still när du hoppar upp. Beröm henne massor när hon står still och säg tydligt "NEJ" om hon springer iväg när du provar utanför fållan varefter du leder in henne i fållan igen. Gör du så har du kontroll över var hästen tar vägen och du kan i lugn och ro koncentrera dig på dig själv medan du hoppar upp. Efter ett par gånger behöver du inte använda fållan mer och har en lydig häst som står still när du hoppar upp. Lycka till med träningen! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 360
Senast: Sirap
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp