Rädd för min valp

Vad är brukligt? (Förlåt min okunnighet)

Det är som sagt väldigt olika, vissa avmaskae vid 2, 4, 6 & 8 veckor, andra vid 3, 6 veckor och rekommenderar köparen att avmaska några dagar efter inflytt.
Dvs både antal gånger och intervall kan skilja lite utan att det ena är mer rätt än det andra.

Personligen avmaskar jag (om valparna växer som de ska, samt är allmänt välmående och tiken är maskfri) vid 5.5 & 8 veckor och rekommenderar köpare att avmaska 2.5 veckor efter inflytt, även fast avmaskningarna här varit maskfria.

Köpte för många, många år sedan en valp som både spydde och bajsade ren maskhärva i gigantiska mängder när jag avmaskade den, så vid minsta tvivel är det bättre att avmaska småvalpar en extragång, för det tyckte till och med jag var rätt nasty.
 
De allra flesta valparna jag haft har svarat bra på det, men några går igång på det istället.
Vi har testat att skrika, på alla möjliga olika vis. Som jag önskar att hon hade blivit paff/avledd. Istället ökas intensiteten. Samma när vi fått rejält nog och markerat med röst och kropp. Hon tar det som en invit att öka på.

Ibland fungerar det riktigt bra att med pipig och barnslig röst prata med henne, men det är omöjligt när hon sitter fast i låret på en.
 
Det bästa hittills jag upplevt är att skrika till som om det gjorde ont, på hundvis. Alltså som om en hund skriker till när det gör ont. Ett kort skrik. Det brukar vara extremt effektivt och en hund bör/ska direkt sluta då.
Om de inte gör det, vilket händer när de är lite uppspelta eller stressade så tycker jag att man kan få bli bestämd.

Vi hade en schäfer på kurs en gång som tyckte det var extremt roligt att nypa ägarna HÅRT på insidan av låren högt upp i lek....tyckte den. Den var nog 2 år och de hade försökt allt. Inget fungerade.
Jag bad dem att skrika till som en hund i smärta när han gjorde det. Minen på hunden var fantastisk. Han slutade omedelbart och satte sig på rumpan och glodde.
Han trodde att det hela var en lek som alla tyckte var kul och att personerna klarade av mer hårdhänt lek än vad de egentligen gjorde. Han testade igen och samma sak hände.
De kunde sedan leka med hunden utan att riskera blodvite på de känsligaste delarna.
Tack. Jag önskar så att det hade fungerat på henne. Vi har testat det här tidigt, men det eldar på henne och leder till morr och hårdare hugg. Jag är jättetacksam för alla tips.

Jag har tagit till mig och testat att leka med henne intensivt i intervaller med tydliga signaler för start och stopp. Hon gillar hårda tag, och jag har aldrig ruskat runt med en hund på det här viset tidigare, det ligger egentligen inte i min natur. Men, hon älskar det och har varit mycket mera nöjd och lugn de här senaste dagarna.

Vi har gått rejäla promenader med henne lös i skogen. Jag hoppas vi inte driver henne för hårt, men helt klart har även det bidragit till att hon inte är lika alert med bitandet. Vi har lagt en förmögenhet på tuggben men dem är hon inte lika förtjust i som våra innanlår.
 
Det är helt okej att använda som time-out också. Jag lovar. Ge henne en god tuggis därinne också kanske, men det är generellt en bra övning i passivitet. Om hagen är i närheten av familjen är hon fortfarande med.

Sedan måste beteéndet givetvis tränas bort också, men istället för blod och gråt är en grind inte hela världen. Däremot kanske se till att det alltid finns någonting annat att ganska bokstavligt köra in i valpmunnen? Roliga, bästa leksakerna som är sköna att bita i?
Vi har använt hagen mera. Tack! Det här beteendet har gjort mig så jäklar ledsen och osäker att jag inte kunnat skilja upp från ner. Jag behöver input. Hagen har varit ovärderlig de här dagarna när vi haft besök.
 
Vi har testat att skrika, på alla möjliga olika vis. Som jag önskar att hon hade blivit paff/avledd. Istället ökas intensiteten. Samma när vi fått rejält nog och markerat med röst och kropp. Hon tar det som en invit att öka på.

Ibland fungerar det riktigt bra att med pipig och barnslig röst prata med henne, men det är omöjligt när hon sitter fast i låret på en.
Ja, som sagt, jag har haft några (alltid tikar 🤔😂) som verkligen gått igång på smärtsignaler.

Jag tycker ni ska leta upp en duktig instruktör med vana av driftstarka energiska unghundar så ni får hjälp att hitta sätt att hantera krutet.
 
Se ocksa till att ni alltid hare en leksak, eller favorit tugg grej i narheten. Sjalv gick jag med ett kaninskinn eller nagot annat avsett att leka med min vansinniga Princess Diva. Hon alskar fortfarande "tug of war" men har inte bitit fel och tagit handen i stallet sedan hon var 7 manader gammal.
 
Har en blandning pudel/aussi. Vi hade ett helvete när han var valp. Tror inte jag hade ett par byxor utan hål i. När han blev större så var det armarna han tog tag i. Men det gick över så småningom.
Men som sagt vet inte hur många jackor och koppel han bet sönder första åren.

Det är en smart, intelligent, tuff och egensinnig vakt- och vallhund.
Tack snälla för svar. Vi har bestämt oss för att få ordning på det här, att hon kommer bli världens bästa hund och att vi kommer att älska henne ännu mera vara för att hon var så fruktansvärd som valp. Det är mantrat (mellan tårarna) .
 
Ja, som sagt, jag har haft några (alltid tikar 🤔😂) som verkligen gått igång på smärtsignaler.

Jag tycker ni ska leta upp en duktig instruktör med vana av driftstarka energiska unghundar så ni får hjälp att hitta sätt att hantera krutet.
Haha, en tik skulle vi ha och den mest nyfikna valde vi.

Vi ska snart gå valpkurs där de även erbjuder instruktör privat. Det är nog en bra ide att ta hjälp. Frågan är bara om vi får bra tips där, annat än "ignorera och gå ifrån". Det hade ju varit busenkelt.
 
Haha, en tik skulle vi ha och den mest nyfikna valde vi.

Vi ska snart gå valpkurs där de även erbjuder instruktör privat. Det är nog en bra ide att ta hjälp. Frågan är bara om vi får bra tips där, annat än "ignorera och gå ifrån". Det hade ju varit busenkelt.
Hitta nån som är van med raser med lite mer tryck i, de brukar kunna hjälpa bättre med fler verktyg för att hantera sånt här.
 
Haha, en tik skulle vi ha och den mest nyfikna valde vi.

Vi ska snart gå valpkurs där de även erbjuder instruktör privat. Det är nog en bra ide att ta hjälp. Frågan är bara om vi får bra tips där, annat än "ignorera och gå ifrån". Det hade ju varit busenkelt.
Ignorera och gå ifrån funkade inte alls på vår, blev bara värre då.
Vi valde också den tuffaste och mest nyfikna i kullen :cool::rofl:
Men han är en helt underbar hund, älskar människor och barn och lätt ha med överallt.
 
Vi har gått rejäla promenader med henne lös i skogen. Jag hoppas vi inte driver henne för hårt, men helt klart har även det bidragit till att hon inte är lika alert med bitandet. Vi har lagt en förmögenhet på tuggben men dem är hon inte lika förtjust i som våra innanlår.
Har du tänkt på när du går promenaderna? Jag märkte på min valp att ju tidigare på dagen vi gick desto lugnare på kvällen blev han. I början så försökte jag få honom att göra av med energi på eftermiddagen vilket bara ledde till en hysteriskt övertrött och jobbig valp på kvällen. Så för mig fungerade det med mycket aktivitet på förmiddagen för att sedan ta det lugnare och lugnare senare på dagen.

Sen kanske försöka hitta områden med mycket terräng så det blir mest att använda nosen och valp får använda hela kroppen mer än att bara rejsa runt. Springa av sig är viktigt men tror en kombination av det mesta är det bästa.
 
Har du tänkt på när du går promenaderna? Jag märkte på min valp att ju tidigare på dagen vi gick desto lugnare på kvällen blev han. I början så försökte jag få honom att göra av med energi på eftermiddagen vilket bara ledde till en hysteriskt övertrött och jobbig valp på kvällen. Så för mig fungerade det med mycket aktivitet på förmiddagen för att sedan ta det lugnare och lugnare senare på dagen.

Sen kanske försöka hitta områden med mycket terräng så det blir mest att använda nosen och valp får använda hela kroppen mer än att bara rejsa runt. Springa av sig är viktigt men tror en kombination av det mesta är det bästa.
Hon är uppe med tuppen och första promenaden går vi mellan 05-06. Då är det koppelpromenad som gäller, men jag kanske skulle ta pannlampan och gå ner i skogen trots mörker. Vi bor med stor, kuperad skog med höga berg och en hel del snö utanför grinden på baksidan av trädgården. Nu har vi dessutom hundratalet träd som gett vika av snömängd och vind. Hon (och jag) får kämpa oss fram och välja bästa väg genom terrängen.

Jag ska testa imorgon att starta dagen med en sån promenad. Tack.
 
Hon är uppe med tuppen och första promenaden går vi mellan 05-06. Då är det koppelpromenad som gäller, men jag kanske skulle ta pannlampan och gå ner i skogen trots mörker. Vi bor med stor, kuperad skog med höga berg och en hel del snö utanför grinden på baksidan av trädgården. Nu har vi dessutom hundratalet träd som gett vika av snömängd och vind. Hon (och jag) får kämpa oss fram och välja bästa väg genom terrängen.

Jag ska testa imorgon att starta dagen med en sån promenad. Tack.

Jag matade mina valpar lite mindre pa morgon och mitt pa dagen och matade garna 4 ganger om dagen i stallet for 3 for att Princess Diva inte skulle "sla over" och bli sa hysterisk. Och att alltid ha en "tugg toy" i fickan som hon fick bita sa mycket hon ville och som hon sag som super kul lek fast jag egentligen bara gav den till henne och rorde den lite ett par ganger innan hon lekte sjalv med den.
 
Tack snälla för svar. Vi har bestämt oss för att få ordning på det här, att hon kommer bli världens bästa hund och att vi kommer att älska henne ännu mera vara för att hon var så fruktansvärd som valp. Det är mantrat (mellan tårarna) .
Vi har också vallhundsras. Jag upplever att de gärna biter mycket som valpar. Vi har haft flera av samma ras och alltid varit fullständigt sönderbitna under valptiden. Det har gått över på alla våra hundar när de bytt tänder. Jag tror det kommer gå över på er hund också. 😃
 
Vi har testat att skrika, på alla möjliga olika vis. Som jag önskar att hon hade blivit paff/avledd. Istället ökas intensiteten. Samma när vi fått rejält nog och markerat med röst och kropp. Hon tar det som en invit att öka på.

Ibland fungerar det riktigt bra att med pipig och barnslig röst prata med henne, men det är omöjligt när hon sitter fast i låret på en.
Visst var det en aussie ni har? Jag tycker inte det är ovanligt att brukshundar triggas av "högt tjut", dvs det funkar dåligt som brytsignal för många brukshundar. Till viss del är väl brukshundar avlade att triggas/motiveras av motstånd och till viss del blir ju tjut, rytande etc. en slags tillsägelse. Jag tror i sådana fall mer på passivitet, om det funkar, och när passivitet inte funkar att helt enkelt avlägsna sig själv eller valpen från situationen. Sen gäller det att träna in en stopsignal när valpen inte är trött eller (för) triggad och sen bryta valpens beteende innan det går så långt att valpen inte uppfattar ens stoppsignal.
 
Vi har också vallhundsras. Jag upplever att de gärna biter mycket som valpar. Vi har haft flera av samma ras och alltid varit fullständigt sönderbitna under valptiden. Det har gått över på alla våra hundar när de bytt tänder. Jag tror det kommer gå över på er hund också. 😃
Tack snälla. Jag hoppas du har rätt. Vi har haft två andra valpar av vallras. De båda var egensinniga och det var omöjligt att plocka av dem grejer, ben, barbies... Men inget sånt här.
 
Visst var det en aussie ni har? Jag tycker inte det är ovanligt att brukshundar triggas av "högt tjut", dvs det funkar dåligt som brytsignal för många brukshundar. Till viss del är väl brukshundar avlade att triggas/motiveras av motstånd och till viss del blir ju tjut, rytande etc. en slags tillsägelse. Jag tror i sådana fall mer på passivitet, om det funkar, och när passivitet inte funkar att helt enkelt avlägsna sig själv eller valpen från situationen. Sen gäller det att träna in en stopsignal när valpen inte är trött eller (för) triggad och sen bryta valpens beteende innan det går så långt att valpen inte uppfattar ens stoppsignal.
Stämmer bra. Jag tror som du att vi får arbeta på annat sätt, och gärna förekomma innan det eskalerat så pass att jag får bära henne till hagen. Det har inte känts bra eller rätt. Problemet nu är att jag inte kan skilja på när jag avbryter i tid och när jag framkallar situationen själv. Jag blir rädd i väntan på hugg.
 
Tack snälla. Jag hoppas du har rätt. Vi har haft två andra valpar av vallras. De båda var egensinniga och det var omöjligt att plocka av dem grejer, ben, barbies... Men inget sånt här.
Jag tror verkligen att det kommer att bli bra till slut. :heart Det är en hund som är lite för framåt helt enkelt, någonting som går att lösa. Svårare vore om det rörde sig om rädslor eller starkt resursförsvar.
 
Här är en till vars valp var en krokodil! 🙋‍♀️
Hon tyckte om att hänga sig i mitt hår och siktade på näsan om hon var nära nog.
Mina hundar får sova i sängen men det blev hage för henne första månaderna för att få lugn.

Du har fått råd redan så skippar det, men det blir hundar av krokodiler också så småningom.


Okej ett tips då, trix är ett trevligt sätt att göra saker ihop som oftast inte involverar tänder. Att ta godis från marken eller från en skål så slipper man att fingrarna blir successivt kortare.
Eller ha handskar på och var konsekvent med hur man tar godis (finns en del filmer på youtube).
Tack. Jag önskar ju ingen den här upplevelsen, men blir så tacksam att ni vill dela med er och blir väldigt stärkt av att det vänt för er. Jag har själv liknat det med att ha ett lejon hemma. Har haft lust att be valfritt zoo komma och hämta henne.

Vi har använt skidbyxor, gummistövlar och arbetshandskar. Vi behöver rusta inför nästa säsong. Allt är trasigt.
 
Jag tror verkligen att det kommer att bli bra till slut. :heart Det är en hund som är lite för framåt helt enkelt, någonting som går att lösa. Svårare vore om det rörde sig om rädslor eller starkt resursförsvar.
Tack, tack, tack. Åh så det värmer.
 

Liknande trådar

M
Övr. Hund Vet inte hur jag ska börja, men tänkte höra om någon har erfarenheter från liknande hund, eller tips på hur jag ska göra. Går och...
Svar
10
· Visningar
4 734
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp