Bukefalos 28 år!

Rädd för min valp

Vi har också vallhundsras. Jag upplever att de gärna biter mycket som valpar. Vi har haft flera av samma ras och alltid varit fullständigt sönderbitna under valptiden. Det har gått över på alla våra hundar när de bytt tänder. Jag tror det kommer gå över på er hund också. 😃
Jag hoppas det, tack. Jag har idag fått en liten glimt av hur det förhoppningsvis kan komma att bli framöver, om vi hänger i. Peppar, peppar. Tvi, tvi.
 
Jag har bara haft en hund sedan valp, och hon var inte särskilt problematisk - men vi var också ute väldigt mycket (sommartid, med mycket tid som spenderades ute i trädgården, dvs mycket möjlighet för valpen att röra på sig, leka med de andra hundarna, aktivera hjärnan på olika sätt) och lekte mycket med olika leksaker (hon lärde sig snabbt att älska dragkamp med olika leksaker). Och jag har två äldre hundar som hjälpte till att uppfostra henne, där den ena hunden ställde upp som tuggleksak/lekkompis till valpen.

Men utöver att leka med leksaker, så valpen vet att det är okej att bita i vissa saker och får möjlighet att ha kul etc. (och så att man får in en kul belöningsmetod för senare träning), så rekommenderar jag också höga skrik om något gör ont, som Efwa skrev, som liknar hur hundarna låter om de gjort sig illa. Skriker jag till på "det gör ont" sättet, så slutar leken direkt oavsett vilken av de tre hundarna det är, och de beter sig på liknande sätt som om det varit en av de andra hundarna (dvs går fram försiktigt och kollar hur det är).
Tack. Min reagerar på smärt-skrik på samma vis som om vi grälat/gråtit/skrikit rlker puttat till, vilket vi tvingats göra ett par gånger. (Barnen blir livrädda, men är ändå hennes främsta advokater.) Hon blir vansinnigt uppeldad. Men det är ett bra tips och jag vet nu flera som det fungerat bra för.
 
Stämmer bra. Jag tror som du att vi får arbeta på annat sätt, och gärna förekomma innan det eskalerat så pass att jag får bära henne till hagen. Det har inte känts bra eller rätt. Problemet nu är att jag inte kan skilja på när jag avbryter i tid och när jag framkallar situationen själv. Jag blir rädd i väntan på hugg.
Att sätta henne i en hage när det blir för mkt eller när hon inte kan lyssna är på inget sätt fel. Så jag tycker inte att du ska känna att det är fel. Sen betyder hage inte att jag lämna valpen själv utan jag är kvar i samma rum - kan tex sitta brevid hagen men är då passiv - tills valpen har kommit ner i ro.

Nu är min hund vuxen men han var en piraja som valpen. Jag minns en eftermiddag, när vi var hos mina föräldrar i deras trädgård och Ascot var helt vild. Han var vild ofta men ja.. Han var väl 12-14 veckor då. Flög runt mig hoppade och skulle kampa med mina kläder. Plötsligt kom han springandes hoppade upp och bet tag i min blus som gick helt sönder. Där och då orkade jag bara inte med det hela (och var även ledsen över min blus) så jag satte mig på altanbordet med bena uppe och satt där tills Ascot lugnade ner sig (tror till och med att att jag fällde någon tår av uppgivenhet). Det blev en väluppfostrad hund av honom med. :laugh:

Att ha en energisk och framåt valp är mkt positiva tecken för framtida träning och ofta tecken på en stark mentalitet. Det kräver dock mer av oss ägare.

Jag är av åsikten att det är viktigt att välja sina tillfällen och inte försöka styra valpen när den är övertrött eller för taggad. Det blir inte bra för någon, det ger ingen positivt träning för valpen och bara frustration för oss ägare. Sen kan det självklart vara svårt att se när det är tid att avbryta innan det slår över. Testa att köra typ några få korta korta pass och ta sen en längre paus. Gör en avvägning inför varje kort pass om du tror ett till kort pas är lämpligt eller ej. Ett enkel och bra lek tycker jag är den när man har två identiska leksaker, tex två längre flätade leksaker. Kör dragkamp med ena leksaken, typ 30 sek, släpp däreftet leksaken och börja leka med den andra identiska leksaken. Tanken är att valpen ska släppa den första leksaken och komma och leka med den andra leksaken. Övningen används ju ofta för att lära in kommandot loss men jag tycker också den är bra för just lekträning.

För annan träning testa tex att träna 30 sek, kort paus på 10-15 sek, sen 30 sek träning, kort paus osv. Efter varje kort paus gör en avvägning om ett till pass är lämpligt eller ej. Under den korta pausen kan en idé vara att låta valpen slicka på något, tex tub med mjukost i.
 
Tack. Jag önskar ju ingen den här upplevelsen, men blir så tacksam att ni vill dela med er och blir väldigt stärkt av att det vänt för er. Jag har själv liknat det med att ha ett lejon hemma. Har haft lust att be valfritt zoo komma och hämta henne.

Vi har använt skidbyxor, gummistövlar och arbetshandskar. Vi behöver rusta inför nästa säsong. Allt är trasigt.
Jag kommer så väl ihåg det från när jag var liten och vi skaffade en sheltie, tror inte jag hade några hela kläder till skolan det första året. :laugh:
Du verkar ju ha koll på läget, men tänk på att det är viktigt med vila och att vallhundar triggas av rörelse, att lägga lakan så det täcker 3 sidor av en komposthage kan vara mycket värt tex. Ge ett ben eller en fryst kong med burkmat i så har hon att göra ett tag.
 
Ett steg fram och två tillbaka. Vi har haft ett par bra dagar när hon enkelt låtit sig avledas men idag har känslan mest varit att hon är mig och oss övermäktig. Jag önskar att vi valt annan ras, annan hund, eller en till okomplicerad kanin...

Vid dagens samtliga promenader har hon hoppat, bitit och tagit tag om mitt ben med sina framben.Kopplade promenader har hittills varit fredad zon.

Vi använder spår, Kong, ben, kampar med pauser, ruscher lös i skogen, trixträning. Jag har fått så mycket bra tips här. Imorgon ska jag passivitet-träna henne och se hur hon svarar på det. Valpkurs börjar om två veckor och känslan är att de andra valparna kommer vara ljuvliga och min egen uppfattas som inte fullt lika ljuvlig.

Hon växer och hon biter HÅRT. Hon är helt ointresserad av gos och biter istället för att slicka.
 
Ett steg fram och två tillbaka. Vi har haft ett par bra dagar när hon enkelt låtit sig avledas men idag har känslan mest varit att hon är mig och oss övermäktig. Jag önskar att vi valt annan ras, annan hund, eller en till okomplicerad kanin...

Vid dagens samtliga promenader har hon hoppat, bitit och tagit tag om mitt ben med sina framben.Kopplade promenader har hittills varit fredad zon.

Vi använder spår, Kong, ben, kampar med pauser, ruscher lös i skogen, trixträning. Jag har fått så mycket bra tips här. Imorgon ska jag passivitet-träna henne och se hur hon svarar på det. Valpkurs börjar om två veckor och känslan är att de andra valparna kommer vara ljuvliga och min egen uppfattas som inte fullt lika ljuvlig.

Hon växer och hon biter HÅRT. Hon är helt ointresserad av gos och biter istället för att slicka.
Eller också får du se att många valpar är mer än en handfull. :heart Jag hoppas att du kan få mer stöttning av instruktören som faktiskt är på plats med er och valpen, det är lätt (eller svårt) för oss som sitter på nätet och bara läser text.
 
Ett steg fram och två tillbaka. Vi har haft ett par bra dagar när hon enkelt låtit sig avledas men idag har känslan mest varit att hon är mig och oss övermäktig. Jag önskar att vi valt annan ras, annan hund, eller en till okomplicerad kanin...

Vid dagens samtliga promenader har hon hoppat, bitit och tagit tag om mitt ben med sina framben.Kopplade promenader har hittills varit fredad zon.

Vi använder spår, Kong, ben, kampar med pauser, ruscher lös i skogen, trixträning. Jag har fått så mycket bra tips här. Imorgon ska jag passivitet-träna henne och se hur hon svarar på det. Valpkurs börjar om två veckor och känslan är att de andra valparna kommer vara ljuvliga och min egen uppfattas som inte fullt lika ljuvlig.

Hon växer och hon biter HÅRT. Hon är helt ointresserad av gos och biter istället för att slicka.
Jag undrar fortfarande vad som händer om du blir riktigt jäkla arg precis när valpen hugger som värst. Avledning i all ära som sagt, men man har rätt att freda både sin egen kropp och sina barn mot en hund tycker jag. Det är inte många valpar som glatt fortsätter hänga i en person som ändrar kroppsspråk, blir arg på rösten/går emot hunden snarare än att gå därifrån. De brukar snarare bli lite spaka, och där har man en en enorm chans att belöna rätt beteende. Tänkte faktiskt på denna tråden när jag lyssnade på Robbans podd om farliga hundar (kan länka om du är intresserad 😊).

Jag tycker inte det är fel att liksom själv vilja bestämma när någon ska bita en och inte, det är inget som säger att valpar måste bitas just i personer. Gör det för ont och blir för hårt så kan man välja att säga "stopp, min kropp". Gör inte sådär.
 
Jag undrar fortfarande vad som händer om du blir riktigt jäkla arg precis när valpen hugger som värst. Avledning i all ära som sagt, men man har rätt att freda både sin egen kropp och sina barn mot en hund tycker jag. Det är inte många valpar som glatt fortsätter hänga i en person som ändrar kroppsspråk, blir arg på rösten/går emot hunden snarare än att gå därifrån. De brukar snarare bli lite spaka, och där har man en en enorm chans att belöna rätt beteende. Tänkte faktiskt på denna tråden när jag lyssnade på Robbans podd om farliga hundar (kan länka om du är intresserad 😊).

Jag tycker inte det är fel att liksom själv vilja bestämma när någon ska bita en och inte, det är inget som säger att valpar måste bitas just i personer. Gör det för ont och blir för hårt så kan man välja att säga "stopp, min kropp". Gör inte sådär.
Fast om valpen Inte backar/lägger av när man tar i har man skapat en konflikt. När slutar man och hur hårt tar man i? Hur hårt måste man ta i nästa gång?
Jag tycker det är ett råd man ska vara väldigt försiktig med att ge över nätet. Det finns mer än en anledning till att de flesta tips är ganska passiva - vi är ju inte där och de flesta av oss inte instruktörer eller liknande heller.
edit: och avledning, skapa utrymme, sätta bakom ett kompostgaller och så vidare skadar varken människa, valp eller relationen.
 
Jag undrar fortfarande vad som händer om du blir riktigt jäkla arg precis när valpen hugger som värst. Anledning i all ära som sagt, men man har rätt att freda både sin egen kropp och sina barn mot en hund tycker jag. Det är inte många valpar som glatt fortsätter hänga i en person som ändrar kroppsspråk, blir arg på rösten/går emot hunden snarare än att gå därifrån. De brukar snarare bli lite spaka, och där har man en en enorm chans att belöna rätt beteende. Tänkte faktiskt på denna tråden när jag lyssnade på Robbans podd om farliga hundar (kan länka om du är intresserad 😊).

Jag tycker inte det är fel att liksom själv vilja bestämma när någon ska bita en och inte, det är inget som säger att valpar måste bitas just i personer. Gör det för ont och blir för hårt så kan man välja att säga "stopp, min kropp".

Jag tycker inte man ska ta i hunden alls. 😊
Fast problemet med metoden kvarstår ju. Om hunden tycker att det är toppenkul, hur tar man det vidare?

Edit, eller blir jätterädd för all del.
 
Fast problemet med metoden kvarstår ju. Om hunden tycker att det är toppenkul, hur tar man det vidare?
Då får man hitta på något annat såklart (t ex stänga undan/begränsa, avledning funkar enligt min erfarenhet ganska dåligt på galna vallhundar, det triggar snarare).
Jag tror dock att det är ganska få vallhundar som glatt fortsätter om hela ens kropp skriker nej. De är inte avlade så. :)
 
Då får man hitta på något annat såklart (t ex stänga undan/begränsa, avledning funkar enligt min erfarenhet ganska dåligt på galna vallhundar, det triggar snarare).
Jag tror dock att det är ganska få vallhundar som glatt fortsätter om hela ens kropp skriker nej. De är inte avlade så. :)
Jag tycker ju att en del vallhundar kan vara rejält tuffa.
Men ja, jag förstår vad du säger, självklart ska man kunna sätta stopp/säga nej till sin hund, men jag tycker också att det finns logik i att de flesta råd över nätet är ganska försiktiga och passiva.
Hade jag ryat åt shiban när hon var som värst som valp hade jag fått långfingret och sedan hade vi inte kommit längre - och när jag gjorde det åt terriern (för att jag lyssnade på alla som tyckte att det var en tuff hund) blev det olyckligt.
 
Jag tycker ju att en del vallhundar kan vara rejält tuffa.
Men ja, jag förstår vad du säger, självklart ska man kunna sätta stopp/säga nej till sin hund, men jag tycker också att det finns logik i att de flesta råd över nätet är ganska försiktiga och passiva.
Hade jag ryat åt shiban när hon var som värst som valp hade jag fått långfingret och sedan hade vi inte kommit längre - och när jag gjorde det åt terriern (för att jag lyssnade på alla som tyckte att det var en tuff hund) blev det olyckligt.
Tuffa kan de absolut vara, men enligt min erfarenhet reagerar de allra flesta valpar (iaf mallar o bc) på en arg person. Tycker jag hamnar i en knasig sits lite när du uttrycker det som att jag menar att man ska gå på hunden fysiskt. Det tror jag aldrig funkar - och är inte heller etiskt okej tycker jag. Så det blir svårt för mig att försvara liksom, när jag inte tycker så.

Känner en del shibor så jag förstår precis vad du menar! Detta gällde dock en vallhund. Hade inte gett mig in i en tråd om rottisar heller. ☺️
 
Jag undrar fortfarande vad som händer om du blir riktigt jäkla arg precis när valpen hugger som värst. Avledning i all ära som sagt, men man har rätt att freda både sin egen kropp och sina barn mot en hund tycker jag. Det är inte många valpar som glatt fortsätter hänga i en person som ändrar kroppsspråk, blir arg på rösten/går emot hunden snarare än att gå därifrån. De brukar snarare bli lite spaka, och där har man en en enorm chans att belöna rätt beteende. Tänkte faktiskt på denna tråden när jag lyssnade på Robbans podd om farliga hundar (kan länka om du är intresserad 😊).

Jag tycker inte det är fel att liksom själv vilja bestämma när någon ska bita en och inte, det är inget som säger att valpar måste bitas just i personer. Gör det för ont och blir för hårt så kan man välja att säga "stopp, min kropp". Gör inte sådär.
Jag har känt viss frustration över att hantera de här situationerna, antalet per dag, genom att inte säga stopp, nog med hela min röst och kropp.

Jag har ett par gånger reagerat med ilska gentemot henne. Hon svarar då genom att bli osäker vilket fredar oss i några sekunder, när hon sedan snabbt återkommer vinner hon mark och jag behöver eskalera och trappa upp. Det fungerar helt enkelt inte, med henne.

Hon är mest med mig, lyssnar, lyder och följer mig. Det är också mig hon är allra värst mot vad gäller hugg-attackerna.
 
Tuffa kan de absolut vara, men enligt min erfarenhet reagerar de allra flesta valpar (iaf mallar o bc) på en arg person. Tycker jag hamnar i en knasig sits lite när du uttrycker det som att jag menar att man ska gå på hunden fysiskt. Det tror jag aldrig funkar - och är inte heller etiskt okej tycker jag. Så det blir svårt för mig att försvara liksom, när jag inte tycker så.

Känner en del shibor så jag förstår precis vad du menar! Detta gällde dock en vallhund. Hade inte gett mig in i en tråd om rottisar heller. ☺️
Fast rya är inte fysiskt. :) Kanske dialektalt, jag borde skrivit ryta istället. Jag tror vi pratar om samma sak, jag menar bara att om det inte funkar så står man ju där och måste antingen eskalera situationen eller avlägsna sig ändå.

Överlag tror jag nog att de flesta som är desperata som TS provat att både pipa högt eller göra ett skarpt ljud och säga ifrån.
 
Fast rya är inte fysiskt. :) Kanske dialektalt, jag borde skrivit ryta istället. Jag tror vi pratar om samma sak, jag menar bara att om det inte funkar så står man ju där och måste antingen eskalera situationen eller avlägsna sig ändå.

Överlag tror jag nog att de flesta som är desperata som TS provat att både pipa högt eller göra ett skarpt ljud.
Nä förlåt, du skrev "ta i". My bad!
 
Jag har känt viss frustration över att hantera de här situationerna, antalet per dag, genom att inte säga stopp, nog med hela min röst och kropp.

Jag har ett par gånger reagerat med ilska gentemot henne. Hon svarar då genom att bli osäker vilket fredar oss i några sekunder, när hon sedan snabbt återkommer vinner hon mark och jag behöver eskalera och trappa upp. Det fungerar helt enkelt inte, med henne.

Hon är mest med mig, lyssnar, lyder och följer mig. Det är också mig hon är allra värst mot vad gäller hugg-attackerna.
Typ att hon backar o sedan biter igen, menar du så med "återkommer"?

Rekommenderar en instruktör, förstår att det är tufft! Haft två sådana där själv som sagt, de är skitjobbiga. En del kan man påverka själv men en del är också tid och mognad. 😊
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nä förlåt, du skrev "ta i". My bad!
Som i 'ta i från tårna'. Men ja, det hade förstås kunnat vara fysiskt också, och det kan det ju behöva bli om man ska visa ilska men hunden ändå inte lyssnar. Svårt att först blossa upp och bli arg, men sedan luuugnt lyfta undan valpen om det triggar eller inte ger effekt.

Men! Vi behöver inte detaljdiskutera det här, jag ville bara mena att det finns en anledning till att många är försiktiga i sina råd över nätet. Jag har sett förut att folk skrivit att man ska "låta himlen ramla ned" över valpen och det kan ju vara allt ifrån att man ryter som ett lejon till att man dänger den i väggen typ. Att sätta ned valpen bakom ett kompostgaller är i alla fall svårt att feltolka. :)
 

Liknande trådar

M
Övr. Hund Vet inte hur jag ska börja, men tänkte höra om någon har erfarenheter från liknande hund, eller tips på hur jag ska göra. Går och...
Svar
10
· Visningar
4 746
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp